Romani nainen vastailee hetken aikaa
Kommentit (94)
Mutta et varmaan voi kieltää, etteivätkö romanit sitä yleisesti paljon tekisi? Miksi, osaatko valaista asiaa mulle vaikket itse sitä -onneksi- teekään? Ja mistä johtuu se, että romanien on niin mahdottoman vaikea sopeutua sääntöihin, joita valtaväestö ainakin pääsääntöisesti noudattaa? Vai etkö ole asiasta samaa mieltä?
Hame on jokaisen naisen oma valinta! sen kunkerran päälleen laittaa, sitä on käytettävä!
Ap
Kun siinä on olemassa se riski että joku tuttu näkee. Suvun vanhimpien edessähän on esiinnyttävä hamessa.
En koe olevani alistettu, käyttämällä hametta ilmaisen kunnioittavani kulttuuriamme ja perinteitämme, joita suuresti arvostan. minä itse päätän omista asioistani, ei suinkaan mieheni!
Ap
Tai mitä luulet, miten romanit yleensä siihen suhtautuisivat? Jos minua joskus huvittaisi laittaa päälleni jotain sen kaltaista tai saman tyylistä. Ihan oikeaa hametta minulla ei varmaan olisi varaa ostaa, mutta jos kopioisin tyylin. Mitä tapahtuisi?
te tarkenette ilam n hanskoja, takkia ja lakkia talvipakkasella???
6
Onko totta, että reissaatte jonnekin Turkkiin ostamaan niitä?
No sitä samaa hametta =) Toki voi teettää itselleen raskausajaksi hameen mikä muokkautuu paremmin, mutta heme päällä ihan sama missä tilassa ollaan!
Pyysin asiallisia kysymyksiä, siksi en kaikkeen vastaa...
Mulla on talvella hanskat, mut ei hattua, mut eipä niitä muutkaan aina pidä! =) ja onhan mulla takkikin!
Ap
ajattelin vain että eikö yhtään ahdista??!! minun ystäväni (ei romani) ei ainakaan sietänyt vatsan päällä mitään, mamma housutkin oli kerittävä vatsan alapuolelle ja kevyt paita päällä.
6
Ettekö tiedä normaaleja käytöstapoja? Jos näin on voinen uskaltautua seuraavalla kerralla ystävällisesti ohjaamaan.
Oletko saanut korut perintönä vai ostatko/teetätkö koruja. Onko teillä jotain hiustenhoitoon liittyviä vinkkejä meille tavallisille ohuttukkaisille?
T:Kultaseppä
vain nuoret/teinit romanit käyttävät alatyylisiä ilmauksia ja rivouksia. Olen ollut pienten lasteni kanssa ratikassa, jossa oli myös neljä aikuista, 30-50 romaninaista. Nämä eukot lauloivat keskellä päivää jotain todella härskiä kappaletta, tyyliin " niin se äijä nussi kyrvällään ämmää jalajallallei" . Ja nauroivat päälle. Oli todella vaikea tilanne muille ratikassa olijoille, ja etenkin mulle, kun alle 5v lapset kuuntelivat ihmeissään.
Vaikka Helsingin romanien kanssa on luullut kaiken mahdollisen nähneensä, tuo sai leuan loksahtamaan multakin, että ei ole totta, aikuiset muijat laulavat tuollaista, ja keskellä päivää raitiovaunussa, missä on lapsia!
Idioottia roskaväkeä, niin paljon näkee kaikenlaista outoa heiltä ainakin täällä Hkissä. Sellaista, mitä valkolaiset eivät tosiaan tee.
Mutta kiperiä varmasti sun kannalta kylläkin. Jos haluaisit nostaa kulttuurisi ja rotusi arvostusta, ei varmaan olisi pahitteeksi asiallisesti vastata esitettyihin sinänsä asiallisiin kysymyksiin?
Vierailija:
Pyysin asiallisia kysymyksiä, siksi en kaikkeen vastaa...
Ap
suomalaisnaisia, jotka laulavat keskellä päivää härskejä lauluja selvinpäin bussissa , välittämättä siitä, että ympärillä on lapsia ja muita ihmisiä.
On hieman eri asia, kuin jonkun avohoitopotilaan yksinpuhelu tai teinin kiroaminen, tuohon esimerkkiin verrattuna suomalaisella pulimummollakin on käytöstavat ja parempi huumorintaju...
mitä se kertoo suomalaisista??
Ollaan junttikansaa, eikä osata pitää hauskaa!
Vierailija:
mitä se kertoo suomalaisista??Ollaan junttikansaa, eikä osata pitää hauskaa!
laulaa porukalla keskellä katua että " Matti se työnsi kyrpäänsä Pirkkoon" ?
Ja että on " juntti" jos tuollainen ei naurata eikä siitä oikein innostu?
Joopajoo....;).
mutta vastailen silti. Miettikääpä vähän romanien historiaa Suomessa, olisiko sillä jotain tekemistä nykykäytöksen kanssa.
Romaneja on ollut Suomessa noin 500 vuotta ja siitä ajasta noin 470 vuotta heitä on alistettu, tapettu, ajettu pois jne jne. Ennen oli laillista hirttää vastaantullut romani ilman mitään syytä, riitti että käveli vastaan. Tämä nyt ei ainakaan ole omiaan luottamusta herättämään. Lisäksi vielä 70-luvulle asti romaneita pyrittiin " sopeuttamaan" yhteiskuntaan viemällä heiltä lapset ja sijoittamalla lastenkoteihin, eli täysin hyvinvoivilta perheiltä vietiin lapset ilman syytä. Vasta 70-luvulla alettiin sen sijaan tukea romanien elämää ja selviytymistä, alettiin järjestämään asuntoja yms.
Eli monen vanhemmat ja isovanhemmat ovat vielä eläneet kiertolaiselämää, eivätkä monet heistä osaa edes lukea. Nyt onkin sitten parissa vuosikymmenessä maailma muuttunut niin että ilman koulua ei pärjää, mutta millä tuet lasten koulunkäyntiä jos olet itse lukutaidoton ja ainut muisto koulusta on kuinka lapset kiusasivat kun koulun ohi kuljit.
Samaan aikaan on myös romanien perinteiset ammatit muuttuneet kannattamattomaksi, eli hevoshommat, pitsinteko ja muut käsityöt eivät enää elätä. Tämä on aika iso muutos vain parissa-kolmessa vuosikymmenessä.
Toki nykyään monet nuoret vanhemmat jotka ovat jo itse vähintään peruskoulun käyneet kannustavat lapsiaan opiskelemaan, mutta muutos ei tapahdu yhdessä yössä eikä varsinkaan jos ympäröivä yhteiskunta ei anna siihen mahdollisuuksia. Edelleenkin evätään asunnon saanti monesti vain sillä perusteella että hakija on romani, työllistyminen on vaikeaa vaikka olisi koulutuskin jne.
Miettikääpä miltä tuntuu pikkulapsesta kuulla kaupassa tai kadulla kun toiset haukkuvat varkaaksi ja ties miksi. Yritä siinä sitten kasvaa tasapainoiseksi ihmiseksi.
Ja ihan tiedoksi että Suomesta löytyy työssäkäyviä romaneja, heistä vain ei pidetä niin suurta meteliä kuin varkaista ja puukottajista. Löytyy asianaja, lentoemäntä, koulunkäyntiavustajia ja vaikka mitä, joten älkää tuomitko ihmisiä ennen kuin tutustutte heihin
Ei hyvin mee jos on sukunsa ensimmäinen joka menee AMIKSEEN! Enivei... se ei ole pointti vaan se, että ei romanilapset tahdo vaan valmistua peruskoulusta joka viideshän ei sitä suorita. No äiti sitten puolustamaan kun ne kohtaa niin paljon rasismia. Rasismia joopa joo. On se kumma kun jokainen muslimi, budhalainen, kristitty ja ties mistä muista uskontokunnista olevat suorittaa peruskoulun, mutta ei romanit!? Tälläkin alueella asuu romaneja pilvinpimein tuskin ne mitään rasismia kohtaa muulloin kun silloin kun joku pistää niiden sikamaiselle käytökselle kampoihin.