Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Bronkoskopia eli keuhkoputkien tähystys

Vierailija
06.04.2016 |

Huomenna edessä tuo Bronkoskopia ja ihan hirveä pelko päällä. Mulle on tehty gastroskopia ja siitä jo jäänyt traumoja. En saanut esilääkitystä ja muutenkin kaikki meni pieleen siinä.
Onko teillä kokemuksia Bronkoskopiasta ja kuinka helposti/ vaikeasti saa kevyt narkoosin?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi ihmeessä on päätetty, että esilääkitystä ei enää anneta??!! Kuluerä?

No se tuli itsellekin mieleen. Asiaa perusteltiin että on tehty tutkimus että rauhoittavien vaikutuksen takia toipuminen on hitaampaa ja enemmän ongelmia.

Vierailija
22/40 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ataan sängyllä. Nieluun siis suihkutetaan puuduteainetta, mutta ei siitä mitään tukehtumisen tunnetta tule, eikä mitään muitakaan tuntemuksia. Sitten keuhkoihin viedään se skooppi, mutta se ei tunnu yhtään missään. Pitää vain maata paikoillaan ja pitää suu auki, mutta yhtään mitään tuntemuksia ei tässä vaiheessa siis ole, voi vain lepäillä ja miettiä omia asioitaan. Toinen bronkoskopia sujui helposti ja ilman jännitystä.

Toisin sanoen voit olla ihan huoleti, jännitys on turhaa. Mitään kipuja / tukehtumisen tunnetta / oksentamista tms. ei ole tiedossa.  Toimenpide on myös nopeasti ohi. Tsemppiä! :)

Et voi sanoa toisen puolesta tuollaista. Ehkä sulla toimi se rauhoittava? Minä en sellaista saanut ja tukehtumisen tunne oli koko ajan kamala. Erityisen ikävä oli huuhtelunäyte (BAL), mutta kaikilta ei sellaista oteta. Jälkeenpäinkin turvotus ja nielemisvaikeudet säilyivät pitkään, oli myös olo kuin keuhkoputkentulehduksessa.

Näin toimenpiteen jälkeen hukkumispainajaisia monta viikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Mulla olikin ruiskutettu vettä kerran jotain näytettä varten. Kysyin hoitajalta ennen kotio lähtöä asiasta kun jäi mietityttämään se hetki kun yskitti hulluna ja putkista kuului sellainen" kuolonkorina " ääni. No se oli se hetki kun vettä suihkutettiin. Ei kuulemma ollut täysimittainen huuhtelu vain näytettä varten.

Muutama tunti sitten mulla oli lämpö nousussa. 38 tienoilla. Muutenkin tuli tosi paska olo. Kun menin makuulle ja joka kerta kun olin nukahtamaisillaan heräsin siihen että kurkussa oli limaa joka oli vaikea saada nieltyä.

Lääkäri sanoi siinä ohimennen että keuhkoputkien pehmeys ja litistyminen näyttää synnynnäiseltä rakenteelliselta vaivalta. Sanoi että oma lääkäri tulkitsee vielä bronkoskopian ja näytteet tarkemmin.

Onko teillä sanottu tuollaisesta keuhkoputken kasaan menosta??

Vierailija
24/40 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tehtiin tämä mulle ja voin sanoa että hirvein kokemus mitä on. Sain opamoxin esilääkkeeksi ja hengitettävää puudutetta. Samalla kun työnnettiin skooppia keuhkoihin , lääkäri suihkutteli lisää puudutetta.

Tuntu että vedin henkeen sitä puudutetta ja tuli rajuja yökkimiskohtauksia ja yskimistä.

Sanoivat äänihuulien ohi mentyä että nyt olisi pahin ohi mutta itsellä oli keuhkot niin täynnä limaa ja varmaankin sitä puudutetta, että tuli sellainen hukkumisen tunne jatkuvasti ja yskin ja yökin koko ajan. Samalla myös kun skooppia käännettiin se kutitti keuhkoja ja aiheutti yskimistä. Onneks on nyt takanapäin.

Vierailija
25/40 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui kauhistus. Mitä tuolla tutkimuksella voidaan todeta?

Vierailija
26/40 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään keuhkojen tähystyksessä. Pelkäsin aivan turhaan. Puudutus nielussa tuntui pahalta kun nieleminen oli hankalaa. Välillä suihkaus jotain nestettä kun limanäytteitä otettiin eikä tuntunu pahalta sekään..Muuten tähystys ei tuntunu miltään...kiva seurata monitorista omia keuhkoja😉 15min.ja tutkimus ohi. Kotiin heti sai lähteä. Puudutus hävisi nielusta n.1 tunnin jälkeen...mutta sai vasta 2tunnin kuluttua juoda varovaisesti...Minä hieman vettä jo1.5tunnin kuluttua maistelin.😊 Siis ei mikään järkyttävä kokemus ollut. Turha jännitys/pelko pois👍 ps.puhtaat keuhkot oli ei löytynyt syöpään viittaavaa👏

Vierailija
27/40 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hui kauhistus. Mitä tuolla tutkimuksella voidaan todeta?

Minulle tehtiin sarkoidoosin vuoksi, keuhkoista piti saada kudosnäyte. 

Vierailija
28/40 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin 2007, painajaiset seurasivat monta vuotta. Ehkä nykyään parempi tekniikka?

Vierailija
29/40 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaapa mikä oli lopputulos sitten sen kehkotutkinnon jälkeen eli oliko hyötyä

Vierailija
30/40 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla etsittiin kasvainta, ei onneksi sellaista löytynyt. Itse tähystys kesti vain tosi lyhyen ajan, mutta oli ihan hirveää, alusta loppuun. Oli rauhoittava, pahoinvointilääke ja puudutukset, silti yökkiminen ja kakominen oli jatkuvaa. Ja tuli voimakas tukehtumisen tunne. En myöskään muistanut hengittää jos ei joku siinä vieressä koko ajan komentanut, että nyt hengitä sisään nyt ulos. En tiedä miten olisin selvinnyt vaikka noista huuhtelunäytteistä tms. Jos pitää vielä joskus tähystää haen vaikka pankista lainan että saan nukutuksen. Ihan painajaismainen kokemus oli, luulin oikeasti tukehtuvani siihen paikkaan... 

Vierailija
31/40 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennykkään, että hoitajilla on oikeus pidellä käsistä ja jaloista kiinni hoitoa hakevaa. Huoneestahan voi vaikka poistua kesken kaiken selitystä antamatta.

Vierailija
32/40 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela korvannee tässäkin osan humausnukutuksesta, jos siihen päätyy.

Vierailija
33/40 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennykkään, että hoitajilla on oikeus pidellä käsistä ja jaloista kiinni hoitoa hakevaa. Huoneestahan voi vaikka poistua kesken kaiken selitystä antamatta.

Menemällä toimenpiteeseen antaa suostumuksen.

Vierailija
34/40 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen vimma lääkäreillä on tunkea pienten ihmisten eli meidän aukkoihin kaikenmaailman skooppeja letkuinen. Ihan sairasta touhua!

Vierailija
35/40 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku tehnyt tän nukutettuna? Mitä tuo humautus tarkoittaa?

Mulle on tehty tää kerran ilman esilääkitystä ja sain elinikäiset traumat, meinasi henki lähteä. Kurkunpää meni spasmiin/lukkoon tjsp enkä saanut henkeä varmaan minuuttiin. En voinut puhua, huutaa, mitään, kaksi hoitajaa piti kösivarsista eli en voint huitoa, en voinut mitenkään kommentoida etten saa happea. Aloin puolen minuutin kohdalla kramppaamaan, suusta tuli vaahtoa, vasta pitkän ajan päästä hoitaja tajusi että tuohan ei hengitä!

Lääkäri jälkikäteen kuittas vaan että joo tollasta joskus tapahtuu! Voi v*ttu.

Tää olisi uudestaan edessä jossain vaiheesa. En enää SUOSTU uuteen tukehtumiskuoleman tunteeseen. Saako nukutuksen?

Vierailija
36/40 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö pitää nykyaikana noin karsealla menetelmällä näytteitä ottaa?! Jouduin Työterveyslaitokselta lähtemään kesken kaiken yksityiselle terveysasemalla Kamppiin kuvaukseen (taisi olla TT).  Jokin puhallustesti osoitti, että keuhkot ovat "verekkäät" ja siitä epäily kasvaimesta. Sanoivat lähtiessä, että mahdollisesti joudutaan tekemään tuo bronkoskopia. Ei onneksi jouduttu. Kuvaus riitti kertomaan, että keuhkoputkien pinta on tulehtunut ja ärtynyt. Siltä se kyllä oli tuntunutkin jo pitkään ja pitkään myös kesti ennenkuin tilanne asettui.

Mulle riitti kauhukokemukseksi se pömpelissä altisteen hengittely. Luulin että nyt tulee lähtö.

Vierailija
37/40 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tähystyksen kokeneena. Eihän se mukavaa ole missään vaiheessa, mutta itse ainakin olen kiitollinen, että saa nähdä keuhkojen kunnon. Ei nuo ulkoiset kuvantamismenetelmät kuitenkaan yhtä päteviä ja nopeita tuloksia anna. Tähystys on onneksi todella nopea, kestää muutamia minuutteja. Jos on harjoittanut meditointia/mind fulnessia, millä sitä nyt haluaa kutsua, niin suosittelen lämpimästi sen käyttöön ottoa tähystys hetkellä. Toimii todella hyvin. Saa pidettyä kuuppansa kasassa epämiellyttävässä tilanteessa.

Vierailija
38/40 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä viime kommenttiini, että luulen, että siksi keuhkojentähystys tehdään potilaan ollessa hereillä, että hän pystyy hoitamaan hengitystään. Kun siinähän täytyy itse hengittää ja hengitystekniikkana on sellainen pinnallinen hengitys. Näin jotenkin itse järkeilin, että se operaatio ikään kuin tehdään potilas- ja hoitohenkilökunta yhteistyönä. Lisäksi se myös oikeasti kestää todella lyhyen aikaa. Kaikesta selviää aina lopulta 😊

Vierailija
39/40 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kertyy keuhkoputkiin limaa, jota ei saa pois muuten kuin tähystyksen kautta imemällä. Kun keuhkot on täynnä sitä, että hengittäminen on korisevaa ja tuntuu, että hukkuu, niin sitä ihan pyytää päästä tähystykseen. Olo sen jälkeen on ihan huikeaa. Nyt minulla on onneksi lääkitys, että limaa ei niin kerry, niin olen pärjännyt ihan hyvin.

Vierailija
40/40 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin tässä muutama viikko sitten keuhkotähystys. Ei se ollut mitenkään paha. Turhaan ihmiset pelkää.

Puudutus siinä on vähäsen ikävä, kun aine kirvelee kurkussa. Muuten itse tähystys on täysin kivuton.

Tähystyksessä saa hyvin koepaloja keuhkoista ja päästään oikeaan diagnoosiin.

Minun kohdallani juuri tähystyksen ansiosta saatiin heti oikeat lääkkeet ja paraneminen alkoi.