Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tästäkin nyt piti suuttua?

Vierailija
08.04.2016 |

Miehellä on kesällä 16 täyttävä tytär, joka asuu äitinsä kanssa, minulla ja miehellä taas on kaksi alle kouluikäistä lasta. Tarjottiin tytölle kesätyötä, että hän vahtisi kesällä muutaman viikon ajan sisaruksiaan kun itse olemme töissä. Eli tyttö siis tulisi kesälomalla kolmeksi viikoksi meille (tai pidemmäksikin aikaa jos haluaa), mikä olisi tietysti kiva koska hän käy nykyään aika harvoin. Lasten vahtimisesta tulisi palkkaa 350e siltä kolmelta viikolta, mikä ei mielestäni ole mikään huono summa. Tyttö suostui ja vaikutti tyytyväiseltä palkkan, mutta äiti veti herneet nenään ja uhkaa kieltää koko jutun, eikä päästä tyttöä meille. Palkka on kuulemma liian pieni ja tyttö ei ehdi viettää kesälomaa ja vaikka mitä. Oliko tämä nyt sitten niin törkeä ehdotus?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa lähivanhemman puolelta selvästi jotain muutakin hiekkaa... rattaissa, kuin palkka tai loma. Vaikea kuitenkin ottaa kantaa oikein mihinkään, palkkahan on kyllä pieni, koska kyse ei ole ulkopuolisesta, niin vaikea sanoa mikä olisi oikea summa. Teillä nyt tuo taitaa liittyä jotenkin päivähoitomaksuihin tai muuten. Sinänsä jos tyttö olisi tullut muutenkin, ja voitte vaikka joustaa työajoissa (että ehditte iltaisin ja viikonloppuisin tehdä jotain kivaa välillä) niin sehän on vähän win-win ja kaikki maksettu on plussaa. Jos kyse on tosiaan kesätyöstä, niin summa on aika pieni.

Vierailija
42/61 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneekö tytön lomasta (siis teidän luonanne vietettävästä osasta) suurin osa työhön, vai viekö isä häntä vapaalla esim. elokuviin, uimaan yms. normaalia lomatoimintaa? .

En nyt yhtään tiedä minkä ikäisiä lapsia tai nuoria sinulla on, mutta tämä ap:n miehen tytär on 16-vuotias. En tunne yhtäkään 16-vuotiasta, joka kävisi isän kanssa uimassa ja leffassa. Kyllä se kai useimmiten tuon ikäisillä menee niin, että se isä antaa rahat ja tytär menee kavereiden kanssa. Harvalla 16-vuotiaalla varmaan on normaalia lomatoimintaa käydä isän kanssa uimassa ja leffassa.

Siis mitvit... Jos 16-vuotias tulee pitkän tauon jälkeen isälleen, esim. tuoksi kolmeksi viikoksi, niin eikö ole juuri idea viettää aikaa yhdessä. Vaikka yleensä käytäisiin rannalla kavereiden kanssa, niin kai tuolloin voi olla isän kanssa. Ei nyt välttämättä koko aikaa, mutta kuitenkin enemmän kuin "normaalissa ydinperheessä"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kun lukee niin ainakin ymmärtää miksi ei työt maistu aikuisillekkaan ellei palkka ole tähtitieteellinen.

Tuo raha on teineille ihan omaan käyttöön, ei siitä tarvitse maksaa asumisesta ruuasta ym.

Ja minulla on teini ja mielestäni tuo olisi hyvä palkka. Minun teini tulisi innoissaan tuolla rahalla hoitamaan lapsia.

Vierailija
44/61 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyttö pystyy sisaruksista ottamaan vastuun ni mun mielestä idea on hyvä. Varsinkin kun tyttö sitä itse haluaa. Tekisin ehkä itse niin, että pyrkisin tekemään lyhyempää päivää, koska vastuu 4- vuotiaasta varsinkin on iso. Rahaan en ota muuta kantaa kun sen, että tajuatteko miten iso summa toi on 15-vuotiaalle? Olisin itse mennyt heti ton ikäisenä. Ei se maailma siihen kaadu, että tyttö tekis "huonollaki" palkalla töitä. Tää ei ole mikään pysyvä työsuhde, saa vähän lapsenvahtikokemusta (jonka voi hyödyntää myöhemmin) ja omaa rahaa. Lomailuun aikaa hänellä jää seitsemän viikkoa, eiköhä se riitä. Mun mielestä idea on hyvä ja jos/kun tyttö Itsekkin ideasta pitää ja pystyy vastuun ottamaan niin mikäs siinä.

Vierailija
45/61 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kovasti arvostelevia vastauksia. Olisko tilanne eri, jos isosisko olisi täyssisarus? Mun mielestä olis ihan normaalia, että jos likalla ei ole kesätöitä, se lähetetään isänsä perheeseen avuksi. Sehän on luksusta, jos vielä maksetaan jotain. Sehän on ihan normaalia perhe-elämää, että vanhemmat sisarukset huolehtii nuoremmista.

Vierailija
46/61 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla pidettävien kielikurssien opettajat saavat kolmen viikon kurssista vajaat kaksi kertaa tuon palkkion ja ovat valmiina työhön ympäri vuorokauden. Kaikki on suhteellista.

Ympäri vuorokauden? Meillä ei kyllä opettajia näkynyt muulloin kuin päivätunneilla ja parilla retkellä.

Vierailija
47/61 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko 350€ summa minkä maksaisitte päivähoidosta? Mun jotenkin vähän häiritsee kun taustalta paistaa hyöty. Teillä ois helpompaa kun lapsia ei tarvis viedä eikä hakea hoidosta, eli löysempi aikataulu MUTTA se mikä eniten tökkii, kun sanot "katsoa vähän perään" kun kyse on alle kouluikäisistä lapsista. Mulla on saman ikäiset rauhalliset pojat mutta kyllä hekin kaikenlaista keksii eikä heitä voi ilman valvontaa jättää. Vastuu on kova!

Te siis säästätte päivähoitomaksun mutta ette ole valmiita maksamaan helpommasta arjesta ekstraa - vai?

Vierailija
48/61 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla pidettävien kielikurssien opettajat saavat kolmen viikon kurssista vajaat kaksi kertaa tuon palkkion ja ovat valmiina työhön ympäri vuorokauden. Kaikki on suhteellista.

Ympäri vuorokauden? Meillä ei kyllä opettajia näkynyt muulloin kuin päivätunneilla ja parilla retkellä.

Ovat siis minimoineet työn määrän. En ihmettele ollenkaan tuolla palkkiolla.

Olin itse noissa hommissa viime vuosituhannen puolella. Lähes joka päivä järjestettiin iltatekemistä, retket ja viikonloppumatkat Kanaalin yli siihen lisäksi. Ja yölläkin lähdettiin liikkeelle, kun oppilaat hankkiutuivat vaikeuksiin. Muista opettajista en tiedä, kun emme heitä pahemmin siellä nähneet, vaan kuljimme oman porukan kanssa mia polkujamme. Tuolloin kyllä maksettiin hieman paremmin ja muutenkin oli kyse enemmän harrastuksesta kuin työpaikasta. Nykymeno näyttää olevan aika erilaista, sellaista karjankuljetusmeininkiä.

Vierailija
49/61 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tästä ketjusta kyllä paistaa jos jostain, se miten vanhemmat arvostavat lastenhoitoa työnä. Suurimmalle osalle kyse on ilmeisesti siitä, että oma teini/ joku naapurin tyttö voi vähän taskurahoja kuten vaikka autotallin siivouksesta? Vaikka oikeasti kyseessähän on hurja vastuu. Ihmettelin aina opiskeluaikoina lastenhoitotöitä tehdessä, että miten joku kehtaa ehdottaa 5e:n tuntipalkkaa siitä. Minä olin siis koulutukseltani lähihoitaja, joka opiskeli ohella amk:ssa.  Miten joku voi pitää alle kouluikäisten hoitoa niin vähäpätöisenä asiana. 

Ei sekään selitä taskurahapalkkaa, että kyseessä on oma lapsi että jostain "työstä" voi maksaa vähemmän palkkaa. Itsekin teininä tein töitä niin omille vanhemmille kuin toisten (esim. talon maalaus, kaupan hyllytys, pihatyöt). Aina saatiin asiallinen palkka miinus vähän siitä mitä ammattilaiselle maksaa. Miksi ihmeessä lastenhoito olisi jollain tapaa eri asia jos se tapahtuu joka arkipäivä tiettyjen tuntien ajan? Vai onko kyse siitä, koska se on "naisten työ"? Jos naapurin pojan palkkaisi ajamaan nurmikon, niin tuntitaksa olisi sitten ainakin sen 10e/h? Vai vähentääkö se, että kyseessä on tytön omat sisarukset jollain tapaa sitä maksettavaa palkkaa? Minkä kyllä ymmärtäisin, jos kyse olisi siitä, ett voitko katsoa pienempiä pari tuntia tänään illalla. Siitäkin kyllä antaisin teinilleni jo reilun kympin, jos omia menoja peruisi, ja sekin on siis jo lähes 2xmäärä mitä ap ja miehensä maksaa. 

Vai onko siis kyse siitä, että se 350e on niin hurja summa teinille? Tonnikin on iso summa 19v opiskelijalle. Pitäisikö sillä logiikalla opiskelijoille maksaa siis tonni koko kesän töistä, koska sehän on niin iso summa heille? En keksi ap:n ja tämän keskustelun logiikalle mitään muuta selitystä kuin sen, että tyttölapsien odotetaan tavallaan automaattisesti nauttivan pienempien sisarusten vahtimisesta, ja vaikka se olisi systemaattista ja päivittäin tapahtuvaa, niin kyseessä ei silti ole "oikea työ". Sen sijaan jos asiasta puhuttaisiin oikeana työnä, niin kaikille olisi selvää että kyllä palkassa on paljonkin vialla. Vai kertokaapa, kuinka moni teistä pyytäisi teinipoikiaan tekemään esim. talon maalin rappausta 3e:n tuntipalkalla, tietäen että muuten siihen pitäisi palkata joku avuksi? Saahan se poika asua kotonaan, niin tavallaan palkka ei ole huono.

Vierailija
50/61 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain vähän vastaavassa tilanteessa 200€/kk. Ja lapset oli 2v ja 4v. Olin tyytyväinen! Sain viettää aikaa noiden sukulaisten kanssa ja ei ollut kesä pelkkää vetelehtimistä.. Illat oli vapaata kuitenkin, lasten kanssa vointehdä vaikka mitä.

Vierailija
51/61 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tajua ihmisten asennetta täällä :O Kyse ei ole vieraille ihmisille tai yritykselle tehtävä työ vaan omien puolisisarusten vahtiminen leppoisasti omassa kodissa (veikkaan että tyttö asuu myös isänsä luona). Minä olen hoitanut omia sisaruksiani ilmaiseksi kesäisin ja vaikka tämä vähän poikkeaa siitä tilanteesta, niin puolisisarus voisi minusta myös tehdä saman ilmaiseksi. Minusta 350 € on oikein kiva raha teinille saada rennosta parin viikon työstä.

Koululaisilla on kesälomaa 2,5 kk. Siitä pihistetty 2-3 viikon työrupeama vaarantaa koululaisen levon? Voi jessus minkälaiseksi tämä maailma on mennyt!!!

Vierailija
52/61 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö lapsille maksaa kotitöistäkin? Tai jos käy kaupassa? Mikä on hyvä summa, 10€ tunti?

Itse velvoitan oman teinini silloin tällöin katsomaan 8-v sisaruksen perään jos en ole itse kotona. Enpä ole koskaan ajatellut, että siitä pitäisi maksaa.

Vaikka ap:n perheessä kyse on puolisisaruksista niin en ymmärrä, että omien sisarusten vahtimisesta pitäisi maksaa. Se, että ap ja miehensä tarjoutuvat maksamaan 350€ on todella iso raha tuon ikäiselle ja varsin kohtuullista muutenkin.

Vierailija
53/61 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos tytön isä veisi tytön viikoksi lomamatkalle, kuten normaalit isät tekevät kesäisin, siihen menisi jo paljon enemmän rahaa, kuin "palkkanne". Jos nyt maksaisitte ainakin 600 €, kun muualta ette tuohon hintaan hoitajaa saisi. Itse maksan hyväpalkkaisena yh:na kahden lapsen päivähoidosta 500 € kuussa, eikä hoito tule kotiin. Kyllä kahden vanhemman taloudessa luulisi olevan varaa maksaa enemmän.

Vertaaminen päivähoitomaksuihin on outoa, siinähän maksat myös ruoasta ja tilasta ja sen siisteydestä. Vertaisin enemmänkin au pairin taskurahaan, jos jotain vertailua ylipäätään tarvitaan. Tai siihen, mitä muita mahdollisuuksia tytöllä olisi saada kesätyötä.

Vierailija
54/61 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilaisen palkkoihin ei kannata vertailla kun samaa panostakaan ei odoteta. Hyvä vertailu olisi se aiemmin mainittu koululaisten tutustu työelämään ja tienaa -systeemi.

Tai sitten, kun tässä ei kuitenkaan ole työsuhteesta kyse ja verojakaan tuskin maksellaan, niin jospa ihan vaan ajateltaisiin, että tyttö tulee isälleen avuksi lastenhoitoon ja saa vähän enemmän taskurahaa.

Ei tähän tarvitse lainkaan sotkea tytön vanhempien sopimuksia elatuksesta eikä isän ja tytön ajankäyttöasioita. Äiti on kateellinen kun tyttö saa isältään jotain positiivista ja hakee väkisin ongelmaa.

Vierailija
55/61 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttö siis asuu teillä tuolloin? Saa ruoat, asumisen ym. tuon palkan päälle? En näe asiassa mitään ongelmaa, äitinsä on ahne paska. Voisin itse köyhänä opiskelijana suostua tuohon.

N21

Eikös isän nyt muutenkin pitäis maksaa oman lapsensa asuminen ja ruoka? Eihän ne nyt mitään palkkaa ole kuten vieraalle olis.

Vierailija
56/61 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lastenhoitajana otan palkkaa yksityiseltä perheeltä 10e/h. Toki nuorelle sukulaiselle ei tarvi maksaa niin paljon, mutta mietihän että tuosta kertyy palkkaa 2,91e/h, mikäli kaitsee sisaruksia sen 8h päivässä. Kyllä minä vaan sanoisin, että ihan liian pieni palkka. Vaikka kyseessä on sisarukset, niin käytännössä tyttö on kolme viikkoa sidottu päivät olemaan vahtimassa sisaruksiaan, ja joutuu kantamaan myös vastuun heidän hoidostaan! Totta kai tyttö on tyytyväinen palkkaan, kun onhan se 350e iso summa teinille, mutta aikuisten pitäisi tietää paremmin. Jos tarjoatte "kesätyötä", niin kyllä sen palkassa pitää olla edes jotain järkeä jotta sitä voi työksi kutsua. Äitinsä on ihan oikeassa kun huomautti asiasta ja piti tyttönsä puolta asiassa jota ei itse selvästi vielä ymmärrä.

Normaalisti lastenhoitajan palkkaan ei kuulu täysihoito. Tuon ikäisenä ei muutenkaan välttämättä saa mitään kesätöitä. 

Joo mutta tämä nuori on yksi perheen lapsista joten ei tuota täysihoitoa voi kyllä osaksi palkkaa ajatella. Itse maksaisin noin 5 euroa/tunti, se kuulostaisi sopivalta.

Vierailija
57/61 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onks täällä nyt hajuakaan mitä esim. Kaupungit ja kunnat maksaa nuorille jos sattuu kesätyöpaikan saamaan? Jos toi Ap.n tarjoama summa ei ole riittävä niin ihmettelen.

Vierailija
58/61 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo nyt suoran sanottuna teinin hyvksikäyttöä. Tiedetään, että teinillä on rahapula joten ehdotetaan keästyötä minimaalisella palkalla. Ei sillä teinillä ole mitään velvollisuutta hoitaa niitä teidän mukuloita, te olette ne tehneet ja olette niistä täysin vastuussa. Ei teini. Ja jos teini niistä velvoitetaan huolehtimaan niin silloin maksetaan ihan oikea palkka, ei mitään puoliorjan palkkaa. Ymmärrän teinin äiti, onhan tuo nyt törkeää kun miettii tarkemmin. Ja vielä kehdataan mainita, että teini saa oikein täyshoidonkin kaupan päälle. Juu, onhan se nyt hienoa, ettei isä ja äitipuoli laskuta vuokraa ja ruokaa. Kyllä pitäis äidin ja teinin olla onnellisia moisesta etuudesta.

Vierailija
59/61 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onks täällä nyt hajuakaan mitä esim. Kaupungit ja kunnat maksaa nuorille jos sattuu kesätyöpaikan saamaan? Jos toi Ap.n tarjoama summa ei ole riittävä niin ihmettelen.

Kaupungilta saa tuon summan kahden viikon työstä 6 tunnin päivillä. Ap:n tarjoama summa on kolmelta viikolta 6-9 tunnin päiviltä. Ei yllä siis edes kaupungin palkkoihin.

Vierailija
60/61 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi kuuluisi viettää kesälomalla aikaa kahdestaan tyttärensä kanssa sitten, kun kerran on tämän isä, eikä se sinun perheesi ap ole miehen tytön perhe. Että budjetoitte sinne sitten vaan.

Kai tää on provoilua? Vai purkaako joku tosissaan pahaa oloaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä