Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten harrastukset ja leirit eriarvoistavia

Vierailija
03.04.2016 |

Minusta lasten harrastuksiin laitetaan niin hurjat hintalaput, että ei ole reilua ketään kohtaan. Minun vanhimman lapseni koriskausi maksaa jotain 750€ plus kengät (niitä saa noin 75€:lla). Keskimmäisen lapsen muskari ja tanssi yhteensä noin 700€/ vuosi, koska tanssi noin 150€/syksy ja sama keväällä muskari vuodessa noin 400€. Nuorimman lapsen satubaletti 170€/kausi eli 340€/vuosi. Naapurin lasta pyysin mukaan, äitinsä sanoi, että ei ole varaa. Käyvät luistelemassa yleisövuorolla ja meiltä saivat käytetyn pyörän ajeluun. Onko mitään järkeä, että vain osa lapsista voi harrastaa? Jääkiekko on niin kallis, että siihen ei luvattu esikoispoikaa ollenkaan. Eikä purjehdukseen, jonne kaverinsa pyysi mukaan (jollapurjehdusta). Kesällä korisleiri jotain 300€ ja toisen lapsen yleisurheilu päälle 100€. Voihan sitä kotonakin istua tai harrastaa vaikka lenkkeilyä, mutta ei taida olla nykyaikaa.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan joukkueurheilussakin erilaisia joukkueita. Jos haluaa omaksi ilokseen ei-kilpailullista, etsii sellaisen. Ikävä siinä on se, että sellaisille ei meinaa löytyä niitä aikuisia vetäjiä. Tässä peiliin katsomisen paikka joka vanhemmalla, joka sellaista kaipaa - voisitko sinä toimia tällaisen joukkueen tukena?

Vierailija
22/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös halpoja harrastuksia on. Esim. yleisurheilu on halpa harrastus. Ei tarvitse valita sitä kalleinta.

Yleisurheilu on halpaa, kyllä. Olen omaa lastani raahannut treeneihin kahtena keväänä. Innostus lopahtaa, kun ekan kerran pitäisi lähteä tihkusateessa treenaamaan. Hänellä ei myöskään ole kiinnostusta juoksuun, joten yleisurheilusta suuri osa on lapsen mielestä ikävää. Toinen edullinen juttu, jota hän on kokeillut, on tennis. Hinta yleisurheilun luokkaa ja välineitä saa käytettynä edullisesti. Tosin kun lapsi kasvaa, harrastuksen hinta nousee. Sitten ei olekaan enää halpa laji.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki maksavahan eriarvoistaa. Ihan kaikki. Ja näin se on aina ollut ja näin sen pitää ollakin.

Onhan se nyt ihan selvää, että hyvätuloisten ja rikkaiden lapsilla on eri mahdollisuudet joka asiassa, kuin köyhien ja pienituloisten lapsilla. Jos vanhemmilla on rahaa, niin totta kai lapset saa enemmän ja parempaa kuin rahattomien vanhempien lapset.

Se ei kuitenkaan tarkoita, että pienituloisten tai köyhien lapset olisivat huonompia. Heidän vanhemmillaan ei vaan ole rahaa kaikkeen, mihin varakkaammilla on. Onhan noita paljon halvempiakin harrastuksia ja osa on liki ilmaisia. Täytyy vaan sitten valita, mihin on varaa.

Vierailija
24/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, meillä käy tanssimassa balettia, 80/kausi ja uimakoulussa 100/kurssi....tuosta jos jatkaa uimaharrastukseen, se taitaa olla 100/kausi.

4h-kerho koulun tiloissa on kympin per lukuvuosi.

Vierailija
25/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän noi kuulosta kalliilta nuo APn listaamat jutut? Vai elänkö mä jossain kuplassa?

Taidat elää. Kaikilla ei ole varaa edes noihin! 650€ korikseen kaudessa ja kengät, pallot ja varusteet sekä turnausmatkat kaupan päälle. Huh! Oletan, että työssä käyvät jotenkin selviää noista maksuista, mutta jos on toinen kotihoidontuella tai työttömänä, niin ei toivoakaan. Koris oli minun lapsuudessani paljon halvempi harrastus. Turnausmatkat maksoi eniten.

Vierailija
26/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki maksavahan eriarvoistaa. Ihan kaikki. Ja näin se on aina ollut ja näin sen pitää ollakin.

Onhan se nyt ihan selvää, että hyvätuloisten ja rikkaiden lapsilla on eri mahdollisuudet joka asiassa, kuin köyhien ja pienituloisten lapsilla. Jos vanhemmilla on rahaa, niin totta kai lapset saa enemmän ja parempaa kuin rahattomien vanhempien lapset.

Se ei kuitenkaan tarkoita, että pienituloisten tai köyhien lapset olisivat huonompia. Heidän vanhemmillaan ei vaan ole rahaa kaikkeen, mihin varakkaammilla on. Onhan noita paljon halvempiakin harrastuksia ja osa on liki ilmaisia. Täytyy vaan sitten valita, mihin on varaa.

Jatkan vielä..

Meillä on molemmat lapset käyneet uimakoulua 3 vuotta niin, että osaavat molemmat uida kunnolla. Se oli meidän vanhempien päätös, koska haluttiin varmistaa tuo uimataito. Se on kuitenkin tärkeä osata.

Lapset on sitten kokeilleet muutamia omavalitsemiaan lajeja, kuten tytär voimistelua ja myöhemmin taekwondoa, mitä harrastaa edelleen. Sininen vyö. Poika kävi jonkin aikaa jousiammunnassa, mutta ei sitten innostunutkaan siitä. Nykyisin on partiolainen.

Hintoja noihin en muista, mutta ei noista mikään ole ollut kovin kallista. Toki nuo kaikki maksaa, mutta ei nuo vielä ole kalliiksi tulleet. Partiolaisuus vaatii kyllä jonkin verran enemmän aktiivisuutta myös vanhemmilta eli kerätään rahaa eri tavoin ja vanhemmat mm kuskaa lapsia pikku reissuille (yö tai kaksi). Yleensä toimii hyvin eli osa ajaa lapset leirille ja toiset sitten hakee.

Vierailija
27/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, meillä käy tanssimassa balettia, 80/kausi ja uimakoulussa 100/kurssi....tuosta jos jatkaa uimaharrastukseen, se taitaa olla 100/kausi.

Missä noin edullista, tosin uinti varmasti kerran viikossa. Meillä treenataan 4 krt viikko, kausi yli 700, plus välineet. Uikkareita viidet, uimalaseja menee, snorkkeli ja räpylät. Sekä vielä leirit päälle. Yli tonni menee vuodessa.

Taidekouluun menee miltei 500 vuodessa, 2 krt viikko.

Vierailija
28/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, esim. kaikki lasten urheiluharrastukset ovat aivan älyttömän hintaisia, jopa joukkuelajit, joissa on monta harrastajaa yhtä ohjaajaa kohden. Ymmärrän soittotunnin hinnan, kun opettaja ohjaa yhtä lasta kerrallaan.

Kaikesta tehdään niin kauhean suurimuotoista. Miksi pitää harrastaa urheilua, ja vielä sitä yhtä ainoaa lajia, alakouluiästä monta kertaa viikossa? Miksi? Miksi ennen voitiin käydä pelaamassa kentällä keskenään, miksi nyt ei voi? Miksi turnaukset maksavat järkyttäviä summia? Miksi pitää olla lisenssejä? Miksi ennen ei tarvinnut matkustella viikonloppuja pitkin poikin maata niin, että viikolla on rättiväsynyt eikä jaksaisi mennä niihin jokailtaisiin harkkoihin? Eihän tässä ole mitään tolkkua!! Onko syy niissä urheiluhulluissa isissä, jotka näkevät lapsensa tulevina huippu-urheilijoina?? Vai seuroissa, jotka nyhtävät tästä rahaa myös muihin kuluihinsa?

Vierailija
29/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei voi jäädä siihen, että lasten harrastukset vain maksavat, ja joillain vain on rahaa siihen, toisilla ei.

Jotain kummallista tässä harrastusmaailmassa on käynyt, kun hinnat ovat selvästi kohonneet yli tavallisen tienaajan rajan. Huiputkin jäävät löytymättä, jos innokkailla ja lahjakkailla ei ole varaa edes aloittaa!

Vierailija
30/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä harrastuksia lapselle ovat mm. lukeminen, piirtäminen, pihafutis ja partio. Harrastuksen ei tarvitse olla maksullista ja ohjattua.

Näinpä. En ole koskaan ymmärtänyt näitä harrastuksien "eriarvoistavuudesta" nillittäjiä, eihän kukaan oleta sitäkään että kaikilla lapsilla olisi yhtä hienot lelut tai leikkimökki pihalla saati hienoimmat älypuhelimet. Tai että miksi itsellään on vain skoda kun naapurilla on audi. Kaikilla nyt ei vaan voi olla yhtä paljoa rahaa. 

Sitä kyllä toisaalta itse peräänkuuluttaisin, että lapsilla olisi harrastuksia jotka olisivat ohjattuja mutta halpoja. Esim. liikuntaharrastus jossa vain liikuttaisiin, ei ravattaisi leireillä ja kisamatkoilla joihin sitä rahaa sitten uppoaa ja lapsikin palaa viimeistään kasiluokalla loppuun kun treenejä on 5 kertaa viikossa ja viikonloppuisin kisamatkat. Esimerkiksi kuviskerhotkin ovat halpoja ja niissä ei ole sitä omituista verenmaku suussa-kilpailua mitä on jääkiekossa ja futiksessa. 

Vierailija
31/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erisuuruiset tulot eriarvoistavia.

Vierailija
32/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastoon, mars! Tulee samalla empatiakykyä, mielikuvitusta, sujuvaa lukutaitoa, vipinää aivonystyröihin, tukea kouluopinnoille. Ja varsinkin ne pojat!!

Vierailija
33/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää poikalapsen äitinä että kaikissa harrastuksissa täytyy harrastaa veren maku suussa, kilpailla ja kulkea kaikissa treeneissä ilman yhtäkään poikkeusta, leivotaan siis ammattilaista jo pienestä pitäen.

Miksei saa harrastaa omaksi ilokseen vaikka jäkistä tai jalkapalloa? Käyvät noi pojat nyt jo lämimässä omaksi ilokseen tai kentällä jos siellä ei jalkapallojoukkueita just silloin ole, mut joku "vetäjä" ja peräänkatsoja olis kiva olla mukana, sellainen joka osaa ne säännötkin ;) Vähän niinkuin puulaaki.

Onneksi nyt löysi sulkapallon, jossa voi käydä omaksi ilokseen vain treenailemassa, kukaan ei ole siis ainakaan vielä ehdottanut yhden yhtäkään kilpailua.

Ja meillä on siis kokeiltu jossain vaiheessa kaikki mahdolliset, jääkiekosta judoon...

Kamppailulajeissa ainakin on monia sellaisia, joissa ei kilpailla. Ne eivät tietty ole välttämättä juuri sellaista "rentoa ja hauskaa" kuin joku vapaa pallonpotkiminen ehkä on, mutta voivat kyllä muuten olla hyvin kehittäviä niin fyysisesti kuin henkisesti. Ja henkinen puoli on usein jopa se tärkeämpi. Salilla oppii myös toisen kunnioitusta ehkä eri tavalla kuin joukkuelajeissa, sillä asiallinen käytös on edellytys harjoitteluun ja esim. kiusaamista ei hyväksytä. Varsinkin pitkään jatkuessaan kamppailulajiharrastus voi osoittautua hyvin hyödylliseksi monellakin tapaa. 

Vierailija
34/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta lasten harrastuksiin laitetaan niin hurjat hintalaput, että ei ole reilua ketään kohtaan. Minun vanhimman lapseni koriskausi maksaa jotain 750€ plus kengät (niitä saa noin 75€:lla). Keskimmäisen lapsen muskari ja tanssi yhteensä noin 700€/ vuosi, koska tanssi noin 150€/syksy ja sama keväällä muskari vuodessa noin 400€. Nuorimman lapsen satubaletti 170€/kausi eli 340€/vuosi. Naapurin lasta pyysin mukaan, äitinsä sanoi, että ei ole varaa. Käyvät luistelemassa yleisövuorolla ja meiltä saivat käytetyn pyörän ajeluun. Onko mitään järkeä, että vain osa lapsista voi harrastaa? Jääkiekko on niin kallis, että siihen ei luvattu esikoispoikaa ollenkaan. Eikä purjehdukseen, jonne kaverinsa pyysi mukaan (jollapurjehdusta). Kesällä korisleiri jotain 300€ ja toisen lapsen yleisurheilu päälle 100€. Voihan sitä kotonakin istua tai harrastaa vaikka lenkkeilyä, mutta ei taida olla nykyaikaa.

No hyi vittu mitä homostelua.

Vierailija
35/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen yksinhuoltaja... elämä on valintoja täynnä.... minulla yksi lapsi ja lapsi harrastaa balettia ja ratsastusta. Lisäksi minä itse harrastan ratsastusta myös.

Vierailija
36/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös halpoja harrastuksia on. Esim. yleisurheilu on halpa harrastus. Ei tarvitse valita sitä kalleinta.

Yleisurheilu on halpaa, kyllä. Olen omaa lastani raahannut treeneihin kahtena keväänä. Innostus lopahtaa, kun ekan kerran pitäisi lähteä tihkusateessa treenaamaan. Hänellä ei myöskään ole kiinnostusta juoksuun, joten yleisurheilusta suuri osa on lapsen mielestä ikävää. Toinen edullinen juttu, jota hän on kokeillut, on tennis. Hinta yleisurheilun luokkaa ja välineitä saa käytettynä edullisesti. Tosin kun lapsi kasvaa, harrastuksen hinta nousee. Sitten ei olekaan enää halpa laji.

Ei ole halpaa meillä 10v poika harrastaa kilparyhmässä yleisurheilua. Maksu 55€/kk ympäri vuoden. Lenkkarit maksaa ja ei mitkään halppikset vaan oikeat juoksu lenkkarit. Piikkarit ei myös ole ilmaiset ja kisamatkat tietty tuohon päälle.

Toki on halpa harrastus yleisurheilukoulussa. Mutta tosissaan tavoitteellisesti ei ole mikään ilmainen harrastu tuokaan

Vierailija
37/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä futarin harrastus 600€/v. Lisäksi varusteet. On ysillä, minusta voi kulkea omatoimisesti treenit ja myydä tuotteet itse. Seura kuitenkin edellyttää että vanhemmat sitoutuvat tuotteiden myyntiin ja talkoiluun. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta viettää vähää vapaa-aikaani kentän reunalla tai myydä tuotteita ovelta ovelle. Minusta se kuuluu lasten itse hoitaa. Pelejä käyn katsomassa, maksan mukisematta laskun ja treenikamppeet sekä bussimatkat harkkoihin. Minun mielestäni lasten harrastus ei ole yhtä kuin aikuisten harrastus.

Kaksi muutakin lastamme harrastaa, toinen tarvitsee valvontaa soittoläksyynsä, toinen ei tarvitse muuta kuin kyyditykset treeneihin (ei julkista) ja välineet. Kallista on. Mutta minun harrastuksestani en luovu siksi että lapsenikin liikkuu. Minä voin liikkua myös jos satun kotona treenejen aikaan olemaan.

Vierailija
38/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuskinpa saa balettia hintaan 80€/kausi. Taisit keksiä hinnan ihan itse. Olen itse niin monta vuotta ohjannut aikuisille tanssitunteja ja aerobiceja, että uskoisin tietäväni lajin hinnaston.

Vierailija
39/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisotaloilla monenmoisia kerhoja ilmaisekdi. Hgissä myös lomaaikoina ilmaisia kursseja.

Vierailija
40/57 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä futarin harrastus 600€/v. Lisäksi varusteet. On ysillä, minusta voi kulkea omatoimisesti treenit ja myydä tuotteet itse. Seura kuitenkin edellyttää että vanhemmat sitoutuvat tuotteiden myyntiin ja talkoiluun. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta viettää vähää vapaa-aikaani kentän reunalla tai myydä tuotteita ovelta ovelle. Minusta se kuuluu lasten itse hoitaa. Pelejä käyn katsomassa, maksan mukisematta laskun ja treenikamppeet sekä bussimatkat harkkoihin. Minun mielestäni lasten harrastus ei ole yhtä kuin aikuisten harrastus.

Kaksi muutakin lastamme harrastaa, toinen tarvitsee valvontaa soittoläksyynsä, toinen ei tarvitse muuta kuin kyyditykset treeneihin (ei julkista) ja välineet. Kallista on. Mutta minun harrastuksestani en luovu siksi että lapsenikin liikkuu. Minä voin liikkua myös jos satun kotona treenejen aikaan olemaan.

Meillä futikseen kuluu noin 800€ vuodessa, poika 4. luokalla ja kesäkaudella neljät treenit viikossa, talvella 2-3. Palkattu valmentaja, ei siis vapaaehtoinen isä valmentajana. Turnausrahat kerätään aina talkoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän