papereissa merkintä "joustamaton kudostyyppi", valitsisitko alatiesynnytyksen?
Kysymys otsikossa. Lääkäri oli kirjannut tuollaisen merkinnän alatutkimuksen yhteydessä. Repeämät hirvittää, ensimmäinen synnytys edessä..
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Joillekin voi tulla yllätyksenä, että nainen haluaa nauttia yhdynnästä myös synnytyksen jälkeen...
Totta kai. Mutta ap:n "pelko" ei perustu faktoihin.
Kyllähän ne känniset kätilöt tekee mitä vain. Mikäli teet lapsia ulkonäön vuoksi, valitse ihmeessä sektio! Joustamaton kudostyyppi tarkoittaisi enemmän sitä, että pitäisi aloittaa venyttelyt ENNEN synnytystä, kuten ennen tiedettiin. Mutta tyhmä ja pelokas saa olla, menestystä vatsan avaukseen!
Jätäthän sitten myös ylempi kommentoija ne kolesteroolilääkkeet napsimatta ja insuliinipistokset myös. Jos luonto on tarkottanut että just sun ei pidä syödä rasvaisia ja epäterveellisiä ruokia, niin ei sun tommoseen geneettiseen vaivaan pidä hoitoakaan saaman!
Kalliiksi tulee myös huononivelisten ihmisten kalliit ortopediset leikkaukset kun ne luontaisista rajoitteista huolimatta käppäilee ympäriinsä.
Kärsiköön ja vammautukoon kaikki niinkuin on ylempää tarkoitettu! Enkä edes aloita sun itse mässäilemällä ja makoilemalla hankkimista läskeistä ja siitä johtuvasta masennuksesta joita pitäis verovaroin hoitaa, tai (huutonaurua), vielä ehkäistä!
Käypä Hoidossa ei ole mainittu mitään aiheesta http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=nix01042
Kysy neuvolasta? Sieltä saa asiallisen vastauksen.
Aika jännä, että juuri naiset suhtautuvat näin negatiivisesti siihen, että joillekin kanssasisarille oma seksuaalinen nautintoa, johon hyvä yhdyntä kuuluu, on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä voi ainakaan Suomessa "valita" keisarinleikkausta tuolla perusteella? Repeämäthön ovat ihan tavallisia ja ne saadaan ompelemalla yleensä hyvin hoidettua. Itse olen revennyt epparista huolimatta kolmessa synnytyksessä, joka kerta kursittu kasaan. Lopputulos nyt yhtä hyvä kuin alkuperäinen. ;-)
Mutta jos ei halua riskeerata, että emättimestä tulee tunnoton eikä seksi ole enää nautinnollista? Kaikille ei välttämättä käy yhtä hyvin. Ja eihän ketään voida pakottaa synnyttämään alakautta, joten siten sektion voi "valita", tosin asiasta joutuu keskustelemaan pelkopolilla.
Okei. Että tällainen provo näin aamutuimaan.
Mikä ihmeen provo? En ole ap, mutta en minä ainakaan halua, että emättimestä tulee sellainen, että seksi ei ole enää nautinnollista. Sektion kyllä saa, jos sen oikeasti haluaa.
No, aika yleistä tuntuu olevan että alatiesynnytyksen jälkeen tulee tuntoherkemmäksi, ja seksi on sitten sitäkin kivempaa.
Mulle ainakin kävi näin.
On niitä vakaviakin komplikaatioita ihmisillä, ei sen puoleen. Mutta niitä tulee sekä alatiesynnyttäjille että sektiosynnyttäjille. Sektio ei takaa mitään, sinänsä.
(Mutta tasapuolisuuden vuoksi: kaverilla meni sektio oikein mainiosti, ja oli pystyssä todella pian synnytyksen jälkeen.)
Vierailija kirjoitti:
Joillekin voi tulla yllätyksenä, että nainen haluaa nauttia yhdynnästä myös synnytyksen jälkeen...
Ja sinulle varmaan tulee yllätyksenä että monet nauttivat yhdynnästä enemmän, kunhan ovat synnytyksestä toipuneet.
Ennen kuin olin synnyttänyt, yhdyntä oli mulle "ihan kiva"-tasoista puuhaa. Nyttemmin mennään ihan muissa sfääreissä ;)
Valitsisin alatiesynnytyksen. Mulla on myös joustamaton kudostyyppi ja repesin tosiaan ekassa synnytyksessä. MItään haittaa ei ole jäänyt repeämästä. Seksi minulla alkoi vasta kunnolla tuntua ekan synnytyksen jälkeen, sitä ennen sain orgasmin vain klitorista hieromalla, en lainkaan emättimen kautta. Synnytyksen jälkeen itse emättimeenkin tuli tuntoa ja aloin saada yhdyntäorgasmeja.
Toisessa synnytyksessä en sitten revennyt ollenkaan, vaikka vauva oli kilon isompi kuin ensimmäinen.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, että juuri naiset suhtautuvat näin negatiivisesti siihen, että joillekin kanssasisarille oma seksuaalinen nautintoa, johon hyvä yhdyntä kuuluu, on tärkeää.
Ei siihen kukaan negatiivisesti suhtaudu. Mutta on ihan älytön väite, että repeämät yleisesti veisivät nautinnon. Ehkä hyvin harvinaiset vakavat repeämät voivat näin tehdä, mutta ne tavalliset ei kyllä vaikuta nautintoon mitään.
Jos on jo tuossa vaiheessa todettu joustamaton kudostyyppi, niin ehdottomasti sektioon! Yleensä vaurioita aiheuttavaa kudostyyppiä ei voi todeta etukäteen, joten tapauksen täytyy olla todella selvä: alapääsi ei kestä minkäänlaista venytystä repeämättä.
Itselläni on jotenkin sellaista esim. Iho, että se ei hirveästi jousta, vaan mulla on jopa nilkoissa ja kyynärvarsissa raskausarpia, kun oli ylipainoa paljon välillä. Synnytyksessä en kuitenkaan revennyt, vaikka oli melko nopeakin synnytys, eli toisaalta eri kudokset voi reagoida eri tavoin. Kysy vielä lääkäreiltä myöhemmillä käynneillä, mitä tarkoittavat.
Luulen että mulla sama, ekassa synnytyksessä kätilö kysyi "urheiletko aktiivisesti, on niin tiukat paikat?" (vastaus: en todellakaan). Kalvot eivät ole itsestään hajonneet millään vaikka paikat olleet auki ja ponnistusvaiheet olleet tunnin. Ei kuitenkaan pysyviä vaurioita ole tullut, toisessa synnytyksessä vain pieniä repeämiä.
Joustamaton kudostyyppi tuossa vaiheessa kertoo raskausarpien synnystä. Ei muusta.
Ohis:
Joustamaton kudostyyppi kuulostaa virkkukerhon kantamatamilta, joka määrää aina kaavat, jota seuraavaksi tehdään ja ei kuuntele muiden ehdotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys otsikossa. Lääkäri oli kirjannut tuollaisen merkinnän alatutkimuksen yhteydessä. Repeämät hirvittää, ensimmäinen synnytys edessä..
Et kertonut missä vaiheessa raskautta olet, mutta jos et ihan loppuviivoilla, niin tämä ei edes kerro mitään siitä repeätkö vai et. Yleensä tuolla kommentilla viitataan siihen että on syntynyt raskausarpia, koska iho ei ole joustanut repeämättä riittävästi. Silti alapää ei välttämättä repeä synnytyksessä, siihen kun vaikuttaa niin paljon sitten raskauden ihan loppuvaiheessa erittyvät paikkoja löystyttävät hormonit, jotka voi tehdä tosi kireätkin paikat hyvin joustavaksi.
Lisäksi kannattaa muistaa vaihtoehto ehkäistä repeämiä erityistä venytyslaitetta (Epi-NO Delphine) käyttämällä. Sen teho synnytyksen yhteydessä syntyvien repeämien ehkäisyssä on ihan tieteellisesti todistettu. Jostain syystä osa lääkäreistä silti naureskelee asiaa, ihan kuin repeämät olisi niin luonnollinen osa synnytystä että on tyhmää nähdä pientäkään vaivaa niitä ehkäistäkseen. Mutta synnyttäjä itse on se joka repeämien paranemisen joutuu kärsimään joten kannattaa harkita tätäkin keinoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä voi ainakaan Suomessa "valita" keisarinleikkausta tuolla perusteella? Repeämäthön ovat ihan tavallisia ja ne saadaan ompelemalla yleensä hyvin hoidettua. Itse olen revennyt epparista huolimatta kolmessa synnytyksessä, joka kerta kursittu kasaan. Lopputulos nyt yhtä hyvä kuin alkuperäinen. ;-)
Mutta jos ei halua riskeerata, että emättimestä tulee tunnoton eikä seksi ole enää nautinnollista? Kaikille ei välttämättä käy yhtä hyvin. Ja eihän ketään voida pakottaa synnyttämään alakautta, joten siten sektion voi "valita", tosin asiasta joutuu keskustelemaan pelkopolilla.
Okei. Että tällainen provo näin aamutuimaan.
Mikä ihmeen provo? En ole ap, mutta en minä ainakaan halua, että emättimestä tulee sellainen, että seksi ei ole enää nautinnollista. Sektion kyllä saa, jos sen oikeasti haluaa.
No, aika yleistä tuntuu olevan että alatiesynnytyksen jälkeen tulee tuntoherkemmäksi, ja seksi on sitten sitäkin kivempaa.
Mulle ainakin kävi näin.
On niitä vakaviakin komplikaatioita ihmisillä, ei sen puoleen. Mutta niitä tulee sekä alatiesynnyttäjille että sektiosynnyttäjille. Sektio ei takaa mitään, sinänsä.
(Mutta tasapuolisuuden vuoksi: kaverilla meni sektio oikein mainiosti, ja oli pystyssä todella pian synnytyksen jälkeen.)
Mutta jos tilanne on jo täydellinen ennen synnytystä yhdynnän osalta niin kannattaako riskeerata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinulle varmaan tulee yllätyksenä että monet nauttivat yhdynnästä enemmän, kunhan ovat synnytyksestä toipuneet.
Ennen kuin olin synnyttänyt, yhdyntä oli mulle "ihan kiva"-tasoista puuhaa. Nyttemmin mennään ihan muissa sfääreissä ;)
Näin voi tosiaan käydä ja sinulla on käynyt asian kanssa hyvä tuuri. Huomaa kuitekin, että joillakin naisilla yhdyntä on jo ennen synnytystä todella nautinnollista jopa niin nautinnollista, ettei se voi olla enää parempaa.. Tällöin riskin ottaminen ei tunnu hyvältä idealta, etenkään sellaisille naisille, joita ei tyydytä seksuaalisesti muu kuin yhdyntä.
Mulla on 4 hyvin sujunutta alatiesynnytystä takana, mutta jos alatiesynnytykseen liittyviä riskitekijöitä olisi noussut esiin raskausaikana, olisin pyytänyt/vaatinut keisarileikkausta.
Haluan turvallisen synnytyksen sekä vauvalle että itselleni. Siis siinä määrin, mitä asioiden kulkuun voi yrittää vaikuttaa.
En osaa nähdä mitään erityistä gloriaa alatiesynnytyksessä. Pääasia, että vauva saadaan ulos.
Siskoni repesi synnytyksessä episotomiosta huolimatta ja toipumiseen meni 3 vuotta. Pyyhin takapuoleni kaikilla noilla "repeämät on luonnollisia"-jutuilla. Niin on kuolemakin luonnollista, eh.
Keskustele asiasta lääkärin kanssa, ap!
No ei voi ketään TIETENKÄÄN pakottaa synnyttämään! Ei ketään pakoteta tulee raskaaksikaan... Kato jäät vaan kotiin, kun synnytys alkaa ja _kieltäydyt_ synnyttämästä alakautta. Sairaalaan sulla ei ole oikeutta mennä, koska ei sairaalankaan ole pakko sua leikata kun heittäydyt hankalaksi. Silleen luonto tän homman tarkoitti, ettei kenenkään oo pakko synnyttää alakautta. Eiks ni?