Kuinka moni myöntää tehneensä lapsia saadakseen sisältöä elämäänsä?
Koska tällaisiakin kommentteja on täällä tullut vastaan. Mitä mieltä olet motiivistasi lapsentekoon nyt?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitten on oikeasti hyvä/hyväksyttävä syy hankkia lapsia?
Mitä sinä ehdotat?
Mielummin syntyisin perheeseen joka minut haluaa, haluaa viettää aikaa kanssani jne. kuin perheeseen jossa "aika oli hyvä" ja siksi tehtiin lapsi. Vai mikä sitten onkaan tuon haluamisen vastakohta..? Joo en mäkään tajunnut kysymystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt oikein ymmärrä tätä kysymystä, jos suoraan sanon.
Rautalangasta: jonkun elämä on niin sisällötöntä, että tarvitsee lapsen täyttämään sen oman elämän mitäänsanomattoman tyhjyyden. Tämä on se syy, miksi sitten tekee lapsen. Näin minä olen heidän kommenttinsa ymmärtänyt.
Okei, eli jos haluaa tuoda elämäänsä lisää sisältöä, se tarkoittaa, että elämä on sisällötön. Voiko siis sanoa, että harrastuksiakin aloitetaan siksi, että elämässä ei ole sisältöä?
Sitä sinun pitäisi kysyä niiltä naisilta, jotka palstalla ovat kertoneet haluavansa sisällöttömään elämäänsä jotakin eli lapsia. Minusta se on kammottava syy hankkia lapsia.
Miksi sinä näet sen kammottavana? Minulle tuttu on sanonut yhdeksi syyksi juuri tuon, että lapset toisivat sisältöä elämään. Ja on siinä samalla niitä muitakin syitä, kuten että on vain kerta kaikkiaan lapsirakas ja on aina halunnut lapsia. Ja minulle on aivan vierasta, että tuon ihmisen toiveet pitäisi olla jotenkin kammottavia. Päin vastoin, hänestä tulisi maailman paras isä, jos joskus toivon mukaan niitä lapsia saa. (Että terveiset V:lle, jos satut olemaan täällä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On luonnollinen tarve haluta lapsia, mitä sitä sen enempiä erittelemään.
Itse asiassa ei ole luonnollinen tarve haluta lapsia, sillä niiden saaminen ei ole ollut halusta kiinni kuin aivan viimeisten 50:nen vuoden ajan. Sitä ennen on riittänyt, että suhtee toinen osapuoli, fyysisesti tai henkisesti voimakkampi, on halunnut seksiä, ja lapsia on tullut halusi niitä tai ei.
Kaikkien lajien perustehtävä on lisääntyminen.
Eli kyllä luonnollisuudesta voi puhua. Ihminen toki on poikkeus siinä mielessä, että mieli on moniulotteisempi ja näin on syntynyt keskuuteemme poikkeusyksilöitä.
Poikkeuksia nämä kuitenkin ovat edelleen. Reilusti yli 80 prosenttia suomalaisista lisääntymisikäisistä suunnittelee jäävänsä lapsettomiksi. Katuvien osuutta ei vielä tiedetä.
Lähde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ei ole luonnollinen tarve haluta lapsia, sillä niiden saaminen ei ole ollut halusta kiinni kuin aivan viimeisten 50:nen vuoden ajan. Sitä ennen on riittänyt, että suhtee toinen osapuoli, fyysisesti tai henkisesti voimakkampi, on halunnut seksiä, ja lapsia on tullut halusi niitä tai ei.
Eli kyllä luonnollisuudesta voi puhua. Ihminen toki on poikkeus siinä mielessä, että mieli on moniulotteisempi ja näin on syntynyt keskuuteemme poikkeusyksilöitä.
Poikkeuksia nämä kuitenkin ovat edelleen. Reilusti yli 80 prosenttia suomalaisista lisääntymisikäisistä suunnittelee jäävänsä lapsettomiksi. Katuvien osuutta ei vielä tiedetä.
Mistähän hatusta tuonkin luvun vetäisit. Tutkijat puhuvat parin prosentin marginaalista. Tietysti, jos kysely tehdään teinien keskuudessa tai vastaavaa, voidaan tuollainen luku saada. Yleensä siinä iässä ei ole kumppaniakaan, jonka kanssa lapsia tekisi. Joka viides nelikymppinen nainen on lapseton, useimmat kuitenkin tahtomattaan, puhutaan silloin n. 20%:sta.
Multa ei puutu sisältöä elämästä, on olo, että elämä on just hyvä näin. Silti olemme mieheni kanssa suunnitelleet lapsen tekemistä lähitulevaisuudessa. En osaa sanoa tiettyä syytä päätökselle, mutta ei se ainakaan sisällön saaminen elämään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä mitä myöntämistä siinä on. Totta kai lapsia tehdessä on se ajatus, että ne tuovat elämään myös uutta sisältöä. Miksi niitä muuten tehtäisi? Jostain velvollisuudesta? Ja lapset tuovat sisältöä elämään, halusi sitä tai ei. Normaali ihminen siis ymmärtää, että sitä sisältöä on joka tapauksessa tulossa.
Kyse ei ole siitä etteikö sisältöä tulisi, vaan siitä, että sisältöä ei ole ollut ja nimen omaan siihen tyhjyyteen lapsi on hankittu täyttämään. Nämä ihmiset voisivat hankkia koiran.
Miten kyse ei ole siitä, kun tässä ketjussa sinulle on jo monta ihmistä sanonut, että tuo peruste oli käytössä, vaikka elämässä olikin sisältöä ennestäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä ehdotat?
En tiedä vastausta, siksi kysynkin. Kaikki syyt ovat jollain tavalla itsekkäitä tai muuten huonoja (esim. anoppi painostaa hankkimaan lapsia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti jokainen eläinlaji pyrkii lisääntymään, kunnes yksilöiden määrä ylittää ympäristön kantokyvyn jonka jälkeen kanta romahtaa.
Kun meillä ihmisillä on onneksi aivot päässä, olisi hirveän hienoa jos meidän ei tarvitsisi lajina käyttäytyä kuin sopulit tai kanit tai hirvet, vaan voisimme rajoittaa lisääntymistä jo ennen kuin ympäristön kantokyky ylittyy. Se ei valitettavasti onnistu muuten, kuin miettimällä että miten muuten elämäänsä saisi sisältöä kuin lisääntymällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
Ensin yleistilanne
http://www.vaestoliitto.fi/tieto_ja_tutkimus/vaestontutkimuslaitos/?x27…
Tarkempaa tosi uutta matskua
Ei meidän elämä tylsää ollut, oltaisiin voitu tehdä vaikka ja mitä ja tiedostimme sen. Me haluttiin kuitenkin lapsi, koska ajateltiin että se sisältö sopii meille paremmin kuin koira/matkailu/intohimoinen harrastus etc. No lapsesta huolimatta meillä on edelleen ystäviä, matkailemme ja harrastuksiakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautalangasta: jonkun elämä on niin sisällötöntä, että tarvitsee lapsen täyttämään sen oman elämän mitäänsanomattoman tyhjyyden. Tämä on se syy, miksi sitten tekee lapsen. Näin minä olen heidän kommenttinsa ymmärtänyt.
Okei, eli jos haluaa tuoda elämäänsä lisää sisältöä, se tarkoittaa, että elämä on sisällötön. Voiko siis sanoa, että harrastuksiakin aloitetaan siksi, että elämässä ei ole sisältöä?
Sitä sinun pitäisi kysyä niiltä naisilta, jotka palstalla ovat kertoneet haluavansa sisällöttömään elämäänsä jotakin eli lapsia. Minusta se on kammottava syy hankkia lapsia.
Miksi sinä näet sen kammottavana? Minulle tuttu on sanonut yhdeksi syyksi juuri tuon, että lapset toisivat sisältöä elämään. Ja on siinä samalla niitä muitakin syitä, kuten että on vain kerta kaikkiaan lapsirakas ja on aina halunnut lapsia. Ja minulle on aivan vierasta, että tuon ihmisen toiveet pitäisi olla jotenkin kammottavia. Päin vastoin, hänestä tulisi maailman paras isä, jos joskus toivon mukaan niitä lapsia saa. (Että terveiset V:lle, jos satut olemaan täällä.)
"Kuules nyt Raisa kun äiti kertoo. Äitillä ei ollut kavereita eikä harrastuksia eikä oikein sisäistä henkistä elämääkään, niin äiti päätti synnyttää sinut, että olisi jotakin täytettä päiviin. Ja kivastihan tässä arki nyt sujuu kahdestaan puuhastelessa, hyvä kun ehtii kelloa katsoa. Arvokin nousi toisten ihmisten silmissä kummasti."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän sinullakin pitäisi olla jonkinlainen käsitys asiasta, kun haluat tästä keskustella. Mikä sinusta on oikea syy hankkia lapsia?
Viesti 31
Anteeksi huolimattomuus... siis tarkoitukseni oli laittaa toisinpäin tieto. Eli avatkaa linkit, kiinnostuneet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
Ensin yleistilanne
Tarkempaa tosi uutta matskua
Noissa ei puhuttu 80 prosentista mitään, ekassa sanottiin, että Suomessa 6 prosenttia pitää lapsettomuutta ihanteenaan, toisessa, että 13 % suunnittelee lapsettomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä mitä myöntämistä siinä on. Totta kai lapsia tehdessä on se ajatus, että ne tuovat elämään myös uutta sisältöä. Miksi niitä muuten tehtäisi? Jostain velvollisuudesta? Ja lapset tuovat sisältöä elämään, halusi sitä tai ei. Normaali ihminen siis ymmärtää, että sitä sisältöä on joka tapauksessa tulossa.
Kyse ei ole siitä etteikö sisältöä tulisi, vaan siitä, että sisältöä ei ole ollut ja nimen omaan siihen tyhjyyteen lapsi on hankittu täyttämään. Nämä ihmiset voisivat hankkia koiran.
Aivan. Esimerkiksi yksi vauvakuumeen universaali syntymisajankohta on se, kun nuori nainen on lopettelemassa opintojaan ja siirtymässä työelämään. Mieltä kaiherta epämääräinen ahdistus ja riittämättömyyden tunne, pelko siitä ettei osaa mitään eikä löydä paikkaansa eikä kestä kilpailua. Mitä enemmän ala ja urasuunnitelmat on valittu vanhempien miellyttämiseksi, sitä suurempi on ahdistus. Jos nuorella ihmisellä ei ole muita keinoja käsitellä ahdistusta kuin välttämiskäyttäytyminen, hän alkaa haaveilla äitiydestä, pakopaikasta, roolista jossa riittäisi ja äitiyden työstä, jonka osaisi.
Moni lapsi jäisi syntymättä puskuriksi äidin ja maailman väliin, jos valmistuvassa olevat saisivat tukea ja väleintä siirtymävaiheen yli pääsemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Viesti 31
Anteeksi huolimattomuus... siis tarkoitukseni oli laittaa toisinpäin tieto. Eli avatkaa linkit, kiinnostuneet
Kiitos linkeistä :)
Vierailija kirjoitti:
Se, että haluaa lapsen. Ei täyttämään tyhjyyttä, ei toteuttamaan vanhempien menetettyjä haaveita, vaan puhtaasti se, että haluaa lapsen sen lapsen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän sinullakin pitäisi olla jonkinlainen käsitys asiasta, kun haluat tästä keskustella. Mikä sinusta on oikea syy hankkia lapsia?
Olen vela.
Totta kai meillä on vaisto joka johtaa lisääntymiseen. Se on seksuaalinen himo. Sama vaisto johtaa lisääntymiseen kaikilla muillakin eläimillä.
Vai meinaatko, että esimerkiksi nuori mies, joka on siinä iässä että melko lailla ajatukset pyörii siinä seksin ympärillä, haluaa seksiä koska haluaa kuumeisesti tulla isäksi esimerkiksi kypsässä 17 vuoden iässä? Ei varmasti ole ikinä halunnut, mutta ennen vain kävi niin koska ehkäisyä ei ollut saatavilla.