Onko se 4000e/kk nyt muka niin iso palkka oikeasti?
Kysynpähän vaan... Olen lopultakin pitkän työuran jälkeen pikkuhiljaa saavuttanut tämän palkkatason. Mielestäni tämä ei kuitenkaan mikään erityisen hyvä palkka ole. Käteen jää 2700, josta maksan kalliin vuokran(iso perhe, emme pysty riittävän suurta omistusasuntoa maksamaan), ruuan, harrastukset, sähkön, veden, kännykät ja liittymät, auton, lomamatkat, lelut, kodin hankinnat (sisustus tms) ja kaiken muun taivaan ja maan väliltä. Ei voi kun ihmetellä miten pärjäsimme silloin, kun palkka oli vielä paljon pienempi...
Mites te muut pärjäilette?
Älkää tulko jeesustelemaan siitä, miten tienaatte 500€/kk nyhyynyhyy ja silti pärjäätte hyvin...ette pärjäisi näillä menoilla.
Menoja voisi toki hieman kiristää, mutta priorisointi on hankalaa. Varsinkaan lapsilta en haluaisi ottaa pois...
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää tulko jeesustelemaan siitä, miten tienaatte 500€/kk nyhyynyhyy ja silti pärjäätte hyvin...ette pärjäisi näillä menoilla.
Voi raukkaa. Joku itsevaltias on pakottanut sinut isoihin menoihin. Nyyh.
Niitä on kyllä lennosta vähän vaikea muutella, jos on joku tilapäinen työttömyys tms. Toki jos joutuu sairaseläkkeelle tms., pitää säätää elämä uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kysynpähän vaan... Olen lopultakin pitkän työuran jälkeen pikkuhiljaa saavuttanut tämän palkkatason. Mielestäni tämä ei kuitenkaan mikään erityisen hyvä palkka ole. Käteen jää 2700, josta maksan kalliin vuokran(iso perhe, emme pysty riittävän suurta omistusasuntoa maksamaan), ruuan, harrastukset, sähkön, veden, kännykät ja liittymät, auton, lomamatkat, lelut, kodin hankinnat (sisustus tms) ja kaiken muun taivaan ja maan väliltä. Ei voi kun ihmetellä miten pärjäsimme silloin, kun palkka oli vielä paljon pienempi...
Mites te muut pärjäilette?
Menoja voisi toki hieman kiristää, mutta priorisointi on hankalaa. Varsinkaan lapsilta en haluaisi ottaa pois...
Huono provo
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin, jos neljästä tonnista jää käteen 2700 euroa. Sulla on verotus kohdillaan.
Joo, ja yhlapsilisät neljästä lapsesta + elarit neljästä... kyllä pitäis pärjätä. Olisko niin että kämppä on sit liian kallis?
Vierailija kirjoitti:
No minusta ihminen on kyllä hyvätuloinen, jos on mahdollista matkustella, ostella uutta elektroniikkaa, maksaa kalliista harrastuksista, omistaa kaksi autoa jne. Suomalaisten käsitys hyvätuloisuudesta on ehkä vähän vääristynyt. Ajatellaan, että hyvin tienaavat ovat jotain superrikkaita, ja "pienpalkkaistenkin" kuuluu käydä vähintään kerran vuodessa ulkomaanmatkalla.
Suomessa ei ole köyhyyttä, meillä on ainoastaan suhteellista köyhyyttä. Elintasomme on Suomessa edelleen erittäin korkea. Valitettavasti sitä ei ole enää varaa ylläpitää sellaisenaan, vaan palaamme siihen mistä hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen aloitettiin: tukia riittää vain niille, jotka täyttävät absoluuttisen köyhyyden määritelmän eli puuttuu ruokaa, lämpöä (=katto pään päällä ja vaatteet) ja terveys.
Vierailija kirjoitti:
Mulla brutto 4500 ja netto 3000. Hyvin tullaan toimeen, mutta jos haluaa, että jotain jää säästöön, ei ole varaa millä mällätä. Kolme teiniä perheessä huolehtivat kiitettävästi rahanmenosta. Keväällä teinien tarpeisiin ostettu mm. polkupyörä 600 € (ei löytynyt käytettynä etsinnästä huolimatta ja tämä on tarkoitettu seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi) ja lentolippuja koulumatkoihin 800 € (nykyisin kouluissa jo yläkoulusta alkaen aktiivista kansainvälistä toimintaa),
Miten ihmeessä saat noin paljon käteen tuosta bruttopalkasta?! Mulla on brutto noin 4100 ja käteen jää n.2650 e kuussa. Asuntolainan korkovähennys olematon nykyään eikä muita vähennyksiä.
Mulla on yli 20 vuoden työura, useampi tutkinto (myös korkeakoulututkinto) ja tienaan hädin tuskin 3000 €/kk. Eipä sillä juhlita, varsinkin kun mies tienaa vielä vähemmän. Eli meille 4000 palkka olisi iso.
4000e on hyvä palkka, moni pariskunta tienaa saman yhteensä. Lapsilukua tietysti olisi kannattanut miettiä ja peilata tulotasoon, samoin muita valintoja.. kerran tuntuu pieneltä. Ei se suuri palkka, vaan pienet menot ja järkevä kulutus niin säästöönkiin jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4000 euron kk-palkan saa jokainen duunari kasaan alalla kuin alalla, kun tekee vuorotyötä ja viikonlopputyötä.
Useimmissa julkisen sektorin hallintotöissä, joita tässä maassa on paljon, lähtötaso on 4000 euroa kk.
Onko tuo 4000e pääkaupunkiseudulla? Täällä pohjoisempana palkat duunareilla on ennenminkin sen 2500e. Onnellinen on se joka tienaa enemmän. Ja suurinosa ei saa tuotakaan. Naisten palkat vaikka olet kouluttautunut on kuitenkin lähempänä sitä 2000e. Perhepäivähoitajalla vieläkin huonompi vaikka täysmäärä lapsia.
mä asun Seinäjoella ja tienaan 2-vuorotyössä elintarvikealalla noin 4600 €/kk
palkkani itse asiassa nousi lähes tonnilla kun muutimme Hgistä viitisen vuotta sitten, sama homma miehen palkan kanssa
mitään ei tosin saa ellei itse pyydä....
En usko että Itikka maksaa noin paljon duunarille vaikka tekis ympärivuorokauden.
Tässä puhutaan nyt varmaan Atriasta, eikö? Mun inssiksi opiskeleva poika oli siellä toissakesänä kesätöissä hihnalla ja välillä leikkaamossakin, ja kyllä siellä todella hyvät liksat on, 28 €/h. Urakkaa sai painaa niin paljon kuin halusi, vaikka yötä päivää. Tilanne saattaa nyt Venäjä-keissin jälkeen olla toinen, mutta Atrialla on kuulemma aina maksettu erittäin hyviä palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yli 20 vuoden työura, useampi tutkinto (myös korkeakoulututkinto) ja tienaan hädin tuskin 3000 €/kk. Eipä sillä juhlita, varsinkin kun mies tienaa vielä vähemmän. Eli meille 4000 palkka olisi iso.
Ei se oikeasti ole iso palkka, uskokaa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä on kyllä lennosta vähän vaikea muutella, jos on joku tilapäinen työttömyys tms. Toki jos joutuu sairaseläkkeelle tms., pitää säätää elämä uusiksi.
Ylimielisyys huipussaan. Kuulostat niiltä, joiden mielestä rikkailla on tosi vaikeaa, jos sattuvat sairastumaan, koska he ovat tottuneet hyvään, kun taas köyhän elämä ei mukamas voi muuttua enää yhtään vaikeammaksi, joten heille sairastuminen ei merkitse mitään.
Taas näitä LAURA RÄTYJÄ liikkeellä..
Toivoisinkohan sinulle....pienempää vai suurempaa vastoinkäymistä.
No, kyllä se sinun vielä saavuttaa.
Verotus huolehtii kyllä siitä, että vaikka tienaisit tonnin enemmän kuin joku toinen, käteen jää muutama satanen (enemmän). On se toki rahaa, mutta oikeasti progressio pitää kyllä huolen siitä, että nämä noin 3000-5000 tienaavat eivät elintasoltaan mitenkään olennaisesti eroa toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
4000e on hyvä palkka, moni pariskunta tienaa saman yhteensä. Lapsilukua tietysti olisi kannattanut miettiä ja peilata tulotasoon, samoin muita valintoja.. kerran tuntuu pieneltä. Ei se suuri palkka, vaan pienet menot ja järkevä kulutus niin säästöönkiin jää.
Jos pariskunta tienaa yhteensä 4000, heitä verotetaan yhteensä todella paljon vähemmän kuin yhtä 4000 tienaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Verotus huolehtii kyllä siitä, että vaikka tienaisit tonnin enemmän kuin joku toinen, käteen jää muutama satanen (enemmän). On se toki rahaa, mutta oikeasti progressio pitää kyllä huolen siitä, että nämä noin 3000-5000 tienaavat eivät elintasoltaan mitenkään olennaisesti eroa toisistaan.
Kyllä! Sain 500e palkankorotusta. Käteen jää noin 150e enemmän kuin ennen. Vau.
Laske elintasoa niin palkkakin tuntuu suurelta.
Muuta asuntoon josta ei tarvii maksaa paljon vuokraa ,osta meikit anttilasta, osta ruoat lidlistä tai prismasta ja vaatteet tokmannilta.
Ihmiset tottuu tiettyyn elintasoon niin tottakai tuntuu köyhältä. Lapset eivät esim tarvitse uusia adidaksia tai muita merkki tuotteita. Itse näin 450€/kk tienaavana voin kertoa ,että hyvin pärjään ja jos tuon verran tienaisin niin kuukaudessa säästöön jäisi about 2000€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pariskunta tienaa yhteensä 4000, heitä verotetaan yhteensä todella paljon vähemmän kuin yhtä 4000 tienaavaa.
Tämä on mielestäni väärin, jos se 4000e tienaava on yh tai sinkku. Meillä pitäisi ehdottamasti olla perheverotus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylimielisyys huipussaan. Kuulostat niiltä, joiden mielestä rikkailla on tosi vaikeaa, jos sattuvat sairastumaan, koska he ovat tottuneet hyvään, kun taas köyhän elämä ei mukamas voi muuttua enää yhtään vaikeammaksi, joten heille sairastuminen ei merkitse mitään.
Ehkä kuulostan, mutta en ole. Fiksu järjestää puskuria tai hänellä on mahdollisuus hankkia jostain rahoitusta ylimenokaudelle vaikka lainan muodossa. Eihän siinä oikeasti olisi mitään mieltä, että myisi pikaisesti (mahdollisesti tappiolla) kotinsa ja muuttaisi pienempään. Maksaisi lystistä välittäjälle 15 000 e ja varainsiirtoveroa 5 000 e ja hävittäisi osan huonekaluista ja sitten puolen vuoden tai vuoden päästä olisi taas entistä vastaavissa töissä.
P.S. En asu itse omakotitalossa vaan olen ihan normaali keskiluokkainen sinkku.
Tienaan itse 3300 tällä hetkellä ja tästä jää käteen n. 2500. Millä pärjään ihan kivasti.
Tuntuu ihan hullulta, että jos palkkani olisi 4300, käteen jäisi 2700-2800. Motivoiko tavoittelemaan parempaa palkkaa, eipä oikeastaan, kun vastuutkin lisääntyisivät samassa suhteessa kuin bruttopalkka.