Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko se 4000e/kk nyt muka niin iso palkka oikeasti?

Vierailija
03.04.2016 |

Kysynpähän vaan... Olen lopultakin pitkän työuran jälkeen pikkuhiljaa saavuttanut tämän palkkatason. Mielestäni tämä ei kuitenkaan mikään erityisen hyvä palkka ole. Käteen jää 2700, josta maksan kalliin vuokran(iso perhe, emme pysty riittävän suurta omistusasuntoa maksamaan), ruuan, harrastukset, sähkön, veden, kännykät ja liittymät, auton, lomamatkat, lelut, kodin hankinnat (sisustus tms) ja kaiken muun taivaan ja maan väliltä. Ei voi kun ihmetellä miten pärjäsimme silloin, kun palkka oli vielä paljon pienempi...

Mites te muut pärjäilette?

Älkää tulko jeesustelemaan siitä, miten tienaatte 500€/kk nyhyynyhyy ja silti pärjäätte hyvin...ette pärjäisi näillä menoilla.

Menoja voisi toki hieman kiristää, mutta priorisointi on hankalaa. Varsinkaan lapsilta en haluaisi ottaa pois...

Kommentit (145)

Vierailija
21/145 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unelma. Tällä hetkellä tulot perheellisenä opiskelijana 570€/kk. Mies saa 1600€ käteen ja niillä eletään. Tietty esim asuminen on mietitty sen mukaan, ettei tarvitse ihan tiukkaa budjettia pitää ruokakaupassa. Ylimääräisiä laskuja kyllä on, auton osari ja iso vakuutus, ne jää tänä vuonna pois, niin saa vähän enemmän rahaa käyttöö /kk.

Vierailija
22/145 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat ovat pienemmät ja menot varmasti suuremmat ja silti pärjätään hyvin. Priorisointi, priorisointi. Elettäisiin kuin kroisokset jos tienattaisiin edes yhteensä noin paljoa.

Menot ovat olleet viime vuosina noin 100k/vuosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/145 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se todellakaan iso palkka ole. Säästöön ei jää juurikaan, kun mies vielä opiskelee.

Vierailija
24/145 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kulutustottumuksista kiinni ja mihin rahansa käyttää. meillä molemmilla bruttotulot noin 4000€/kk ja 4lasta. Ei omistusasuntoa ja kaikki menee mikä tulee eli ei isoja säästöjä. Me eletään hetkessä kai voisi sanoa. Matkustelemme paljon ja syömme hyvää, terveellistä ruokaa. Emme koskaan tingi kaupassa, hedelmistä, vihanneksista, leikkeleistä tai lihasta, kalasta, kanasta. Emme käytä eineksiä juuri ollenkaan, ostamme paljon tuoretta ruokaa ja esim. kalaa pari kertaa viikossa. juomme viikonloppuisin ruuan kanssa viiniä ja lapsilla on kaikilla monta, kallista harrastusta. Ei me niitä rahoja mukaamme hautaankaan saada. Me nautimme elämästämme nyt.

N46, onnellisesti naimisissa jo yli 20v

Vierailija
25/145 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4000 euron kk-palkan saa jokainen duunari kasaan alalla kuin alalla, kun tekee vuorotyötä ja viikonlopputyötä.

Useimmissa julkisen sektorin hallintotöissä, joita tässä maassa on paljon, lähtötaso on 4000 euroa kk.

Onko tuo 4000e pääkaupunkiseudulla? Täällä pohjoisempana palkat duunareilla on ennenminkin sen 2500e. Onnellinen on se joka tienaa enemmän. Ja suurinosa ei saa tuotakaan. Naisten palkat vaikka olet kouluttautunut on kuitenkin lähempänä sitä 2000e. Perhepäivähoitajalla vieläkin huonompi vaikka täysmäärä lapsia. 

Vierailija
26/145 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jaksan ihmetellä, miten pienillä tuloilla ihmiset ovat valmiita hankkimaan suuren määrän lapsia. Eikö ihmisillä ole käsitystä, miten kallista lasten kasvattaminen on? Ja miten pahalta se tuntuu, kun ei voi tarjota lapsille riittävää elintasoa ja rahat on jatkuvasti tiukalla?

Jos perheessä on kaksi palkansaajaa, jotka molemmat tienaavat neljä tonnia, niin se riittää säälliseen elämään max kahden lapsen kanssa. Ei silloinkaan hankita hienoja autoja ja taloja, mutta pystyy asumaan kohtuukokoisessa omistusasunnossa, lapset voi jotain harrastaakin (ei kuitenkaan jääkiekkoa, taitoluistelua tai ratsastusta) ja joskus voidaan käydä ulkomailla. Jos palkansaajia on vain yksi, niin sitten saa sen toisen lapsen jo unohtaa suosiolla.

Vierailija
27/145 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000 euron kk-palkan saa jokainen duunari kasaan alalla kuin alalla, kun tekee vuorotyötä ja viikonlopputyötä.

Useimmissa julkisen sektorin hallintotöissä, joita tässä maassa on paljon, lähtötaso on 4000 euroa kk.

Onko tuo 4000e pääkaupunkiseudulla? Täällä pohjoisempana palkat duunareilla on ennenminkin sen 2500e. Onnellinen on se joka tienaa enemmän. Ja suurinosa ei saa tuotakaan. Naisten palkat vaikka olet kouluttautunut on kuitenkin lähempänä sitä 2000e. Perhepäivähoitajalla vieläkin huonompi vaikka täysmäärä lapsia. 

mä asun Seinäjoella ja tienaan 2-vuorotyössä elintarvikealalla noin 4600 €/kk

palkkani itse asiassa nousi lähes tonnilla kun muutimme Hgistä viitisen vuotta sitten, sama homma miehen palkan kanssa

mitään ei tosin saa ellei itse pyydä....

Vierailija
28/145 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jaksan ihmetellä, miten pienillä tuloilla ihmiset ovat valmiita hankkimaan suuren määrän lapsia. Eikö ihmisillä ole käsitystä, miten kallista lasten kasvattaminen on? Ja miten pahalta se tuntuu, kun ei voi tarjota lapsille riittävää elintasoa ja rahat on jatkuvasti tiukalla?

Jos perheessä on kaksi palkansaajaa, jotka molemmat tienaavat neljä tonnia, niin se riittää säälliseen elämään max kahden lapsen kanssa. Ei silloinkaan hankita hienoja autoja ja taloja, mutta pystyy asumaan kohtuukokoisessa omistusasunnossa, lapset voi jotain harrastaakin (ei kuitenkaan jääkiekkoa, taitoluistelua tai ratsastusta) ja joskus voidaan käydä ulkomailla. Jos palkansaajia on vain yksi, niin sitten saa sen toisen lapsen jo unohtaa suosiolla.

Onneksi uskaltavat. Lastenteko loppuisi keskiluokalta ja alemmalta keskiluokalta kokonaan jos ihan järjellä ja tuloja ajateltaisiin. Valkoroska vaan lisääntyisi. Tosin niin se lisääntyy nytkin hallitsemattomasti. Rikkaista en puhu, koska heitä on niin vähän ettei sillä ole väkirakenteeseen vaikutusta.

Vierailija
29/145 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkö sinä sen kaiken maksat? Eipä ole  minun päänsärkyni jos elintasosi on mitoitettu jonkun naapurin mukaan :O

Vierailija
30/145 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän tonnin kuukausipalkkaan pääsee kuitenkin kohtuullisen helposti teknisillä ja monilla kaupallisilla aloilla jo uhan asiantuntija- tai alimman tason päällikkötöissä.

Kuvittelisin myös esimerkiksi lukion lehtoreiden jne tienaavan tuon.

Lääkärit, juristit jne sitten erikseen.

Mä olen vähän isompi pomo, mutta kaikki mun alaiset tienaa vähintään tuon neljä tonnia. Kyseessä teollisuusyritys ja mun alaiset on ylempiä toimihenkilöitä.

Aikanaan olin töissä softafirmassa, silloin koko firman keskipalkka oli noin 3800 siinä oli siis kaikki 400 työntekijää. Tästäkin on aikaa kohta 10 v.

Vierailija
31/145 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljän tonnin kuukausipalkkaan pääsee kuitenkin kohtuullisen helposti teknisillä ja monilla kaupallisilla aloilla jo uhan asiantuntija- tai alimman tason päällikkötöissä.

Kuvittelisin myös esimerkiksi lukion lehtoreiden jne tienaavan tuon.

Lääkärit, juristit jne sitten erikseen.

Mä olen vähän isompi pomo, mutta kaikki mun alaiset tienaa vähintään tuon neljä tonnia. Kyseessä teollisuusyritys ja mun alaiset on ylempiä toimihenkilöitä.

Aikanaan olin töissä softafirmassa, silloin koko firman keskipalkka oli noin 3800 siinä oli siis kaikki 400 työntekijää. Tästäkin on aikaa kohta 10 v.

Lukion rehtorit tienaavat n. 6-8 tonnia kuussa.

Vierailija
32/145 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palkka on 4300, käteen jää 2800. Oma osuuteni perheen kuluista, mies tienaa vähän vähemmän:

Asumiseen tonni (laina+sähkö+vesi).

Ruokamenot noin 600.

Lasten harrastukset 400 (4 lasta).

Bussiliput lapsille n.  200.

Auto, bensat n. 150, muut kulut en ole laskenut, mutta kaippa siitä suunnilleen saman verran tulee kun laskee vakuutukset, huollot jne.

Loput 300 sitten vaatteisiin, puhelinlaskuihin, satunnaiseen huvitteluun, remontteihin, sisustamiseen...

Säästöön ei jää mitään. Harrastuskuluista voisi tinkiä, mutta ei lasten menot ole se ensimmäinen mistä alan tinkimään. No lapsilisät tulee vielä lisäksi, ne menee kahden nuorimman pk-maksuihin. Että ei näillä tuloilla mitenkään erityisen leveää elämää vietetä, jos nyt ei köyhäilläkään.

Vierailija
33/145 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se suuri ole, mutta on kuitenkin 600 € suurempi kuin suomalaisten keskimääräinen palkka. Erityisesti naisvaltaisilla aloilla, joissa vaaditaan AMK-tutkinto, alkupalkka on kuitenkin useamman satasen pienempi kuin AP:n NETTOpalkka ja vuosiin ei ole enää ollut uusille ikälisiä, henk.koht. tai tehtäväkohtaisia lisiä. Näin esim. sote- ja rahoitusalalla. Kaiken kaikkiaan palkat ovat matalia.

Vierailija
34/145 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mä asun Seinäjoella ja tienaan 2-vuorotyössä elintarvikealalla noin 4600 €/kk

palkkani itse asiassa nousi lähes tonnilla kun muutimme Hgistä viitisen vuotta sitten, sama homma miehen palkan kanssa

mitään ei tosin saa ellei itse pyydä....

En usko että Itikka maksaa noin paljon duunarille vaikka tekis ympärivuorokauden. 

Vierailija
35/145 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta ihminen on kyllä hyvätuloinen, jos on mahdollista matkustella, ostella uutta elektroniikkaa, maksaa kalliista harrastuksista, omistaa kaksi autoa jne. Suomalaisten käsitys hyvätuloisuudesta on ehkä vähän vääristynyt. Ajatellaan, että hyvin tienaavat ovat jotain superrikkaita, ja "pienpalkkaistenkin" kuuluu käydä vähintään kerran vuodessa ulkomaanmatkalla.

Vierailija
36/145 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitäpä ap se, että miksi sulle pitäisi sen takia maksaa enemmän palkkaa kun sulla ei ole puolisoa tienaamassa perheelle rahaa ja sulla on monta lasta?

Kyllä lapset ja yksinhuoltajuus tuo sitten kelalta ylimääräistä rahaa, se sun palkka on tarkotettu vaan sun elämiseen, jos  olisit lapseton sinkku, eläisit ihan herroiksi, palkkasi on kuitenkin reilusti enemmän kuin suurimmalla osalla ihmisiä.

Jo kahden tuhannen bruttopalkka on monelle, varsinkin naiselle, kaukainen unelma, ja siitäkin menee neljäsosa veroihin.

Jos minä tienaisin neljä tonnia, niin maksaisin ilomielin siitä veroja 1300€, varsinkin jos mulla on lapsia joiden päivähoito on maksanut tonnin per kuukausi per kersa kunnalle, ja koulut siihen päälle. 

Vierailija
37/145 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se isopalkka jos keskipalkkakin on about 3000e-3300e/kk ja siitä käteen jää 2000-2100e/kk niin on vaikka tuo keskipalkka on typerätapa laskea keskimääräisiä kk ansioita

Sillä mediaanipalkka oli parempi ja tarkempi joka ilmoittaa montako kpl ihmistä saa esim:

10000e/kk kpl x 7500e/kk kpl x 5000e/kk kpl x 4000e/kk kpl x 3000e/kk kpl x 2000e/kk kpl x 1500e/kk kpl x 1000e/kk kpl x tai jopa 750e/kk kpl ( min. /Takuu eläke )

600e/kk kpl x ( työtön perus päiväraha min. )

Olet selvästi hyväoseisten puolella , vaikka miten mitattaisiin.

Itse M39 osa-aika työssä 1500e/kk netto 1100e /kk ei naurata

Ura otti syvän kyykyn 2014 ennen 2000-2500e /kk palkka nyt on tuolla 1500e brutolla kärvistellä ja jotkut vieläkin huono-onnisemmat eivät saa edes tuota.

Yllättävän pienillä rahoilla monet joutuu todellisuudessa selviämään, mutta monet vaan valehtelee ja vääristelee asioita koska eivät kehtaa puhua totta.

Vierailija
38/145 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla brutto 4500 ja netto 3000. Hyvin tullaan toimeen, mutta jos haluaa, että jotain jää säästöön, ei ole varaa millä mällätä. Kolme teiniä perheessä huolehtivat kiitettävästi rahanmenosta. Keväällä teinien tarpeisiin ostettu mm. polkupyörä 600 € (ei löytynyt käytettynä etsinnästä huolimatta ja tämä on tarkoitettu seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi) ja lentolippuja koulumatkoihin 800 € (nykyisin kouluissa jo yläkoulusta alkaen aktiivista kansainvälistä toimintaa), 

Vierailija
39/145 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. 

Ansaitsen tällä hetkellä ja todennäköisesti lopputyöelämäni (olen ollut alalla 30 vuotta) 2500 e bruttona ja saan käteen 1800. Eli saan vähemmän bruttona kuin sinä nettona. Miehellä on ollut samansuuruinen palkka kuin minulla koko työelämänsä. Olemme kasvattaneet kolme lasta ja remontoineet vanhan puutalon katosta lattiaan. Lomamatkoilla olemme käyneet säästämisen jälkeen muutaman vuoden välein. Pärjäämme, mutta emme esimerkiksi pysty tukemaan korkeakouluopinnoissa aloittelivia lapsiamme juuri ollenkaan.

Sinulle sanoisin, että ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot... Älä valita, olet hyväosainen!

T. Maisteri kunta-alalta

Vierailija
40/145 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin, jos neljästä tonnista jää käteen 2700 euroa. Sulla on verotus kohdillaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan