Onko se 4000e/kk nyt muka niin iso palkka oikeasti?
Kysynpähän vaan... Olen lopultakin pitkän työuran jälkeen pikkuhiljaa saavuttanut tämän palkkatason. Mielestäni tämä ei kuitenkaan mikään erityisen hyvä palkka ole. Käteen jää 2700, josta maksan kalliin vuokran(iso perhe, emme pysty riittävän suurta omistusasuntoa maksamaan), ruuan, harrastukset, sähkön, veden, kännykät ja liittymät, auton, lomamatkat, lelut, kodin hankinnat (sisustus tms) ja kaiken muun taivaan ja maan väliltä. Ei voi kun ihmetellä miten pärjäsimme silloin, kun palkka oli vielä paljon pienempi...
Mites te muut pärjäilette?
Älkää tulko jeesustelemaan siitä, miten tienaatte 500€/kk nyhyynyhyy ja silti pärjäätte hyvin...ette pärjäisi näillä menoilla.
Menoja voisi toki hieman kiristää, mutta priorisointi on hankalaa. Varsinkaan lapsilta en haluaisi ottaa pois...
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa myös paljonko saatte veronpalautuksia vuosittain! Täällä riittää aina näitä kommentoijia jolla on veroprosentit ihan päin v****a, brutto tyyliin 5000€ ja käteen jää 2500€.
Ensi viikolla tulee taatusti useita keskusteluja ja vertailuja siitä kuinka paljon kukakin saa palautuksia.
Näitä ihmisiä löytyy myös ystävistäni, aina kirotaan kovaa verotusta, itse on kuitenkin palautusten toivossa nostettu veroprosentti liian ylös.
Oletko koskaan ajatellut että on ihmisiä joilla ei ole mitään vähennyksiä verotuksessa. Ja sitten on ihmisiä joilla on kaikki vähennykset. Tadaa, kummankin netto on eri.
Ei mikään ihmeellinen palkka ja Suomen riistoverotus siihen päälle...
Vierailija kirjoitti:
Mulle jää käteen 1500. Että on iso mulle.
T. 40+
Lisäys: Brutto 1900
Viime vuonna veronpalautus oli n. 200.
Mitä isompi brutto, sen pienempi netto. Miehelläni on pienempi brutto kuin sinulla, silti sillä jää suurinpiirtein sama käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkupalkkani vastavalmistuneena oli 2500e, nykyään tienaan 4500e ja olen aika lailla palkkamaksimissa tällä alalla, poislukien esimiestyöt.
Nettopalkka on kasvanut vastaavasti 2000e->2750e. Huikeaa, eikö totta?
Mikä ammatti/työtehtävä? Monella alalla palkka ei nouse yhtään ja toiset työtehtävät vaatisivat uutta tutkintoa.
Tekniikan alan opetustyö.
Ainakin sote-alalla pitää AMK-tutkinnon lisäksi tehdä maisteriopinnot päästäkseen opetustehtäviin. Eli ihan pelkällä työkokemuksella palkka ei nouse.
Vierailija kirjoitti:
Nää teurastamot on sellaisia työpaikkoja,että niihin ei kaikista ole, vaikka palkka olisi mikä. Minulle ei niin paljoa maksettaisi,että menisin työksenä tappamaan eläimiä. Tainnuttamaan pieniä lampaita ja älykkäitä possuparkoja. Enkä ikinä leikkaisi niitä palasiksi. Eipä käy kaikille tuollaiset tappopaikat työpaikoiksi. Mielummin elän vähemmällä, kun hankin elantoni tappamalla viattomia eläimiä.
Mua alkoi teurastamohommat kiinnostaa, mietin tässä juuri yksi päivä että voisin olla niihin sopiva. Minulle ei ole ongelma, että eläimiä kasvatetaan ihmisten ruuaksi, kunhan niitä kohdellaan säällisesti. Ja osaisin olla sellainen rauhallinen, joka juttelisi eläimille rauhoittavasti ennen kuin päästäisin pois päiviltä. Täytyykin tutkia tuo vaihtoehto, vaikka oma koulutus on kyllä jotain ihan muuta.
sama ja palkkakin näköjään kohdillaan
käymäsähän täällä vaan ollaan ja joku sen eläimen kuitenkin tappaa. niin miksen siis minä
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama palkka ja puolet suunnilleen jää säästöön. Toki niillä säästöillä ostetaan vaatteita, autonhuoltoja ja huveja, mutta kuitenkin....
Mä olen varmaan tehnyt erilaiset kulutusvalinnat: omistusasunto/okt, 1 lapsi, lapsen harrastuskulut n. 200/v... ja perheessä 2 palkansaajaa, tosin minua pienempituloisempi.
Ei ne ole säästöjä jos niillä maksetaan normaaleita elinkustannuksia.
Niin, mikä se on se "säästö", mikä joillain jää? Joku kertoi, ettei jää säästöön mitään, ja matkustelee pari kertaa vuodessa. No, eipä kai, kun käyttää ne "säästönsä" niihin matkoihin. Ja joku ostaa säästöillä vaatteita, autonhuoltoja jne. Ilmeisesti siis ei tarvitsisi välttämättä niitä vaatteita ja autokin käytetään huollossa varmuuden vuoksi? Ajattelisin, että "jäädä säästöön" on sama kuin jäädä rahaa välttämättömimmän hankittuaan. Ja mikä se "välttämätön" on? Mietitäänpäs seuraavaksi sitä! Siitähän se rahattomuuden tunne syntyy, kun ei saa sitä eikä tätä. Täällä neljä tonnia plus lapsilisät plus elatusmaksut saava tuntee itsensä osattomaksi. Joku elää työttömyyskorvauksella ihan ok. Niitä "pakollisia" tarpeitaan voisi joskus vähän miettiä.
Matkailuun kaikki rahansa käyttävällä ei jää säästöön rahaa. Säästö on sitä, että rahaa säilytetään.
Jos auto maksaa vuodessa 2000 euroa, et ole säästänyt vaan maksanut 2000 euroa. Luopumalla autosta säästät 2000 euroa.
mit kirjoitti:
Mitä isompi brutto, sen pienempi netto. Miehelläni on pienempi brutto kuin sinulla, silti sillä jää suurinpiirtein sama käteen.
Kerro brutto- ja nettotulot. Onko esim. autoetua tms?
Kyllähän se bruttopalkkana ihan kivalta kuulostaa. Mutta se mitä siitä jää käteen pakollisten menojen jälkeen, ei huurraa huutoja nostata. Suomessa kun on progressiivisen verotuksen lisäksi myös tuloperusteiset päiväkotimaksut. Eikä noilla tuloilla ole asiaa myöskään kunnan vuokra-asuntoihin. Ja kun lapset ovat isompia, he eivät ole oikeutettuja opintotukeen.
Olisi todella kiva nähdä laskelma esimerkiksi sinkun, yksilapsisen YH-perheen ja kaksilapsisen kahden aikuisen perheen tuloista ja menoista eri tuloluokissa. Suomessa on niin moniportainen sosiaalitukijärjestelmä, että pelkät bruttotulot eivät kerro todellisesta taloustilanteesta lähellekään koko totuutta. En väitä, että pienillä tuloilla eläminen olisi Suomessa helppoa. Olen kuitenkin huomannut, että moni pienituloinen ei välttämättä tiedosta, mitä kaikkia etuisuuksia menettäisivät tulojen noustessa. Se todellisen käytössä olevan rahamäärän muutos ei aina ole kovin suuri.
Vaihdoin työpaikkaa ja sain 400e/kk palkankorotuksen + autoedun. Verojen jälkeen minulle jää 100e/kk vähemmän käteen, jonka lisäksi menetin 300-400e/kk kilometrikorvauksia, joita edellisessä työssäni sain. Toki minulta jäi pois auton bensa- ja huoltokulut sekä autoverot ja -vakuutukset. Silti pidän tämän muutoksen suurimpana voittajana verottajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin työpaikkaa ja sain 400e/kk palkankorotuksen + autoedun. Verojen jälkeen minulle jää 100e/kk vähemmän käteen, jonka lisäksi menetin 300-400e/kk kilometrikorvauksia, joita edellisessä työssäni sain. Toki minulta jäi pois auton bensa- ja huoltokulut sekä autoverot ja -vakuutukset. Silti pidän tämän muutoksen suurimpana voittajana verottajaa.
Tässä oikein malliesimerkki tyhmästä. Jos et olisi ottanut työsuhdeautoa, nettotulosi olisuvat nousseet ehkä pari sataa. Et voi laskea verottajan hyötyvän jos olet itse valinnut autoedun.
Kilometrikorvaukset taas on korvaus oman auton käytöstä, ne eivät liity tähän millään lailla. Se vaikuttaa toki siihen mitä sinulle jää käteen, mutta en voi sotkea sitä tähän jos keskustellaan verotuksesta ja tuloista.
Se nyt vain on niin, että kukaan ei anna sulle ekstrapalkkaa siitä että olet 4:n lapsen yh. Jos perheessä olisi kaksi aikuista, jotka kummatkin saisivat nettona 2700 ja vaikka kaksi lasta, niin eiköhän niillä 5400 tuloilla eleltäisi melko leveästi. Saisi lapsillekin aika kalliit harrastukset keksiä, että niihin menisi kaikki rahat.
Luonnollisesti käteen jää vähemmän, kun olet perheen ainut palkansaaja. Elämä on valintoja. Jos todella olet noin monen lapsen yh, niin luulisi sinun saavan elatusmaksuja melkoiset määrät? Ja lapsilisät varmaan myös jäävät sinulle?
Mutta objektiivisesti katsoen 4000 brutto ja 2700 ovat MELKO kivasti, sanoisin että hyvä palkka, mutta ei mikään huippupalkka. Itselläni on bruttopalkkana tuo 2700 ja nettona 1800.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vain on niin, että kukaan ei anna sulle ekstrapalkkaa siitä että olet 4:n lapsen yh. Jos perheessä olisi kaksi aikuista, jotka kummatkin saisivat nettona 2700 ja vaikka kaksi lasta, niin eiköhän niillä 5400 tuloilla eleltäisi melko leveästi. Saisi lapsillekin aika kalliit harrastukset keksiä, että niihin menisi kaikki rahat.
Luonnollisesti käteen jää vähemmän, kun olet perheen ainut palkansaaja. Elämä on valintoja. Jos todella olet noin monen lapsen yh, niin luulisi sinun saavan elatusmaksuja melkoiset määrät? Ja lapsilisät varmaan myös jäävät sinulle?
Mutta objektiivisesti katsoen 4000 brutto ja 2700 ovat MELKO kivasti, sanoisin että hyvä palkka, mutta ei mikään huippupalkka. Itselläni on bruttopalkkana tuo 2700 ja nettona 1800.
Kummalliset verot sulla. Mulla brutto 2800 ja netto 2050 eikä mitään vähennettävää. Pitääköhän tässä alkaa jännittämään mätkyjä..
Vierailija kirjoitti:
Minä jaksan ihmetellä, miten pienillä tuloilla ihmiset ovat valmiita hankkimaan suuren määrän lapsia. Eikö ihmisillä ole käsitystä, miten kallista lasten kasvattaminen on? Ja miten pahalta se tuntuu, kun ei voi tarjota lapsille riittävää elintasoa ja rahat on jatkuvasti tiukalla?
Jos perheessä on kaksi palkansaajaa, jotka molemmat tienaavat neljä tonnia, niin se riittää säälliseen elämään max kahden lapsen kanssa. Ei silloinkaan hankita hienoja autoja ja taloja, mutta pystyy asumaan kohtuukokoisessa omistusasunnossa, lapset voi jotain harrastaakin (ei kuitenkaan jääkiekkoa, taitoluistelua tai ratsastusta) ja joskus voidaan käydä ulkomailla. Jos palkansaajia on vain yksi, niin sitten saa sen toisen lapsen jo unohtaa suosiolla.
Ei pidä paikkaansa. Meillä on neljä lasta ja minulla bruttopalkka n.2500 ja miehellä reilu 3000€. Silti on riittävän kokoinen talo (kaikilla lapsilla omat huoneet), lapsilla paljon harrastuksia (juurikin nuo taitoluistelu ja ratsastus esimerkkeinä) ja ulkomailla käydään vuosittain. En osaa sanoa miksi meillä riittää rahat ja toisilla ei näillä tuloilla riittäisi. Lapset eivät kuitenkaan jää paitsi mistään, me vanhemmat ehkä.
Olen ohis mutta vastaan, työmatkavähennykset. Alijäämähyvitys 3 lapsesta. Ammattiliiton jäsenmaksu.