Toimistossa työskentelevien ainaiset PALAVERIT!! Miten jaksatte??!
Aloitin vuoden alusta uudessa työpaikassa, joka on siis toimistoympäristö. Olen nyt neljän kuukauden ajan lähinnä istunut vain palavereissa päivästä toiseen! En jaksa enää! Vihaan ja inhoan palaveri-tilanteita, pieniä huoneita joissa istutaan lähellä toisia. Minulla on diagnosoitu sosiaalisten tilanteiden pelko ja nämä tilanteet ahdistavat minua suunnattomasti. Työpäivästäni suuri osa kuluu siis pienessä ahtaassa palaveri-huoneessa sillit purkissa istuen.
Tuntuu myös, ettei näistä iänikuisista palavereista ole edes mitään hyötyä, puhutaan vaan eikä saada mitään tehtyä! Puolet hommista valmistuisivat ajallaan jos palavereissa istuttu aika käytettäisiin työntekoon.Kommunikointi voidaan hoitaa vähemmälläkin palaveeraamisella!
Miten te muut ahkerasti palavereissa istuvat kestätte tämän? Näistä kun ei voi jäädä poiskaan..Lääkitys minulla on mutta ahdistaa silti. Huomennakin laskin että palavereja on 5 tunnin edestä...En tiedä voinko työpaikkaakaan jättää tämän vuoksi mutta jotain on keksittävä ja nopeaa sillä en kestä enää.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Olen valtiolla töissä. Istun hyvinkin 8 tuntia päivässä palavereissa, joissa ei tarjota kampaviinereitä vaan yritetään eri kokoonpanoissa ymmärtää maahanmuuttoviraston kommervenkkejä. Saan siitä palkkaa, joten ihan se ja sama, mitä teen, kunhan saan palkkaa.
Niin, palkka juoksee vaikka et oikeeta töitä edes tee. Siis sellaista työtä mistä oikeasti jotain hyötyä veronmaksajille, siis näille meille jotka sinunkin palkkasi maksaa!
Omassa yrityksessäni (iso yritys) yritysjohto käski vähentämään palaverien määrää muutama vuosi sitten, jotta työntekijöillä jää enemmän aikaa varsinaisen työn tekemiseen. Mitä olen nähnyt joskus esimiesten kalentereja, niin ne ovat yleensä täynnä aamusta iltaan joka päivä palavereja. En voi tajuta milloin he tekevät muut työt, ilmeisesti lukevat kaikki illat sähköpostia.
Kyllä nykytyöelämä on mennyt älyttömäksi, palavereita pidetään palavereiden vuoksi, eikä tarpeellisuuden mukaan. Viikkopalaverit jossain urakassa ovat ok, mutta ne kestävät 10-15 minuuttia, eli duunarit eivät suostu paskan jauhantaan. Jotkut järkkäävät palavereja vain siksi, että tykkäävät palavereista = haluavat luistaa työnteosta.
Suurimmassa osassa firmoista pärjättäisiin mainiosti, jos palaverit vähennettäisiin nykyisestä viidesosaan. Kun vielä kommunikointivälineet on kehittyneet, niin kannattaa kyllä oikeasti miettiä, pitääkö joka pikkuasian vuoksi pitää palaveri, koska sen voi tiedottaa vaikka sähköpostilla. Sitten kun on oikeaa asiaa, vaikka käydään läpi huonoa asiakaspalautetta, haukutaan pomo, kun menee moisen sanomaan ääneen. Olis vaan pitänyt omana tietonaan. Pikkufirman, missä itse nyt olen, hyvä puoli on se, että palavereja ei ole, vaan asiat huudellaan. Tai no tämä on samalla huonokin puoli.
Palaver
[1913 Webster]
1. Talk; conversation; esp., idle or beguiling talk; talk
intended to deceive; flattery.
Huomenna taas: Strategiset toimintalinjat muuttuvassa toimintaympäristössä.
Huhh.
Vierailija kirjoitti:
Huomenna taas: Strategiset toimintalinjat muuttuvassa toimintaympäristössä.
Huhh.
Huhhuh. Nyt ampui bullshit mittari samantien punaiselle. Kuulostaa jonkun turhanpäiväisen yliopistoluennon nimeltä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykytyöelämä on mennyt älyttömäksi, palavereita pidetään palavereiden vuoksi, eikä tarpeellisuuden mukaan. Viikkopalaverit jossain urakassa ovat ok, mutta ne kestävät 10-15 minuuttia, eli duunarit eivät suostu paskan jauhantaan. Jotkut järkkäävät palavereja vain siksi, että tykkäävät palavereista = haluavat luistaa työnteosta.
Suurimmassa osassa firmoista pärjättäisiin mainiosti, jos palaverit vähennettäisiin nykyisestä viidesosaan. Kun vielä kommunikointivälineet on kehittyneet, niin kannattaa kyllä oikeasti miettiä, pitääkö joka pikkuasian vuoksi pitää palaveri, koska sen voi tiedottaa vaikka sähköpostilla. Sitten kun on oikeaa asiaa, vaikka käydään läpi huonoa asiakaspalautetta, haukutaan pomo, kun menee moisen sanomaan ääneen. Olis vaan pitänyt omana tietonaan. Pikkufirman, missä itse nyt olen, hyvä puoli on se, että palavereja ei ole, vaan asiat huudellaan. Tai no tämä on samalla huonokin puoli.
Palaverissa ei usein ole kyse tiedottamisesta. Isossa projektissa voi olla se tilanne, että kukaan ei yksin hallitse kokonaisuutta, jolloin yhdessä on käytävä läpi suunnitelmat ja toteutukset, jotta kaikki asiaan liittyvät näkökohdat tulee huomioitua.
Toki palaverikäytännöissä on tehostamisen varaa, sen myönnän.
Kuulostaa ihan mun entiseltä työpaikalta, palavereja oli toinen toisensa perään, osa vallan turhanpäiväisiä ja puuduttavan nukuttavia. Heräsi kysymys että miksi noita järjestetään, eipä siinä kyllä minä niissä ihan mielellään istuttiin ja kahvia juotiin. Työtahti ja vaatimukset muutoin vain olivat taasen älyttömät, resurssit niukat ja töitä sai painaa niska limassa. Ihan epäsynkassa nuo asiat. Kai sitä pomolle jotain kalenterin täytettä järjestettiin.
Huvittavaa, Suomessa on reilu 300 000 työtöntä. Kuinkahan monta suojatyöpaikkaa tähän päälle, 10k, 50k, 100k? On töitä joilla on arvoa ja on töitä joilla ei ole.
Tulee mieleen armeija, aina kiire odottamaan. Todellisuudessa palveluksen voisi suorittaa noin 3 kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät varmaan, että tuo on henkilökohtainen ongelmasi. Meillä ainakin aikanaan pyydettiin palavereja ja oltiin onnessaan esimerkiksi siitä, että aloitin viikkopalaverikäytännön.
Sivusta: joku tiimin oma viikkopalaverikäytäntö on aivan eri asia kuin päivittäiset raskaat asiakaspalaverit. Ensimmäisessä käydään läpi sisäisiä asioita, jälkimmäisessä pitää olla handlaavinaan kaikki maan ja taivaan väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palaverissa ei usein ole kyse tiedottamisesta. Isossa projektissa voi olla se tilanne, että kukaan ei yksin hallitse kokonaisuutta, jolloin yhdessä on käytävä läpi suunnitelmat ja toteutukset, jotta kaikki asiaan liittyvät näkökohdat tulee huomioitua.
Toki palaverikäytännöissä on tehostamisen varaa, sen myönnän.
No sitähän mä just koetin kertoa, että palavereja pidetään ihan turhaan vain jonkun tiedotusasian vuoksi. Ei niiden takia tarvitsisi.
Kannattiko väkisin kouluttautua tuollaiselle alalle, jops sinulla on tuollainen häiriö?
Argh, täällä kanssa palaveri-vihaaja! En inhoa mitään muuta niin paljon kuin pienessä, kuumassa ja ahtaassa huoneessa istumista tusinan muun kanssa ja se iäniäkuinen hymistely ja vatulointi ja venkoilu on ihan s*atanan raivostuttavaa!! Vihaan sitä, että kukaan ei uskalla sanoa mielipidettään ja että asiat vaan venyvät ja paukkuvat, kun kaikki vaan jahkaavat ja märehtivät ja hidastelevat!!
----
Monesti mulla onkin jokin "tärkeä asiakastapaaminen" tms. juuri palaverin aikana. :D
Olis edes niitä kampaviinereitä tai jotain hyvää syötävää xD
Vierailija kirjoitti:
Kannattiko väkisin kouluttautua tuollaiselle alalle, jops sinulla on tuollainen häiriö?
Onneksi ap:n ei tarvinut kysyä sinulta, mitä saa opiskella ja mitä ei. Sosiaalisten tilanteiden pelko pitäisi hoitaa pois ajan kanssa. Nykypäivänä suuri osa työpaikoista vaatii jonkinlaista sosiaalista kanssakäymistä.
Jep sitä pierun pidättelyä ja ahdistusta... monesti lähtenyt kesken kaiken vetämään
Siis missä vielä kerätään ihmiset samaan koppiin? Tehotonta ja kallista eli valtiolla ja kunnilla varmaan. Meillä it-firmassa pidetään luurit korvilla palavereja ympäri maailmaa ja yhdessäkään turhassa en ole ollut vuosiin.
Itse vihaan nykyään palavereja. Ennen oli kivempaa mutta nyt vaihtu tiimit joten tuli voimakkaampia persoonia tiimiin. Sitten tosiaan kuten edellä mainittua onkin että istutaan soikean pöydän ympärillä ja yritetään osallistua keskusteluun vaikka on ujo ja ahistava olotila itsellä. Olen huomannut että joitakin muitakin ahistaa vaikka eivät sano mitään koska muutamat istuu pöydän ulkopuolella seinän vieressä tuoleilla, tai ainakin kuvittelen niin. Silti monesti nämä ovat työssään parempia kuin siinä pöydän ympärillä äänekkäästi kommentoivat ihmiset. Mutta en jaksaisi kattella käppyröitä ja jorista jonninjoutavaa. Ja tästä vielä palkka juoksee.
Mä haaveilen palavereissa istumisesta.
Terveisiä hektiseltä ravintola-alalta. Mä teen 10-12h päiviä. Harvoin ehtii syödä jotain työpäivän aikana. Kahvia nippanappa.
Toisaalta, en valita. Itse olen alani valinnut. Liksa on kohdallaan ja teen töitä alan huippujen kanssa:).
Olen kuitenkin päättänyt että joskus vielä itse istun palavereissa.
Itse taas toivoisin lisää palavereja! :D Teillä on varmaan aika erilaiset työpaikat kuin minulla, sillä kuvailemanne palaverit poikkeavat omista kokemuksistani. Meillä yleensä käsitellään sellaisia asioita, mitkä vaativat lähes kaikilta jotain konkreettisia toimenpiteitä, joten on pakko keskittyä ja itse ainakin haluan olla kartalla hommista ja yrittää saada itselle mieluisan vastuun. Tietysti riippuu porukastakin, miten se palaveri oikein sujuu ja kuka sitä vetää ja miten. Meillä ei siis näitä kokoontumisia ole edes joka päivä tai edes joka viikko, minkä takia toivoisin niitä lisää, sillä työni on sellaista, että useisiin päätöksiin tarvitsee monen ihmisen mielipiteen. Tietysti joka päivä on muutaman henkilön välisiä spontaaneja palavereja, mutta itse haluaisin, että voitaisiin käydä läpi asioita välillä ihan koko porukalla.