Miksi tästäkin nyt piti suuttua?
Miehellä on kesällä 16 täyttävä tytär, joka asuu äitinsä kanssa, minulla ja miehellä taas on kaksi alle kouluikäistä lasta. Tarjottiin tytölle kesätyötä, että hän vahtisi kesällä muutaman viikon ajan sisaruksiaan kun itse olemme töissä. Eli tyttö siis tulisi kesälomalla kolmeksi viikoksi meille (tai pidemmäksikin aikaa jos haluaa), mikä olisi tietysti kiva koska hän käy nykyään aika harvoin. Lasten vahtimisesta tulisi palkkaa 350e siltä kolmelta viikolta, mikä ei mielestäni ole mikään huono summa. Tyttö suostui ja vaikutti tyytyväiseltä palkkan, mutta äiti veti herneet nenään ja uhkaa kieltää koko jutun, eikä päästä tyttöä meille. Palkka on kuulemma liian pieni ja tyttö ei ehdi viettää kesälomaa ja vaikka mitä. Oliko tämä nyt sitten niin törkeä ehdotus?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Tyttö siis asuu teillä tuolloin? Saa ruoat, asumisen ym. tuon palkan päälle? En näe asiassa mitään ongelmaa, äitinsä on ahne paska. Voisin itse köyhänä opiskelijana suostua tuohon.
N21
Kyllä, asuisi meillä ja ruuat ja muut jutut siihen päälle. Plus mies tietysti maksaisi elatusavun normaalisti äidille. Jos tyttö siis saa tulla, toivon todellakin että äiti tulee vielä järkiinsä.
ap
Miksi aikuisten ( ? ) ihmisten täytyy sotkea lapset oman katkeruutensa ja vihansa lyömäaseiksi ?
No palkka on kyllä aika pieni, kuinka paljon tunteja tuohon sisältyy? Miten vastuukysymykset on ratkaistu? Mitä jos jotain tapahtuu tai tyttö toteaakin, ettei jaksa hoitaa pieniä? Meneekö tytön lomasta (siis teidän luonanne vietettävästä osasta) suurin osa työhön, vai viekö isä häntä vapaalla esim. elokuviin, uimaan yms. normaalia lomatoimintaa? Onko tytöllä ja isällä omaa aikaa, vai onko kaikki suunniteltu myös pienemmille lapsille? Miksi tyttö ei ole tahtonut käydä teillä kovin usein?
Ymmärrän vähän molempia; toisaalta ihan kiva kesätyö, jos on kuitenkin kyse helposta hommasta eikä tuohon sisälly mitään kotitöitä yms. Toisaalta taas vastuu on kuitenkin valtava, ja siihen verrattuna palkka minimaalinen. Samoin on todella väärin, jos tyttö otetaan lomalle vain töihin. Selvittäisin ensin vähän tarkemmin, miksi tyttö ei koe enää luontevaksi tulla teille ja miettisin vielä työn ja palkan suhdetta. Keskustelisin myös äidin kanssa ja pohtisin, miten homma saataisiin kaikille osapuolille reiluksi ja mukavaksi. Vihanpidosta ja haukkumisesta ei ainakaan hyödy yksikään teistä.
Eiköhän nuorilla kaverit ole suurin syy miksi etävanhemmalle ei haluta jos sinne yhtään pidempi matka. Ei välttämättä ole isän perheessä mitään vikaa. Vapaa-aika vietetään lähivanhemmankin luona enempi kavereiden kuin vanhemman kanssa.
Kysehän ei ole virallisesta kesätyöstä vaan omien puolisisarien vahtimisesta, lomalla kävisi varmasti muutenkin isällään pidemmän jakson, joten ihan hyvä ehdotus!
Vierailija kirjoitti:
No palkka on kyllä aika pieni, kuinka paljon tunteja tuohon sisältyy? Miten vastuukysymykset on ratkaistu? Mitä jos jotain tapahtuu tai tyttö toteaakin, ettei jaksa hoitaa pieniä? Meneekö tytön lomasta (siis teidän luonanne vietettävästä osasta) suurin osa työhön, vai viekö isä häntä vapaalla esim. elokuviin, uimaan yms. normaalia lomatoimintaa? Onko tytöllä ja isällä omaa aikaa, vai onko kaikki suunniteltu myös pienemmille lapsille? Miksi tyttö ei ole tahtonut käydä teillä kovin usein?
Ymmärrän vähän molempia; toisaalta ihan kiva kesätyö, jos on kuitenkin kyse helposta hommasta eikä tuohon sisälly mitään kotitöitä yms. Toisaalta taas vastuu on kuitenkin valtava, ja siihen verrattuna palkka minimaalinen. Samoin on todella väärin, jos tyttö otetaan lomalle vain töihin. Selvittäisin ensin vähän tarkemmin, miksi tyttö ei koe enää luontevaksi tulla teille ja miettisin vielä työn ja palkan suhdetta. Keskustelisin myös äidin kanssa ja pohtisin, miten homma saataisiin kaikille osapuolille reiluksi ja mukavaksi. Vihanpidosta ja haukkumisesta ei ainakaan hyödy yksikään teistä.
Tunteja 6-9 per päivä, työvuoroista riippuen. Viikonloput vapaata, jolloin voidaan tehdä jotain yhdessä koko porukka, tai sitten tyttö kaksin isänsä kanssa, tai jos tyttö haluaa käydä välillä kotona niin sekin onnistuu. Tyttö itse vaikutti tyytyväiseltä suunnitelmiin ja palkkaan, eli se on äiti jolle tämä on ongelma. Tyttö ei ole käynyt kovin usein, koska tuon ikäisellä kaverit ymmärrettävästi houkuttavat enemmän. Hän käy suunnilleen neljän-viiden viikon välein nykyään, omasta tahdostaan.
ap
Minä lastenhoitajana otan palkkaa yksityiseltä perheeltä 10e/h. Toki nuorelle sukulaiselle ei tarvi maksaa niin paljon, mutta mietihän että tuosta kertyy palkkaa 2,91e/h, mikäli kaitsee sisaruksia sen 8h päivässä. Kyllä minä vaan sanoisin, että ihan liian pieni palkka. Vaikka kyseessä on sisarukset, niin käytännössä tyttö on kolme viikkoa sidottu päivät olemaan vahtimassa sisaruksiaan, ja joutuu kantamaan myös vastuun heidän hoidostaan! Totta kai tyttö on tyytyväinen palkkaan, kun onhan se 350e iso summa teinille, mutta aikuisten pitäisi tietää paremmin. Jos tarjoatte "kesätyötä", niin kyllä sen palkassa pitää olla edes jotain järkeä jotta sitä voi työksi kutsua. Äitinsä on ihan oikeassa kun huomautti asiasta ja piti tyttönsä puolta asiassa jota ei itse selvästi vielä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö siis asuu teillä tuolloin? Saa ruoat, asumisen ym. tuon palkan päälle? En näe asiassa mitään ongelmaa, äitinsä on ahne paska. Voisin itse köyhänä opiskelijana suostua tuohon.
N21
Kyllä, asuisi meillä ja ruuat ja muut jutut siihen päälle. Plus mies tietysti maksaisi elatusavun normaalisti äidille. Jos tyttö siis saa tulla, toivon todellakin että äiti tulee vielä järkiinsä.
ap
Jos miehellä ja äidillään on yhteishuoltajuus, niin elatusmaksuista huolimatta on tyttö teillä oikeutettu ruokaan ym. Ei sitä oikein voi pitää minään työsuhde-etuna, jos on lapsesta kyse.
Oma isäni maksoi minulle remppahommista aikoinaan palkkaa 12e/h.
Mieti paljon maksaisi lastenhoitajan palkkaaminen tuolle ajalle, ja laske siitä onko kohtuullinen palkka. Tuon ikäisiä kuitenkin tekee ihan tuntemattomille perheillekin lastenhoitotyötä.
Alaikäisenähän lapsi voisi halutessaan tulla teille joka tapauksessa viettämään kesää, joten ei niitä ruoka- ja asumiskuluja voi pitää osana "palkkaa".
Ajatuksenne on varmasti ihan hyvä, sisko viettäisi nuorempien sisarusten kanssa aikaa ja saisi taskurahaa, mutta käytännössä tunnit ovat sellaiset että kyse on jo ihan sitovasta ja kuormittavasta työstä. Kolme viikkoa 6-9h päiviä 16-vuotiaalle, niin kyllä saisi olla jo ihan virallista palkkaa jos tuota kesätyönä markkinoitte. Totta kai tytölle sopii asia, ei 16v noiden päälle vielä tajua, miettii vain että saa sen 350e mikä tuntuu isolta summalta siinä iässä.
Vierailija kirjoitti:
Minä lastenhoitajana otan palkkaa yksityiseltä perheeltä 10e/h. Toki nuorelle sukulaiselle ei tarvi maksaa niin paljon, mutta mietihän että tuosta kertyy palkkaa 2,91e/h, mikäli kaitsee sisaruksia sen 8h päivässä. Kyllä minä vaan sanoisin, että ihan liian pieni palkka. Vaikka kyseessä on sisarukset, niin käytännössä tyttö on kolme viikkoa sidottu päivät olemaan vahtimassa sisaruksiaan, ja joutuu kantamaan myös vastuun heidän hoidostaan! Totta kai tyttö on tyytyväinen palkkaan, kun onhan se 350e iso summa teinille, mutta aikuisten pitäisi tietää paremmin. Jos tarjoatte "kesätyötä", niin kyllä sen palkassa pitää olla edes jotain järkeä jotta sitä voi työksi kutsua. Äitinsä on ihan oikeassa kun huomautti asiasta ja piti tyttönsä puolta asiassa jota ei itse selvästi vielä ymmärrä.
Normaalisti lastenhoitajan palkkaan ei kuulu täysihoito. Tuon ikäisenä ei muutenkaan välttämättä saa mitään kesätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö tytön lomasta (siis teidän luonanne vietettävästä osasta) suurin osa työhön, vai viekö isä häntä vapaalla esim. elokuviin, uimaan yms. normaalia lomatoimintaa? .
En nyt yhtään tiedä minkä ikäisiä lapsia tai nuoria sinulla on, mutta tämä ap:n miehen tytär on 16-vuotias. En tunne yhtäkään 16-vuotiasta, joka kävisi isän kanssa uimassa ja leffassa. Kyllä se kai useimmiten tuon ikäisillä menee niin, että se isä antaa rahat ja tytär menee kavereiden kanssa. Harvalla 16-vuotiaalla varmaan on normaalia lomatoimintaa käydä isän kanssa uimassa ja leffassa.
Täällä on aika paljon tullut kirjoituksia että loistava idea, äiti on kamala kun tuomitsee. Mutta aika helposti nyt unohtuu, että edes omalle lapselle ei voi palkkaa maksaa paria euroa tunnissa, jos kyseessä on sellainen työ johon muuten joutuisi palkkaamaan oikean työntekijän.
Itse siis olen vahtinut sekä sisaruksiani että siskon lapsia nuorena ihan ilmatteeksikin, ja sitten on tullut jokin nimellinen korvaus. Ongelmana tässä on, että puhutte kesätyöstä ja tyttö ei todennäköisesti muuten viettäisi teillä noin pitkää aikaa. Silloin voi sanoa että on tullut ihan töihin teille tavallaan. Toisin kuin muut, niin minä näen juurikin isoksi ongelmaksi että tyttö ei muuten tulisi viettämään kesälomaa teille noin pitkäksi aikaa joten se tavallaan on hänen vapaa-ajasta vielä selvemmin pois.
Minä kyllä sopisin jonkun ihan konkreettisen tuntipalkan, joka voi olla pieni, mutta ei noin että tyttö suostuu pienestä könttäsummasta tekemään etukäteen sopimattoman määrän tunteja. Vaikka siis onkin sisarusten kanssa ajan viettoa, mutta itsehän tekin puhutte tuosta kesätyönä. Puhumattakaan siitä, että eihän yhdelläkään alaikäisellä ole velvollisuutta kaitsea nuorempia sisaruksiaan. Itse olin 16-vuotiaana perheyrityksessämme kesät töissä, ja kyllä minulle ihan palkkaa maksettiin vaikka olikin oman perheen juttu se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti lastenhoitajan palkkaan ei kuulu täysihoito. Tuon ikäisenä ei muutenkaan välttämättä saa mitään kesätöitä.
Ei voida puhua täysihoidosta/työsuhde-edusta, jos se palkanmaksaja on oma huoltaja. Järki käteen. Vaikka kyseessä olisikin täysihoito, niin palkka olisi silti liian pieni.
Vierailija kirjoitti:
Mieti paljon maksaisi lastenhoitajan palkkaaminen tuolle ajalle, ja laske siitä onko kohtuullinen palkka. Tuon ikäisiä kuitenkin tekee ihan tuntemattomille perheillekin lastenhoitotyötä.
Alaikäisenähän lapsi voisi halutessaan tulla teille joka tapauksessa viettämään kesää, joten ei niitä ruoka- ja asumiskuluja voi pitää osana "palkkaa".
Ajatuksenne on varmasti ihan hyvä, sisko viettäisi nuorempien sisarusten kanssa aikaa ja saisi taskurahaa, mutta käytännössä tunnit ovat sellaiset että kyse on jo ihan sitovasta ja kuormittavasta työstä. Kolme viikkoa 6-9h päiviä 16-vuotiaalle, niin kyllä saisi olla jo ihan virallista palkkaa jos tuota kesätyönä markkinoitte. Totta kai tytölle sopii asia, ei 16v noiden päälle vielä tajua, miettii vain että saa sen 350e mikä tuntuu isolta summalta siinä iässä.
Enemmän tätä markkinoitiin "kesätyönä" kuin oikeana kesätyönä. Äidin taloudellinen tilanne on sellainen, että tämäkin mitä pystytään maksamaan on tytölle tarpeen. Tyttö on ilman muuta tervetullut meille vaikka koko kesäksi jos haluaa, ei se tästä lastenhoidosta ole kiinni. Mainitsin asumisen ja ruuat vain siksi, ettei kukaan ajattele että tyttö kävisi kotoaan töissä.
On tietysti toinenkin vaihtoehto, eli otetaan miehen kanssa vuorotellen palkatonta vapaata ja lyhyitä työvuoroja niiden muutaman viikon ajan, mutta se kyllä sitten tarkoittaa lomanviettoa kotona ja tyttö jää ilman taskurahojaan. Mutta katsotaan nyt, jos se äitikin tuosta vielä leppyisi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla logiikalla jos omistat vaikka kaupan, voit palkata sinne oman lapsesi ja maksaa palkkaa 50% vähemmän kuin muille kesätyöntekijöille, koska lapsesi asuu luonasi. Ei se vaan kuitenkaan ihan niin mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän tätä markkinoitiin "kesätyönä" kuin oikeana kesätyönä. Äidin taloudellinen tilanne on sellainen, että tämäkin mitä pystytään maksamaan on tytölle tarpeen. Tyttö on ilman muuta tervetullut meille vaikka koko kesäksi jos haluaa, ei se tästä lastenhoidosta ole kiinni. Mainitsin asumisen ja ruuat vain siksi, ettei kukaan ajattele että tyttö kävisi kotoaan töissä.
On tietysti toinenkin vaihtoehto, eli otetaan miehen kanssa vuorotellen palkatonta vapaata ja lyhyitä työvuoroja niiden muutaman viikon ajan, mutta se kyllä sitten tarkoittaa lomanviettoa kotona ja tyttö jää ilman taskurahojaan. Mutta katsotaan nyt, jos se äitikin tuosta vielä leppyisi.
ap
Tästä varmaan satelee nyt miinuspeukkuja, mutta minusta on kyllä outoa, että lapsen pitää isältään tienata "palkkaa" koska äitinsä rahatilanne on huono. Ja nimenomaan vielä taskurahapalkkaa sellaisesta hommasta josta maksetaan yleensä ihan oikeaakin palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tästä varmaan satelee nyt miinuspeukkuja, mutta minusta on kyllä outoa, että lapsen pitää isältään tienata "palkkaa" koska äitinsä rahatilanne on huono. Ja nimenomaan vielä taskurahapalkkaa sellaisesta hommasta josta maksetaan yleensä ihan oikeaakin palkkaa.
Voi hyvänen aika, ei noin! Vaan tyttö saisi tuon sovitun summan, mikä hänelle varmasti on tarpeen kun äiti ei voi kovin kummoisia viikkorahoja maksaa, ja vastineeksi vahtisi sisaruksiaan. Tytön ei missään nimessä tarvitse tienata isältään yhtään mitään, jos ei halua. Hän on tervetullut meille koska tahansa käymään tai olemaan, ilman ehtoja.
ap
On vähän outoa, että nämä vanhan avioliiton lapset nähdään vain rahanmenona, onhan ne kuitenkin omia lapsia. Tämä maailma nyt ei vaan pyöri ilman rahaa. Menisitte jonnekin rantalomalle tuon ikäisten kanssa , juur tuon ikäiset nauttiivat vespuistosta ja tytölle olisi kiva muisto isän kanssa ehkä lapsuuden viimeisestä kesälomasta. Ovat kuitenkin niin vähän aikaa lapsia vielä. Töissä vielä ehtii olemaan aikuisena. Yksi huoleton lapsuuskesä vielä, hyvät muistot kannattavat nuorta elämässä kauan vielä aikuisuuteen. Orjatyö olisi ikävä muisto ja kaveritkin nauraa, vaikka mielummin ilman palkkaa, lapsi on lapsi vaikka onkin vanhan liiton ja on vielä teidän vastuulla.
No, minusta on kiva, että tyttö voisi saada tuolla tavalla tienattua rahaa. Itselläni on 16-vuotias tytär, ja kesätyöt taitaa jäädä unelmaksi tänä kesänä. Tai ylipäätään alle 18-vuotiaana.
Tuosta summasta en osaa sanoa mitään.
Mutta onko elarissa otettu huomioon sitä, että tyttö ei käy enää teillä niin usein kuin aiemmin? Ja ei isältä ole kielletty maksaa esim. kuukausirahaa elarin lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
On vähän outoa, että nämä vanhan avioliiton lapset nähdään vain rahanmenona, onhan ne kuitenkin omia lapsia. Tämä maailma nyt ei vaan pyöri ilman rahaa. Menisitte jonnekin rantalomalle tuon ikäisten kanssa , juur tuon ikäiset nauttiivat vespuistosta ja tytölle olisi kiva muisto isän kanssa ehkä lapsuuden viimeisestä kesälomasta. Ovat kuitenkin niin vähän aikaa lapsia vielä. Töissä vielä ehtii olemaan aikuisena. Yksi huoleton lapsuuskesä vielä, hyvät muistot kannattavat nuorta elämässä kauan vielä aikuisuuteen. Orjatyö olisi ikävä muisto ja kaveritkin nauraa, vaikka mielummin ilman palkkaa, lapsi on lapsi vaikka onkin vanhan liiton ja on vielä teidän vastuulla.
Jäähän tuossa vielä monta viikkoa aikaa lomailla ja ap:han sanoi, että tekevät vielä pienen reissun, jonne teini tulee mukaan.
Ja todennäköisesti kaverit ovat vain kateellisia kun tyttö on tienannut rahaa. Harva tuon ikäinen kuitenkaan mihinkään kesätyöhön pääsee. Jos nauravat siitä, että on ollut töissä, lienee syytä vaihtaa kaveripiiriä.
N21