Asiakaspalvelija, kerro miten olet päässyt näpäyttämään asiakasta? :D
Asiakas osoittaa tyhjiä kassoja: "eikö teillä ole enempää kassoja vaikka on näin pitkät jonot?"
Minä kassalla: " siinähän niitä on, ei vain ole työntekijöitä enempää".
Hih, hiljeni huutelija :)
Oma tarinasi?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Baarissa naisasiakas tuli maksamaan miesystäväni kortilla. Sanoin että ei käy,kortin omistaja käyttää korttiaan. "no mutta kun mulla on lupa", jep, mutta kortin omistaja silti käyttää korttiaan. No tämä kortin omistaja (poikaystävä) tuli viereen seisomaan ja nainen: "voinko nyt maksaa kun hän tuossa seisoo ja tiedän pin koodin yms?". Vastasin että et voi, et ole se kenen nimi siinä kortissa seisoo. Vihdoin mies sitten itse maksoi. Alkoivat vänkäämään, miksi teen tästä tahallaan näin vaikeaa yms. Hetken sitä moittimista kuunnellen, sanoin että silloin kuin korttia on pankilta haettu, on allekirjoitettu lappu, jossa lukee että korttia käyttää vain sen omistaja tai että se on henkilökohtainen mitä ikinä lukeekaan. Meni hiljaiseksi.
Eikö sinulla olisi ollut VELVOLLISUUS ottaa korttipoi väärinkäytöksen vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Baarissa naisasiakas tuli maksamaan miesystäväni kortilla. Sanoin että ei käy,kortin omistaja käyttää korttiaan. "no mutta kun mulla on lupa", jep, mutta kortin omistaja silti käyttää korttiaan. No tämä kortin omistaja (poikaystävä) tuli viereen seisomaan ja nainen: "voinko nyt maksaa kun hän tuossa seisoo ja tiedän pin koodin yms?". Vastasin että et voi, et ole se kenen nimi siinä kortissa seisoo. Vihdoin mies sitten itse maksoi. Alkoivat vänkäämään, miksi teen tästä tahallaan näin vaikeaa yms. Hetken sitä moittimista kuunnellen, sanoin että silloin kuin korttia on pankilta haettu, on allekirjoitettu lappu, jossa lukee että korttia käyttää vain sen omistaja tai että se on henkilökohtainen mitä ikinä lukeekaan. Meni hiljaiseksi.
No ei ihmekään että olit tyly, kun vosu tuli sinun miesystäväsi kanssa ostamaan juomia. :)
Vierailija kirjoitti:
Olisin leikannyt kortin poikki ja pyytänyt selvittämään asian pankin kanssa. Jos väärä henkilö yrittää käyttää korttia niin siihen pitää puuttua.
AP tässä. Olen itseasiassa ollut baarissa töissä ja ottanut kortin pois asiakkaalta kun ei nimi täsmännyt henkkariin. Oli kuulemma poikaystävän kortti tai jotain, portsari kävi noutamassa pariskunnan kuin heittäytyivät hankaliksi. Silloin en tosin näpäytellyt mitään, tein vain työni. Ihmeellistä sinänsä koska olen niin temperamenttinen tyyppi :D
Tarjoilija-ajoilta jäi mieleen tapaus, jossa asiakas teki ison numeron kasvissyönnistään. Kerroin, mitä kaikkea hän voi buffapöydästä syödä ja hän meni täyttämään lautastaan. Hetken päästä kuului kiljaisu "eihän tätä salaattia voi kasvissyöjä syödä, siinähän on RAEJUUSTOA". Menin sitten katsomaan kyseistä salaattia ja totesin ystävällisesti että se on kylläkin kukkakaalia...
Ohiksena tohon korttihommaan: Veljeni hoitaa sokean isämme asioita ja vaikka heidät paikkakunnalla melkein kaikki tuntee, ei veljeni saa käyttää isäni pankkikorttia. Isälle on tarvittaessa haettava käteinen pankista, kun isä ei näe enää näpytellä koodia. Sen sijaan tililtä pankissa veli saa nostaa, sekä maksaa isän laskuja netissä, koska hänellä on siihen valtakirja, käyttöoikeus ja isän suostumus.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä sääntö siitä, ettei huonosti käyttäytyvää asiakasta tarvitse palvella on hyvä! Ajatus siitä, että asiakas olisi aina oikeassa on ihan perseestä. Huonoa käytöstä ei tarvitse sietää, ei raha voi mennä ihmisarvon edelle!
Pointti on se että jos haluatte asiakaan asioivan jatkossakin teillä, niin asiakkaan täytyy tuntea tulleensa hyvin palvelluksi.
Suomessa on liikaa yrityksiä joissa ajatellaan että riittää kun asiakastaa kusetettua yhden kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä sääntö siitä, ettei huonosti käyttäytyvää asiakasta tarvitse palvella on hyvä! Ajatus siitä, että asiakas olisi aina oikeassa on ihan perseestä. Huonoa käytöstä ei tarvitse sietää, ei raha voi mennä ihmisarvon edelle!
Pointti on se että jos haluatte asiakaan asioivan jatkossakin teillä, niin asiakkaan täytyy tuntea tulleensa hyvin palvelluksi.
Suomessa on liikaa yrityksiä joissa ajatellaan että riittää kun asiakastaa kusetettua yhden kerran.
On kyllä asiakkaita, joita ei halutakaan toista kertaa. Esmerkiksi yksikään yritys ei tee mitään asiakkaalla, joka ei maksa laskujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ihmekään että olit tyly, kun vosu tuli sinun miesystäväsi kanssa ostamaan juomia. :)
Todellakin lehmän hermot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, no jos nyt et tuosta muuten tajunnut niin kyseinen mieshenkilö oli tämän naisasiakkaan poikaystävä. Ja jos mä tiedän että kortin omistaja on baarissa niin silloin mä pyydän hänet maksamaan, en katkomaan tai takavarikoimaan. Jos henkilöä ei ole paikalla, silloin otan kortin pois. Tässäkin voi sitä kuuluisaa maalaisjärkeä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan oikeasti huonosti käyttäytyviä asiakkaita on harvassa, ja kun niitä on niin ne ovat sellaisia sekopäätapauksia että alkavat riehumaan jostain käytännössä joka kerta. Saisikin niille porttikiellon hankittua, mutta kun tulevat takaisin kerta toisensa jälkeen vaikka lupaavat aina etteivät enää jalallaankaan koko puljuun astu kun eivät saa jotain idioottimaista päähänpistoaan läpi...
Ja lisäyksenä, olen ystävällinen asiakkaille. Mutta siinä vaiheessa kun aletaan vänkäämään ja väittämään vastaan ja valittamaan, lähtee ystävällisyys. Ei mulle voi miten vain puhua ja käyttäytyä. Jos joku tulee mulle selittämään että mulla on hyvä perse, pyydän häntä olemaan asiallinen ja lopettamaan kyseiset kommentit ja hän siitä huolimatta jatkaa, saa hän jatkaa myös asiointiaan jossain muualla. Vaikka olen nuori, saan pitää puoleni ja poistaa huonosti käyttäytyvät asiakkaat.
Opiskeluaikoina olin osa-aikatöissä ruokakaupassa. Erään kerran täyttelin/järjestelin pakasteallasta, ja lyhyt tytteli kun olen, niin jouduin vähän kurkottelemaan ja pyllistelemään. Keski-ikäinen mies käveli ohi ja vaivihkaa läppäsi takapuolelle ja jatkoi matkaansa muina miehinä. Lähdin suuttuneena perään ja potkaisin täysillä tyyppiä munille! Äijä jäi suu auki tuijottamaan ja huusi vielä perään "haista vittu!" :D
Toimin projektiluonteisesti erään ison yrityksen ulkoistetussa aspassa. Tämä on ollut fiksu veto firmalta, sillä on pieneen rahaan saanut itselleen roskakorin - tämän kampanjan asiakaskohde vaikuttaa aivan sekopäiltä suurin osa.
Olen toiminut aspahommissa kymmenen vuotta, olen hillitty enkä menetä hermoja vähästä. Tämän projektin kohdalla kärsivällisyyttä on toden teolla koeteltu.
Kun kuulen viidettä kertaa päivän aikana 'lähdenkö panee?', oli pakko viimeisen kohdalla tiuskaista 'mitäpä luulet?!'. Yksi joka otti asiakseen avata päätä monta kertaa päivässä asiasta, johon minulla ei ole pienintäkään vaikutusvaltaa, sain hiljaiseksi sanomalla että kertoisi jotain uutta, asia nyt on näin eikä se siitä muutu vaikka hän kävisi sen meillr vielä kaksikymmentä kertaa kertomassa.
Tätä ennen hänelle oli kyllä moneen otteeseen sanottu kiltisti että kiitos palautteesta sekä koetettu perustella miksi näin on.
Mielestäni fraasit 'asiakas on aina oikeassa' ja 'asiakas on kuningas' on kieroutuneimmat ikinä. Minulla on ihmisarvoni ja olen sitten mieluummin syömättä kuin pussailen jonkun idiootin takamusta. Onneksi suurin osa ovat kuitenkin hyvin käyttäytyviä ihmisiä, niin on voinut keskittyä hoitamaan työnsä hyvin ja leipääkin löytyy pöydästä.
Juu, onhan sitä tullut kevyttä kuittailua aina väillä annettua. Yleensä ihan huumorilla jos asiakaskin on sillä tuulella ollut. Pahimmat valittajat on parempi vaan hymyillen ottaa vastaan, muuten saattaa saada kahvit syliinsä, tuittuilua asioisita joille et voi mitään jne.
Muutaman kerran on toinen jonottava asiakas näpäyttänyt minun palveltavanani ollutta asiakasta. Pikaruokapaikassa, yksin kassavuorossa ja ruuhka. Mulla kädet ja jalat tekee duunia minkä kerkiää ja asiakas huuteli tiskin takaa, etteikö niitä voisi yhtään nopeampaa tehdä. Vaikka tasan itse otsallaankin näki kiireen. Siinä sitten takana ollut asiakas tokaisi, että voihan herra mennä tekemään sitten ne omat purilaisensa, niin ei tarvitse valittaa. Sai sitä hymyä imeä takaisin poskiin, että pokka pysyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen ettei näitä myyjien näpäyttelyitä ja kevyitä räjähtelyitä tapahdu enemmänkin.
Myyjien työssä ruuvia kiristetään jatkuvasti vain lisää ja lisää ja kun olet kaikkesi antanut niin rutistetaan vielä hiukan lisää. Kiire, kiire, kiire, ikuinen henkilöstövaje, lisää tehoja on vaan revittävä jostain, asiakkaita ei ehdi palvella kunnolla ja siitä sitten huutoa ja valitusta kiitokseksi.
Joten jos näen joskus myyjän tiuskaisevan, niin ymmärrän sen, ihmisiä nekin vaan on.
Kyllä se on ihan samaa kaikissa töissä. muualla jo paljon pidempään.
Nyt sentään vihdoin saatiin purettua kaupan aukiolon säätely. Ei muilla aloilla ole ollut tullaisia enää aikoihin, vaan töissä on oltu niin kuin toimiala tomii.
Että ihan vaan tervetuloa markkinatalouteen. Oikeastaan aika ironista että kaupan ala siirtyy markkinoille viimeisenä.
No monessa työpaikassa ei kyllä ole noin kiire ja tiukilla koko ajan. Harvassa työpaikassa voidaan kuluja säädellä niin tehokkaasti työvoimaa vähentämällä, kuin kaupassa. Siis niin nopeassa aikataulussa.
Vain harvalla on oikeasti mahdollisuus nykyään enää töissä löysäillä, mutta kyllä itseäni huolestuttaa kun näen monen myyjän kärsivän selkeitä fyysisiä ja psyykkisiä oireita työn tehokkuusvaatimusten vuoksi. Moni ei kestä ja vaihtaa alaa. Jos mietitään kuitenkin ettei työ ole kovin vastuullista, henkisesti rasittavaa, fyysisesti raskasta, niin miten huonosti työolojen pitää olla kun moni ei psyykkisesti pärjää ko. alalla?
Siksi huolestuttaa nuo laajennetut aukioloajat. Monessa paikassa mitään lisätunteja ei ole tullut, vaan ne toteutetaan kiristämällä sitä ruuvia entisestään. Lisää työtä ja vähemmän aikaa tehdä sitä.
Kun aukiolot eivät olekaan kannattavia, niin työtunteja vähennetään entisestään ja nyt sen myyjän, jonka työteho on kiristetty loppuun,jota siis kiristettiin aukiolojen laajetessa lisää ja nyt kiristetään vielä kerran, jotta saadaan tuottamattomat tunnit tasattua.
Vakuutusyhtiön tiskillä tuli tavattua monenlaista asiakasta. Eräs mies tuli kerran todella kiukkuisena kiljumaan aikuisen poikansa liikennevakuutuksen muistutuslaskusta.
Hän huusi että millä oikeudella sinä lähettelet tällaista koko vuoden maksun suuruista summaa. Siis Ikäänkuin minä sen olisin lähettänyt. Ja millä oikeudella sinä perit vakuutuksen maksuja etukäteen eli että maksut pitäisi kuulemma tulla kuten muuallakin vasta kun tuote on tullut...
Selitin hänelle että näin vakuutusyhtiöt toimivat, tulevasta vakuutusturvasta maksetaan. Äijä huusi ja kiroili aikansa ja kieltäytyi kuuntelemasta mitään järkipuhetta, poikahan oli vain jättänyt laskun maksamatta. Mutta syy oli siis näemmä minun.
Lopulta kyllästyin äijän huutamiseen ja sanoin hänelle, että tämä loppuu nyt tähän. Poikasi on täysi-ikäinen. Et ole oikeutettu saamaan mitään tietoa hänen vakuutuksistaan. En asioi nyt mistään muusta kuin hänen omista vakuutuksista. Sitten ukko alkoi karjumaan että ei suostu maksamaan omia laskujaan näin aina etukäteen tietyn ajan vakuutusturvasta.
Silloin vähän iski pirut. Sanoin hänelle, että hän voi tehdä kuten haluaa ja seurauksen on vain se että esim. Liikennevakuutusmaksu menee ulosottoon, kuten muuten poikasi kaikki vakuutusmaksut ovat menneet jo vuosikausia. Emme tekisi pojalle yhtään vakuutusta, mutta hän tekeekin sen aina postissa, koska tietää sen että meiltä hän ei saa vakuutusta ellei maksa sitä saman tien.
Äijä hiljeni kertalaakista ja marssi ulos. Retku poika taisi seuraavaksi kuulla ärräpäitä.
Tämä ei nyt ole näpäyttämistä vaan fakta. Olen kuunnellut todella monet huudot koska korvaushakemuksen käsittelyssä kestää liian kauan. Kyllä asiakas aika nopeasti hiljenee, kun sille kertoo, että emme me voi käsitellä hakemusta koska et ole toimittanut pyydettyjä selvityksiä. Tai välttämättä edes hakemusta. Tai että hakemuksesta puuttuu tilinumero. Ja että sinulle on yritetty soittaa asiasta, mutta et vastaa puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen ettei näitä myyjien näpäyttelyitä ja kevyitä räjähtelyitä tapahdu enemmänkin.
Myyjien työssä ruuvia kiristetään jatkuvasti vain lisää ja lisää ja kun olet kaikkesi antanut niin rutistetaan vielä hiukan lisää. Kiire, kiire, kiire, ikuinen henkilöstövaje, lisää tehoja on vaan revittävä jostain, asiakkaita ei ehdi palvella kunnolla ja siitä sitten huutoa ja valitusta kiitokseksi.
Joten jos näen joskus myyjän tiuskaisevan, niin ymmärrän sen, ihmisiä nekin vaan on.
Nyt sentään vihdoin saatiin purettua kaupan aukiolon säätely. Ei muilla aloilla ole ollut tullaisia enää aikoihin, vaan töissä on oltu niin kuin toimiala tomii.
Että ihan vaan tervetuloa markkinatalouteen. Oikeastaan aika ironista että kaupan ala siirtyy markkinoille viimeisenä.
Minä haluaisin mennä nyt hoitamaan asuntolainaneuvotteluita, mitkäs kaikki pankit on auki tällä hetkellä?
Pakettikin pitäisi lähettää, kuinkas moni postitoimipiste olisi juuri nyt auki?