Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liian tiukassa kurissa kasvatetut lapset sekoavat myöhemmin

Vierailija
03.04.2016 |

Onhan näitä nähty. Nuoret eivät saa tehdä mitään hauskaa. Ei saa käydä diskoissa eikä saa kokeilla alkoholia. Ei saa olla huoleton eikä nuori.
Pitää vain istua päivästä toiseen kotona kun muut nuoret pitävät hauskaa.

Sitten kun muuttavat omilleen niin sekoavat vapaudesta. Kun saa vihdoinkin olla huoleton ja tehdä mitä haluaa, kokeilla kaikkea.
Etenkin uskovaisissa perheissä olen nähnyt näitä, ja ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä puhun myös.

Antakaa nuorten olla nuoria, järkevä aikuinen ehtii olla kyllä vielä myöhemminkin, mutta nuoruutta ei ikinä saa takaisin.

En nyt tarkoita että pitäisi olla täysin vapaa kasvatus ja kersat saisi mennä ja tulla ihan miten haluaa. Tarkoitan sitä, että rajat on tietysti oltava, mutta nuorten pitäisi saada käydä bileissä kunhan ilmoittelee itsestään tasaisin väliajoin. Pitäisi saada sekoilla niin kuin teini-iässä kuuluukin. Koska se kostautuu myöhemmin jos ei anna yhtään vapautta.

Toki on niitäkin jotka on kasvatettu tiukassa kurissa ja niistä on tullut vähän liiankin järkeviä aikuisia, jopa "natseja".

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät halua pitää tuolla lailla "hauskaa".

Vierailija
2/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukassa kurissa elävistä tulee hyviä valehtelijoita ja feikkaajia. Toisaalta voi kärsiä myös jatkuvasta syyllisyydentunteesta.

Puhun omasta kokemuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta tilastollisesti, mitä myöhemmin alkoholinkäyttö aloitetaan, sitä epätodennäköisempää alkoholisoituminen on. Ja mitä myönteisemmin vanhemmat lapsen alkoholikokeiluihin suhtautuvat, sitä todennäköisemmin lapsi juo humalahakuisesti. Joten yksittäistapaukset eivät pysty kumoamaan faktoja.

Vierailija
4/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas joku vanhempiinsa kyrpiintynyt teini tänne tuli purkamaan tuntojaan kun vanhemmat eivät päästäneet bileisiin.

Vierailija
5/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta eipä se liian hölläkään kuri ole lapselle hyväksi. Rajat ovat rakkautta.

Ei teini-ikäisen kuulu käyttää alkoholia, hauskaa voi pitää muullakin tavoin kuin kännissä sekoilemalla.

Itse olisin toivunut, että joku olisi katsonut perään ja huolehtinut rajoista kuten vanhemman kuuluisi tehdä.

Vierailija
6/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiukassa kurissa elävistä tulee hyviä valehtelijoita ja feikkaajia. Toisaalta voi kärsiä myös jatkuvasta syyllisyydentunteesta.

Puhun omasta kokemuksesta.

Tämä.

Vierailija
7/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei toki tarvi mahdollistaa alkoholikokeiluja liian aikaisin. Omat vanhempani kuitenkin vetivät homman vielä pidemmälle enkä olisi oikein saanut käydä täysi-ikäisenä, itsenäisesti asuvana yliopisto-opiskelijana koskaan missään. Se oli jo vähän liikaa.

Vierailija
8/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli tosi tiukka kuri. Kaikki kaverit piti tuoda näytille, juoda ei saanut missään tapauksessa, ei poikakavereita.. Vastineeksi en sitten saanut oikein mitään. En apua tai kannustusta kouluun, en saanut harrastaa, en istua päiviä tietokoneella - en oikein tiennyt että mitä sitä olisi saanut tehdä että olisi kelvannut.

Ja syyllisyydentunne kalvaa edelleen. Olen myös loistava valehtelija, ikää nyt lähes 30v ja valehtelen edelleen äidilleni silmät ja korvat täyteen. Nykyisen mieheni kanssa seurustelin 3v ennen kuin vein kotiin näytille. En siksi että olisin itse miestä hävennyt, vaan siksi että kun äiti ei hyväksynyt poikia nuorena niin tuntui ettei hyväksy vieläkään. 

Todella ongelmallinen äitisuhde. En ikinä tahtoisi tällaista omalle lapselle.. Kyllä rajat pitää olla, vaan niin pitää olla myös rakkautta ja kyky antaa anteeksi, tukea sitä omaa lasta. Minä koen että olen joutunut luopumaan kokonaan nuoruudestani että äitini olisi tyytyväinen. 

Käytin muuten huumeita ikävuosina 18-23, eikä äitini tiedä siitä vieläkään. Syy käytölle oli se että halusin viimein pitää hauskaa.

Vierailija
9/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 18 v saakka kotiintuloaika arkisin klo 19 ja vkoloppuisin klo 21. Kun olin 18, oli kotiintuloaika arkisin klo 21 ja vkoloppuisin klo 23, mutta vain jos olin kaverilla samassa korttelissa. Alkoholia ei saanut edes maistaa. Vanhemmat päättivät harrastukseni. Koulusta ei saanut mennä suoraan kavereille, vaan piti tulla ensin kotiin ja olla kotona muutama tunti. Jossain kohtaa sitten lähtikin näpeistä ja olin parikymppisenä lähes alkoholisti ja yritin itsemurhaa pariin otteeseen. Juu, liika kuri ei kannata.

Vierailija
10/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät halua pitää tuolla lailla "hauskaa".

Luehan uudelleen. Käskikö joku?

Vierailija
11/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on myös siinä, että nuorten rakentavaan toimintaan ei ole panostettu niin näkyvästi kuin pitäisi. Kyllä se heti vaikuttaa ihmisen henkiseen kehitykseen, jos harrastaa vaikka soittamista vuosikausia. Ryyppäämiseen ym. hölmöön hakeudutaan varmaan monesti paremman puutteessa, kun missään ei oikein ole mitään. Saisi olla joka kylässä valvottu paikka nuorille, jossa olisi vielä muutakin kuin joku peli ja penkit seinillä.

Vierailija
12/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Sen jälkeen kun muutin yksin asumaan, kokeilin kaikki tyhmyydet ja elin ns. villiä elämää.

Vierailija
13/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskakohan tuo vapaus sitten menee päähän.?

Minulta ei hyväksytty alkoholinkäyttöä tai tupakointia yms örveltämistä. Kun olimme sukulaisilla Etelä-Euroopassa, niin saimme me teinit pienet määrät viiniä/kuoharia yms, koska siellä sai perheen kanssa kuulemma luvallisesti "maistaa".

Ei ole tuo vanhempien tiukkuus vaikuttanut: vieläkin hoidan "läksyni" tunnollisesti eli työni hoidan mahdollisimman hyvin, en ole vieläkään kokenut kännejä, enkä vieläkään ensimmäistäkään savuketta polttanut.

44v täti

Vierailija
14/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Meillä ei hyväksytty seurustelua tai ylipäätään poikia, sillä se oli huoran merkki. En sitten koskaan myöhemminkään pystynyt aloittamaan suhdetta, niin syvälle oli häpeä muhun istutettu. Ehkä jos vanhempani kuolisivat pystyisin vapautumaan, mutta ikää taitaa olla silloin n. 40 ja peli jo menetetty...

Vierailija
15/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiupseerien lapset tämmösiä kipupäitä.

Vierailija
16/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä.Meillä elettiin lapsuus aika tiukassa kurissa.Sääntöjä oli paljon ja rahaa vähän.Vanhemmilta ei saanut tukea kouluun ,ja harrastusten piti oli ilmaisia.Ja jotenkin meistä lapsista ei oltu ikinä kiinnostuneita.Tärkeintä oli noudattaa sääntöjä.Meidän lasten piti olla hajuttomia ja mauttomia sekä vaivattomia ettei isä suutu.Kun muutin kotoa pois alkoi varsinainen murrosikä vasta n.18 vuotiaana ja kapinoin kaikkea vastaan ja kiukuttelin jopa työpaikalla.Join ja rellestin ja sotkin asioita ja ihmissuhteita.Söin roskaruokaa ja herkkuja ja nautin kun voi ostaa omilla rahoillani mitä haluan.