Kuukautiskierto lyhentynyt, kun tyttäreni tuli murrosikään?
Olen koko ikäni kirjannut kuukautiset ylös, kierto on ollut suurimmaksi osaksi 32-34 päivää. Hiukan heitellyt raskauksien jälkeen, mutta yleensä tuon.
Tyttärellä alkoi kuukautiset vuosi sitten ja mulla on kierto alkanut lyhentyä sen jälkeen. Nykyään kierto on 25-27 päivää.
Normaalia? Vaikuttaako meillä hormonit toisiimme? Tyttärellä on lyhyempi kierto kuin mulla on ollut.
Vaihdevuosista tuskin on kyse, kun olen vasta 36v.
Kommentit (8)
Kierto voi alkaa lyhentyä jo vuosikausia ennen vaihdevuosia ja vaihdevuodetkin voivat alkaa jo nelissäkymmenissä, vaikka se poikkeuksellista onkin.
Mulle käynyt samalla tavalla ja tyttäreni on 3-v.
Eli ei johdu tyttären hormoneista, vaan sinun iästäsi.
T. Toinen 36-v
Ikä tuohon vaikuttaa, ei tyttären menkat.
Ensimmäinen merkki lähestyvistä vaihevuosista on kk-kierron lyheneminen kymmenen vuotta ennen varsinaisia vaihevuosia
Huh. Googlailin tänään lisää tietoa tästä ja taitaa todellakin olla niin, että kierron lyheneminen on merkki vaihdevuosien lähenemisestä. Siis ei niin, että vaihdevuosiin olisi lyhyt aika, mutta että alkaa olla jo alkavat merkit!
Tulipa yllätyksenä. Jotenkin olen aina kuvitellut, että vaihdevuodet ovat viisikymppisten naisten asioita.
ap
Vierailija kirjoitti:
Huh. Googlailin tänään lisää tietoa tästä ja taitaa todellakin olla niin, että kierron lyheneminen on merkki vaihdevuosien lähenemisestä. Siis ei niin, että vaihdevuosiin olisi lyhyt aika, mutta että alkaa olla jo alkavat merkit!
Tulipa yllätyksenä. Jotenkin olen aina kuvitellut, että vaihdevuodet ovat viisikymppisten naisten asioita.
ap
Minulla oli kuukautiskierto 30-31 päivää noin 32-vuotiaaksi asti. Sen jälkeen kierto alkoi muuttua lyhyemmäksi. Valitettavasti kyse on tosiaan vaihdevuosien lähenemisestä.
Vierailija kirjoitti:
ap
No ei mulla mitään vaihdevuosia vielä ole, merkkiäkään niistä, ja nuorin lapsistakin vasta päiväkoti-iässä. Ihmiset ovat yksilöllisiä.
Luultavasti kyllä. Eikös sitä ole tutkittukin, että "laumassa" elävien naisten kuukautiskierto pyrkii synkronoitumaan samanlaiseen kiertoon.