Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauhea stressi, auttakaa. Palaanko töihin vauvan ollessa 3kk?

Vierailija
06.04.2016 |

Sain uuden oman alan vakituisen kokoaikaisen työpaikan raskauden viimeisellä kuukausilla monen vuoden työttömyyden jälkeen. Eivät kuulemma huomanneet että olin raskaana haastattelussa ja eihän sitä saa kysyä. Asia kuitenkin sillä tavalla ok että olimme päättäneet miehen kanssa että minun toivuttua synnytyksestä hän jää vauvan kanssa kotiin koska minä tienaan nyt enemmän ja taloudellisesti minä en voi jäädä kotiin ilman että velkaannumme. En olisi muuten raskaana töitä hakenutkaan. Emme voi tinkiä menoista yhtään enempää. Kaikki on jo aivan minimissä, asumme vuokralla liian pienessä asunnossa ilman mitään ylimääräistä. Eli ilmoitin työpaikalle että palaan 3kk synnytyksestä ja he järjestivät minulle sijaisen siksi aikaa.

Nyt kuitenkin vauva on 6 viikkoa ja teen päivittäistä surutyötä siitä että pitää jättää hänet kotiin. Mies hoitaa hänet ihan ok mutta olen aivan varma että ei saa samaa vertaa huomioita kuin jos olisin itse kotona. Olen seurannut hänen vauvanhoitoaan ja hän tyyliin hoitaa vauvan perustarpeet ja sitten laittaa sitteriin ja itse surffailee netissä. Ehkä seurustelee 5 min. päivässä. Mies käy iltätöissä ja on myös mielestäni hieman masentunut ja ahdistunut vauvan syntymän jälkeen.

Imetyksenkin kannalta mietityttää. Nyt se menee hyvin ja vauva on hyvin nukkuva ja tyytyväinen. Olen aivan rakastunut vauvaan ja pelkään että masennun itsekin jos pitää jättää hänet kotiin. Kuitenkaan en halua tehdä huonoa ensivaikutusta työpaikalla kun olen jo sopinut että tulen takaisin 3kk kuluttua ja tämä työpaikan saaminen on muutenkin suuri onnenpotku. Heillä on kuitenkin mahdollisuus järjestää sijainen paikalleni. Palkastani saisin 55% vuoden ajan.

Mitä tekisit tässä tilanteessa?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää kotiin. Teillä on liikaa menetettävää jos et. Työpaikka odottaa. Tilanne ei ole ideaali työpaikan kannalta ja varaudu siihen että menetät heidän luottamuksensa mutta uskon että et koskaan tule katumaan että vietit aikaa pikkuisen kanssa kun oli vauva. Lait on tehty juuri tämän kiintymyssuhteen suojelemiseksi. 

Vierailija
42/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin velkaantuisin kuin jättäisin vauvan huonoon hoitoon. Piste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä itse voisi palata töihin noin aikaisin. Itse menisin töihin vasta kun vauva on vuoden ikäinen ja imetyksen voi lopettaa.

Vierailija
44/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä vielä tarkkaan!

Vauvalle olet korvaamaton äiti, mutta työpaikalla taas kukaan ei ole korvaamaton (vaikka joku niin ehkä luuleekin)

Minun mielestä paikkasi on kotona vielä pitkään.Niin tein itsekin, enkä ole katunut hetkeäkään, päinvastoin.

Kyllä ne muutkin asiat siinä sivussa hoituu. ☺

Vierailija
45/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vie 3 kk vauvaa hoitoon jos et tosiaan halua. Vauvan ja sinun suhde on tärkeä ja sen traumaattinen rikkominen pitkien erojen kautta (pahempi vauvallekin jos sä et haluaisi ja suret) vaikuttaa haitallisesti lapsesi kehitykseen. Jos sen voisi edes korvata isäsuhteella niin ehkä, mutta kun ei niin ei.

Pistä tämä peruspalikka nyt paikalleen niin kyllä ne pelin muut palatkin lopulta järjestyy siihen ympärille :)

Vierailija
46/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies jäi kotiin hoitamaan vauvan ja palasin töihin, kun vauva oli 3kk ikäinen. Tienaan kolminkertaisesti mieheen nähden, joka on ns. perusduunari emmekä asu edes Suomessa, joten ei ollut mitään äitiyslomaa. Isä on aivan yhtä hyvä hoitaja kuin äitikin - ei se vauva tiedä onko lähihoitajalla munat vai vagina. Kunhan on vanhempi lähellä.  Meillä ei ainakaan ollut mitään ongelmaa ja aivan normaali on lapsi. Tottakai törmäät täällä AV:lla marttyyriäitimyyttiin, sitä ei kannata kuunnella.

Vierailija
47/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies jäi kotiin hoitamaan vauvan ja palasin töihin, kun vauva oli 3kk ikäinen. Tienaan kolminkertaisesti mieheen nähden, joka on ns. perusduunari emmekä asu edes Suomessa, joten ei ollut mitään äitiyslomaa. Isä on aivan yhtä hyvä hoitaja kuin äitikin - ei se vauva tiedä onko lähihoitajalla munat vai vagina. Kunhan on vanhempi lähellä.  Meillä ei ainakaan ollut mitään ongelmaa ja aivan normaali on lapsi. Tottakai törmäät täällä AV:lla marttyyriäitimyyttiin, sitä ei kannata kuunnella.

Hienoa kun toimi teille. Samaa mieltä siinä mielessä että isä voi hoitaa yhtä hyvin kuin äiti JOS tämä on toimintakykyinen ja hyvä hoitaja joka osaa vastata vauvan tarpeisiin. Minua huolestuttaa lähinnä se että mies vaikuttaa masentuneelta ja hermostuneelta eikä halua olla koti-isä.

ap

Vierailija
48/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei vain osaa olla vastasyntyneen kanssa ja tajua vuorovaikutuksen merkitystä -> opeta vaikka kädestä pitäen! Vauvanhoito ei ole rakettitiedettä, muuten Afrikassa olisi väestöstä pula..

Veikkaan, että jos nyt petät lupauksesi työpaikalle, ottavat jonkun tilallesi ja sinut potkaistaan sitten X kuukauden päästä vauvan syntymästä töihin tultuasi koeajan aikana pellolle ja se hommat jo oppinut sijainen tilalle. Työmarkkinat on nyt raa'at. Olisihan se kiva olla vauvan kanssa kotona, mutta nyt päätät oletko kotona & pian työtön, vai töissä ja taloutenne paranee.

Vierailija
49/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti jäät vielä kotiin! Sijainen voi jatkaa hieman pidempään esim. siihen kun vauva on n.1vuotias. Luulen että olet tehnyt tuosta asiasta isomman omassa mielessäsi kuin mitä se työnantajan näkökulmasta on. Et ole tehnyt mitään väärää!

Vierailija
50/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä olet luvannut työnantajalle tulla töihin 3 kk:n jälkeen niin et sä voi nyt ruveta venkoilemaan.Luottamus siinä menee ja huomaat pian ettei sulla olekaan sitä työpaikkaa koeajan jälkeen.

Vierailija
51/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa kun toimi teille. Samaa mieltä siinä mielessä että isä voi hoitaa yhtä hyvin kuin äiti JOS tämä on toimintakykyinen ja hyvä hoitaja joka osaa vastata vauvan tarpeisiin. Minua huolestuttaa lähinnä se että mies vaikuttaa masentuneelta ja hermostuneelta eikä halua olla koti-isä.

ap

Siispä kuuntele sydäntäsi. Sinä tiedät, mikä on oikein sinun pienelle vauvallesi. Suojele häntä ja jää kotiin vielä. Tai sitten sinun on jäätävä taka-alalle hoitamisessa ja annettava vastuuta enemmän miehelle. Ehkä hän ymmärtää ja jos ei ala hoitamaan enempää kuin sen viisi minuuttia, niin sitten elä palaa töihin. Vauva vaurioituu loppuelämäkseen huonossa hoidossa.

Vierailija
52/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti jäät vielä kotiin! Sijainen voi jatkaa hieman pidempään esim. siihen kun vauva on n.1vuotias. Luulen että olet tehnyt tuosta asiasta isomman omassa mielessäsi kuin mitä se työnantajan näkökulmasta on. Et ole tehnyt mitään väärää!

Sinäkö se päätät, haluaako työnantaja jonkun sijaisen jatkavan vuoden ajan? vuosi on todella pitkä aika missä tahansa alalla eikä työnantajaa kiinnosta kenenkään lapset vaan oma liiketoiminta. Juuri sun kaltaiset mammat luulee, että kyllä aina joku elättää ja maksaa ja voi sitten kivasti olla kotona ties kuin kauan. Ei se nyt valitettavasti mene ihan niin.

Vierailija
53/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin töihin.

Vierailija
54/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet niin kui olet luvannut tietty

Vierailija
55/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä maa ja millä alalla ap? 

Vierailija
56/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap, asutteko Suomessa vai jossain ihan muualla? tuo 55% palkasta vuoden ajan vaan kuulostaa niin omituiselta, kuten sekin, että sinun olisi "pakko" mennä töihin kun vauva on 3kk. kun Suomessa kuitenkin ne lakisääteiset perhevapaat ja tosi hyvät tukijärjästelmät vanhemmille. Äitiysloman aikana sinua ei kai voida irtisanoa, vai mitä?

jos menoista ei yhtään voi tinkiä niin mikä pakko on asua niin kalliilla alueella? miksei asumiskuluista voi tinkiä? Julkisilla pääsee sinne työpaikalle ihan hyvin vähän kauempaakin sitten kun töihin paluu on realistisesri ajankohtaista.

mikähän työ se sellainen on, josta pääsee monta kertaa päivässä kesken päivän käymään kotona imettämässä? vaikea kuvitella että työpäivän tauot saisi sovitettua yksiin vauvan nälän kanssa, ellet sitten ala imettämään kellon mukaan, erkä.vauvantahtisesti.

kun nyt kerran kysyit, mitä.tässä tilanteessa muut tekisivät niin tässä vastaus: me asuttiin toisella puolella maapalloa kun esikoinen syntyi, siellä.oli 6 viikon palkallinen äitiysvapaa eikä isillä mitään vapaita. otin 5 kk palkatonta vapaata ja palasin töihin kun vauva oli puolivuotias. pakko oli, koska yhden palkka ei riittänyt edes perusmenoihin. vauva meni anopille hoitoon. kokemuksesta voin sanoa että se oli aika kauheaa. kaksi jälkimmäistä lasta syntyi Suomessa ja olin molempien kanssa puolitoista vuotta kotona. on ihan eri asia jättää vähän alle parivuotias hoitoon, kuin vauva!!

mun neuvo olisi, että tinkikää nyt kuitenkin niistä menoista, ja kestä se, että pomo on tyytymätön päätökseesi ja hoida lasta kotona siihen 10kk ikään asti.

miehellesi koitat hakea apua mielenterveystoimistosta jotta hän on sitten lapsenhoitokunnossa, kun palaat töihin.

Emme asu Suomessa, mutta täälläkin saa vuoden pituisen lakisääteisen äitiysloman eikä täälläkään  saa irtisanoa äitiä äitiysloman takia. Eli siinä mielessä samantapainen tilanne kuin Suomessa. Tuon imetyksen ajattelin tehdä kerran päivässä ruokatunnilla kun jonkinlainen rytmi on muodostunut.

ap

Olettaen että mies ei masentunut ole, ja parantaa vauvanhoitoaan sinun lähtiessä töihin, niin mielestäni olisi parempi että mies hoitaa päiväsyötön niin että sinä pumppaat maidot. Se ruuanantaminen kuitenkin edistää kiintymyssuhdetta (pullostakin), silloin lapsi saa turvaa ja läheisyyttä hoitajalta samalla kun hänen hätään vastataan. Ja siis tuota suhdettahan sinun miehesi ja vauva tarvitsee jos jäävät kaksin kotiin. Tavallaan sinun pitää pystyä myös luopumaan siitä ensisijaisen hoitajan asemasta, ja antaa se miehelle. 

Vierailija
57/67 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin miehen kanssa minun kotiinjäämisen mahdollisuudesta ja hän oli erittäin loukkantunut että en uskonut hänen pärjäävän vauvan kanssa. Vakuutti pärjäävänsä ja että ei halua joutua taloudelliseen ahdinkoon ja minun on nyt vaan mentävä töihin niinkuin lupasin. Hän pelkää että menetän tämän kauan odotetun mahdollisuuden koska olen kuitenkin vielä koe-ajalla.

Itse olen samaa mieltä useimman vastaajan kanssa että minun olisi parempi jäädä vauvan kanssa kotiin ja mies etsiköön päivätöitä. Nyt kun jätän vauvan isän kanssa edes hetkeksi vauva vaan itkee ja mies ei osaa rauhoittaa häntä. Vauva haluaa äidin ja rauhoittuu vasta kun pääsee minun syliin. Pelottaa kylläkin tuon työpaikan menettäminen, vaikka se olisi laitonta, olen kuitenkin tosiaan vielä koe-ajalla.Tässä maassa ei ole pahemmin sosiaaliturvaa jos joudun työttömäksi uudestaan. En nukkunut hetkeäkään viime yönä tämän stressin takia. 

ap

Vierailija
58/67 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin töihin. Nyt on aivan liikaa työttömyyttä ja kun se iskee, niin sitten on vielä huonompi olla. Jos vain jotain työtä tiedossa, niin mene töihin. Minä menisin sinun tapauksessa.

Vierailija
59/67 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole kotona vauvan kanssa missä sinä olet korvaamaton. Töihin voidaan järjestää sijainen. Työpaikkasi on kuitenkin lakisääteisesti turvassa. Menet äitiysloman jälkeen takaisin vauvan ollessa 9kk(?) Töissä ovat varmasti vihaisia mutta sitten jossain vaiheessa leppyvät. Vauva on pieni vain kerran.

Samaa mieltä tämän vastaajan kanssa. Vastasyntynyt on ihan eri kuin joku 9-12kk ja uskon että mies pärjää paremmin kun voi jo kunnolla leikkiä ja kommunikoida. Et kuolinvuoteellasi koskaan tule ajattelemaan että voi kun olisin ollut ne 6kk enemmän töissä.

Vierailija
60/67 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene töihin. Sinua ei voida irtisanoa perhevapaalla mutta jos menet töihin ennen koeajan päättymistä, voit saada potkut. Koeaika kuluu perhevapaan aikana joten se on ohi sitten kun myöhemmin menet töihin.

Tuo että mies ei osaa hoitaa vauvaa on kyllä selvä merkki siitä että ei vielä töihin. Ajattele vauvaa äläkä miestä. Vauvalle ensimmäinen elinvuosi antaa suunnan koko loppuiän hyvinvoinnille.