Vierailija

Opiskelen tällä hetkellä ja minulla on asuntolainaa reilu satatuhatta.
Tuli vaan mieleen, että onko taloudellisesti järkevää nostaa opintolainaa ja lyhentää sillä asuntolainaa?
En ole tosiaan miettinyt asiaa syvällisemmin, mutta ajattelen niin, että koska opintolaina on hyvin edullista ja lyhentämisellä ei kiirettä.

• ylös 1
  • alas 1

Kommentit (8)

Vierailija

Toisaalta asuntolaina on myös todella edullista, joten kannattaa laskea kumman korkoja maksat. Saattaa olla edullisempaa pyytää asuntolainaan lyhennysvapaata. Tuo kannattaa silloin kun asuntolainan korot ovat ylhäällä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Tytär maksaa asuntolainaa opintolainalla. 

Opiskelijankin kannattaa asua omistusasunnossa jos se vain on mahdollista. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kummassa lainassa suurempi korko?

Ja opintolainan nostamisesta tulee jotain kuluja?

Vierailija

Hain vasta nyt opintolainaa, koska olen yrittänyt elää säästöillä ja opintotuella. Periaatteessa ne riittävätkin.

Asuntolainan korko on 0,908% (12kk Euribor).
Opintolainan korko on 0,500% (12kk Euribor).

En todellakaan ole mikään korkojen ja lainojen ekspertti :)

Asuntolaina on ollut nyt reilu neljä vuotta. Olen käyttänyt lyhennysvapaata välillä. Opiskeluja olisi vielä edessä 3-4 vuotta.

-ap

Vierailija

Niin ja asunto on vuokralla. Asun itse toisessa kaupungissa opiskelija-asuntolassa. Ajattelen, että sitä parempi mitä nopeammin saisin lainaa lyhennettyä. Mutta toisella lainalla.. Hmm en tiedä?

Asunto sijaitsee Helsingissä hyvällä paikalla, joten saisin kaupaksi tarvittaessa hetkessä ja arvokin noussut n. 50 000€, koska sain asunnon erittäin edullisesti suhteessa asunnon sijaintiin.

-ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.