Kerropa murheesi. Setä yrittää auttaa.
Mikäs vaivaa? Jos setä ei osaa vastata, niin Timo-kissa auttaa.
Kommentit (71)
Hei setä. Olen sairaanhoitaja, ja olen kyllästynyt kaikkeen sekundääriseen paskaan työssäni. Haluaisin vain auttaa mahdollisimman hyvin niitä, jotka todella tarvitsevat erikoisosaamistani, ja olla niiden vierellä joilla on tosi hätä (sellainen hätä mihin olen koulutettu auttamaan). Sen sijaan joudun passaamaan tekosairaita hysteerikkoja, tyynnyttelemään perfektionisteja omaishoitajia, kun potilaalle on yhden kerran vahingossa laitettu kuivaan ihoon aqualan- eikä humektan -rasvaa, kuuntelemaan valituksia Suomen sairaanhoidon huonoudesta ja loukkauksia persoonastani heti kun ekan kerran astun huoneeseen, kirjaamaan joka ikisen tekemäni työtehtävän ja arvioimaan loputtomasti sekä täyttämään päivittäin rasti-ruutuun lomakkeita potilaiden hoitoisuudesta (hoitajamitoitus paukkui jo, eikä asialle tehdä mitään vaikka kulutan siihen arvokasta työaikaa joka päivä).
Kysymys kuuluu: mikä tässä systeemissä voi mättää? Jätänkö uppoavan laivan?
Vierailija kirjoitti:
Moi Timo!
Haluaisin tähän etenkin Timolta apua, mutta setäkin käy. Sedät ja kissat kiinnostaa.
No niin, mitä tehdä tässä: erosimme pari kk sitten miehen toiveesta. Sen jälkeen mies on mankunut koko ajan minua takaisin. Minua kyllästyttää vatulointi, toisaalta kiehtoo olisiko rakastamani mies tajunnut jotain elämästä, itsestään ja minusta.
Timo, osaatko auttaa?
Timo katsoo aina tulevaisuuteen. Mutta Timokin tietää jotain rakkaudesta. Hänen poikaystävänsä muutti juuri äitinsä luokse, ja Timo on hieman surrut. Setä näin pidemmällä elämänkokemuksella tietää, että kissamainen tapa katsoa eteenpäin suruista huolimatta on hyvä. Sydän tuntuu kumman ontolta ja olo on pitkään turvaton, mutta vuoden päästä tulee ikäänkuin kevät. Maailma on suuri ja täynnä mahdollisuuksia. Setä ja Timo kehottavat odottamaan kevättä ja hoitamaan sydäntä. Kuuntele lintujen laulua ja syö hyvin.
-setä ja Timo
Vierailija kirjoitti:
Minulla on irrationaalinen vegaaniviha ja aloitan vegaanivihakeskusteluja AV:lla vähän väliä. Miten voisin parantua ja palata ihmisyyteen?
Tähän on vain yksi lääke. Sinun on valmistettava maukas vegaaninen ateria ja nautittava se hyvissä tunnelmissa. Hoito toistetaan, kunnes se tehoaa.
-setä
Ei ole töitä, ei parisuhdetta, ei ystäviä, ei punaista tupaa, ei perunamaata, ei edes kissaa. Olisiko parempi jos minua ei olisi olemassa.. tulisin ainakin yhteiskunnalle halvemmaksi :(
Vierailija kirjoitti:
Entä Henna-kissa, onko se paikalla valmiina vastaamaan?
Henna-kissaa en tunne, mutta Marjatta-kissa ryömi juuri sängyn alta esiin, mikäli kaipaatte naisnäkökulmaa.
-setä ja Marjatta
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan exää niin että sattuu. Erosta jo puoli vuotta. Oli väkivaltaa ja pettämistä. Miksi tämä rakkaus ei lopu?
Keho voi olla parikin vuotta hormonipöllyissä, vaikka mieli olisi saanut tarpeekseen. Sinun pitää hoitaa itseäsi. Ajattele omalle paikallesi joku ihan muu. Tee asiat niin kuin sille muulle olisi paras. Hoida sydänsurua sydänsuruna. Tunteelle ei mahda mitään, se vain on, ja sillä on lupa olla. Kyllä sinä saat surra, siihen on lupa, vaikka olisi ollutkin huono suhde. Sure surusi rauhassa, kun se kerta on olemassa. Sen yli ei pääse eikä ympäri. Vuosien päästä kiität itseäsi, jos et anna tehdä pahaa itsellesi, pidä se mielessä. Ja sinulla on lupa surra. Hyväksy suru ja sure se.
-setä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi Timo!
Haluaisin tähän etenkin Timolta apua, mutta setäkin käy. Sedät ja kissat kiinnostaa.
No niin, mitä tehdä tässä: erosimme pari kk sitten miehen toiveesta. Sen jälkeen mies on mankunut koko ajan minua takaisin. Minua kyllästyttää vatulointi, toisaalta kiehtoo olisiko rakastamani mies tajunnut jotain elämästä, itsestään ja minusta.
Timo, osaatko auttaa?
Timo katsoo aina tulevaisuuteen. Mutta Timokin tietää jotain rakkaudesta. Hänen poikaystävänsä muutti juuri äitinsä luokse, ja Timo on hieman surrut. Setä näin pidemmällä elämänkokemuksella tietää, että kissamainen tapa katsoa eteenpäin suruista huolimatta on hyvä. Sydän tuntuu kumman ontolta ja olo on pitkään turvaton, mutta vuoden päästä tulee ikäänkuin kevät. Maailma on suuri ja täynnä mahdollisuuksia. Setä ja Timo kehottavat odottamaan kevättä ja hoitamaan sydäntä. Kuuntele lintujen laulua ja syö hyvin.
-setä ja Timo
Auttava setä ja Timo ovat av:n parasta hetkeen. Kiitos, ihania vastauksia.
Lämpöisiä hetkiä sedälle ja Timolle.
Tää on kyllä ihana ketju :) Mulle tulee kirjoitustyylistä vähän Henriikka Rönkkönen aka Sinkkublogi mieleen :)
Paha paniikkihäiriö ja sosiaalistentilanteidenkammo. Lääkäri ei kirjoita mitään vapautusta, vaan mua roikutetaan väkisin työkkärissä ja sossussa, vaikka kuuluisin sairaseläkkeen piiriin. Mitä pitäis tehdä, tapanko jonkun että pääsen vankilaan lepäämään? En jaksais enää.
Vierailija kirjoitti:
Miten selviän työstressistä ja saan nukuttua? Hankalat asiakkaat ja organisaatiomuutos valvottaa.
Ainahan sitä on lääkkeitä, mutta ennen sitä setä kehottaa ajattelemaan, että parhaasi varmasti teet, etkä muuta voi tehdä. Kun menet nukkumaan, sillä hetkellä ei ole olemassa muuta kuin se hetki, jolloin juuri olet olemassa. Nukkumaan mennessä huolehdi siitä, että olet lämpimässä. Sitten keskity varpaisiin, kuvittele, miten veri kiertää niihin ja niillä on oikein hyvä olla. Käy koko keho läpi ja hengitä oikein syvään.
Kun tulee hankala paikka, muista, että voit tehdä vain sen, minkä voit tehdä, muuta, eikä siitä muusta kannata kantaa syyllisyyttä. Kysele aina itseltäsi: "uhkaako minua jokin juuri nyt?" Yleensä ei.
-setä
Vierailija kirjoitti:
Oliskos sulla vähän käytettyä kampiakselia ja räjäytyskuvaa Lada 1200L moottorista? Voitko kysyä myös Timo kissalta.
Kummallakaan meistä ei ole. Kysyin varuuden vuoksi Marjataltakin, muttei silläkään ollut. Voin vain toivottaa onnea etsintään.
-seyä, Timo ja Marjatta
Ahdistaa yhteishaku :( olen hakenut alalle, jonne pääsee 12% hakijoista sisään. Luen päivittäin ahkerasti, mutta tuntuu silti että tämä on mahdoton projekti..
Vierailija kirjoitti:
Ihastuin työkaveriin ja nyt en näe häntä ehkä enää koskaan, kun hänen työsuhteensa päättyi. Minulla on hänen sähköpostiosoitteensa ja lupa lähettää viestejä, mutta uskallanko kertoa että haluaisin nähdä hänet vielä? Tilannetta mutkistaa se, että olen itse naimisissa. En aio pettää miestäni, haluaisin vain jutella työkaverini kanssa.
Jos rakastat miestäsi, tiettyjä kiusauksia kannattaa vältellä. Mieti, millaisia vaikutuksia milläkin teolla on pitkällä tähtäimellä. Tämä on sedän neuvo. Asioita kannattaa pohtia pitkällä tähtäimellä. Kissoilta en voi nyt kysyä, kun ne ovat hetken olentoja.
-seyä
Sukupuoli-identiteettini on ihan hukassa. Olen vuosia yrittänyt kaikenlaisia temppuja sopeutuakseni biologiseen sukupuoleeni, mutta ne eivät ole toimineet. Haluaisin korjata sukupuoleni, mutta pelkään että menetän siinä kaiken muun elämässäni.
Nyyhkis kirjoitti:
En löydä miestä kenen kanssa haluaisin parisuhteen :(
Siinä tapauksessa sinun kannattaa tehdä elämäsi yksinään mahdollisimman hyväksi ja elämisen arvoiseksi. Toiset löytävät parinsa vasta seniorina. Sitä odotellessa elämä kannattaa tehdä mahdollisimman hyväksi. Timo neuvoo kasvattamaan ison mahan, mutta setä ei ole kokonaan samaa mieltä.
-setä
Vierailija kirjoitti:
Hei setä. Olen sairaanhoitaja, ja olen kyllästynyt kaikkeen sekundääriseen paskaan työssäni. Haluaisin vain auttaa mahdollisimman hyvin niitä, jotka todella tarvitsevat erikoisosaamistani, ja olla niiden vierellä joilla on tosi hätä (sellainen hätä mihin olen koulutettu auttamaan). Sen sijaan joudun passaamaan tekosairaita hysteerikkoja, tyynnyttelemään perfektionisteja omaishoitajia, kun potilaalle on yhden kerran vahingossa laitettu kuivaan ihoon aqualan- eikä humektan -rasvaa, kuuntelemaan valituksia Suomen sairaanhoidon huonoudesta ja loukkauksia persoonastani heti kun ekan kerran astun huoneeseen, kirjaamaan joka ikisen tekemäni työtehtävän ja arvioimaan loputtomasti sekä täyttämään päivittäin rasti-ruutuun lomakkeita potilaiden hoitoisuudesta (hoitajamitoitus paukkui jo, eikä asialle tehdä mitään vaikka kulutan siihen arvokasta työaikaa joka päivä).
Kysymys kuuluu: mikä tässä systeemissä voi mättää? Jätänkö uppoavan laivan?
Sedällä on hieman surullinen vastaus. Hyvä ihminen saa sietää ties mitä. Sinun on vastattava tähän kysymykseen: vapautatko syyllisen vankilasta, jos syytönkin pääsee vapaaksi, vai vangitsetko molemmat. Painit tämän kysymyken kanssa. Vastaa omatuntosi mukaan. Sedällä ei ole tähän valmista ratkaisua.
-setä
Minun pitäisi jaksaa. Olen vastuussa niin monen ihmisen hyvinvoinnista. Mutta kun itsellänikään ei aina voimat riitä. Mistä saan voimaa ja elämän iloa?
Setä kiltti! Voisitko neuvoa minuakin?
Olen tavattoman ihastunut mieheen, joka jokin aika sitten puhui miettineensä, pitäisikö meidän jatkaa vain ystävinä. Sen jälkeen on ollut kuitenkin todella kiva tapaaminen, joka sisälsi silmiin tuijottelua ja hymyilyä, mutta ei fyysistä kontaktia. Edelleen mieheltä tulee hieman sekavaa signaalia. Sydämeni tulee särkymään jos menen hänen kanssaan sänkyyn ja jutusta ei tulekaan sen enempää.
Onko teille miehille tärkeää saada sitä seksiä pian, vai saanko pihdata kunnes olen varma että hän on oikeasti kiinnostunut? Entä jos kiinnostusta ei synnykään juuri siitä syystä, että seksiä ei ole ollut?
Setäkin opiskeli aikanaan yliopistossa. Pohdi, mikä merkitys tällä yhdellä tentillä on vuosien päästä. Ja mitään muuta et voi tehdä kuin minkä teet. Tulevaisuuden kannalta on tärkeämpää osata asia oikeasti kuin omata hyvä arvosana ja unohtaa koko juttu. Timo neuvoo huolehtimaan ennen kaikkea mahasta. Pidä maha lämpimänä ja mieti asioita suuressa mittakaavassa.
-setä ja Timo