Haluaisin steriloinnin mutta nukutus pelottaa :`(
odotan neljättä lasta emmekä halua enempää. olen yrittänyt puhua miehelle että tämä menisi steriloitavaksi mutta pelkää jos hänen muniaan sörkitään... eikä tarvitsisi nukuttaa. mutta en voi pakottaa. hän pelkää, että kikkeli ei toimi sitten enää.
minä taas en pelkää sellaisia asioita mutta pelkään nukutusta. joutuisin olla tunnin nukutettuna... mitä jos jokin menee vikaan :( pelkään ihan hirveästi sitä hetkeä kun minut nukutetaan. en ole ollut ennen leikkauksessa.
mitä teen :/ haluan pysyvän ehkäisyn, en enää kierukoita yms. haluaisin, etten voi tulla enää raskaaksi.
haluan sen kaikista luotettavimman steriloinnin missä munanjohtimet poltetaan/syövytetään tms ettei ne voi enää kasvaa kiinni.
Kommentit (14)
Jaa, en voi oikein muuta sanoa kuin sen, että minut on nukutettu 15 kertaa, ensimmäisen kerran kuusiviikkoisena. En itse pelkää nukutusta ollenkaan, kaikki on sujunut todella hyvin, siellähän ollaan koko ajan valvonnassa.
Ehkä sinun pitäisi puhua asiasta jonkun asiantuntevan tahon kanssa esim anestesialääkärin tai -hoitajan kanssa, joka kertoo sinulle faktoja asiasta, se voisi helpottaa pelkoa.
Jos ei Essure kelpaa, niin sitten joko voitat nukutuspelkosi tai unohdat koko jutun. Et muutenkaan välttämättä saa itse päättää sterilisaatiomenetelmää. Se on lääkärin päätettävissä pitkälti.
Vierailija kirjoitti:
odotan neljättä lasta emmekä halua enempää. olen yrittänyt puhua miehelle että tämä menisi steriloitavaksi mutta pelkää jos hänen muniaan sörkitään... eikä tarvitsisi nukuttaa. mutta en voi pakottaa. hän pelkää, että kikkeli ei toimi sitten enää.
minä taas en pelkää sellaisia asioita mutta pelkään nukutusta. joutuisin olla tunnin nukutettuna... mitä jos jokin menee vikaan :( pelkään ihan hirveästi sitä hetkeä kun minut nukutetaan. en ole ollut ennen leikkauksessa.
mitä teen :/ haluan pysyvän ehkäisyn, en enää kierukoita yms. haluaisin, etten voi tulla enää raskaaksi.
haluan sen kaikista luotettavimman steriloinnin missä munanjohtimet poltetaan/syövytetään tms ettei ne voi enää kasvaa kiinni.
Tsau! Essure-sterilointi kesti mulla noin 5 minuuttia, ei sattunut yhtään ja tehtiin hereillä ollessa. suosittelen lämpimästi. Sen jälkeen pääsi samantien hurauttamaan autolla kauppareissulle :-) .Muyistaakseni Burana piti ottaa etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei Essure kelpaa, niin sitten joko voitat nukutuspelkosi tai unohdat koko jutun. Et muutenkaan välttämättä saa itse päättää sterilisaatiomenetelmää. Se on lääkärin päätettävissä pitkälti.
Höpöhöpö. Kyllä sain itse päättää, vaikka Essurea yritettiin väkisin tunkea. Mihinkään ei ole pakko suostua, mitä lääkäri suosittelee. Sain muuten myös suunnitellun sektion, kun en antanut periksi :) Ei ne lääkärit mitään jumalia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Kyllä sain itse päättää, vaikka Essurea yritettiin väkisin tunkea. Mihinkään ei ole pakko suostua, mitä lääkäri suosittelee. Sain muuten myös suunnitellun sektion, kun en antanut periksi :) Ei ne lääkärit mitään jumalia ole.
Potilaan anamneesi vaikuttaa päätökseen, halusit tai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilaan anamneesi vaikuttaa päätökseen, halusit tai et.
Aivan sama, kerroinkin vain omat kokemukseni. Eikä nukutuksessa ole mitään pelättävää. Yhtä hyvin voisi pelätä tien ylitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella sait sektion?
Ootteko jotain elämänkoululaisia? Ei kukaan normijärkinen pelkää nukutusta tai että steriloinnin jälkeen kikkeli ei toimi.
Miksei essure käy? Siinä ei tarvitse nukuttaa.
Mulle tehtiin Essure eikä mitään valittamista. Omalla kohdallani toi oli kivuton ja nopea toimenpide poliklinikalla. Töihin menin normaalisti sterin jälkeen. Toimenpiteestä on nyt mennyt vuosi, eikä mitään ongelmia ole ilmaantunut. Essuren sain ilmaiseksi ja maksoin vain pkl-käyntimaksun.
Minuakin pelotti nukutus etukäteen todella paljon, mutta ei se ollutkaan mikään pelottava kokemus. Saat rauhoittavan lääkityksen ennen saliin menoa joten olet ihan rento ja rauhallinen, sitten nukutuslääkäri tulee toivottavamaan hyvää yötä ja antaa nukutusaineen suoneen minkä jälkeen nukahdat ihan sekunneissa. Sitten jo heräätkin heräämössä ja hoitaja on siinä vieressä, ja jos on vain noin pieni operaatio tehty niin et tunne edes kipuja, vaikka niistäkin kysellään ja saat kipulääkkettä tarvittaessa.
Mutta miehen olisi ehkä hyvä mennä ensin juttelemaan lääkärin kanssa sterilisaation vaikutuksesta kikkelin toimintaan, koska se kuulostaa ihan järjettömältä pelolta.
En nyt sanoisi niinkään ettei nukutuksessa ole mitään pelättävää. Siinä ollaan kuitenkin tilassa, jossa hengityskone hengittää puolestasi ja annetaan vahvoja lääkkeitä, joista voi tulla verenpaineen laskua ym. Voi olla intubaatio-ongelmia tai tulla allerginen reaktio. Olen anestesiahoitaja, enkä missään tapauksessa ottaisi nukutusta jos puuduttaa voisi toimenpiteeseen. Potilaista varmaan tuntuu että pikkujuttu, nukun ja herään, mutta aina asiat ei mene ihan niin. Aloittaja on fiksu kun ei halua nukutusta, mutta en tajua miksei Essure kelpaa?
Nukutuksen riskejä tunnutaan vähättelevän. Mut on nukutettu monet kerrat, enkä edelleenkään osaa suhtautua nukutukseen kevyesti. Ja joka kerta leikkauspäätöksen tehnyt lääkäri niistä riskeistä myös kertoo. Kotiinkin postitetaan info-lappuset anestesiasta ja sen riskeistä sekä haittavaikutuksista. Ei sillä, että pelkäisin anestesiaa, mutta hyvä ne olemassa olevat riskit on silti tiedostaa. Anestesia ei ole mikään hällä väliä -läpihuutojuttu.
Minäkin valitsin mieluummin Essuren, kun sen pystyi tekemään poliklinikalla ilman nukutusta.
Kyynel.