Muistatteko aikaa, jolloin kavereita ei tarvinnut luokitella poliittisen kannan mukaan?
Minulta ei taida löytyä enää montaa kaveria, jonka poliittinen kanta ei olisi tullut jossain yhteydessä ilmi. Liki kaikkien on jotenkin pitänyt "tulla ulos" joko tolkun ihmisinä, kriitikoina, rajakkeina, suvakkeina tai jonkun muun aatteen kannattajana. Ahdistavaa!! En kertakaikkiaan halua tietää, mitä poliittista näkökantaa joku työkaveri edustaa. Haluaisin ottaa ihmiset ihmisinä, ilman mitään leimoja! Jos meillä synkkaa, niin en todellakaan halua tietää, vaikka ajattelisimme jostain asiasta eri tavalla. Harmittaako tämä muita?
Kommentit (31)
Minä vuonna 1953 syntynyt en muista sellaista aikaa. Kyllä esimerkiksi 1960-70-luvut olivat huomattavasti poliittisempaa ja polarisoituneempaa aikaa kuin nykypäivä.
Minulla on kavereita persuista vihreisiin, eikä se minua haittaa, kaikkien kanssa tullaan hyvin toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en muista, mutta isovanhempieni vanhemmat kyllä muistavat oikein hyvin. Vuosina 1840-1890 Suomessa kaikki tiesivät kuuluivatko rikkaisiin vai köyhiin, joten kanssaihmisten poliittisella kannalla ei tarvinnut vaivata päätä vaan sai keskittyä aivan muihin asioihin elämässä.
--------
Pönttö. Jos nykyään ihmisten luokittelu poliittisen kannan mukaan on mielestäsi "rajua", niin mitä ajattelet esim. 1917 sisällissodasta tai 70-lukulaisesta taistolaisuudesta? Että silloin ei luokiteltu ihmisiä?
Annahan kun arvaan, olet vihervassari.
Kokoomuksen äänestäjä
Totta kai tiedän historiasta sen verran, ettei tämä nykyinen tilanne ole mitenkään ainutlaatuinen. Vastakkainasettelua on ollut Suomessa ennenkin, ja vielä rajumpana. Puhumattakaan muista maista. Tämä on mielestäni niin selvää, etten kokenut edes tarpeelliseksi sitä mainita.
Huomasin vain tuossa yksi päivä, että olen itse ensimmäistä kertaa aikuisena tilanteessa, että väistämättä "joudun" ajattelemaan ihmisten poliittisia kantoja, koska ne ovat osa yleistä keskustelua ja monen persoonaa. Näin ei ollut esim. 10 vuotta sitten.
En ole "vihervassari" (mikä se edes on, vihreä vai vasemmistolainen?), eikä minua kiinnosta vähääkään kuulla sinun poliittista kantaasi. Sehän tämän keskustelun pointti juuri oli!! Miksi koit tarpeelliseksi kertoa sen?
(Toivon, että pidetään keskustelu fiksuna, ettei ketjua tarvitse poistaa.)
Ap
Mitä eroa on vihreillä ja vasemmistolla? Jos kuuntelet vaikkapa Li Anderssonia ja Maria Ohisaloa, niin mielipiteiden perusteella on mahdotonta päätellä kumpi edustaa kumpaa puoluetta. Sama oli eilen, kun kuunteli Arhinmäkeä ja Ville Niinistöä.
Politiikka on valintoja, jos katsotaan jokaisen omakohtaisia tekemisiä suhteessa muihin. Politiikkahan on kirjaimellisesti yhteisten asioiden hoitoa - olisi virhe laskea yhtälöstä pois yksilöt ja heidän valintansa.
Wanha datakääpä kirjoitti:
Jaa. En mä kyllä luokittele kavereitani sen mukaan. Niistä löytyy kokoomuslaisia, persuja, vihreitä sekä vasemmistolaisia aina pariin kommunistianarkistiin saakka. Jokaisellahan on oma mielipiteensä ja demokratiaan kuuluu etteivät ne ole kaikilla samoja.
Omatkin poliittiset mielipiteeni ovat sen verran sekavia, että siinä hajoaisi muutamakin pää luokitellessa :D Vai miten olisi vasemmistoperussuomalainenkokoomusanarkisti demokraatti humanisti..? Jos olisi aivan pakko joku oma rajaviiva vetää niin demokraattista järjestelmää kannatan.
Tässä tuli hyvä pointti eli harva on puoluekannaltaan kaikissa asioissa samaa mieltä jonkun puolueen kanssa. Itse olisin kokoomuspersuvihreä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en muista, mutta isovanhempieni vanhemmat kyllä muistavat oikein hyvin. Vuosina 1840-1890 Suomessa kaikki tiesivät kuuluivatko rikkaisiin vai köyhiin, joten kanssaihmisten poliittisella kannalla ei tarvinnut vaivata päätä vaan sai keskittyä aivan muihin asioihin elämässä.
--------
Pönttö. Jos nykyään ihmisten luokittelu poliittisen kannan mukaan on mielestäsi "rajua", niin mitä ajattelet esim. 1917 sisällissodasta tai 70-lukulaisesta taistolaisuudesta? Että silloin ei luokiteltu ihmisiä?
Annahan kun arvaan, olet vihervassari.
Kokoomuksen äänestäjä
Totta kai tiedän historiasta sen verran, ettei tämä nykyinen tilanne ole mitenkään ainutlaatuinen. Vastakkainasettelua on ollut Suomessa ennenkin, ja vielä rajumpana. Puhumattakaan muista maista. Tämä on mielestäni niin selvää, etten kokenut edes tarpeelliseksi sitä mainita.
Huomasin vain tuossa yksi päivä, että olen itse ensimmäistä kertaa aikuisena tilanteessa, että väistämättä "joudun" ajattelemaan ihmisten poliittisia kantoja, koska ne ovat osa yleistä keskustelua ja monen persoonaa. Näin ei ollut esim. 10 vuotta sitten.
En ole "vihervassari" (mikä se edes on, vihreä vai vasemmistolainen?), eikä minua kiinnosta vähääkään kuulla sinun poliittista kantaasi. Sehän tämän keskustelun pointti juuri oli!! Miksi koit tarpeelliseksi kertoa sen?
(Toivon, että pidetään keskustelu fiksuna, ettei ketjua tarvitse poistaa.)
Ap
Mitä eroa on vihreillä ja vasemmistolla? Jos kuuntelet vaikkapa Li Anderssonia ja Maria Ohisaloa, niin mielipiteiden perusteella on mahdotonta päätellä kumpi edustaa kumpaa puoluetta. Sama oli eilen, kun kuunteli Arhinmäkeä ja Ville Niinistöä.
Ainoa ero on NIMI
Aikuistuin 90-luvulla, eikä politiikka ollut silloin näin näkyvästi esillä. Myös 00-10-luvuilla poliitiikka kiinnosti vain osaa ihmisistä. Nyt homma on jotenkin ihan pinnalla kaikkialla. Ehkä tilanne on erilainen eri puolilla Suomessa. Asun itse isossa kaupungissa, eikä mitään luokkaeroja tai urheiluseurakytköksiä ole kyllä koskaan ollut. Tai sitten en ole vain niitä tiedostanut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä haluan tietää, jos lähipiirissäni on kusipää.
Eli eri mieltä ei saa olla sinun kanssa. Aika suvaitsematonta.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli jopa vasemmistolle oma kauppaketju ja oma urheiluseura.
Nyt on rajat hämärtyneet.
Oli myös vasemmistolaisten STS-pankki, vakuutusyhtiö Kansa ja rakennusliike Haka Oy, joka oli Suomen suurin rakennusliike aikoinaan.
Vaan kuinkas kävikään, kaikki meni nurin. Koko punapääoma.
Ei vasemmisto saanut edes omaa liiketoimintaa pidettyä pystyssä, toisia kuitenkin ovat talousasioissa ensimmäisenä neuvomassa.
Eihän nuo Elannon kaupat kovin edullisia hinnoiltaan olleet. Suuri osa työläisistä osti elintarvikkeet "porvarin kaupasta".
Jaa. En mä kyllä luokittele kavereitani sen mukaan. Niistä löytyy kokoomuslaisia, persuja, vihreitä sekä vasemmistolaisia aina pariin kommunistianarkistiin saakka. Jokaisellahan on oma mielipiteensä ja demokratiaan kuuluu etteivät ne ole kaikilla samoja.
Omatkin poliittiset mielipiteeni ovat sen verran sekavia, että siinä hajoaisi muutamakin pää luokitellessa :D Vai miten olisi vasemmistoperussuomalainenkokoomusanarkisti demokraatti humanisti..? Jos olisi aivan pakko joku oma rajaviiva vetää niin demokraattista järjestelmää kannatan.