Kuivausrumpu - kannattaako ostaa?
Te jotka olette ostaneet kuivausrummun, oletteko huomanneet että pyykinpesu on muuttunut helpommaksi? Mitä merkkiä suosittelisitte? En jaksaisi enää jatkuvaa lakanoiden ripustelua, varsinkin kun taloyhtiön kuivaushuone on monesti täynnä juuri silloin kun sitä tarvitsisi.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Kuivausrumpu on mitä suurimmassa määrin ns. turhake: kuluttaa vaatteita ja tekee niistä nukkaisia. Hanki sen sijaan hyvä kosteudenpoistaja kuivaustiloihin, niin olet takuulla tyytyväinen lopputulokseen. Puhun kokemuksesta!
Joko sinulla on surkealaatuisia vaatteita, ole kuivannut jollain kivikautisella laitteella tai sitten vain puhut puutaheinää. Pesukone kuluttaa vaatteita paljon enemmän ja aikanaan itselläni ei ole yksikään vaate mitenkään nukkainen, vaikka rumpua käytetäänkin.
Vain ulkona kuivaaminen on ilmaista. Sisällä telineessä kuivaaminen kuluttaa myös energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Älkää hankkiko jos vaan tulette ilman toimeen.
Joillekin se tietty on pakollinen hankinta.
Ulkona kuivaamalla tulee paras pyykki.
Lisäksi se kone kuluttaa vaatteita, hiukan.
Siitepölyallergisena pyykin ulkona kuivaaminen ei ole mahdollista. Toisekseen neuvo voisi olla ihan hyvä, jos kaikki asuisivat jossakin omakotialueella ja pyykkitelineet olisivat omassa pihassa, mutta kaupunkikodeissa ulkokuivausmahdollisuutta ei oikein ole. Kuka uskaltaisi jättää pyykit enää esim. kerrostalon pihalle? Itse en ole huomannut esim. Mannerheimintien varressa pyykkitelineitä ;-)
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11 nyt tekee jotain omaa ihme hommaa ;)
Minä heitin kuivaustelineen roskiin sinä päivänä kun sain kuivausrummun.
Nopeuttaa pyykkäämistä kun samana päivänä voi pestä vaikka kuinka monta koneellista ja illalla ne kaikki on jo viikattuna kaapissa.
Yksikään vaate ei ole kutistunut, nukkaantunut tai haalistunut kuivurissa. Sähköä menee varmasti ja se maksaa mutta olen valmis maksamaan helppoudesta ja nopeudesta.
Minä käytän kuivausrumpua normaalivaatteisiin vain pieniä koneellisia pestessä, kun laittaa "täyden" koneen kuivausrumpuun (9kg), ne tulevat ryppyisinä takaisin. Kuivatan kuivaushuoneessa tai pyykkitelineellä vaatteet ja tietyt tekstiilit, esim. pyyhkeet rumpukuivaan aina, koska niistä tulee ihania ja pehmeitä sitä kautta. Pikaohjelmilla olen saanut 2h vaatteen likaisesta puhtaaksi ja päälle.
Jos pesen lakanat itse, kuivaan ne (silityskuivaksi) rummussa juurikin sen vuoksi, että pöly lähtee, sitten silitän ne.
Mulla oli tuo sama ongelma vanhan rummun kans. Uusi ei rypistä, ihan sama kuinka paljon pyykkiä on.
Vierailija kirjoitti:
Älkää hankkiko jos vaan tulette ilman toimeen.
Joillekin se tietty on pakollinen hankinta.
Ulkona kuivaamalla tulee paras pyykki.
Lisäksi se kone kuluttaa vaatteita, hiukan.
Miksi ei voi hankkia? Ja kyllä se ulkona kuivaaminen on aika hidasta talvella.
Pölyä tulee paljon vähemmän, pyykinpesu on kokonaisuudessaan nopeampaa ja ainakin itseäni tympii se vaatteiden ripustelu narulle.
Ihan satavarmasti kuluttaa vaatteita. On nähty. Lakanoille ja muille varmasti kätevä, ja lapsiperheeseen. Mutta ei kyllä yksinasuvalle tai pariskunnalle ole tarpeellinen
LG on toiminut mulla monta vuotta.Käytän enimmäkseen talvisin, koska kesällä tykkään kuivattaa ulkona.En laita rumpuun mitään, minkä tiedän kutistuvan siellä.(kantapään kautta opittua)
Miinuspuoli ehkä tuo sähkönkulutus.
Minä kuivasin muutaman kuukauden pyykit kuivausrummussa ja sain ainakin kaikki neuleet pilalle. Vaatteet kuluu ja nyppyyntyy hurjaa vauhtia, puhumattakaan siitä, että myös vaatteiden värit levähtää (esim sini-valko-raidalliset alkkarit on nykyään valkoisilta olis harmaat). Pehmeistä pyyhkeistä en edes tykkää, joten jäljelle jää lakanat. Ne laitan kuivausrumpuun, koska pienessä asunnossa ei ole tilaa kuivattaa pyykkejä.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11 nyt tekee jotain omaa ihme hommaa ;)
Minä heitin kuivaustelineen roskiin sinä päivänä kun sain kuivausrummun.
Nopeuttaa pyykkäämistä kun samana päivänä voi pestä vaikka kuinka monta koneellista ja illalla ne kaikki on jo viikattuna kaapissa.
Yksikään vaate ei ole kutistunut, nukkaantunut tai haalistunut kuivurissa. Sähköä menee varmasti ja se maksaa mutta olen valmis maksamaan helppoudesta ja nopeudesta.
Minä käytän kuivausrumpua normaalivaatteisiin vain pieniä koneellisia pestessä, kun laittaa "täyden" koneen kuivausrumpuun (9kg), ne tulevat ryppyisinä takaisin. Kuivatan kuivaushuoneessa tai pyykkitelineellä vaatteet ja tietyt tekstiilit, esim. pyyhkeet rumpukuivaan aina, koska niistä tulee ihania ja pehmeitä sitä kautta. Pikaohjelmilla olen saanut 2h vaatteen likaisesta puhtaaksi ja päälle.
Jos pesen lakanat itse, kuivaan ne (silityskuivaksi) rummussa juurikin sen vuoksi, että pöly lähtee, sitten silitän ne.
Jos sulla on 9kg pyykkikone (niin ymmärsin), voi olla että kuivausrumpu on suhteessa liian pieni. Meillä oli ennen tämä ongelma vanhalla kuivarilla. Siihen sopi 5 kg koneen pyykit ihan ok mutta kun uusimme pyykkikoneen 7kg:ksi, osa oli ryppyisiä, varsinkin jos kone oli täynnä. Otin silloin aina jonkun paksun collegepaidan ja housut tms isoa roikkumaan naulakkoon siksi aikaa kun muut kuivui. Sitten nakkasin ne toiselle kierrokselle.
Sitten vanha kuivari hajosi ja ostimme uuden isomman, ei enää mitään ongelmia.
Meillä on 9kg molemmat. Pitäisi varmaan pestä pienempiä koneellisia, mutta esim. kaikki miehen treenivaatteet ovat mustia ja omat oloasuni mustia tai harmaita, niin ne on kätevä nakata samaan...
Vierailija kirjoitti:
Ihan satavarmasti kuluttaa vaatteita. On nähty. Lakanoille ja muille varmasti kätevä, ja lapsiperheeseen. Mutta ei kyllä yksinasuvalle tai pariskunnalle ole tarpeellinen
No se itse peseminen kuluttaa paljon enemmän. Mutta silti moni pesee vaatteitaan. Ja kuluuhan ne käytössäkin.
Vierailija kirjoitti:
Minä kuivasin muutaman kuukauden pyykit kuivausrummussa ja sain ainakin kaikki neuleet pilalle. Vaatteet kuluu ja nyppyyntyy hurjaa vauhtia, puhumattakaan siitä, että myös vaatteiden värit levähtää (esim sini-valko-raidalliset alkkarit on nykyään valkoisilta olis harmaat). Pehmeistä pyyhkeistä en edes tykkää, joten jäljelle jää lakanat. Ne laitan kuivausrumpuun, koska pienessä asunnossa ei ole tilaa kuivattaa pyykkejä.
Millaisista sitten tykkäät? :O Lakanat itse kuivatin aikanaan ovien päällä, minulla oli pikkupyykkien kanssa pienessä asunnossa enemmän ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ai että yksinelävät ja pariskunnat eivät tarvitse pehmeitä pyyhkeitä ja pölyttömiä lakanoita? "Ja jaksavat kyllä ripustaa lakanoitakin, kun on niin vähän pyykkiä ja paljon aikaa ilman lapsia.." Huokaus. Monella tuntemallani yksinasuvalla on kuivuri, ihan vain mukavuuden ja helppouden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollut 8 vuotta sama kone ja en luopuisi koskaan. Saa pehmeät vaatteet eikä olkkarissa loju kuivausteline.
Irroittaa pölyn mutta kutistaa myös.
En luovu koskaan kuivausrummusta. Pöllö se on joka turhakkeeksi väittää.Tämä on tuntuu olevan joku vanhojen laitteiden aiheuttama legenda. Tai sitten minä laihdun joka kerta kun pesen pyykkiä. Farkutkin kuivaan rummussa ja edelleen ne mahtuvat päälleni.
Villaa se kutistaa varmasti, sitä ei saa laittaa kuivariin. Meillä olen huomannut että kutistaa vähän collegevaatteitakin. Farkkuja ei kutista. Enkä ole huomannut myöskään muista vaatteista. Tosin myönnän että olen niin laiska että kuivaan aina silla samalla ohjelmalla eli "erittäin kuiva". Kuumin ja tehokkain ohjelma. Ongelma voisi poistua jos kuivaisi colleget eri ohjelmalla. En vaan viitsi. Ostan mieluummin vähän isommat collegehousut kaupasta joten ne saa kutistua ekalla kerralla. Muilla kerroilla ei kutistu kuin ekalla.
Meillä on villaohjelma kuivurissa, mutta en muutenkaan pyykkejä kuivaa ihan kuivaksi asti, jotta eivät rypisty.
Tuo yks kommentoija oli oikeassa kokemukseni mukaan: turhake mikä turhake tuollainen kuivuri. Itsellänikin ollut, ei enää eikä tule!
Vierailija kirjoitti:
Millainen rumpu sinulla oli ja käytitkö oikeita ohjelmia? Meillä on ollut nyt viitisen vuotta kuivausrumpu käytössä, mutta tuollaisia ongelmia ei ole ollut.
Kaikkea ei voi laittaa rumpuun, joten naruillekin on tarvetta. Kusessa oltaisiin ilman kuivausrumpua. Nukka-asia on jo kerrottu. Kaikki se pöly/nukka jää pois kierrosta.
Suuri ainakin psykologinen etu on, että jää yksi työvaihe pois, kun ei tarvitse ripustaa naruille ja ottaa pois.
Järjen käyttö sallittu; jos pelkoa vaatteen nukkaantumisesta niin sitten ei rumpuun. On myös opittu, ettei sukkia kannata laittaa rumpuun. Toisaalta t-paidat ym, jossa ei rumpumerkkiä ja jotka ovat elinkaarensa jälkipuolella voi turvallisin mielin rumpuun. Win win; itsellä hyvin on toiminut ja jos ei kestäkään, niin pääsee vaatteesta eroon.
Se, että voi laittaa rumpuun, on nykyisin uuden vaatteen oston minimivaatimus. No, valitettavasti teinit ostavat hm ym paskaa, joka pitää pestä 30 asteessa eikä voi laittaa rumpuun.
Äänestä voi kertoa, että niissä on ne desipelilaput että voi vertailla.
Vierailija kirjoitti:
Tuo yks kommentoija oli oikeassa kokemukseni mukaan: turhake mikä turhake tuollainen kuivuri. Itsellänikin ollut, ei enää eikä tule!
No mielle kuivausrumpu on erittäin hyödyllinen. Usein tulee pestyä kerralla useampi koneellinen peräkkäin ja silloin kuivaustelinetila loppuisi täysin kesken. Mutta jos sinä et sellaista tarvitse, niin eihän sitä pakko ole ostaa ja/tai käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea ei voi laittaa rumpuun, joten naruillekin on tarvetta. Kusessa oltaisiin ilman kuivausrumpua. Nukka-asia on jo kerrottu. Kaikki se pöly/nukka jää pois kierrosta.
Suuri ainakin psykologinen etu on, että jää yksi työvaihe pois, kun ei tarvitse ripustaa naruille ja ottaa pois.
Järjen käyttö sallittu; jos pelkoa vaatteen nukkaantumisesta niin sitten ei rumpuun. On myös opittu, ettei sukkia kannata laittaa rumpuun. Toisaalta t-paidat ym, jossa ei rumpumerkkiä ja jotka ovat elinkaarensa jälkipuolella voi turvallisin mielin rumpuun. Win win; itsellä hyvin on toiminut ja jos ei kestäkään, niin pääsee vaatteesta eroon.
Se, että voi laittaa rumpuun, on nykyisin uuden vaatteen oston minimivaatimus. No, valitettavasti teinit ostavat hm ym paskaa, joka pitää pestä 30 asteessa eikä voi laittaa rumpuun.
OT, mutta miksi tämä havainto? Itse ainakin kuivaan sukatkin rummussa ja en ole huomannut mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OT, mutta miksi tämä havainto? Itse ainakin kuivaan sukatkin rummussa ja en ole huomannut mitään ongelmia.
Kokemus, että suuri osa kutistuu. Osa ei, mutta ei niitä pysty ulkoa opettelemaan.
Täytyy testata joskus. Meillä on koneessa oma ohjelma villalle. Tietysti jos käyttää "puuvillavaatteet" ohjelmaa ja kuivausasteena kovinta mahdollista, niin varmasti kutistuu.
Mutta mikä tahansa vaate kutistuu ihan normaalissa pesussa ilman rumpuakin, mutta hieman hitaammin.