Kauhea stressi, auttakaa. Palaanko töihin vauvan ollessa 3kk?
Sain uuden oman alan vakituisen kokoaikaisen työpaikan raskauden viimeisellä kuukausilla monen vuoden työttömyyden jälkeen. Eivät kuulemma huomanneet että olin raskaana haastattelussa ja eihän sitä saa kysyä. Asia kuitenkin sillä tavalla ok että olimme päättäneet miehen kanssa että minun toivuttua synnytyksestä hän jää vauvan kanssa kotiin koska minä tienaan nyt enemmän ja taloudellisesti minä en voi jäädä kotiin ilman että velkaannumme. En olisi muuten raskaana töitä hakenutkaan. Emme voi tinkiä menoista yhtään enempää. Kaikki on jo aivan minimissä, asumme vuokralla liian pienessä asunnossa ilman mitään ylimääräistä. Eli ilmoitin työpaikalle että palaan 3kk synnytyksestä ja he järjestivät minulle sijaisen siksi aikaa.
Nyt kuitenkin vauva on 6 viikkoa ja teen päivittäistä surutyötä siitä että pitää jättää hänet kotiin. Mies hoitaa hänet ihan ok mutta olen aivan varma että ei saa samaa vertaa huomioita kuin jos olisin itse kotona. Olen seurannut hänen vauvanhoitoaan ja hän tyyliin hoitaa vauvan perustarpeet ja sitten laittaa sitteriin ja itse surffailee netissä. Ehkä seurustelee 5 min. päivässä. Mies käy iltätöissä ja on myös mielestäni hieman masentunut ja ahdistunut vauvan syntymän jälkeen.
Imetyksenkin kannalta mietityttää. Nyt se menee hyvin ja vauva on hyvin nukkuva ja tyytyväinen. Olen aivan rakastunut vauvaan ja pelkään että masennun itsekin jos pitää jättää hänet kotiin. Kuitenkaan en halua tehdä huonoa ensivaikutusta työpaikalla kun olen jo sopinut että tulen takaisin 3kk kuluttua ja tämä työpaikan saaminen on muutenkin suuri onnenpotku. Heillä on kuitenkin mahdollisuus järjestää sijainen paikalleni. Palkastani saisin 55% vuoden ajan.
Mitä tekisit tässä tilanteessa?
Kommentit (67)
Ottaisin 3kk lisäaikaa ja sitten palaisin töihin. 6kk vanha on sen verran isompi että täysimetysaika saadaan loppuun ja ette siinä ajassa ehtisi liian paljon velkaantua. Tsemppiä vaikeaan päätökseen!
sijassasi olisin vauvan kanssa. varmaan nyt vuokran maksaa jos mies on työssä ja sä saat äitiyspäivärahaa ???? vai onko velkoja hirveesti tai jotain muuta ongelmaa tässä kuviossa, mitä et kerro?
Viimeisellä kuukaudella sait paikan. Otitko vastaan äitiysloman aikana? Palsta takaisin? 55% palkasta
Ei oikein täsmää
Ottaisin miehen masennuksen ja ahdistuksen joka tapauksessa puheeksi. Jos mies on masentunut, olisi siinä mielestäni ihan perusteltu syy työnantajankin näkökulmasta sille, etten aloittaisi töitä vielä vauvan ollessa 3 kk vaan odottaisin esim. 6 kk:n tienoille.
Neuvottelisin työpaikan kanssa joustoista, jos vain mahdollista. Parasta olisi jos saisi olla kotona esim. yhden päivän viikossa tai voisi tehdä pari pidempää päivää ja pari lyhyempää, jotta saisi enemmän aikaa kotona olemiseen.
En kyllä ihan ymmärrä miten voitte velkaantua, jos menonne ovat minimissä ja asutte pienessä asunnossa vuokralla. Onko taloudessanne sittenkin järjestelyvaraa tai pärjäisittekö miehen palkalla niin, että jäisitte vain kohtuullisissa määrin miinukselle?
Olisin vauvan kanssa. Saathan kuitenkin äitiyspäivärahaa. Miehesi ryhdistäytyköön työnhaussa.
Miten vauvat (ja äidit) ympäri maailmaa selviävät hengissä ja traumatisoitumatta lyhyemmistäkin mammalomailuista? Nyt sinne töihin kun olet kerran itsesi sinne huijannut, kanna vastuusi. Ei se mies sen huonompi vanhempi ole lapsellenne, tai sitten olet valinnut lisääntymiskumppanisi ala-arvoisesti.
Hommatkaa kotiin hoitaja yksityisen hoidon tuella, jos tuntuu ettei mies tästä vaativasta urakasta suoriudu.
Miten teillä voi olla noin huono rahatilanne jos saat ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa ja mies on iltatöissä? Kai hän nyt työttömyyskorvausta saa, jos ei ole tarpeeksi töitä. Moni perhe sinnittelee paljon isomman lapsimäärän kanssa ja pienillä tuloilla. Teillä ei ole edes asuntolainaa.
Jos mies on masentunut, ei viitsi hoitaa vauvaa eikä seurustella, mikä mahtaa olla parisuhteen tila? Onkohan rahahuolet kuitenkaan nyt pääongelma vai jokin muu?
Itse palasin töihin nuorimmaisen synnyttyä kolmen kuukauden äitiysloman jälkeen..ja olen sitä katunut. Olisi ennen kannattanut antaa yrityksen mennä nurin, kuin jättää lasta isällee, joka ei sitten hoitamisesta selvinnytkään. Vanhemmat sisarukset joutuivat ottamaan liikaa vastuuta lapsen hoidosta, kun isällä oli harrastustensa kanssa niin kiire.
Todella suuri moka..en tekisi uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
sijassasi olisin vauvan kanssa. varmaan nyt vuokran maksaa jos mies on työssä ja sä saat äitiyspäivärahaa ???? vai onko velkoja hirveesti tai jotain muuta ongelmaa tässä kuviossa, mitä et kerro?
Mies on vain osa-aika töissä ja hänellä on elatusmaksuja. Asumme myös kalliilla alueella jossa korkeat vuokrat. Voisimme muuttaa muualle mutta sitten työmatkat pitenisivät. Nyt voin kävellä töihin ja jopa käydä imettämässä kotona keskellä päivää.
ap
Vauvahan on pieni vaan kerran joten kun pieni tarttee sinua oot hänen kanssa.Helppoo.
Töihin sanot että mies on masentunu eikä selviä lapsen hoijosta joten et voi vielä palata sorvin ääreen.
Eihän sun tarttisi käydä kotona imettämässä jos et töihin vielä mene. Hyvin voisitte muuttaa halvemmalle alueelle.
Mies ei vaikuta kovin helmeltä. Ei hoida lapsia, on ilmeisesti lapsia edellisestä suhteesta ja asutte liian ahtaasti. Ei taida olla kotona tilaa niille edellisen suhteen lapsillekaan.
Itse en ikinä palaisi töihin noin pian. Mieluummin halvempi asunto. Lisäksi miehen pitäisi kyllä etsiä tehokkaammin töitä ja hankkia masennukseen apua. Vauva on pieni vain kerran ja tarvitsee äitiään ja imetystä. Jos miehen hoitotaidot ovat huonoja ja vuorovaikutus vauvaan puutteellista, en ikinä antaisi anteeksi sitä että jätin vauvan sellaisen huomaan noin pienenä.
Siis antaisi anteeksi itselleni jos en vauvasta huolehtisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on vain osa-aika töissä ja hänellä on elatusmaksuja. Asumme myös kalliilla alueella jossa korkeat vuokrat. Voisimme muuttaa muualle mutta sitten työmatkat pitenisivät. Nyt voin kävellä töihin ja jopa käydä imettämässä kotona keskellä päivää.
ap
Niin no jos asunnon sijainti ajaa vauvan hyvinvoinnin edelle, niin toki voit vaikka käydä päivällä imettämässä, jos se mieltäsi keventää. Me muutimme.
No, ensin ajattelin että totta kai minä tekisin perheen eteen mitä vain joten miksi en menisi töihin kun vauva on 3kk jos tilanne paranisi. Mutta, minulla onkin kunnollinen puoliso ja lapselle kunnollinen isä. Oikeastaan aika sama kumpi meistä on kotona.
Teidän tilanne ei kuulosta kovin hyvältä. Ihan jo siitä lähtien että mies ei huomioi vauvaa ollenkaan. En myöskään ihan ymmärrä, miten ansiosidonnaisella ja osa-aika työllä ei elätä perhettä. Miksi ette saa asumistukea? En nyt vaan ihan ymmärrä.
Ole kotona vauvan kanssa missä sinä olet korvaamaton. Töihin voidaan järjestää sijainen. Työpaikkasi on kuitenkin lakisääteisesti turvassa. Menet äitiysloman jälkeen takaisin vauvan ollessa 9kk(?) Töissä ovat varmasti vihaisia mutta sitten jossain vaiheessa leppyvät. Vauva on pieni vain kerran.
Mies ahdistunut ja masentunut vauvan syntymän jälkeen? Tuo särähti korvaan, kuulostaa ihan kauheelta. Luulis että molemmat vanhemmat on onnensa kukkuloilla pienen syntymän jälkeen.. :(
Mun työkaveri jäi kotiin vanhempainvapaalle molempien lasten synnyttyä heti kun vaimon äitiysloma loppui. Mutta on tosi hyvä isä, muutenkin tosi kiva ja auttavainen ihminen, joten varmaan hoiti lapset hyvin. Äiti oli sit myöhemmin jonkun aikaa kotona hoitovapaalla jokusen kuukauden, kun isä palasi töihin.
Kimurantti tilanne
Kolmen kuukauden ikäinen on vielä tosi pieni olemaan erossa äidistä.