Missä iässä nykyään teini-ikä alkaa?
Kommentit (23)
Tiedätkö mistä käsite "teini-ikä" tulee? 13-19
Kyllä se teini vaan on niin hankala termi ymmärtää.
Teini-ikä: 13-19 v (engl thirteen-nineteen)
Thirteen-nineteen eli 13-19 tarkoittaa teenagers = teini-ikäiset.
Tarkoitatko murrosikää? Se menee aika samalla aikataululla kun vanhemmalla eli meillä on poika 14v jolla ei ole murrosikä vielä alkanut, isällään alkoi 15 vuotiaana eli pojalla todnäk samoihin aikoihin. Teini-ikä alkaa aina kun täyttää 13v.
13-19, juurikin noiden englannin sanojen takia :)
Och samma på svenska: tretton-nitton = tonåriga.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko murrosikää? Se menee aika samalla aikataululla kun vanhemmalla eli meillä on poika 14v jolla ei ole murrosikä vielä alkanut, isällään alkoi 15 vuotiaana eli pojalla todnäk samoihin aikoihin. Teini-ikä alkaa aina kun täyttää 13v.
Kunnon vammainen suku. :D
13-19v on teini. Itse ajattelen, että se "pahin ja varsinainen" teini-ikä sijoittuu yleensä ikävuosille 14-17.
Jos murrosikää tarkoitat, niin tytöillä yleensä 12-13v ja pojilla 13-14v.
Vierailija kirjoitti:
13-19v on teini. Itse ajattelen, että se "pahin ja varsinainen" teini-ikä sijoittuu yleensä ikävuosille 14-17.
Pitää hyvinkin paikkansa ainakin minulla ja tytärpuolellani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon vammainen suku. :D
Avaatko vähän tätä kommenttiasi, että muutkin ymmärtää näkemyksesi? Koska mihinkään tieteelliseen faktaanhan tämä ei perustu:)
No meillä alkoi 11 v. täyttävä kiukutella ja paiskoa ovia. Nyt ollaan niiiin itsenäisiä ja omia salaisia juttuja suljettujen ovien takana. Kylppärissä kuluttaa aamuisin aikaa, kun itkee ja peittää kahta finniä otsassaan.
Voi pientä! :-)
Lapset joutuvat nykyään 'aikuistumaan' nopeammin...
Esimurkku alkaa oireilemaan sinä 11 -13 v. Niitä kiukkupuuskia ja mielialanvaihteluita ei voi olla huomaamatta. Hormoonit heittää volttia, eikä tiedä miten päin olisi.
Vierailija kirjoitti:
No meillä alkoi 11 v. täyttävä kiukutella ja paiskoa ovia. Nyt ollaan niiiin itsenäisiä ja omia salaisia juttuja suljettujen ovien takana. Kylppärissä kuluttaa aamuisin aikaa, kun itkee ja peittää kahta finniä otsassaan.
Voi pientä! :-)
Meillä kuudes luokka (noin 12 v) oli todella vaikeaa aikaa sekä potilaalle (tyttö) että vanhemmille. Nyt "oikea" teini 15 v on paljon vähemmän ahdistunut ja äksy, tuntuu ihan onnellisen oloiselta ja varsin järkevältä. Hetkittäisiä poikkeamia toki on 😀
Mun mielestä se alkaa joskus 16-vuotiaana ja päättyy 22-vuotiaana. Alle 16-vuotiaat elävät vielä kunnon lapsuutta ja sitten tuon 22 vuoden jälkeen alkaa nuori aikuisuus.
Teini EI tule sanasta "Teen". Sana "Teini" tarkoittaa opiskelijaa, (n . 16-22 v.). Tuo jenkkilän "Teen" on jostain 1900-luvun puolivälissä käyttöön tullut termi, meidän "Teini" on ollut kielessä jo 1500-luvulla.
13v