Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten harrastukset ja leirit eriarvoistavia

Vierailija
03.04.2016 |

Minusta lasten harrastuksiin laitetaan niin hurjat hintalaput, että ei ole reilua ketään kohtaan. Minun vanhimman lapseni koriskausi maksaa jotain 750€ plus kengät (niitä saa noin 75€:lla). Keskimmäisen lapsen muskari ja tanssi yhteensä noin 700€/ vuosi, koska tanssi noin 150€/syksy ja sama keväällä muskari vuodessa noin 400€. Nuorimman lapsen satubaletti 170€/kausi eli 340€/vuosi. Naapurin lasta pyysin mukaan, äitinsä sanoi, että ei ole varaa. Käyvät luistelemassa yleisövuorolla ja meiltä saivat käytetyn pyörän ajeluun. Onko mitään järkeä, että vain osa lapsista voi harrastaa? Jääkiekko on niin kallis, että siihen ei luvattu esikoispoikaa ollenkaan. Eikä purjehdukseen, jonne kaverinsa pyysi mukaan (jollapurjehdusta). Kesällä korisleiri jotain 300€ ja toisen lapsen yleisurheilu päälle 100€. Voihan sitä kotonakin istua tai harrastaa vaikka lenkkeilyä, mutta ei taida olla nykyaikaa.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorisotaloilla monenmoisia kerhoja ilmaisekdi. Hgissä myös lomaaikoina ilmaisia kursseja.

Meidän nuorisotilassa käy niin paljon maahanmuuttajia, että meteli on kova. Minun poikani vierastaa huutamista. Pari kertaa käytiin syksyllä "tutustumassa" toimintaan, mutta ei vähän arka 4.luokkalainen sopeudu sinne huutajien joukkoon. Kun pelasivat pelejäkin, montakymmentä koululaista huusi yhteen ääneen ja monella kielellä. Vaikka miten olis ilmaista, niin en viihtyisi itsekään.

Vierailija
42/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suuntaisin syyttävän sormen paitsi harrastusten järjestäjiin myös lasten vanhempiin. Pitää olla sen verran hyvä suhteellisuudentaju, että ei pane lapsiaan kohtuuttoman kalliisiin harrastuksiin. Ei lapset tarvitse niin paljon johdettuja harrastuksia kuin vanhemmat kuvittelevat. Taitaa olla kyse ainakin osaksi jonkinlaisesta kilpavarustelusta. Halutaan näyttää, että meillä on millä mällätä.

Yhdenvertaisuutta ei ole olemassa, ei ollut edes siellä ihannemaassa, jonka ideologian nimiin monet 70-luvun opiskelijatkin vannoivat ja jonne he tekivät toiviomatkoja. Oli puhdasta typeryyttä ja sinisilmäisyyttä uskoa, että sosialismissa ja kommunismissa kaikki olisivat samanarvoisia. Teoriassa ehkä, mutta todellisuushan oli paljon pahempi kuin pahimmissa kapitalistimaissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä suuntaisin syyttävän sormen paitsi harrastusten järjestäjiin myös lasten vanhempiin. Pitää olla sen verran hyvä suhteellisuudentaju, että ei pane lapsiaan kohtuuttoman kalliisiin harrastuksiin. Ei lapset tarvitse niin paljon johdettuja harrastuksia kuin vanhemmat kuvittelevat. Taitaa olla kyse ainakin osaksi jonkinlaisesta kilpavarustelusta. Halutaan näyttää, että meillä on millä mällätä.

Yhdenvertaisuutta ei ole olemassa, ei ollut edes siellä ihannemaassa, jonka ideologian nimiin monet 70-luvun opiskelijatkin vannoivat ja jonne he tekivät toiviomatkoja. Oli puhdasta typeryyttä ja sinisilmäisyyttä uskoa, että sosialismissa ja kommunismissa kaikki olisivat samanarvoisia. Teoriassa ehkä, mutta todellisuushan oli paljon pahempi kuin pahimmissa kapitalistimaissa.

Minun lapsuudessani 80-luvulla oli paljon valinnanvaraa. Koulut eivät aina edes perineet salivuokraa, joten harrastuskulut jäivät pieniksi. Lentopallovuoroja sai ilmaiseksi koulun saliin ja vapaaehtoinen valmensi. Kuluja tuli joitakin kymmeniä markkoja vuodessa. Nyt on niin ahnetta, että saleista otetaan vuokrat joka seuralta. Ja palkkioihin tai palkkoihin uppoaa rahaa.

Vierailija
44/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

43 jatkaa... Tuskin on vanhempien vika, jos säästösyistä ei jäädytetä luistelukenttiä tai latuverkostoa pienennetään. Omassa kotiksupungissani sammutetaan valotkin valaistulta ladulta aiemmin, ettei kulu niin paljon sähköä. Ja kun lapsuudessa uimahalli oli kiinni 3 viikkoa heinäkuussa, niin nyt menee kiinni jo juhannukselta ja elokuussa vasta aukeaa. Meillä on uimarannat kauhkana eikä autoa, joten uimarannalle päästään, jos saadaan kyyti. Onko vanhempien vika vai?

Vierailija
45/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi jo edelle sanoi; salivuokrat. Harvassa kunnassa seurat saavat enää käyttää koulun liikuntasaleja ilmaiseksi. Ja ohjaajat maksaa, ellei vapaaehtoiset vanhemmat tee hommaa ilmaiseksi. Ja lisenssi oltava, että vakuutus kattaa mahdollisen haverin.

Vierailija
46/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisurheilu ei enää ole halpaa. Lapseni aloitti 8 vuotta sitten ja pidimme halpana harrastuksena. Nyt on hinta kolminkertainen ja hinta ei enää kata kuin kesän. Ennen kesämaksulla sai koko vuoden.

Viime kesä taisi olla viimeinen, kun lapselle otamme. Liian kallista, kun välillä mökkeilläänki ja ei joka kerraksi ehditä.

Vierailija
47/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan, että hinta on siis kolminkertainen, vaikka hintaryhmä on sama. (11 täyttäneet kilparyhmä)

Onko kaupungin tuki vähentynyt vai mikä on.

Vierailija
48/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta lasten harrastuksiin laitetaan niin hurjat hintalaput, että ei ole reilua ketään kohtaan. Minun vanhimman lapseni koriskausi maksaa jotain 750€ plus kengät (niitä saa noin 75€:lla). Keskimmäisen lapsen muskari ja tanssi yhteensä noin 700€/ vuosi, koska tanssi noin 150€/syksy ja sama keväällä muskari vuodessa noin 400€. Nuorimman lapsen satubaletti 170€/kausi eli 340€/vuosi. Naapurin lasta pyysin mukaan, äitinsä sanoi, että ei ole varaa. Käyvät luistelemassa yleisövuorolla ja meiltä saivat käytetyn pyörän ajeluun. Onko mitään järkeä, että vain osa lapsista voi harrastaa? Jääkiekko on niin kallis, että siihen ei luvattu esikoispoikaa ollenkaan. Eikä purjehdukseen, jonne kaverinsa pyysi mukaan (jollapurjehdusta). Kesällä korisleiri jotain 300€ ja toisen lapsen yleisurheilu päälle 100€. Voihan sitä kotonakin istua tai harrastaa vaikka lenkkeilyä, mutta ei taida olla nykyaikaa.

Eikö köyhät voi harrastaa sitä mihin heillä on varaa? Entiseen aikaan tehtiin niin ja oltiin tyytyväisiä. Jos ei ole vara kasvattaa lapsia niin eikö kannattaisi käyttää ehkäisyä?

Vierailija
49/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen harrastustoimen ope ja voin kyllä sanoa että minulla ei ole ikinä ollut niin isot tulot että olisi varaa ollut tehdä lapsia.

Tuntipalkka 23 e, ja jos illassa 3 tuntia töitä(eri pisteissä, 2 tuntia vähintään ajoihin) niin ei siinä hirvittävän iso palkkapussi tule. (kesäisin ei tuloja, eikä muutenkaan mitään loma-tai sairastelurahoja).Oppilaalle koko talvi tuli maksamaan yli 700. Harrastuksen järjestäjät voivat olla yksityisyrittäjiä jolloin eivät saa valtiontukea ja oppilaat maksavat 24 % alvia, melkein neljäsosa. Mielestäni tuo alvi on liian iso, rokottaa yrittäjien asiakaskuntaa, nostaa hintoja. Jotkut järjestöt tai koulut saavat valtiolta tukea ja siksi ovat halvempia.

Olishan se kiva jos voisi ilmaseksi opettaa varattomienkin perheiden lapsia. Mutta kun itsenkin tarvii maksaa vuokrat, laskut, ruoka...

Vierailija
50/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lapsellani ei ollut kallista harrastusta ja pääsi aikoinaan Hgin lääkikseen. Tasan ei mee onnenlahjat. 

Vierailija
51/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös halpoja harrastuksia on. Esim. yleisurheilu on halpa harrastus. Ei tarvitse valita sitä kalleinta.

Missä, ei ainakaan Helsingissä. Ja siinäkin tarvitsee varusteet ja joukkue

vaatteet yms. Leirit maksaa saman kuin muutkin leirit.

Vierailija
52/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorisotaloilla monenmoisia kerhoja ilmaisekdi. Hgissä myös lomaaikoina ilmaisia kursseja.

Meidän nuorisotilassa käy niin paljon maahanmuuttajia, että meteli on kova. Minun poikani vierastaa huutamista. Pari kertaa käytiin syksyllä "tutustumassa" toimintaan, mutta ei vähän arka 4.luokkalainen sopeudu sinne huutajien joukkoon. Kun pelasivat pelejäkin, montakymmentä koululaista huusi yhteen ääneen ja monella kielellä. Vaikka miten olis ilmaista, niin en viihtyisi itsekään.

Missä ihmeessä asutte. Täällä näkee nuokkareissa erilaisia ihmisiä, mutta kieli on suomi. Ja ohjaajat pitävät lapset ja äänenvolyymit aisoissa. Vaikka meillä on bänditoimintaakin siellä. No täällä tosiaan voi valita monesta nuorisotalosta. Toisissa on vain tyttöjen toimintaa ja toisissa taidetta ja käsitöitä ja kaikissa on erilaisia iltoja.

Vierailija
53/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne muuten ovat kadonneet kaikki edulliset harrastusten järjestäjät? Muistelen omia harrastuksiani 80-luvulta, niin jalkapalloseuran jäsenmaksu oli luokkaa pari kymppiä sisältäen Palloliiton lisenssin. Seura järjesti kuljetuksen, jos oli peli toisella paikkakunnalla. Turnauksissa oli joku pieni omavastuu. Toinen urheiluseura myös jotain parikymppiä, ja samaan hintaan sai harrastaa kaikkia seuran tarjoamia lajeja. Soittokunta viisikymppiä, toinen ilmainen, ja soittimen sai lainaan.

Esim. kun oma junnu aloitti jääkiekon, kaupunki tuki toimintaa. Sitten se tuki väheni kunnes loppui kokonaan. Eli ennen oli kuntien itse järjestämäätai vähintäänkin tukemaa toimintaa. Kannattaa tulla sieltä 80-luvulta 2000luvulle.

Vierailija
54/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ihmeessä asutte. Täällä näkee nuokkareissa erilaisia ihmisiä, mutta kieli on suomi. Ja ohjaajat pitävät lapset ja äänenvolyymit aisoissa. Vaikka meillä on bänditoimintaakin siellä. No täällä tosiaan voi valita monesta nuorisotalosta. Toisissa on vain tyttöjen toimintaa ja toisissa taidetta ja käsitöitä ja kaikissa on erilaisia iltoja.

Ihan joka kaupungissa on jo nuorisotiloja, joissa käy paljon maahanmuuttajia. Missä umpiossa pitää asua, ettei ole tätä nähnyt? Yleensä halvemmissa lähiöissä (esim. Itä-Helsingissä) enemmistö on maahanmuuttajataustaisia. Kun vanhemmat tai toinen vanhemmista elää pelkän sosiaaliturvan varassa, eipä ole varaa kalliisiin harrastuksiin. Somaliperheessä voi olla 6-10 eri-ikäistä lasta, ja melkeinpä nuo kaupungin ilmaispalvelut (kuten nuorisotilat ja kerhot) on ainoita, joihin pääsevät. Eikä siinä mitään, mutta kulttuurit on erilaisia ja aina kun on monikulttuurista menoa, osa suomalaisista "juroista" lapsista ei tunne oloaan kotoisaksi. Pointti oli se, että ne ilmaisharrastukset ei sovi kaikille.

Vierailija
55/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös harrastuksia, missä vetäjät ovat hyvää hyvyyttään eivätkä saa palkkaa. Mieheni kanssa molemmat vedämme eri harrastuksia. Alkuun oli vaikea saada vanhempia mukaan tilaisuuksiin, missä tarvitaan enemmän valvovia silmiä. Osa vanhemmista olettaa, että harrastusten vetäjiä on pilvin pimein ja kuvittelevat, että palkkaa saadaan tms. Parin vuoden jälkeen on onneksia löytynyt aktiivisiakin vanhempia, mutta osalta tulee jatkuvasti kyyti toiveita leireille ja harrastuksiin, mutta vanhempia ei näy koskaan. Harmiksemme losemme eivät saa mitää etuuksia mistään ja välillä joudumme itseltämmekin maksamaan leiri&jäsenmaksuja. No ompahan lapsilla mieluisat harrastukset.

Vierailija
56/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei voi jäädä siihen, että lasten harrastukset vain maksavat, ja joillain vain on rahaa siihen, toisilla ei.

Jotain kummallista tässä harrastusmaailmassa on käynyt, kun hinnat ovat selvästi kohonneet yli tavallisen tienaajan rajan. Huiputkin jäävät löytymättä, jos innokkailla ja lahjakkailla ei ole varaa edes aloittaa!

TOTTA!!!! Ihan samaa olen miettinyt useamman vuoden. Ei mene oikein nykymenolla. Eikä huippulahjakas ole aina se rikkaan perheen vesa. Monet lahjakkaimmista huipuista ovat keski- tai pienituloisista perheistä. Pitää olla into ja himo lajia kohtaan sekä oikeat fyysiset ominaisuudet. Nykyisin lätkäänkin pääsee vain hyvätuloisten lapset.

Vierailija
57/57 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen harrastustoimen ope ja voin kyllä sanoa että minulla ei ole ikinä ollut niin isot tulot että olisi varaa ollut tehdä lapsia.

Tuntipalkka 23 e, ja jos illassa 3 tuntia töitä(eri pisteissä, 2 tuntia vähintään ajoihin) niin ei siinä hirvittävän iso palkkapussi tule. (kesäisin ei tuloja, eikä muutenkaan mitään loma-tai sairastelurahoja).Oppilaalle koko talvi tuli maksamaan yli 700. Harrastuksen järjestäjät voivat olla yksityisyrittäjiä jolloin eivät saa valtiontukea ja oppilaat maksavat 24 % alvia, melkein neljäsosa. Mielestäni tuo alvi on liian iso, rokottaa yrittäjien asiakaskuntaa, nostaa hintoja. Jotkut järjestöt tai koulut saavat valtiolta tukea ja siksi ovat halvempia.

Olishan se kiva jos voisi ilmaseksi opettaa varattomienkin perheiden lapsia. Mutta kun itsenkin tarvii maksaa vuokrat, laskut, ruoka...

Mitä toimintaa opetat? Joku kansalaisopiston kurssi vai? Minulla oli vuosia aerobiceja kahdelle liikuntakeskukselle, nivel- ja selkäryhmiä ja tanssikursseja noin 5 iltana viikossa. Yhteensä enimmillään ollut 7-8 45 minuutin tuntia ja 12 60 minuutin mittaista viikossa. Fyysisesti ohjaajaksi ei tanssitunteja pysty ottamaan paljon yli 10 tuntia ja sitten aerobicit päälle, joissa voi ottaa itse kevyemmin, jos on vaikka flunssa tulossa. Minulla on jäänyt tuntipalkkana käteen verojen jälkeen tuo 23 euroa. Viikonloppukursseista on saattanut tulla käteen jopa 50€/tunti. Siis jos on intensiivikurssi. Ostaja kysyy tarjouksen vaikka 6 tunnin kurssille ja myyjä (eli ohjaaja) kertoo hinnaksi vaikka 500€. Jos kurssilla on 15 osallistujaa ja jokainen maksaa 6 tunnista 80€, järjestäjä kerää 1200€, ja antaa siitä kurssin ohjaajalle 500€. Eivät jää tappiolle. Mutta toki riippuu toiminta-alueesta ja omasta ammattitaidosta, mitä voi pyytää. Lasten harrastuksista tanssi on halvempaa päätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi