Patti silmäluomessa ripsien tyvessä
Mulla on patti ykäluomessa joka tuntuu jonku verran mut ei oo kauheen iso. Vaivaa kuitenki sen verran et oon suunnitellu varaavani ajan lääkäriin.
Onko kellään kokemusta kannattasko suoraan varata aika yksityiselle vai alkaakohan ne tk n kautta tekemään asialle mitään?
Kommentit (20)
Itselläni on ollut nuoresta noita patteja. Ripsi kasvanut sisäänpäin ja muodostaa sitten patin siihen tyveen. Minä olen itse poistanut ne patit :D
Veikkaan, että käskevät seurailemaan. Kauanko se on ollut? Itsellä on tulee silloin tällöin, on muutaman tunnin ja silloin lähtee.
Näärännäppy tää ei oo, siitäkin on kokenusta :D
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on ollut nuoresta noita patteja. Ripsi kasvanut sisäänpäin ja muodostaa sitten patin siihen tyveen. Minä olen itse poistanut ne patit :D
Miten oot ite saanu poistettua? :)
Itselläni oli myös ja oli vain rasvapatti. Kastoin pienen pyyhkeen kiehuvaan veteen ja haudoin ja painelin sillä ja se liukeni itsestään. Tosin voihan sinulla olla jokin muukin, mutta kannattaa kokeilla, ei siitä varmaan haittaakaan ole. Pyyhkeen pitää olla niin kuuma, kuin vain itse kestää.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että käskevät seurailemaan. Kauanko se on ollut? Itsellä on tulee silloin tällöin, on muutaman tunnin ja silloin lähtee.
Tää on ollu jo ainaki 6v
Kannattaa mennä lääkäriin jos siitä on haittaa. Voi olla tunkeutunut mikököhänsenytoli
Itse kävin silmälääkärissä ja sain lähetteen sairaalaan. siellä puudutettiin ja leikattiin "saksilla". Ei todellakaan olisi lähtenyt millään lämpimällä pyyhkeellä sulattelemalla.
Patti kasvoi vuodessa takaisin ja muutaman kuukauden sitä katselin ja otin yhteyttä taas silmälääkäriin ja hän sanoi, että näillä on ikävä tapa kasvaa takaisin jos sitä ei taidokkaasti leikata juuria myöten ja näin minulle tehtiin seuraavalla kerralla ja siitä on kulunut nyt n. 5 vuotta ja ei ole patista tietoakaan enää.
Mulla on noita aina välillä, on inhottavia kun hankaavat silmän pintaa kun räpsyttelee. Mutta itsestään ovat aina pois menneet muutamassa viikossa, en ole lääkäriin niistä koskaan mennyt enkä mitenkään hoitanut, paitsi silmään olen voinut panna kosteuttavia tippoja jos on hankautuneet näpyn takia punaiseksi.
Voi olla chalazion (näärännäppy), tukkeutunut jokin muu rauhanen tai vaikka papillooma. Harvemmin basaliooma tai muu pahanlaatuinen kasvain.
Varaa aikaa yksityissilmälääkärille joka voi tehdä tarvittaessa samantien toimenpiteen (ei välttämättä onnistu optikkoliikkeessä; paremmin lääkäriasemilla).
T ophtalmologi
Jos ei lähde antibioottikuurilla, niin lopulta leikataan, eikä kannata odotella kovin pitkään uusiutuneen kanssa ainakaan. Sen poiston tekee kyllä ihan silmälääkäri/kirurgi, ja yksityisellä puolella nopeaa, helppoa sekä kallista.
Yritin ottaa ite eikä kyllä mihinkään lähteny, kipeyty vaan :(
Siellä on kanava tukossa(ei kyynelkanava). Lääkäri poistaa, joillakin lähtee itsekseen joillain ei. Niitäkin on kahdenlaisia. Osittain periytyviä ainakin..
Kannattaa kerrasta mennä silmälääkärille
Tarkotus ois päästä tästä eroon mahollisimman edullisesti :)
Mulla on sisäänpäin kasvanut ripsi ja olen ite yrittänyt sitä pinseteillä pois ottaa mutta ei auta ei. Asun amerikassa tällä hetkellä niin en uskalla lääkäriin mennä jos kalliiksi tulee. Tuossa luomessa nyt pari viikkoa ollut. Ei onneksi hankaa tai mitään mutta mitenköhän sen pois saisi?
Kuumalla haudoista ja poisto. Jos ei heti lähde niin annat olla ja uusi yritys myöhemmin parin päivän päästä
Näärännäppy. Saat antibioottitippoja/voidetta, kun niitä käytät, se lähtee noin viikossa poijes.
T: Mies 28