Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä avuksi teinitytön unettomuuteen?

Vierailija
04.04.2016 |

Onko kellään kokemusta tai vinkkejä nuoren unettomuuden hoitoon? Meillä 14-v tyttö ei saa nukuttua kuin muutaman tunnin yössä, varsinkin illasta ei saa unta, menee yhteen-kahteen ennenkuin uni tulee. Joskus heräilee yölläkin. Viikonloppuna ja lomilla ongelmaa ei niinkään ole. Kaikki tavalliset konstit on jo käytössä, eli kaikki koneet kiinni monta tuntia ennen nukkumaanmenoa, joka ilta käy muutaman kilometrin kävelylenkillä, harrastaa liikuntaa muutaman kerran viikossa (kuntosali, jumppa, jooga, uinti, pyöräily).
Koulussa menee hyvin, mutta ei ole mikään "hikke", numerot vaihtelee 8-10 välillä, kavereita on, kotona tekee kotitöitä, lueskelee, katsoo elokuvia ja tietysti on puhelimella ja surffaa netissä. Unettomuus alkoi vähitellen kuutosluokalla, nyt seiskalla on koko ajan pahentunut. Melatoniinia on kokeiltu, ei auttanut. Väsymys on varsinkin loppuviikosta tosi kovaa ja joskus tulee pääsärkyä kesken koulupäivän ja aktiivisuus on selvästi vähentynyt, kun ei vaan jaksa.
Olisko kellään mitään kotikonsteja?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, liikunta on hyvä stressinpoistaja, mutta sitä ei pidä sitten harrastaa kahteen, kolmeen tuntiin ennen nukkumaanmenoa, koska se virkistää ja lisää adrenaliinia.

21

Vierailija
22/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene ap mukaan tytön kävelyille pari kertaa viikossa jolloin voi kertoa sulle murheitaan. Lisäksi ainakin yhtenä päivänä pitäisi pitää lepopäivä liikunnasta.

Käymmekin yhdessä lenkillä ainkin kerran viikossa, lisäksi käymme yhdessä joogassa ja muutenkin puuhailemme varmaan joka päivä jotain yhdessä, esim. kokkaamme. Puhumme paljon ja mielestäni meillä on läheiset välit, mutta tietysti teini-iässä alkaa kaverit mennä äidin edelle. Sunnuntaisin ei ole muuta liikuntaa kuin tuo kävelylenkki.

Eli 6 päivänä on kävelylenkin lisäksi muutakin liikuntaa, eihän hänellä ole yhtään päivää ilman sitä liikuntaa..epäilisin itse, että liittyy jotenkin tähän..ja miksi siellä kävelyllä tulee käydä joka päivä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin nuori ei edes salille pääse, lähes jokaisessa paikassa ikäraja on 15v. Sen kävelyn voi jättää pois, jotaikin se auttaa, mutta tytärtäsi ei, joten ihan turhaa puuhaa. Ainoa syy minkä keksin, liittyy kouluun ja mahdollisesti siellä oleviin oppilaisiin, kun kerran viikonloppuisin ei ongelmia nukahtamisen suhteen.

Juttele ja KUUNTELE kunnolla tyttöäsi.

Vierailija
24/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, voiko lapsellasi olla ahdistusta tai masennusta? Siihen ei välttämättä ole mitään yhtä, selvää syytä - ei siis välttämättä ongelmia kotona tai koulukiusaamista, masennus on pitkälti aivokemiallinen juttu, joten se voi osua ns. hyvän perheenkin lapseen.

Kehotan miettimään avoimesti tuota. Onko lapsesi alkanut vähentää menojaan, saako samalla lailla iloa ja mielihyvää asioista kuin ennen? Syökö samoin kuin aiemmin? Jaksaako keskittyä?

Masennukseen ja ahdistushäiriöön liittyy usein ylenpalttista stressiä, tensiopäänsärkyä ja unettomuutta. Omalla 16-vuotiaallani on todettu masennus, ja hänellä on noita molempia. En nyt aja tätä diagnoosia kuin käärmettä pyssyyn, vaan kehotan vaan miettimään tarkemmin, että tulee ainakin masennuksen/ahdistuksen mahdollisuudet suljettua sitten pois.

Lisää voi lukea ja testin voi tehdä netissä, osoitteessa mielenterveystalo.fi.

Oma teinini ei saa nukuttua iltaisin ihan koska haluaa lykätä nukkumaanmenoa koska kouluunmeno aamulla on liian ahdistavaa.

Nuorisopsykiatrisella suosittavar syömään 3-6 mg melatoniinia joka ilta, kuurina. Jos kolme mg ei tehoa, voi ottaa kuusikin. Joka ilta lääke samaan aikaan, ja tuntia ennen nukkumaanmenoa. Lääke myös viikonloppuisin, ja viikonloppuisinkin nukkumaan melko samaan aikaan, tunnilla voi viivästyttää.

Unettomuus tietysti itsessäänkin aiheuttaa päänsärkyä ja jopa masennusoireita. Mutta kannattaa miettiä sitäkin, voiko syy-seuraussuhde mennä toisinpäin. Ja kilppariarvot kannattaa tosiaan tarkistaa.

Kiitos viestistäsi! Ehdottomasti kaikki vaihtoehdot täytyy käydä läpi. Olen tätä itsekin miettinyt ja vähän tytöltä kysellytkin. Hän itse kieltää masennuksen ja sanoo, ettei mikään ahdista. Mutta unettomuuden myötä varsinkin aamuista on tullut todella vaikeita, ylös ei tahdo päästä millään ja kaikki tuntuu tympeältä, mutta kun tulee koulusta, on hyvällä tuulella ja iloinen. Ja monesta asiasta koulussa tykkääkin, musiikki, kuvis, kässä, liikunta ja äidinkieli on suosikkiaineita. Opettajat on kuulemma etupäässä kivoja.

Enimmäkseen tyttö on hyvällä mielellä, toki on joskus huonompiakin päivä, mutta niitähän on kaikilla ja onhan hän keskellä murrosikää. Mitään raivonpuuskia tms. ei kyllä saa, mutta erimielisyyksiä meillä joskus on. Hän on aikalailla ikäisiään edellä ollut aina, sekä fyysisesti että henkisesti ja uskon, että se on yksi ongelma. Hän tuntee itsensä jo paljon aikuismaisemmaksi kuin ikätoverinsa, hänen ystävänsä ovatkin enimmäkseen pari-kolme vuotta vanhempia, on kyllä samanikäisiäkin.

Kaikenlaisia juttuja hän tekeee lähes kuin ennenkin ja nauttii kyllä monista asioista, liikunta on yksi tärkeä ja siksi en sitä lähtisi helpolla vähentämään. Toinen on lukeminen, elokuvat on tärkeitä ja kaikenlainen käsillätekeminen. Nuorisotalolla hän käy yleensä kerran viikossa, joskus discossakin. En ole havainnut mitään isoja muutoksia käytöksessä, mutta viime aikoina on alkanut olla sitä, ettei jaksa tehdä jotain, mitä ennen jaksoi. Ja sehän on ihan ymmärrettävää, kun on koko ajan univaje. ap

Vierailija
25/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykstä ja wlanista eli langattomista laitteista virta pois yöksi.

Näistä on kokemusta, vaikkei virallisesti myönnetäkään vielä, että häiritsevät unta.

Arvaanko oikein, että teinillä on känny päällä yöpöydällä... ja ihan siinä pään tasalla säteilemässä...

Eli ne ihan kokonaan off, langaton netti ja reititin jne myös, kokonaan virta pois kaikilta siellä asunnossa. Kaikki kotonanne siis panevat kännyt ja koneet virtanappulasta kiinni yöksi koska säteily läpäisee seinät ja rakenteet. Onko muuten tytön mh niin, että naapuritalossa olisi tukiasema juuri hänen ikkunastaan sisään?

Vierailija
26/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä lääkkeitä kannata noin paljon pelätä. Niitä voi ottaa vaan vaikka kerran viikossa jolloin tai parin viikon kuurina jos ongelma on että nuori on tavallaan oppinut unettomuuteen. Ongelma saattaa olla sekin että nuori on alkanut pelätä niin paljon ettei saa unta, ettei sen takia saa unta. Silloin pelkkä uni- tai nukahtamislääkkeen olemassaolo yöpöydällä voi rauhoittaa tarpeeksi.

Suoraan sanottuna ärsyttää tuollaiset ääliöt, joiden mielestä unilääkkeet on suorastaan saatanasta vaikka niitä käyttäisi lääkärin ohjeiden mukaan ja vain satunnaisesti.

Mitä melatoniin tulee niin saako sitä edes käyttää noin kauaa yhtä soittoa alaikäiselle ilman lääkärin määräystä? Itse käytän sitä vain pari kertaa viikossa koska siihenkin nousee toleranssi.

Vierailija
27/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene ap mukaan tytön kävelyille pari kertaa viikossa jolloin voi kertoa sulle murheitaan. Lisäksi ainakin yhtenä päivänä pitäisi pitää lepopäivä liikunnasta.

Käymmekin yhdessä lenkillä ainkin kerran viikossa, lisäksi käymme yhdessä joogassa ja muutenkin puuhailemme varmaan joka päivä jotain yhdessä, esim. kokkaamme. Puhumme paljon ja mielestäni meillä on läheiset välit, mutta tietysti teini-iässä alkaa kaverit mennä äidin edelle. Sunnuntaisin ei ole muuta liikuntaa kuin tuo kävelylenkki.

Eli 6 päivänä on kävelylenkin lisäksi muutakin liikuntaa, eihän hänellä ole yhtään päivää ilman sitä liikuntaa..epäilisin itse, että liittyy jotenkin tähän..ja miksi siellä kävelyllä tulee käydä joka päivä?

No siis maanantaisin on jumppa, keskiviikkoisin sali, torstaisin jooga. Koululiikunta on tiistaisin. Kävelylenkillä käy joka ilta, joko kaverinsa tai minun kanssa. Sunnuntaisin käy vain kävelyllä. Onko tuo todella liikaa, koulumatkat siis kulkee bussilla? Suositus on kaksi tuntia päivässä, ei tule ihan sitä joka päivä. Ja ihan itse hän sinne kävelylle haluaa, en minä pakota! Se ei ole mitään kilpakävelyä, vaan ihan rauhallista kävelyä, usein on kamera mukana, kun tykkää valokuvata luontoa.

Mielellään en lähtisi liikuntaa vähentämään, kun tyttö niin siitä nauttii. Mutta ehkä sitäkin täytyy sitten harkita. ap

Vierailija
28/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin nuori ei edes salille pääse, lähes jokaisessa paikassa ikäraja on 15v. Sen kävelyn voi jättää pois, jotaikin se auttaa, mutta tytärtäsi ei, joten ihan turhaa puuhaa. Ainoa syy minkä keksin, liittyy kouluun ja mahdollisesti siellä oleviin oppilaisiin, kun kerran viikonloppuisin ei ongelmia nukahtamisen suhteen.

Juttele ja KUUNTELE kunnolla tyttöäsi.

Tälle salille pääsee, ei ole ketään vartioimassa. Ja siis ohjelma on maltillinen, ei ole mitään repimistä ja hurjaa rehkimistä, 10 min soutelua, 30 min kevyehköä treeniä, 5 min kuntopyöräilyä ja loppuaika venyttelyä. Kyllähän koulussakin on saliharjoittelua, eli ei se oikein tehtynä ole haitallista.

Olen kyllä jutellut ja no, kuunnellutkin, mutta ehkä en ole jotain havainnut. Pitää taas illalla jutella ja kuunnella. Tottakai haluan auttaa tyttöäni.

Vierailija
29/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö melatoniinissa ole myös sellainen vaara, että jotenkin sotkee luontaista nukkumisrytmiä..?

Vierailija
30/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atarax on sen allergialääkkeen nimi. Itse aloin kärsimään nukahtamisvaikeuksista jo nuorena (nyt jo 43 v.), eikä syytä ole selvillä. Nukahtamislääkkeet ovat oiva apu, mutta noin nuorella eivät se ensisijainen. Melatoniini ajoissa ( siis useita tunteja ennen vuoteeseen menoa), hiilaripitoinen iltapala, ei liikuntaa kuuden jälkeen. Tytölläni myös Ketiapiini tai Mirtazapiini pieninä annoksina, toisia auttaa kovasti, meillä ei oikein toimi, mutta lääkäri voinee määrätä kokeiluun pienen pakkauksen. T. Koko ikänsä uneton.

Vierailija
31/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaapa huviksenne antihistamiinia, sellaista vanhanaikaista, joka väsyttää. Illalla otettuna. Ei ainakaan ole mitenkään vaarallinen.

Vierailija
32/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kännykstä ja wlanista eli langattomista laitteista virta pois yöksi.

Näistä on kokemusta, vaikkei virallisesti myönnetäkään vielä, että häiritsevät unta.

Arvaanko oikein, että teinillä on känny päällä yöpöydällä... ja ihan siinä pään tasalla säteilemässä...

Eli ne ihan kokonaan off, langaton netti ja reititin jne myös, kokonaan virta pois kaikilta siellä asunnossa. Kaikki kotonanne siis panevat kännyt ja koneet virtanappulasta kiinni yöksi koska säteily läpäisee seinät ja rakenteet. Onko muuten tytön mh niin, että naapuritalossa olisi tukiasema juuri hänen ikkunastaan sisään?

Hmm..tässäpä miettimisen aihetta, kiitos! Kännykkä on nykyään toisessa huoneessa, koska jotain tuon suuntaista luin jostain. En kyllä tiedä miten saisin koko perheen tuohon suostuumaan, veljet ja mieheni, he eivät kyllä usko tuohon yhtään. Heillä kun on puhelimet yöpöydällä ja kaikki virrat jokaisessa masiinassa päällä, eivätkä kärsi uniongelmista. Pitääpä jutella miehen kanssa aiheesta. ap

Vierailija
33/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaapa huviksenne antihistamiinia, sellaista vanhanaikaista, joka väsyttää. Illalla otettuna. Ei ainakaan ole mitenkään vaarallinen.

Vierailija
34/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenlaisia vinkkejä on tullut, kiitos kaikista! Toivottavasti näistä löytyy tytölle apua. Ja siis vielä selvennyksenä, en pelkää lääkkeitä, mutta jos apua löytyy jostain muualta, se on mielestäni aina parempi vaihtoehto. Kaikki lääkkeet kuitenkin kuormittavat elimistöä ja lisäksi siinä voi jäädä se unettomuuden varsinainen syy hoitamatta. Mutta siis, jos mikään muu ei auta, niin toki sitten lääkkeitä kokeillaan. Kokeillaan nyt aluksi tuota isompaa melatoniiniannosta ja puhun miehelle tuosta puhelinhommasta, jos ei auta, niin sitten voisimme kokeilla vyöhyketerapiaa. Sitten jos ei tule apua, niin lekurin pakeille. Kiitos vielä kaikille! ap

Vierailija
35/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atarax on muuten sitten rauhoittava lääke, kannattaa ottaa huomioon tämä. Minä sain sitä joskus pahaan allergiseen reaktioon ja meinasin lentää perseelleni huomatessani että minulle syötettiin ruhoittavia allergialääkkeenä.

Vierailija
36/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuorilla nukkumisrytmi muutu usein yöpainotteiseksi niin, että saavat vasta myöhään unta, mutta tästä huolimatta aamulla on herättävä aikaisin. Se kouluaamujen myöhäisempi alkamisajankohta teineille olisi oikeasti todella hyvä juttu!

Vierailija
37/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoko teini energiajuomia, limsoja, kahvia/teetä tai syökö usein suklaata? Näissä kaikissa on piristäviä aineita ja joillakin saattaa vaikeuttaa unensaatia.

Vierailija
38/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Atarax on muuten sitten rauhoittava lääke, kannattaa ottaa huomioon tämä. Minä sain sitä joskus pahaan allergiseen reaktioon ja meinasin lentää perseelleni huomatessani että minulle syötettiin ruhoittavia allergialääkkeenä.

Häh, onko se rauhoittava lääke? Mikskähän hemmetissä mun yli 80-v äidille on sitä määrätty? Ei oo allergiaa, eikä oo koskaan ollu mitenkään rauhaton? Ja käyttää vielä jotain nukahtamispillereitäkin. Voisko se aiheuttaa sitten myös muistihäiriöitä, joita hänelle on tullut viime aikoina? On jotenkin poissaoleva ja tokkurainenkin välillä. Sai näitä uusia lääkkeitä sairaalareissulla.

Vierailija
39/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muistelen omia teinivuosia, niin minun oli vaikea nukahtaa iltaisin. Saatoin pyöriä sängyssä monta tuntia. Jälkikäteen ajateltuna minua ei vaan nukuttanut niin aikaisin. Luultavasti olisin nukkunut paremmin, jos olisin saanut valvoa myöhempään. Menin sänkyyn liian virkeänä, tylsistyin ja ajatukset rullasivat ylikierroksilla.

Mielestäni tyttö ei harrasta liikaa liikuntaa, itse jopa lisäisin liikuntaa. Kävelyn voisi vaihtaa kevään edetessä juoksemiseksi. Koululiikunta on usein yhtä tyhjän kanssa ja tyttö harrastaa vain kerran viikossa aerobista liikuntaa. Harva teini-ikäinen piristyy liikaa liikunnasta, se on vanhojen ihmisten ongelma. 

Onhan tytön huone tarpeeksi pimeä? Hankkikaa kunnon pimennysverho, jos ette sellaista ole vielä hankkineet. 

Vierailija
40/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun muistelen omia teinivuosia, niin minun oli vaikea nukahtaa iltaisin. Saatoin pyöriä sängyssä monta tuntia. Jälkikäteen ajateltuna minua ei vaan nukuttanut niin aikaisin. Luultavasti olisin nukkunut paremmin, jos olisin saanut valvoa myöhempään. Menin sänkyyn liian virkeänä, tylsistyin ja ajatukset rullasivat ylikierroksilla.

Mielestäni tyttö ei harrasta liikaa liikuntaa, itse jopa lisäisin liikuntaa. Kävelyn voisi vaihtaa kevään edetessä juoksemiseksi. Koululiikunta on usein yhtä tyhjän kanssa ja tyttö harrastaa vain kerran viikossa aerobista liikuntaa. Harva teini-ikäinen piristyy liikaa liikunnasta, se on vanhojen ihmisten ongelma. 

Onhan tytön huone tarpeeksi pimeä? Hankkikaa kunnon pimennysverho, jos ette sellaista ole vielä hankkineet. 

On sovittu, että tyttö voi vaikkapa lukea, jos ei uni tule. Ei ole pakko sängyssä kieriä, sehän ei edistä unentuloa, vaan päinvastoin. Erilaisia nukkumaaanmenoaikojakin on kokeiltu, vielä vuosi sitten tyttö meni nukkumaan yhdeksältä, nyt yleensä kymmeneltä. Ollaan yritetty löytää oikeaa ajankohtaa aikaistamalla ja myöhentämällä, mutta sillä ei tunnu olevan vaikutusta. Paitsi jos menee nukkumaan yhdeltä, sitten kyllä pääsee aika pian uneen, mutta lyhyeksi jäävät yöunet sitten.

Minustakaan liikuntaa ei ole liikaa, eikö liikunta juuri väsytä elimistön nukkumiskuntoon? Minua ainakin nukuttaa sitä enemmän mitä enemmän olen liikkunut ja touhunnut päivän aikana, kunhan vaan rauhotan illan sitten.

Pimennysverho on käytössä, huone on tuuletettu ja raitis. Kaikkea mitä tiedän unettomuuden hoitoon käytetyn, on kokeiltu. Paitsi näitä yrttejä tai jotain vaihtoehtohoitoa tai lääkkeitä. ap