Toimistossa työskentelevien ainaiset PALAVERIT!! Miten jaksatte??!
Aloitin vuoden alusta uudessa työpaikassa, joka on siis toimistoympäristö. Olen nyt neljän kuukauden ajan lähinnä istunut vain palavereissa päivästä toiseen! En jaksa enää! Vihaan ja inhoan palaveri-tilanteita, pieniä huoneita joissa istutaan lähellä toisia. Minulla on diagnosoitu sosiaalisten tilanteiden pelko ja nämä tilanteet ahdistavat minua suunnattomasti. Työpäivästäni suuri osa kuluu siis pienessä ahtaassa palaveri-huoneessa sillit purkissa istuen.
Tuntuu myös, ettei näistä iänikuisista palavereista ole edes mitään hyötyä, puhutaan vaan eikä saada mitään tehtyä! Puolet hommista valmistuisivat ajallaan jos palavereissa istuttu aika käytettäisiin työntekoon.Kommunikointi voidaan hoitaa vähemmälläkin palaveeraamisella!
Miten te muut ahkerasti palavereissa istuvat kestätte tämän? Näistä kun ei voi jäädä poiskaan..Lääkitys minulla on mutta ahdistaa silti. Huomennakin laskin että palavereja on 5 tunnin edestä...En tiedä voinko työpaikkaakaan jättää tämän vuoksi mutta jotain on keksittävä ja nopeaa sillä en kestä enää.
Kommentit (49)
Joo. Entisessä työpaikassani tehtiin kolmivuorotyötä. Työporukkaan kuului kaikkea täyskolmivuorolaisista pelkkiin päivätyöntekijöihin, pelkkiin yökköihin ja kaiken maailman osa-aika eläkeläisiin.
Näiden kanssa kun palaveraattiin, ei touhussa ollut järjen hiventäkään. Esimies (joka ei piipahtanut itse sen varsinaisen sorvin ääressä kuin joskus ja jouluna) osoitteli meille palavereita sinne ja tuonne. Ikinä niihin ei päässyt osallistumaan edes suurin osa työyhteisöstä. Ne palaverit venytti usein päivän varsinaista aikataulua ihan järjettömyyksiin - työvoimapulasta kun kärsimme. Itse palaverin sisällössä esiintyi monesti ihan fiksuja asioita, ja jotain päätöksiäkin tehtiin. Ainoa vaan, että ne fiksut pointit ja päätökset ei millään levinneet koko työyhteisön korviin. Uuden päätöksen jälkeen piti jesuksen monta kertaa toitottaa ei-paikallaolleille että eieiei, kun tämä rutiini muutettiin nyt tällaiseksi. Tai sitten itse sai palautetta kun teki vanhalla rutiinilla, vaikka viikko sitten päätettiin muuta. Kaikki toimitti töitä sekalaisilla käytännöillä jotka joskus oli olleet voimassa. Sähläykseen kuluu aikaa.
Tosin - kys. paikassa oli muutenkin suuria ongelmia kommunikaation suhteen. Onnelsi olin vaan sijainen.
Vierailija kirjoitti:
Olen valtiolla töissä. Istun hyvinkin 8 tuntia päivässä palavereissa, joissa ei tarjota kampaviinereitä vaan yritetään eri kokoonpanoissa ymmärtää maahanmuuttoviraston kommervenkkejä. Saan siitä palkkaa, joten ihan se ja sama, mitä teen, kunhan saan palkkaa.
Apua, saatetaan sun kanssa hyvinkin olla samassa työpaikassa!
Valtiolla olen töissä minäkin mutta kokouksia/palavereja on hyvin vähän, ehkä 5 - 10 vuodessa. Itse tykkään kun tuo vaihtelua työhön, eikä tarvitse yleensä edes siellä pahemmin itse mitään puhua. Kunhan nyökyttelee ja on ymmärtävinään.
Tuo esityslista ja aikataussa pysyminen on tosiaan ihan välttämättömiä.
Itse priorisoin, eli en mene kuin välttämättömiin vaikka kutsu tulisi.
Suosittelen myös esittämään aktiivisesti kokouskäytäntöjen muuttamista; monet palaverit voivat olla ties miten vanhoja jäänteitä. Kutsuttavien joukon tarkka suunnittelu auttaa myös.
Monissa paikoissa tosiaan on tehostamista. Tässä kohtaa omaa aktiivisuutta peliin passiivisen marinan sijaan!
Palavereihin valmiiksi asialista, johon jokainen lisää etukäteen ne asiat, jotka haluaa käytävän läpi ja muusta ei jaaritella. Aika harva kehtaa ottaa esille mitään jonninjoutavaa, kun se pitää kirjoittaa asialistaan oman nimen kanssa. Tämä toimii meillä, olen esimiestehtävissä ja kun aloitettiin tämä käytäntö, niin palavereiden kesto väheni puoleen.
Jaarittelijoiden kanssa sovin palaverit juuri ennen lounastuntia tai ennen työajan päättymistä. Aika harva haluaa jaaritella ylimääräistä ns. omalla ajallaan ja jos haluaakin niin voi itse vedota siihen, että kappas nyt pitääkin lähteä.
Kahdenväliset palaverit vedetään pikadeittityyliin, eli kun eka lähtee niin toinen on jo odottamassa ja läpsystä vaihto.
Sellaiset turhat palaverit joita esimies käyttää vain vallankäytön välineenä, ovat pelkkää nipotusta turhista asioista ja vievät aikaa oikealta työltä. Koulutuksista taas tykkään.
Palaverit on kyllä hirveitä. Teen töitä lähes pelkästään amerikkalaisten kanssa ja palavereissa pitääkin olla sellainen "yeah!" meininki koko ajan, kaikki on awesome. Ei jaksa.
Ap, millä alalla olet?
Itselläni on aika harvoin palavereita (n. kerran kuussa), ja pidän niistä, koska muu työni on hyvin yksinäistä ja itsenäistä.
Up