kilppariarvot??
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hieno homma eli rahat meni hukkaan jos tulos ei ole luotettava. Terveyskeskuksesta kun ei lähetettä tipu niin kävin yksityisellä. pitänee sitte taas kärvistellä läpi kesän että on taas varaa mennä yksityiselle. kiva :(
Ap
Onko mahdollisuutta käydä vain labrassa omalla kustannuksella? Esim. Fimlab, jos asut sellaisella alueella.
Täällä on vaan tarjolla terveystalo ja he vaativat lähetteen kilpirauhaskokeita varten.
Ap
Huoh, taas täällä viljellään ihan väärää tietoa. Kilppariarvot tulee ottaa ennen klo 12. Huslabin ohjeissa lukee jopa, että voi ottaa ennen klo 14. Joten kyllä, arvosi ovat ihan luotettavat.
Vierailija kirjoitti:
Huoh, taas täällä viljellään ihan väärää tietoa. Kilppariarvot tulee ottaa ennen klo 12. Huslabin ohjeissa lukee jopa, että voi ottaa ennen klo 14. Joten kyllä, arvosi ovat ihan luotettavat.
Tuo se vasta väärää tietoa onkin. No, hoitohenkilökunnan tieto kilpparisairauksista on niin perseestä muutenkin, ettei tuokaan yllätä.
Suosittelisin tutkituttaa veren rauta-arvot = varastoraudan/transferriinireseptorit ja punasoluarvot (ihan perusverenkuvasta ) . Jos ne ovat alhaiset, niin kannattaa ottaa kunnon rautakuuri (esim. Solgar gentle iron on hyvä tuote, lifesta) ja katsoa helpottaisiko olo sillä.
myös anemia ( "hemoglobiini normaali" EI kerro rauta-arvoista yhtään mitään! ) aiheuttaa palelua, kylmät raajat, hengenahdistusta, Hiustenlähtöä ja väsymystä. Ja huonot rauta-arvot puolestaan vaikeuttavat kilpirauhashormonien toimintaa. Kuten myös stressi.
Lukuisat ravintoainepuutokset tekevät myös olon samanlaiseksi kuin vajaatoiminta. Suosittelisin jättää maidon, vehnän (gluteeni), sokerin ja teollisen moskan, kuten margariinin hyvin vähälle, ja vaihtamaan tilalle paljon pähkinöitä, siemeniä , kasviksia, kanaa ,kalaa ja öljyjä (oliiviöljy, hampunsiemenöljy) ja kananmunia. Puhdasta , oikeaa ruokaa, luomua jos rahat riittää.
Parapähkinöitä 4-5 kpl (seleeni) joka päivä ja aina jodioitua suolaa ruoanlaitossa. Luonnollinen monivitamiinivalmiste käyttöön ja d-vitamiini jokapäivä. Omega3 - valmiste.
Arvosi ovat vielä melko hyvät, ja voivat parantua elämäntapamuutoksella. En todellakaan lähtisi lääkityksellä sotkemaan omaa kilpirauhastoimintaa nyt ,kokeilematta luonnollisia keinoja ensin. Se on pitkä tie.
Itse tein sen virheen, otin lääkityksen liian äkkiä ja nyt en uskalla enään lopettaa sitä. Toisaalta oireeni saattoivat johtua univelasta ja huonoista rauta-arvoista.
Olisinpa silloin ollut fiksumpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tulokseen luottaa kun koe otettiin kello 10.05? Eikö ne pitäisi ottaa aina ennen klo 10?? Lääkärin sanoi ettei ole minuuteista kiinni.
Ap
Tärkeämpää on, että koe on otettu mahdollisimman pian heräämisen jälkeen. Eli jos olet mennyt labraan suunnilleen suoraan sängystä, niin eiköhän tulos ole ihan totuudenmukainen.
heräsin 7.15 aikaan ja labrassa olin 10.05.
Ap
No sitten meni pahasti pieleen, tulos voi olla pahastikin vääristynyt ja arvot todellisuudessa paljon huonommat. Saisitko uuden lähetteen labraan?
No ei mennyt hukkaan valmistelut. Kyllä, kävin keskussairaalan labrassa ja otettiin vähän ennen klo 12. Ei vaikuta tulokseen.
AP, on myös paljon muita sairauksia. Älä nyt tuohon takerru.
Nuo ovat ihan hyvät arvot. Väsymykselle on paljon kaikenlaisia syitä, kuormittavasta elämäntilantesta erilaisiin vitamiininpuutoksiin ja sairauksiin. Kilpirauhasen vajaatoiminta on vain yksi pisara tuossa mahdollisten aiheuttajien meressä ja sitä sinulla ei näköjään ole, kun arvot ovat noinkin hyvät. Eivät edes raja-arvoiset, vaan selvästi hyvät.
Etsisin syytä muualta. Elintavat, liikunta, ruoka? Saatko tarpeeksi lepoa? Onko pieniä lapsia ja vaativa työ? Hiukset lähtevät monilta kun imettäminen loppuu, tai synnytyksen jälkeen. Minun tukkani oheni aivan hirveästi noin puoli vuotta imetyksen lopettamisesta, mutta on nyt pari vuotta myöhemmin palautunut.
Raudanpuute voi myös olla syynä tuollaisiin oireisiin, kuten joku jo kertoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tulokseen luottaa kun koe otettiin kello 10.05? Eikö ne pitäisi ottaa aina ennen klo 10?? Lääkärin sanoi ettei ole minuuteista kiinni.
Ap
Tärkeämpää on, että koe on otettu mahdollisimman pian heräämisen jälkeen. Eli jos olet mennyt labraan suunnilleen suoraan sängystä, niin eiköhän tulos ole ihan totuudenmukainen.
heräsin 7.15 aikaan ja labrassa olin 10.05.
Ap
No sitten meni pahasti pieleen, tulos voi olla pahastikin vääristynyt ja arvot todellisuudessa paljon huonommat. Saisitko uuden lähetteen labraan?
No ei mennyt hukkaan valmistelut. Kyllä, kävin keskussairaalan labrassa ja otettiin vähän ennen klo 12. Ei vaikuta tulokseen.
AP, on myös paljon muita sairauksia. Älä nyt tuohon takerru.
Vielä täydennän, kävimme sisätautilääkärin kanssa mm. nämä kilpirauhasarvot läpi, ei mitään vaikutusta tulokseen, otettiin vähän ennen klo 12.00
Miksi te yhteen sairauteen jumitutte. Ap:n arvoja ei kukaan lähde lääkityksellä hoitamaan. Syytä pitää etsiä toisaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo se vasta väärää tietoa onkin. No, hoitohenkilökunnan tieto kilpparisairauksista on niin perseestä muutenkin, ettei tuokaan yllätä.
Onneksi maallikko tietää nämä asiat aina paljon paremmin. ;) Tietysti kaikki rajoitteet keksitään vain tyhjästä eikä perustu millään tavalla tutkimustietoon.
Väsymyksestä olen kärsinyt jo 10-vuotta. Masennuksesta ei ole kyse. Hiukset ei lähde imetyksen eikä synnytyksen takia sillä nuorin lapsi syntyi 7-vuotta sitten. Toki hiustenlähtö voi liittyä e-pillereiden lopetukseen. Pillerit lopetin heinäkuussa ja hiustenlähtö alkoi tammikuussa. Minulla ei ole tällä hetkellä pieniä lapsia. Teen pätkätyötä joten saatan olla jopa parikin kuukautta työttömänä joten kyllähän mun periaatteessa pitäis saada lepoa. Työskentelen varhaiskasvatuksen parissa. Ajattelen ettei työni ole mitenkään erityisen kuormittavaa mutta työpäivän jälkeen olen täysin tööt enkä jaksa juuri muuta. Jos käyn töissä en harrasta liikuntaa koska en jaksa. Jos olen kotona käyn lenkillä aamusta, iltapäivällä/illalla en enää jaksa. Syön ihan terveellisesti. Vähensin jo aikaa sitten valkoisen viljan käyttöä ja sokeria sillä minulla on usein virtsatietulehduksia ja luin että sokeri ja valkoinen vilja ruokkii tulehdusta. Elän mielestäni ihan ok en polta tupakkaa, en käytän lainkaan alkoholia.
Ap
Uniapnea? Voi olla normaalipainoisillakin.
Kai glukoosiarvot on katsottu, ettei ole diabetesta?
Vierailija kirjoitti:
Voihan ne ottaa vaikka klo 19.00, mutta viitearvot on luotu sen mukaan, että on otettu ennen klo 10 aamulla.
Vierailija kirjoitti:
just ja just jaksaa käydä töissä sen jälkeen kaikki muu on yhtä taistelua että jaksaa. Mulla on kaksi lasta molemmat saaneet alkunsa heti kun ehkäisy lopetettu. Nyt kolmatta yritetty 10kk tuloksetta. Hiuksia lähtee aivan älyttömästi yli puolet tippunut. :/
Ap
Sulla on stressiä ja siksi hiukset lähtee. Kilpirauhasarvosi ovat täysin normaalit.
Vierailija kirjoitti:
Väsymyksestä olen kärsinyt jo 10-vuotta. Masennuksesta ei ole kyse. Hiukset ei lähde imetyksen eikä synnytyksen takia sillä nuorin lapsi syntyi 7-vuotta sitten. Toki hiustenlähtö voi liittyä e-pillereiden lopetukseen. Pillerit lopetin heinäkuussa ja hiustenlähtö alkoi tammikuussa. Minulla ei ole tällä hetkellä pieniä lapsia. Teen pätkätyötä joten saatan olla jopa parikin kuukautta työttömänä joten kyllähän mun periaatteessa pitäis saada lepoa. Työskentelen varhaiskasvatuksen parissa. Ajattelen ettei työni ole mitenkään erityisen kuormittavaa mutta työpäivän jälkeen olen täysin tööt enkä jaksa juuri muuta. Jos käyn töissä en harrasta liikuntaa koska en jaksa. Jos olen kotona käyn lenkillä aamusta, iltapäivällä/illalla en enää jaksa. Syön ihan terveellisesti. Vähensin jo aikaa sitten valkoisen viljan käyttöä ja sokeria sillä minulla on usein virtsatietulehduksia ja luin että sokeri ja valkoinen vilja ruokkii tulehdusta. Elän mielestäni ihan ok en polta tupakkaa, en käytän lainkaan alkoholia.
Ap
Onko sinulta otettu milloin viimeksi ihan perusverenkuva, entä elimistön rautavarastoarvot. Onko sinulla taipumus anemiaan?
Jatkan vielä, eli otettiin mm. kilpirauhasarvot rytmihäiriöiden vuoksi, pariin kertaan, aamusta noin 9. maissa ja toinen vähän ennen 12. näissä ei ollut eroa. Mene vaikka sinne Terveystaloon, pvk eli perusverenkuva otetaan kyllä ilman lähetettä.
Sokerit on katottu ne on normaalit. hemoglobiini oli 130, tosin se otettiin ihan sormenpäästä joten rautavarastoista ei tietoa. tein netissä jonkun uniapnea testin, ei ainakaan viittaa siihen...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sokerit on katottu ne on normaalit. hemoglobiini oli 130, tosin se otettiin ihan sormenpäästä joten rautavarastoista ei tietoa. tein netissä jonkun uniapnea testin, ei ainakaan viittaa siihen...
Ap
Hei ap, suoniverinäytteestä otettu hemoglobiini on luotettavampi, tuo sormenpäästä otettu ei ole niin tarkka. Perusverenkuva on muutakin kuin hemoglobiini, ja rautavarastot voivat olla tyhjät, vaikka hemoglobiini olisi vielä viiterajoissa.
Onko runsaat kuukautiset eli oletko altis saamaan raudanpuutetta?
Vierailija kirjoitti:
Onko runsaat kuukautiset eli oletko altis saamaan raudanpuutetta?
Ei ole runsaita kuukautisia, kuukautisvuoto on lähes olematonta nykyään. Muistaakseni kirjoitin siitä tän ketjun alussa. Mulla on ollut huono hemoglobiini vain raskauksien aikana...
Ap
No pitää käydä siinä perus verenkuvas vaikken usko että se tuo mitään vastauksia tähän. Jäi jotenkin tyhä fiilis kun en saanu lääkäriltä mitään muuta ku terolut kuurin ja että kyllä se siitä. En edes oikein tiedä mihinkä se tuota teroluttia ajatteli mun tarvitsevan. Onhan se kierto toki vähän vaihdellut viimeisen 6kk sisällä, 2pituus 27-40pvää. Pelottaa vaan että jos tuo terolut onkin ihan turha ja elimistö menee entistäki enemmän sekaisin...
Ap
Onko mahdollisuutta käydä vain labrassa omalla kustannuksella? Esim. Fimlab, jos asut sellaisella alueella.