Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä avuksi teinitytön unettomuuteen?

Vierailija
04.04.2016 |

Onko kellään kokemusta tai vinkkejä nuoren unettomuuden hoitoon? Meillä 14-v tyttö ei saa nukuttua kuin muutaman tunnin yössä, varsinkin illasta ei saa unta, menee yhteen-kahteen ennenkuin uni tulee. Joskus heräilee yölläkin. Viikonloppuna ja lomilla ongelmaa ei niinkään ole. Kaikki tavalliset konstit on jo käytössä, eli kaikki koneet kiinni monta tuntia ennen nukkumaanmenoa, joka ilta käy muutaman kilometrin kävelylenkillä, harrastaa liikuntaa muutaman kerran viikossa (kuntosali, jumppa, jooga, uinti, pyöräily).
Koulussa menee hyvin, mutta ei ole mikään "hikke", numerot vaihtelee 8-10 välillä, kavereita on, kotona tekee kotitöitä, lueskelee, katsoo elokuvia ja tietysti on puhelimella ja surffaa netissä. Unettomuus alkoi vähitellen kuutosluokalla, nyt seiskalla on koko ajan pahentunut. Melatoniinia on kokeiltu, ei auttanut. Väsymys on varsinkin loppuviikosta tosi kovaa ja joskus tulee pääsärkyä kesken koulupäivän ja aktiivisuus on selvästi vähentynyt, kun ei vaan jaksa.
Olisko kellään mitään kotikonsteja?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti nyt aika syvällisesti tuotakin, että viikolla on nukahtamisvaikeuksia, mutta viikonloppuna ei. Tuo on aika oleellinen juttu, eikö sinun mielestäsi? Voisi olla kyse jostain ahdistuksesta, joka vaivaa viikolla. Mutta viikonloppuna, kun on rennompaa, niin nukkuminenkin on helpompaa.

Mutta ei se ahdistus selviä sillä, että kysyt tytöltä, että ahdistaako. Se on niin epämääräinen tunne, ettei sitä välttämättä helposti tunnista, jos on vain lievänä. Mutta lievänäkin voi vaikuttaa uniin. Ja vaikka tietäisikin, että on vähän ahdistunut olo, niin miten siinä kysyvälle vastaat, että ahdistaa vähän, jos et itse lainkaan tiedä, että miksi ahdistaa. Päällisin puolin kaikki asiat on hyvin, mutta silti ahdistaa.

Ei se silti välttämättä tuota ahdistustakaan tarvitse olla. Voihan olla, että viikonloppuna on muuten vain erilaiset rytmit, enemmän ulkona olemista, rauhallisempi elämänrytmi, erilaiset ruuat ja ruokarytmit, laatuaikaa läheisten kanssa, myöhäisempi nukkumaanmenoaika tai vaikka mitä, mikä voi vaikuttaa uniin myönteisesti. Mieti miksi asiat ovat eri tavalla viikolla kuin viikonloppuna.

Vierailija
42/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

relax kirjoitti:

Tää ei ole pilaa vaan ainaki mulla tuossa iässä auttoi joka ilta ennen nukkumaan menoa (sängyssä) itse hankittu orgasmi. eli sormet sauhuamaan vain mutta miten kerrot tämän tyttärelles...

Mulla oli ihan sama juttu teini-iässä. Monta vuotta oli ainut tapa nukahtaa. Johtuu varmaan jostain hormoonimuutoksista.

Hormoonimuutoksien piikkiin menee varmaan myöskin se että uniryhmi luontaisesti muuttuu myöhemmäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö melatoniinissa ole myös sellainen vaara, että jotenkin sotkee luontaista nukkumisrytmiä..?

Ei ole, luontainen kehon oma hormoni.

Vierailija
44/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain tällaista "pehmeämpää" haluaisin kokeilla tässä vaiheessa. ap

Lapsi on nukkunut huonosti jo noin vuoden ja vasta nyt etsit apua, joka ei kuitenkaan saa olla kuin  "pehmeämpää"?

Vierailija
45/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti nyt aika syvällisesti tuotakin, että viikolla on nukahtamisvaikeuksia, mutta viikonloppuna ei. Tuo on aika oleellinen juttu, eikö sinun mielestäsi? Voisi olla kyse jostain ahdistuksesta, joka vaivaa viikolla. Mutta viikonloppuna, kun on rennompaa, niin nukkuminenkin on helpompaa.

Mutta ei se ahdistus selviä sillä, että kysyt tytöltä, että ahdistaako. Se on niin epämääräinen tunne, ettei sitä välttämättä helposti tunnista, jos on vain lievänä. Mutta lievänäkin voi vaikuttaa uniin. Ja vaikka tietäisikin, että on vähän ahdistunut olo, niin miten siinä kysyvälle vastaat, että ahdistaa vähän, jos et itse lainkaan tiedä, että miksi ahdistaa. Päällisin puolin kaikki asiat on hyvin, mutta silti ahdistaa.

Ei se silti välttämättä tuota ahdistustakaan tarvitse olla. Voihan olla, että viikonloppuna on muuten vain erilaiset rytmit, enemmän ulkona olemista, rauhallisempi elämänrytmi, erilaiset ruuat ja ruokarytmit, laatuaikaa läheisten kanssa, myöhäisempi nukkumaanmenoaika tai vaikka mitä, mikä voi vaikuttaa uniin myönteisesti. Mieti miksi asiat ovat eri tavalla viikolla kuin viikonloppuna.

Joo, olen sitä miettinyt ja myös sitä, että mitä sille voisi tehdä. Koulussa on kuitenkin pakko käydä eikä sitä voida muuttaa jokaisen mielenmukaiseksi. Olisihan koulussa muutettavia asioita, on esim. varmasti raskasta, kun osa oppilaista häiriköi tunneilla ja opettaja joutuu huutamaan. Mutta mitä sille kotoa käsin voi tehdä? Kerran tästä oli muutaman opettajan kanssa puhetta ja he totesivat, että koulu sulatusuuni, jossa opetetaan sietämään häiriöitä ja erilaisia ihmisiä ja ikäviä tilanteita. Kyllä tyttö on sanonutkin, että hänestä on rasittavaa, kun jotkut oppilaat käyttäytyvät kuin eläimet, aika pahasti sanottu, mutta hän sanoi, että niin se on, ääntelevät kummallisesti läpi tunnin, mölisevät ja tekevät kaiken päinvastoin kuin ope sanoo. Onhan tuo tottakai rasittavaa ja stressaavaakin varmaan. Ehkä tyttö on vaan herkempi tuollaiselle.

Ruoka ja ruokailutilanne on tietysti erilainen. Kouluruoka nyt on mitä on, paljon eineksiä ja vähän kasviksia, monen mielestä mautonta ja tilanne hälisevä laitosruokailu. Meillä kyllä viikollakin on aika rauhallinen elämänmeno, ei hirveästi käydä missään, kokoonnutaan yhteiselle päivälliselle ja on tietyt rutiinit. Tietysti viikonloppuna on vapaampaa.

Osaisiko joku antaa vinkkejä, miten leppoistaa iltoja viikollakin? ap

Vierailija
46/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä annoksella kokeilitte melatoniinia?

Ensin 1 mg, sitten 2 mg ja lopulta 3 mg. Lähes 2 kk tyttö käytti sitä. Olikohan annos liian pieni, katsoin, että ulkomailla myydään jopa 10 mg. En uskaltanut enempää kuitenkaan antaa. ap

5 mg on ehkä tehokkain hoitoannos. Kokeilkaa vielä sitä. Lääkäriltä saa reseptin tai sitten viisi tablettia tuota 1 mg:sta.

Vierailija
47/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain tällaista "pehmeämpää" haluaisin kokeilla tässä vaiheessa. ap

Lapsi on nukkunut huonosti jo noin vuoden ja vasta nyt etsit apua, joka ei kuitenkaan saa olla kuin  "pehmeämpää"?

Ei ollut aluksi näin pahaa, meni silloin nukkumaan yhdeksältä, siitä alkoi vähitellen venyä myöhempään. Kuutosluokalla oli kuitenkin vielä myöhäisempiäkin kouluaamuja, joten ei se juurikaan haitannut. Sitten tulikin kesä ja syksyllä oli jännitystä uudesta koulusta, joten sen piikkiin meni unettomuus. Hetkeksi sitten helpottikin, kun jännitys meni ohi. Sitten taas alkoi hiipiä uniongelmat kuvioihin. Mutta näin pahana on ollut nyt ehkä joulusta lähtien ja välillä on nukkunut vähän paremminkin. Nyt ehkä muutaman viikon tilanne on ollut yhtä mittaa näin paha.

Ajattelen lapseni parasta etsiessäni syytä unettomuuteen, se on mielestäni pehmeämpää hoitoa. Jos ei auta, niin sitten kovemmat konstit. En tosiaan halua lastani mihinkään lääkekoukkuun nuorella iällä, siitä on lähipiirissä erittäin huonoja kokemuksia. ap

Vierailija
48/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, näin teemme! Meillä on tuota 1 mg vielä jäljellä, joten kokeillaan ottaa sitä 5 kpl heti tänään. ap

Vierailija
49/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi lukioaikana unettomuus. Jännitin lähinnä aamun herätyskelloa ja sit en saanut unta. Kesällä helpompaa.

Erityisesti en meinannu saada unta, jos olin päntänny ja skarpannu kokeisiinluvulla.

Aloin ottaa toisinaa vanhempieni oksepamia iltaisin. (He antoivat). Se auttoi. Ei joka ilta, mutta kierrettä katkaisemaan.

Sitten kummasti kun löysin nykyisen mieheni, loppui unettomuus vuosikausiksi. (Oli mulla koko ajan jotain lyhytaikaisia ollu)

Nyt vanhemmiten on unettomuus palannut ja lääkitsen. Mieskin on vähän hankala tapaus.

Vierailija
50/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoko teini energiajuomia, limsoja, kahvia/teetä tai syökö usein suklaata? Näissä kaikissa on piristäviä aineita ja joillakin saattaa vaikeuttaa unensaatia.

Energiajuomia ei juo, limpparia joskus, ehkä pari kertaa kuukaudessa. Kahvia ei juo, teetä juo aamulla mukillisen, nyt on vaihtanut mustan teen rooibos-juomaan. Suklaata syö kyllä, ei hirveästi, mutta silloin kun karkkia syö, se on suklaata. Mutta karkkia syö vain viikonloppuna, yleensä lauantaina, jäänyt "karkkipäivä" tavaksi pikkulapsiajalta. ap

Vierailija
51/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksellinen lähestymistapa: onko uniapneaa, levottomat jalat tauti, kipuja (esim liikunnasta tai aikuiseksi kasvusta johtuvaa, itsellä isot rinnat ja muistan miten kipeät ne olivat kun kasvoivat), toimiva nukkumaasento, unihavauksia, piinaavia painajaisia, narkolepsia, kilpirauhasen toimintahäiriö, ja muut "unitaudit", hampaiden narkuttaminen (sitä varten hammaslääkäristä saa kaarituen).

Tarkkaile myös: onko nenä tukossa jonka takia vaikea hengittää yöllä tai alkavaa astmaa, kuiva iho voi myös pitää hereillä etenkin jos ei ole käytössä antihistamiinit, onko sängyssä tarpeeksi lämmin talvella ja tarpeeksi kylmä kesällä, sängyn kankaat eivät liian karheat tai liian kovat, peti tarpeeksi puhdas (myös täkit ja tyynyt tulee muistaa pestä), myös huone muutenkin tarpeeksi puhdas, stressitekijöiden kuten liikuntavaatteiden tai koulutavaroiden piilottaminen silmistä yötä vasten esim kaappiin (tunnen yhden joka veti graduaineiston päälle lakanan yöks kun ei saanu muuten nukuttuu).

Muut: huoneilma tarpeeksi kostea, ei liikaa kofeinia (kahvi, jotkin limsat), ei liikaa nesteitä että joutuu heräämään vessaan, kevyt mutta nälän pitkään poissapitävä iltapala, huone tarpeeksi pimeä (itse käytän pimmennysverhon lisäksi vielä silmälappuja), makuuhuone tarpeeksi äänetön (mulla rauhallinen yksiö mut käytän silti korvatulppia joka yö), ruutuajan vähentäminen illalla (tarkoittaa myös kännykkää joka on itseasiassa ruuduista pahin koska tulee niin lähelle kasvoja), iltarutiinit (itsellä auttaa lämmin suihku illalla), yrittäessä nukahtaa ei kannata katsoa kelloa se vain aiheuttaa stressiä tämän takia kello makkarissa voi olla huono,  koska kaikki hidastuu illalla tulevat ahdistavat ajatukset usein tällöin itse kirjoitin jossain vaiheessa päiväkirjaa myös muut stressinvähennys keinot auttavat, raikas jopa kylmä huoneilma, itse olen aiemmin nukkunut menkkojen aikaan huonosti koska pelkäsin että tulee ohivuotoa tähän voi auttaa esim kuukuppi, joillain ihmisillä paleltaa jalkoja yöllä joten nukkuvat kesälläkin villasukat jalassa.

luonnon hoitavat aineet kuten kamomillatee tai lämmin maito voivat toimia -

Itselläni käytössä "unilääkkeenä" melatoniini 3-6mg mirtazapin 7.5mg.

Vierailija
52/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, näin teemme! Meillä on tuota 1 mg vielä jäljellä, joten kokeillaan ottaa sitä 5 kpl heti tänään. ap

Niin siis melatoniinista kyse, ei jostain syystä lainaus onnistunut. ap

Vierailija
53/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Atarax on muuten sitten rauhoittava lääke, kannattaa ottaa huomioon tämä. Minä sain sitä joskus pahaan allergiseen reaktioon ja meinasin lentää perseelleni huomatessani että minulle syötettiin ruhoittavia allergialääkkeenä.

Häh, onko se rauhoittava lääke? Mikskähän hemmetissä mun yli 80-v äidille on sitä määrätty? Ei oo allergiaa, eikä oo koskaan ollu mitenkään rauhaton? Ja käyttää vielä jotain nukahtamispillereitäkin. Voisko se aiheuttaa sitten myös muistihäiriöitä, joita hänelle on tullut viime aikoina? On jotenkin poissaoleva ja tokkurainenkin välillä. Sai näitä uusia lääkkeitä sairaalareissulla.

Ataraxia käytetään ahdistuneisuuteen ja levottomuuteen, tavallinen käyttöaihe on myös ihon kutina. Lääke selittää hyvin äitisi tokkuraisuuden.

Vierailija
54/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos asiallisista vastauksista! Mitä keinoja lääkärillä voisi olla? Unilääkkeitä ei edes harkita, ellei ole ihan viimeinen pakko. Ehkä jotain tutkimuksia? Oireileeko kilpirauhanen jotenkin muutenkin kuin unettomuudella vai voiko se olla ainoa merkki? Muuten tyttö on terve ja normaalipainoinen. Hän on vähän jännittäjätyyppi, mutta se liittyy enemmänkin uusiin asioihin, eli esim. yläkoulun alkaessa jännitti kovasti, mutta se meni ohi muutamassa viikossa.

Ei ole koulukiusaamista ja kavereita tosiaan on. Ei tietääkseni ole mitään paineitakaan, koulun suhteen emme aseta rimaa mitenkään hirveän korkealle, se riittää käy koulua säännöllisesti, tekee läksyt ja lukee kokeisiin ja tekee sitten parhaansa. Tiedän kyllä, että monet kouluaineet ovat vastenmielisiä, vaikka ihan hyvin meneekin, kun tyttö on hyvin taiteellinen, ei ollenkaan esim. matemaattinen, vaikka matikasta onkin 10. Mutta eikös tuo ole ihan tavallista, että kouluaineita inhotaan?

Joku neuvoi antamaan magnesiumia, toinen valeriaanaa, eräs kehui laventeliöljyä, yksi oli saanut apua vyöhyketerapiasta. Jotain tällaista "pehmeämpää" haluaisin kokeilla tässä vaiheessa. ap

Itse myös uniongelmista kärsineenä suosittelen nukahtamislääkkeitä. Kaikki muut keinot kokeilin ja ei auttanut, nukahtamislääkkeillä sitten sain unirytmin kuntoon ja sen jälkeen niiden käytän pystyikin lopettamaan. Unettomuudesta olen kärsinyt pätkissä koko lapsuuteni ajan, nukahtamislääkkeet sain 17 vuotiaana ja sen jälkeen ei ole ollut ongelmia.

Vierailija
55/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa lääkäreistä on sitä mieltä, että kasvuiässä olevalle nuorelle ei tulisi antaa melatoniinia. Eläinkokeissa on tullut esiin kasvun hidastumaa ja kehityksen viivästymää. En usko että nukkuu 5 mg melatoniinilla, jos ei nuku 3 mg:llakaan. Onhan tyttösi ottanut melatoniinin pari tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa?

Vierailija
56/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen teinityttö kirjoitti:

Tutkimuksellinen lähestymistapa: onko uniapneaa, levottomat jalat tauti, kipuja (esim liikunnasta tai aikuiseksi kasvusta johtuvaa, itsellä isot rinnat ja muistan miten kipeät ne olivat kun kasvoivat), toimiva nukkumaasento, unihavauksia, piinaavia painajaisia, narkolepsia, kilpirauhasen toimintahäiriö, ja muut "unitaudit", hampaiden narkuttaminen (sitä varten hammaslääkäristä saa kaarituen).

Tarkkaile myös: onko nenä tukossa jonka takia vaikea hengittää yöllä tai alkavaa astmaa, kuiva iho voi myös pitää hereillä etenkin jos ei ole käytössä antihistamiinit, onko sängyssä tarpeeksi lämmin talvella ja tarpeeksi kylmä kesällä, sängyn kankaat eivät liian karheat tai liian kovat, peti tarpeeksi puhdas (myös täkit ja tyynyt tulee muistaa pestä), myös huone muutenkin tarpeeksi puhdas, stressitekijöiden kuten liikuntavaatteiden tai koulutavaroiden piilottaminen silmistä yötä vasten esim kaappiin (tunnen yhden joka veti graduaineiston päälle lakanan yöks kun ei saanu muuten nukuttuu).

Muut: huoneilma tarpeeksi kostea, ei liikaa kofeinia (kahvi, jotkin limsat), ei liikaa nesteitä että joutuu heräämään vessaan, kevyt mutta nälän pitkään poissapitävä iltapala, huone tarpeeksi pimeä (itse käytän pimmennysverhon lisäksi vielä silmälappuja), makuuhuone tarpeeksi äänetön (mulla rauhallinen yksiö mut käytän silti korvatulppia joka yö), ruutuajan vähentäminen illalla (tarkoittaa myös kännykkää joka on itseasiassa ruuduista pahin koska tulee niin lähelle kasvoja), iltarutiinit (itsellä auttaa lämmin suihku illalla), yrittäessä nukahtaa ei kannata katsoa kelloa se vain aiheuttaa stressiä tämän takia kello makkarissa voi olla huono,  koska kaikki hidastuu illalla tulevat ahdistavat ajatukset usein tällöin itse kirjoitin jossain vaiheessa päiväkirjaa myös muut stressinvähennys keinot auttavat, raikas jopa kylmä huoneilma, itse olen aiemmin nukkunut menkkojen aikaan huonosti koska pelkäsin että tulee ohivuotoa tähän voi auttaa esim kuukuppi, joillain ihmisillä paleltaa jalkoja yöllä joten nukkuvat kesälläkin villasukat jalassa.

luonnon hoitavat aineet kuten kamomillatee tai lämmin maito voivat toimia -

Itselläni käytössä "unilääkkeenä" melatoniini 3-6mg mirtazapin 7.5mg.

Tässä tulikin paljon vinkkejä, kiitos! :) Rauhallista meillä on, sillä kaikki vetäytyvät makkareihin viimeistään kymmeneltä, kukaan ei sen jälkeen aiheuta isoja ääniä ja asumme ok-talossa maalla, ei ole oikeastaan mitään häiritsevää. Tytön huone on kyllä siisti ja joka viikko siivotaan, myös lakanat vaihdetaan usein, petivaatteet tuuletetaan jne. Patja, peitto ja tyynyt on hyvät ja varapeitto, jos on vilu. Lämpötila on sellainen kuin tyttö haluaa, eli aika viileä, mutta ei kylmä.

Ei ole ihottumaa, allergiaa, astmaoireita, kuivaa ihoa on kasvoissa, mutta kosteusvoide auttaa. Ei ole mitään kutinoita tms. Tyttö on terve ja muuten hyvävointinen. Ennen menkkoja kyllä nukkuu vielä huonommin, mutta niin nukun minäkin, eli se voisi johtua hormoneista.

Kamomillatee ja lämmin maito kuulostaa hyvältä myös. Ja siivotaanpa kaikki koulutarvikkeet piiloon pöydältä. Silmalappujakin voisi kokeilla. ap

Vierailija
57/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa lääkäreistä on sitä mieltä, että kasvuiässä olevalle nuorelle ei tulisi antaa melatoniinia. Eläinkokeissa on tullut esiin kasvun hidastumaa ja kehityksen viivästymää. En usko että nukkuu 5 mg melatoniinilla, jos ei nuku 3 mg:llakaan. Onhan tyttösi ottanut melatoniinin pari tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa?

Tytön kasvu on tainnut jo loppua, on 173 cm, eikä ole vuodessa kasvanut kuin alle sentin. Muutenkin on ns. hyvinkehittynyt, mutta kyllä ajattelen, että ei ole varmaan melatoniiniakaan hyvä käyttää säännöllisesti, ainakaan lapsen tai nuoren. Jostain luin myös, että se saattaa aiheuttaa päänsärkyä ja huimausta.

Annoin melatoniinin puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa, niinkuin apteekissa neuvottiin. Oliskohan se ollutkin väärä ohje ja vika oli siinä? Pitää kokeilla, kiitos! ap

Vierailija
58/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on itselläni sama, nukun huonosti viikolla ja hyvin viikonloppuna ja lomilla. Itselläni on kyse varmasti siitä, että oma luontainen rytmini olisi iltapainotteisempi ja myös psykologinen, joskus olen nukkunut useampana yönä niin huonosti, että olen melkein nukahtanut töissä. Sen tyyppinen väsymys haittaa jo elämää!

Olen ollut melatoniinin ja muidenkin nukahtamista auttavien valmisteiden suurkuluttaja, mutta vasta ihan viime aikoina alkanut ottamaan meltoniinia oikeaan aikaan (luin siitä jostain). Eli jos haluan nukkua klo 23-07, otan melatoniinit jo klo 21. Toimii! Klo 22.30 olen viimeistään jo valmis unille. Oma annokseni on 4-6 mg ja käytän suussa hajoavia apteekkivalmisteita, paras on Melarest (?), se missä on tähtitaivaan kuva.

Vierailija
59/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytön kasvu on tainnut jo loppua, on 173 cm, eikä ole vuodessa kasvanut kuin alle sentin. Muutenkin on ns. hyvinkehittynyt, mutta kyllä ajattelen, että ei ole varmaan melatoniiniakaan hyvä käyttää säännöllisesti, ainakaan lapsen tai nuoren. Jostain luin myös, että se saattaa aiheuttaa päänsärkyä ja huimausta.

Annoin melatoniinin puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa, niinkuin apteekissa neuvottiin. Oliskohan se ollutkin väärä ohje ja vika oli siinä? Pitää kokeilla, kiitos! ap

Anna ainakin tunti ennen, ja mielellään tuo 2 tuntia ennen. Apteekin neuvo oli väärä.

Vierailija
60/70 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna ainakin tunti ennen, ja mielellään tuo 2 tuntia ennen. Apteekin neuvo oli väärä.

Melatoniini kannattaa ottaa jo huomattavasti aiemmin, kuuden - seitsemän aikaan illalla. Minulla ainakin melatoniinin ottaminen tuntia - kahta ennen nukkumaanmenoa vain pahensi unettomuutta.