Kauhea stressi, auttakaa. Palaanko töihin vauvan ollessa 3kk?
Sain uuden oman alan vakituisen kokoaikaisen työpaikan raskauden viimeisellä kuukausilla monen vuoden työttömyyden jälkeen. Eivät kuulemma huomanneet että olin raskaana haastattelussa ja eihän sitä saa kysyä. Asia kuitenkin sillä tavalla ok että olimme päättäneet miehen kanssa että minun toivuttua synnytyksestä hän jää vauvan kanssa kotiin koska minä tienaan nyt enemmän ja taloudellisesti minä en voi jäädä kotiin ilman että velkaannumme. En olisi muuten raskaana töitä hakenutkaan. Emme voi tinkiä menoista yhtään enempää. Kaikki on jo aivan minimissä, asumme vuokralla liian pienessä asunnossa ilman mitään ylimääräistä. Eli ilmoitin työpaikalle että palaan 3kk synnytyksestä ja he järjestivät minulle sijaisen siksi aikaa.
Nyt kuitenkin vauva on 6 viikkoa ja teen päivittäistä surutyötä siitä että pitää jättää hänet kotiin. Mies hoitaa hänet ihan ok mutta olen aivan varma että ei saa samaa vertaa huomioita kuin jos olisin itse kotona. Olen seurannut hänen vauvanhoitoaan ja hän tyyliin hoitaa vauvan perustarpeet ja sitten laittaa sitteriin ja itse surffailee netissä. Ehkä seurustelee 5 min. päivässä. Mies käy iltätöissä ja on myös mielestäni hieman masentunut ja ahdistunut vauvan syntymän jälkeen.
Imetyksenkin kannalta mietityttää. Nyt se menee hyvin ja vauva on hyvin nukkuva ja tyytyväinen. Olen aivan rakastunut vauvaan ja pelkään että masennun itsekin jos pitää jättää hänet kotiin. Kuitenkaan en halua tehdä huonoa ensivaikutusta työpaikalla kun olen jo sopinut että tulen takaisin 3kk kuluttua ja tämä työpaikan saaminen on muutenkin suuri onnenpotku. Heillä on kuitenkin mahdollisuus järjestää sijainen paikalleni. Palkastani saisin 55% vuoden ajan.
Mitä tekisit tässä tilanteessa?
Kommentit (67)
Perhevapaalla olevaa ei voi käytännössä irtisanoa koeaikaan vedoten. Paremmassa turvassa ap on äitiyslomalla kuin palaamalla töihin ennen koeajan päättymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sijassasi olisin vauvan kanssa. varmaan nyt vuokran maksaa jos mies on työssä ja sä saat äitiyspäivärahaa ???? vai onko velkoja hirveesti tai jotain muuta ongelmaa tässä kuviossa, mitä et kerro?
Mies on vain osa-aika töissä ja hänellä on elatusmaksuja. Asumme myös kalliilla alueella jossa korkeat vuokrat. Voisimme muuttaa muualle mutta sitten työmatkat pitenisivät. Nyt voin kävellä töihin ja jopa käydä imettämässä kotona keskellä päivää.
ap
Niin no jos asunnon sijainti ajaa vauvan hyvinvoinnin edelle, niin toki voit vaikka käydä päivällä imettämässä, jos se mieltäsi keventää. Me muutimme.
Et tainnut ymmärtää että asunnon läheisyys työpaikkaan auttaa vauvan hyvinvointia siinä mielessä että en aja tuntia ruuhkassa molempiin suuntiin? En näkisi vauvaa ollenkaan jos työmatkojen takia päivä venyisi 10 tuntiseksi, vasta tunnin ajomatkan päässä on halvempia asuntoja ja myös autokulut kasvaisivat. Muuttaminen ei siis mahdollistaisi minun kotiinjäämistä rahallisesti. Täällä ei muuten julkiset toimi yhtä hyvin kuin Suomessa, julkisten kanssa kuluisi 2 tuntia molmpiin suuntiin.
ap
Naurettavaa. Mun äitini oli virkamies syntyessäni ja hänellä oli PITKÄ äitiysloma siihen aikaan. Se oli 2 kuukautta.
Hommasivat asunnon tahallaan melko läheltä työpaikkaa, että pystyi käymään ruokatunnilla imettämässä.
Vierailija kirjoitti:
Et kuolinvuoteellasi koskaan tule ajattelemaan että voi kun olisin ollut ne 6kk enemmän töissä.
Ei tässä ole kyseessä 6 kk poissaolo töistä. Jos nyt ei mene töihin, kun niitä on tyrkyllä, niin pitää varautua 10 vuoden töttömyyteen, riippuen alasta. Lääkäreistä kuulemma on pulaa.
PS. Minulla takana 8 v työttömyyttä. Kun yhden kerran jäin kotiin, niin enää en saanut. Nyt olen jouluapulaisena hyvin pölyisissä töissä ja olen astmaatikko. Muuta ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa. Mun äitini oli virkamies syntyessäni ja hänellä oli PITKÄ äitiysloma siihen aikaan. Se oli 2 kuukautta.
Hommasivat asunnon tahallaan melko läheltä työpaikkaa, että pystyi käymään ruokatunnilla imettämässä.
Myös nykyään monet tekee niin, jos vain mahdollista.
EiNiitäTöitäOleTyrkyllä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kuolinvuoteellasi koskaan tule ajattelemaan että voi kun olisin ollut ne 6kk enemmän töissä.
Ei tässä ole kyseessä 6 kk poissaolo töistä. Jos nyt ei mene töihin, kun niitä on tyrkyllä, niin pitää varautua 10 vuoden töttömyyteen, riippuen alasta. Lääkäreistä kuulemma on pulaa.PS. Minulla takana 8 v työttömyyttä. Kun yhden kerran jäin kotiin, niin enää en saanut. Nyt olen jouluapulaisena hyvin pölyisissä töissä ja olen astmaatikko. Muuta ei löydy.
Oliko sulla vakituinen paikka ja ihanko vaan äitiysloman takia sut erotettiin?
ap
Niin jos se työpaikka ylipäätänsä on jäljellä. Koeajalla voi erottaa työntekijän mistä syystä vaan. Ajattele jos niin käy. Sitten teillä on vauva ja joka kk kasvavat velat. En usko että mies on vähemmän ahdistunut silloin.