papereissa merkintä "joustamaton kudostyyppi", valitsisitko alatiesynnytyksen?
Kysymys otsikossa. Lääkäri oli kirjannut tuollaisen merkinnän alatutkimuksen yhteydessä. Repeämät hirvittää, ensimmäinen synnytys edessä..
Kommentit (45)
Mikset kysy lääkäriltäsi mitä se tarkoittaa?
Lääkärin mukaan tuo tarkoittaa sitä ettei iho ei veny. Eli saat helposti raskausarpia.
Et kerro myöskään missä vaiheessa olet. Vasta lopussa arvioidaan synnytystapa.
Itse kysyisin selvennystä asiaan ja aika herkästi vaatisin pelkopolin kautta sektiota, jos sillä tarkoitetaan emättimen joustamattomuutta. Minulla on yksi kaveri saanut todella pahat repeämät synnytyksessä, siis sellaiset, että joutuu leikkauspöydälle heti synnytyksen jälkeen, ja hänelle sanottiin kudostyypin olevan joustamaton. Hän saa kuulemma mahdolliseen toiseen synnytykseen suoraan sektion. Yleensä olen todella alatiesynnytysmyönteinen. Itsekin olen pari tosi isoa vauvaa synnyttänyt perinteisesti, mutta sinun tapauksessasi pyytäisin hoitohenkiläkunnalta tarkempaa harkintaa asian suhteen.
Mun kudokset ei kauheasti jousta, ja oon revennyt joka synnytyksessä tosi pahasti. Kuitenkin alapää on joka kerta kursittu kasaan hyvin, ja pysyviä vaurioita ei ole (paitsi arpikudosta). Seksi sujuu edelleen upeasti ja on jopa parempaa näin synnyttäneenä, tavarakin on tosi tiukka :-) ja saan edelleen helposti emätinorgasmeja. Viimeisessä synnytyksessä sain synnytyskanavaan paikallispuudutuksen jo tiedetyn repeämisen vuoksi.
Jos on pelkoa repeämistä niin kannattaa ainakin venyttää etukäteen. Tässä yhteydessä yleensä on mainittu Epi-No Delphine.
http://www.vauva.fi/keskustelu/2505365/usein_kysyttyja_kysymyksia_seksi…
http://kaksplus.fi/threads/epi-no-delphine-plus-vaelilihan-venytystreen…
http://www.vauva.fi/keskustelu/3954615/ketju/miten_synnytyksessa_repeam…
Kun on tehnyt sen mikä etukäteen on tehtävissä niin ei tarvitse miettiä jälkeenpäin kaikenlaisia entä-jos-sittenkin-olisin - vaihtoehtoja.
Tämä ei ole mikään neuvolanterkkajuttu, sulla on siis poikkeava kudostyyppi. Se voi tarkoittaa mitä vaan, sinulla voi olla esimerkiksi harvinainen sidekudossairaus, hieman poikkeava kudostyyppi tms., mutta tarvitset nyt spesialistin konsultaation. Mistä sellainen sitten omalla yliopistosairaala-alueellasi löytyy, siis miltä erikoissairaanhoidon alalta, se voi vaihdella, mutta fysiatria on yksi mahdollisuus konsultaatioon. Kyllä tuo pitää nyt selvittää, että mikä on sinulle turvallinen synnytystapa, mitkä on riskitekijöitä jne. Itselläni on harvinainen sidekudossairaus, jota ei tiedetty raskausaikana. Alatiesynnytys olisi johtanut pysyviin vaurioihin (avanne esim.), mutta onni oli matkassa ja sektio tehtiin muiden komplikaatioiden vuoksi. Sinulle alatiesynnytys saattaa olla turvallisempi kuin sektio, spinaalipuudutus voi auttaa, en minä sitä tiedä. Mutta sinulla on oikeus potilasturvallisuuteen, että selvitetään tuo kudostyyppiasia, että mitä se voi tarkoittaa alatiesynnytyksen kannalta, sillä siinä kohdunkaulalta, emättimeltä ja välilihalta vaaditaan todella suurta venymistä ja repeämisiä tulee joka tapauksessa.