Kun ilmoittautuu työttömäksi, kysytään työntekoon vaikuttavista sairauksista tms.
Voiko vastaus vaikuttaa työttömyysetuuden saamiseen? Siis jos kerron että tutkitaan sitä ja tätä ja toivon pääseväni kuntoutukseen... Uskaltaako (kannattaako) näihin vastata totuudenmukaisesti? Voiko käydä niin, että työkkäri katsoo etten ole työkykyinen ja ei myönnä oikeutta työttömyysetuuteen, vaikka lääkärit eivät pidä sairauslomaa tarpeellisena? Eli en saisi rahaa mistään...
Kommentit (6)
kannattaa mainita, koska jos sulle tarjotaan sellaista työtä tai kuntouttavaa työtoimintaa mihin et sitten sairauden/oireiden takia pysty niin siitä tulee karenssi, jos et sitä voi millään todistaa ja et ole siitä etukäteen edes mitään maininnut.
työkkärin kautta pääsee kanssa työkykyarviointii ja muihin tukipalveluihin, jos vaan uskaltaa asiasta ja omasta olosta ja oireista siellä puhua.
tuet kannattaa aina hakea, jatkossa sitten varmaan katsotaan onko sinun parempi hakea esim. sairauspäivärahaa jne. Kysy työkkäristä.
Vierailija kirjoitti:
kannattaa mainita, koska jos sulle tarjotaan sellaista työtä tai kuntouttavaa työtoimintaa mihin et sitten sairauden/oireiden takia pysty niin siitä tulee karenssi, jos et sitä voi millään todistaa ja et ole siitä etukäteen edes mitään maininnut.
työkkärin kautta pääsee kanssa työkykyarviointii ja muihin tukipalveluihin, jos vaan uskaltaa asiasta ja omasta olosta ja oireista siellä puhua.
tuet kannattaa aina hakea, jatkossa sitten varmaan katsotaan onko sinun parempi hakea esim. sairauspäivärahaa jne. Kysy työkkäristä.
Ei se oma epäily riitä, pitää olla diagnoosi! 30% työttömistä on keksinyt itselleen ties mitä migreeni-rannekanava-jalka puutuu -diagnooseja ja vetoaa niihin, kun ei halua hakeutua töihin. Työkyvyn arviossa muuten ei arvioida sairauksia lainkaan vaan sitä, miten hyvin kykenee jossain tehtävässä työskentelemään. Moni luulee pääsevänsä erikoislääkärille sitä kautta, mutta työkyky ei ole sama asia kuin sairauden hoito.
kyllä mä pääsin työkkärin kautta, työkkärin maksamana mm. yksityiselle neuropsykologille. kävin siis ensin ammatinvalintapsykologilla te-toimistossa, minne sain siis lähetteen paikallisesta terveyskeskuksesta (psykologilta).
Ainakin itsellä on ns. tauko työn haussa ja mm. työkkärin psykologi odottaa tutkimuksien valmistumista sekä psykiatrian puolelta että muista erikoissairaanhoidon puolelta tällä hetkellä. Itse hänelle olen tällä hetkellä tilannetta infonut ja päivittänyt tasasin väliajoin ja tämä on ollut ihan ok.
myös erikoissairaanhoidon puolelta tullaan olemaan yhteydessä te-toimistoon asiani tiimoilta ja vien sitten sieltä papereita te-toimistoon.
työkyky liittyy sairauden hoitoon paljonkin, vaikka ei toki ole sama asia.
Ja jatkossa sitten mukaan liittyy kuntoutusohjaaja, jonka kanssa käymme läpi kuntoutuksia, hakemusten ja tukien tekoa, ammatinvalintaa, ollaan tai siis hän on yhteydessä erilaisiin tarvittaviin tahoihin ja myös te-toimistoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei työkkäri määritä työkykyä, sen tekee lääkäri. Eikä työkkäriä kiinnosta sairaus, josta ei ole lääkärintodistusta. Jos sinulla vasta tutkitaan sitä ja tätä, niin ei ole diagnoosia, joten sinut tulkitaan täysin työkykyiseksi. Iso osa selittää erilaista selkävaivaa ja olkapääongelmaa, joista ei ole mitään dokumentteja. Eikä sekään riitä, että väittää lääkärin suositelleen lähihoitajalle päivätyötä. Suositella voi, mutta ei se tarkoita, etteikö joutuisi 3-vuorotyöhön.
Tämä vissiin vähän riippuu työkkärintädistä/sedästä. Minulle sanottiin että voin kieltäytyä kolmivuorotyöstä halutessani (en tosin halunnut, mutta tähänkin varmaan vaikuttaa ammatti - omalla alallani ei käytännössä kolmivuorotyötä ole olemassakaan, mutta varmaan sairaanhoitaja ei voi kieltäytyä). Lisäksi sovimme ilman mitään lääkärintodistuksia että minulle ei tarjota ulkotyötä, koska minulla on huomattavan moninkertainen melanoomariski enkä pysty olemaan edes 50-suojakertoimisella aurinkorasvalla pitkiä aikoja auringonpaisteessa palamatta. Tässäkin voi kyllä olla eri asia sitten pitkäaikaistyöttömillä, itse olen yleensä saanut aika nopeasti räpellettyä itselleni edes jonkinlaisen työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
kyllä mä pääsin työkkärin kautta, työkkärin maksamana mm. yksityiselle neuropsykologille. kävin siis ensin ammatinvalintapsykologilla te-toimistossa, minne sain siis lähetteen paikallisesta terveyskeskuksesta (psykologilta).
Ainakin itsellä on ns. tauko työn haussa ja mm. työkkärin psykologi odottaa tutkimuksien valmistumista sekä psykiatrian puolelta että muista erikoissairaanhoidon puolelta tällä hetkellä. Itse hänelle olen tällä hetkellä tilannetta infonut ja päivittänyt tasasin väliajoin ja tämä on ollut ihan ok.
myös erikoissairaanhoidon puolelta tullaan olemaan yhteydessä te-toimistoon asiani tiimoilta ja vien sitten sieltä papereita te-toimistoon.
työkyky liittyy sairauden hoitoon paljonkin, vaikka ei toki ole sama asia.
Ja jatkossa sitten mukaan liittyy kuntoutusohjaaja, jonka kanssa käymme läpi kuntoutuksia, hakemusten ja tukien tekoa, ammatinvalintaa, ollaan tai siis hän on yhteydessä erilaisiin tarvittaviin tahoihin ja myös te-toimistoon.
Juokseeko sulla kuitenkin ansiosidonnainen tms vaikka tauko työn haussa? Vai tarkoitiko että epävirallisesti tietävät, ettet juuri nyt hae töitä?
Ap
Ei työkkäri määritä työkykyä, sen tekee lääkäri. Eikä työkkäriä kiinnosta sairaus, josta ei ole lääkärintodistusta. Jos sinulla vasta tutkitaan sitä ja tätä, niin ei ole diagnoosia, joten sinut tulkitaan täysin työkykyiseksi. Iso osa selittää erilaista selkävaivaa ja olkapääongelmaa, joista ei ole mitään dokumentteja. Eikä sekään riitä, että väittää lääkärin suositelleen lähihoitajalle päivätyötä. Suositella voi, mutta ei se tarkoita, etteikö joutuisi 3-vuorotyöhön.