Ajatelkaa, että Suomessa kahvilan pitäminen ei kannata taloudellisesti, vaikka hinnat täällä ovat järjettömiä! 😱😱😱😱 Miksi?
Just uutisoitiin miten taas yksi kahvila on mennyt konkurssiin.
Sikahinnoista, kouluttamattoman työvoiman käyttämisestä, laadun tinkimisestä ja veronkierrosta huolimatta kahvilatoiminta ei kannata Suomessa.
Surullista.
Miksi monissa muissa maissa kahvilakulttuuri kukoistaa, vaikka hintataso niissä on paljon edullisempi kuin Suomessa?
Kommentit (45)
Juuri siksi niitä menee konkurssiin, koska ei monellakaan ihmisillä ole varaa tai halua istua kahviloissa maksamassa ylihintaisesta kahvista ja pikkupurtavasta.
Suomessa ei ole sellaista julkisissa tiloissa seurustelun ja oleilun kulttuuria kuin esim Britannian pubit, Keski-Euroopan kahvilat tai italialainen piazza. Täällä on totuttu hoitamaan sosiaaliset suhteet aina jonkun kotona. Saattaa johtua vaikkapa säästä.
Se on yksi syy. Toisaalta kaupungeissa asiakkaita kyllä riittäisi täälläkin, mutta tasapäistävä verotus vie ostovoiman varakkaammilta kun taas useimmissa muissa länsimaissa homma toimii juuri niin, että itse korkeaa lisäarvoa työllään tuottavat käyttävät rahaa palveluihin joka on sitten omanlaistaan tulonsiirtoa varakkaalta juristilta sille kahvilan tarjoilijalle tai keittiöapulaiselle kenen palkka sillä maksetaan.
Suomessa se tulonsiirto toteutetaan heti palkanmaksun yhteydessä niin että verotetaan siltä juristilta ne kahvirahat jo heti palkasta, ja jaetaan tukina sille tarjoilijalle joka on työttömänä koska kenelläkään ei ole varaa käydä kahvilassa.
Kolmas syy on yrittämiseen liittyvä byrokratia, erilaiset sivukulut, omavastuusuunnitelmat jne jotka kaikki maksavat rahaa ja aikaa yrittäjältä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri siksi niitä menee konkurssiin, koska ei monellakaan ihmisillä ole varaa tai halua istua kahviloissa maksamassa ylihintaisesta kahvista ja pikkupurtavasta.
Kannattaa tutustua mitä maksaa pyörittää sitä kahvilaa. Suomen hintatasolla ei kahvia voi myydä eurolla eikä kahdella
Kahvista on tullut niin kallista Suomessa. Monissa maissa vietetään paljon aikaa ulkona kelienkin suhteen, verot esim.Espanjassa ovat pienet ja on aika edullista vetää kahvi, lasi viiniä tms.tapaksia samassa. Suomessa kaikki on kallistunut ja yrittäjien kulut ovat suuret. Ihmiset säästävät nyt, vaikka kahvista tykkäisivät.
Missä tuo toimintansa lopettanut kahvila on? Helsingissä on paljon kahviloita, eli siellä ne vaikuttavat kannattavan. Toisaalta täällä Vantaalla kahvilat kaatuvat nopeasti, koska asiakaskunta on erilainen.
ihan itse ovat vuokrat sähköt vedet sopineet ei tosiaan ole asiakkaiden syytä jos liisinki mersun kuukautisia ei pysty maksamaan.
Minä tykkäsin vielä nuorena opiskelijana istua kahviloissa, nyt työtä tekevänä aikuisena ei ole enää varaa, haluaisin kyllä, mutta hinnat on niin suolaisia etten edes harkitse.
Sosialistisessa Suomessa oheiskulut suuremmat kuin tuotto.
Voidakseen ostaa 3€ kahvin on asiakkaan pitänyt ensin maksaa tuloveroa 2€ ja lisäksi työnantajansa on maksanut 2,5€ palkan sivukuluja.
Sen kahvin hinnasta 13,5% eli 0,4€ on arvonlisäveroa.
Henkilöstön palkat kun 12€/h tienaava tarjoilija saa itse käteen 1200€/kk niin hänen palkkansa maksaa työnantajalle noin 3000€. Jos yhtä kahvila asiakasta kohden menee yhteensä 5min henkilön työaikaa niin sen kokonaishinta on 1.5€ josta leijonanosa menee valtion kassaan.
Tyypillinen ravintola-alan yritysten liikevoitto on noin 4-5%, josta maksetaan yhteisöveroa 20% eli tässä tapauksessa 3snt.
Kun lasketaan nämä kaikki yhteen, niin valtio tienaa yhdestä 3€ kahvikupista noin 6,45€!
Tässä on se syy miksi pienyrityksille on vaikeaa pärjätä tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tutustua mitä maksaa pyörittää sitä kahvilaa. Suomen hintatasolla ei kahvia voi myydä eurolla eikä kahdella
Tjaa, jos kahvila on kaiken aikaa täynnä tuo käy järkeen, mutta jos kahvila on puolillaan suurimman osan ajasta sinä jätät rahaa pöydälle koska et ymmärrä suhteuttaa voluumia.
Muualla maailmassa kahvila on luontainen osa elämäntapaa. Suomessa kahvilaan mennään kun on pakko. Ainakin minulla näin. Ja silloin kahvilanpitäjä rokottaa lompakosta korkojen kera ne 10x kertaa kun minä en käynyt siellä.
Vierailija kirjoitti:
Sosialistisessa Suomessa oheiskulut suuremmat kuin tuotto.
Eikös sosialistisissa maissa säädellä kaikkea kuten vuokria ja palkkoja? Meillä ei tietääkseni ole kukaan määräämässä näistä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei vaan ole riittävästi asiakkaita. On totuttu juomaan kahvit kotona.
Ja tämä johtuu puhtaasti siittä että miksi menisi kahvilaan maksamaan yhdestä kahvikupista saman verran kun millä saat kotona keitettyä kymmeniä kuppeja kahvia.
Silloin oli vielä kahvilat lähes aina täynnä porukkaa kun kahvi pieni kuppi maksoi euron ja iso 1.50 euroa ja santsi maksoi 50 senttiä. Nykyään kun menee kahvilaan niin melkein kuppi kuin kuppi maksaa vähintään 5 euroa ja santsi maksaa vähintään kaksi euroa ja sekin on alkanut yleistymään että santsi ei ole yhtään halvempi
Koska tarjouksesta saa kaksi pakettia Juhla Mokkaa vitosella ja kotona voi juoda kahvit ilman että tarvitsee sietää muita ihmisiä.
Saisi edes kunnollista, kuumaa peruskahvia mutta ei. R-kioskilla on paras kahvi mitä olen saanut. Jos miettii peruskahvia.
Yllättäen sitä kahvilakulttuuria on ilmastossa jossa räntää ei sada vaakatasossa 9 kuukautta vuodessa jolloin 2/3 kahvilatilasta on ulkona mikä pudottaa kummasti hintatasoa.
Näissä maissa myös työkulttuuri on vähemmän protestanttinen joten ihmisillä on oikeus nauttia stressittä kahvikupillisesta ihmisvilinää katsellen ilman että tuhat kyylää ovat heti tuijottamassa miksi tuo työikäinen ei ole töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä johtuu puhtaasti siittä että miksi menisi kahvilaan maksamaan yhdestä kahvikupista saman verran kun millä saat kotona keitettyä kymmeniä kuppeja kahvia.
Silloin oli vielä kahvilat lähes aina täynnä porukkaa kun kahvi pieni kuppi maksoi euron ja iso 1.50 euroa ja santsi maksoi 50 senttiä. Nykyään kun menee kahvilaan niin melkein kuppi kuin kuppi maksaa vähintään 5 euroa ja santsi maksaa vähintään kaksi euroa ja sekin on alkanut yleistymään että santsi ei ole yhtään halvempi
Jos joku asia on pysynyt ainakin 50 vuotta Suomessa samana niin se on se että kahvikupin hinnasta on valitettu aina. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku asia on pysynyt ainakin 50 vuotta Suomessa samana niin se on se että kahvikupin hinnasta on valitettu aina. Aina.
Minä en muista valittaneeni kertaakaan Suomessa kahvikupillisen hinnasta edes turistipaikoissa ennen kuin viimeisen 15 aikana vaikka vasta tällä vuosituhannella olen edennyt "hyvätuloiseksi". Tosin tuloilla jotka saisivat saksalaisen tai norjalaisen vastaavasti koulutetun tuijottamaan epäuskoisesti palkkakuittia josta puuttuu puolet.
Vielä kasarilla ja 1990-luvun lamassa kävin kavereiden ja tyttöystävän kanssa säännöllisesti kahvilla kesäduunin, opiskelijan ja sittemmin uransa alkuvaiheessa olevan asuntovelkaisen tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Voidakseen ostaa 3€ kahvin on asiakkaan pitänyt ensin maksaa tuloveroa 2€ ja lisäksi työnantajansa on maksanut 2,5€ palkan sivukuluja.
Sen kahvin hinnasta 13,5% eli 0,4€ on arvonlisäveroa.
Henkilöstön palkat kun 12€/h tienaava tarjoilija saa itse käteen 1200€/kk niin hänen palkkansa maksaa työnantajalle noin 3000€. Jos yhtä kahvila asiakasta kohden menee yhteensä 5min henkilön työaikaa niin sen kokonaishinta on 1.5€ josta leijonanosa menee valtion kassaan.
Tyypillinen ravintola-alan yritysten liikevoitto on noin 4-5%, josta maksetaan yhteisöveroa 20% eli tässä tapauksessa 3snt.
Kun lasketaan nämä kaikki yhteen, niin valtio tienaa yhdestä 3€ kahvikupista noin 6,45€!
Tässä on se syy miksi pienyrityksille on vaikeaa pärjätä tässä maassa.
Eihän suomessa ole edes tarjoilijoita kahviloissa.
Kaikki kahvilat on kuin buffet linjastoja jossa asiakas ottaa itse kupin kaataa itse kahvin ja ottaa itse tukusta ostetut sulatetut pakaste tuotteet kahvin kanssa jonka jälkeen asiakas kiikuttaa ne itse kassalle jossa se elämäänsä kyllästynyt kassahenkilö mulkoikee kun joutuu pistämään pariksi sekunniksi sen puhelimensa sivuun että pääsee laskuttamaan asiakasta "palvelusta"