Muita joiden vuosibrutto vain 30 000 ja miettivät lapsen hankkimista?
Voiko näillä tuloilla hankkia lasta? Entä paljonko saisi äitiysrahoja yms? Sen laskurin mukaan pitäisi vähennyksien jälkeen laskea, tarkoittaako se kaikkia vähennyksiä? Eli 23k bruton mukaan? Silloinhan saatavat rahat ovat ihan itkettävän pienet! Voiko joku laskea mulle paljon saisin kuukaudessa?
En haluisi kokonaan luottaa miehen tuloihin, vaan saada myös itse tuloja. Mutta olen pian jo 30, voinko jäädä enää odottamaan parempi tuloja?! Siihen menisi noin neljä vuotta, mutta nousu olisi noin 10 tuhatta vuodessa eli aika paljon... Ajatuksia?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka on ap:lla ainakin mennyttä sen siliän tien, kun raskaus tulee työnantajan tietoon. Eli kalliiksi tulee, todellakin.
...työnantajalle jos antaa ketjutetulle duunarille lemput raskauden vuoksi ;)
Meillä on kaksi lasta ja brutto tulot yhteensä alle 30 000€ (mies käy töissä, minä opiskelen). Asutaankin ihan mukavasti kolmiossa hyvällä paikalla isossa kaupungissa. Eli ei olla missään landella, missä asumiseen ei mene juuri mitään.
Ollaan pärjätty ihan omin avuin oikein mainiosti. Ei ole kyse suurista tuloista, vaan kohtuullisista menoista tässäkin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai siis pelkästään omat tulosi on 30k ja miehesi vielä päälle vai?
Niin. Mies on tosi hyvätuloinen, mutta ei se nyt tähän asiaan kuulu, koska haluan itse tienata ja maksaa lapseni menot, ainakin osan niistä. En kestä ajatusta, että eläisin miehen rahoilla. Nykyinen asuntommekin on tällä hetkellä minun omistuksessa. Ap
Oletko vähän tyhmä? Nythän miehesi elää sinun rahoilla jos kerran asunto on sinun. Ja lapsen kuluista maksaa enemmän se joka tienaa enemmän.
Mutta älä tee lasta. Niin on paras kaikille.
En ole tyhmä. Mies maksaa kyllä puolet asumiskuluista eli oikeastaan minä olen tässä saajana. Millä perusteella minun ei kuuluisi lisääntyä, kun kaiken maailman tusinabimbotkin lisääntyvät nollatuloilla? Oletko kenties itse joku täysin tuloton sossupummi vai miksi tuollainen viesti? Ap
Kannattaa muistaa,että et voi tietää kauanko teillä kestää tulla raskaaksi. Taloudellisen tilanteen kannalta ottaisin huomioon se,että työpaikkasi ei ole vakituinen. Sen ajan mitä olet kotona lapsen kanssa voit säätää menojasi tulojen mukaan mutta tilanne käy hankalaksi,jos ei ole töitä mihin palata. Lisäksi olette perhe ja teillä on yhteinen talous ,joten miehen tuloilla on suurikin merkitys kauanko kotona voit lapsen kanssa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai siis pelkästään omat tulosi on 30k ja miehesi vielä päälle vai?
Niin. Mies on tosi hyvätuloinen, mutta ei se nyt tähän asiaan kuulu, koska haluan itse tienata ja maksaa lapseni menot, ainakin osan niistä. En kestä ajatusta, että eläisin miehen rahoilla. Nykyinen asuntommekin on tällä hetkellä minun omistuksessa. Ap
Meinasit siis tehdä yksin lapsen? Spermapankistako haet isän lapselle?
Se, että täällä aina sanotaan, ettei saa luottaa miehen tuloihin tarkoittaa lähinnä sitä, ettei missään nimessä saa tehdä niin, että jää kotiäidiksi vuosikausiksi ilman omia tuloja miehen tulojen ja anteliaisuuden varaan, koska sitten jos ero joskus tulee ja mies alkaa ikäväksi, sinulla ei ole yhtään omaa rahaa, omia säästöjä tai eläkettä kertyneenä. Jos joku haluaa olla kotirouvana, silloin tehdään kirjallinen sopimus asiasta ja huolehditaan siitä, että esim. eläke karttuu samalla tavalla kuten palkkatyössä ollessakin.
Tilanne, jossa sinä olet yhdessä miehesi kanssa hankkimassa yhteistä lasta, on vähän toisenlainen. Lapsenne on teidän yhteinen joten molempien tulisi huolehtia syntyvistä kuluista sopivassa suhteessa omiin tuloihin. Jos mies tienaa enemmän, hän pystynee myös maksamaan lapsesta johtuvia menoja enemmän. Sinulle tulee joka tapauksessa ansionmenetystä ja katko työuraan, joten siinäkin suhteessa on oikeudenmukaista, että mies huolehtii omasta osuudestaan tai vähän enemmänkin.
Mainitsemillasi bruttotuloilla voi oikein hyvin hankkia lapsen, mutta jos sinua epäilyttää, kannattaa miettiä, oletko sittenkään vielä valmis. Onko sinulla paljon velkaa tai suuret menot tällä hetkellä, jos tuntuu, että nuo tulot eivät riittäisi lapsen hankintaan? Lapsesta tulee joka tapauksessa paljon kuluja, ja omista menoista täytyy varmasti nipistää tosi paljon. Jos siihen ei ole valmis ei kannattane lasta ajatella ihan vielä.
Minä tienaan tuon 30 tonnia ja mies 60 tonnia vuodessa. Mun mielestä meillä ei todellakaan ole varaa hankkia lapsia... Mielestäni lapsia kannattaa alkaa suunnittelemaan vasta sitten kun voi tarjota paremman lapsuuden kuin mitä itsellä oli.
Vierailija kirjoitti:
Se, että täällä aina sanotaan, ettei saa luottaa miehen tuloihin tarkoittaa lähinnä sitä, ettei missään nimessä saa tehdä niin, että jää kotiäidiksi vuosikausiksi ilman omia tuloja miehen tulojen ja anteliaisuuden varaan, koska sitten jos ero joskus tulee ja mies alkaa ikäväksi, sinulla ei ole yhtään omaa rahaa, omia säästöjä tai eläkettä kertyneenä. Jos joku haluaa olla kotirouvana, silloin tehdään kirjallinen sopimus asiasta ja huolehditaan siitä, että esim. eläke karttuu samalla tavalla kuten palkkatyössä ollessakin.
Tilanne, jossa sinä olet yhdessä miehesi kanssa hankkimassa yhteistä lasta, on vähän toisenlainen. Lapsenne on teidän yhteinen joten molempien tulisi huolehtia syntyvistä kuluista sopivassa suhteessa omiin tuloihin. Jos mies tienaa enemmän, hän pystynee myös maksamaan lapsesta johtuvia menoja enemmän. Sinulle tulee joka tapauksessa ansionmenetystä ja katko työuraan, joten siinäkin suhteessa on oikeudenmukaista, että mies huolehtii omasta osuudestaan tai vähän enemmänkin.
Mainitsemillasi bruttotuloilla voi oikein hyvin hankkia lapsen, mutta jos sinua epäilyttää, kannattaa miettiä, oletko sittenkään vielä valmis. Onko sinulla paljon velkaa tai suuret menot tällä hetkellä, jos tuntuu, että nuo tulot eivät riittäisi lapsen hankintaan? Lapsesta tulee joka tapauksessa paljon kuluja, ja omista menoista täytyy varmasti nipistää tosi paljon. Jos siihen ei ole valmis ei kannattane lasta ajatella ihan vielä.
Jos mies vaikka maksaa muiden kulujen lisäksi kokonaan asumisen, niin silloinhan myös minun omaisuus karttuu (minun asunto). Ollaan kuitenkin pian menossa ilman avioehtoa naimisiin, koska haluamme lapselle turvallisen rakastavan perheen, eli toisaalta kaikki miehenkin omistukset tulevat tavallaan minulle jos ero tulisi (en siihen usko).
Tilanne on sillein hyvä, että voisimme maksaa säästöillä (miehen) saman tien asuntolainan pois, mutta se ei ole järkevää korkotilanteen takia. Ainoa ongelma on mun pään sisällä, että olen itse niin pienituloinen. Tavallaan myös katkera siitä, että minä olenkin se köyhempi meistä. Ärsyttää. Pitäisikö minun avioliiton lisäksi tehdä vielä tuollainen eläkesopimus juttu? Tuntuu, että näillä tuloilla se eläkekertymä on kuitenkin ihan naurettavan pieni :/ Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies vaikka maksaa muiden kulujen lisäksi kokonaan asumisen, niin silloinhan myös minun omaisuus karttuu (minun asunto). Ollaan kuitenkin pian menossa ilman avioehtoa naimisiin, koska haluamme lapselle turvallisen rakastavan perheen, eli toisaalta kaikki miehenkin omistukset tulevat tavallaan minulle jos ero tulisi (en siihen usko).
Tilanne on sillein hyvä, että voisimme maksaa säästöillä (miehen) saman tien asuntolainan pois, mutta se ei ole järkevää korkotilanteen takia. Ainoa ongelma on mun pään sisällä, että olen itse niin pienituloinen. Tavallaan myös katkera siitä, että minä olenkin se köyhempi meistä. Ärsyttää. Pitäisikö minun avioliiton lisäksi tehdä vielä tuollainen eläkesopimus juttu? Tuntuu, että näillä tuloilla se eläkekertymä on kuitenkin ihan naurettavan pieni :/ Ap
Olettkeko lakimiehellä teettäneet tuon eläkekertymä sopimuksen ja miten se käytännössä toimii? Eli maksetaanko tavallaan jotain yrittäjän eläkemaksuja? Ap
Jos nyt jo ressaat lapsen hankintaa noin paljon nii älä hanki!
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt jo ressaat lapsen hankintaa noin paljon nii älä hanki!
Olen kuule sellainen ihminen, että olen stressanut jo lapsesta asti ihan kaikkea, tuleva hammaslääkäri, koe tms niin olen valvonut öitä. Olen kuitenkin päättänyt hankkia perheen, ja nyt olen viimeiset vuodet miettinyt kaikki asiat ja mahdolliset ongelmat etukäteen. Olen vain stressaava ihminen, enkä usko muuttuvani. Ap
Minusta ap vaikuttaa todella fiksulta. On hyvä miettiä omatkin tulot ja varallisuus kuntoon ennen lapsen yrittämistä. Asiallista toimintaa! Tuollaisen naisen minäkin ottaisin ;) m26
Tää on nyt varmasti provo, en tajua miten ap voi muuten olla noin pihalla.
Jos olet ihan itse hakeutunut ammattiin, jossa bruttotulot on noin 30000€/vuosi, niin omapahan on valintasi. Tulojesi mukaan myös eläkkeesi kertyy, jos se huolettaa, voit itse alkaa säästää myös eläkerahastoon. Kysy lisää omasta pankistasi. Se, että mies on parempipalkkainen, ei tarkoita, että hänen pitäisi maksaa sinun eläkkeesi. Tuo eläkkeen kertymisen varmistaminen koski tilannetta, jossa toinen osapuoli on kotona vuosikausia tai jopa koko työuransa. Se, että olet lapsen kanssa kotona vuoden tai kaksi, ei välttämättä ole sama juttu.
Jos sinua ahdistaa noin paljon olla köyhempi tai vähemmän tienaava osapuoli, kannattaa keskittyä nyt työntekoon ja miettiä niitä lapsia vasta sitten kun talous on sellaisella tasolla kuin haluat.
Tuleva hammaslääkäri? Opiskeletko vielä ja tulosi on siksi noin pienet? Meinasitko tehdä lapsen kesken opiskelujen?
Vierailija kirjoitti:
Tuleva hammaslääkäri? Opiskeletko vielä ja tulosi on siksi noin pienet? Meinasitko tehdä lapsen kesken opiskelujen?
Aah, my bad, siis stressaat tulevaa hammaslääkäriä. Sori! Unohtakaa viestini :D
Teidän ehkä kannattaa keskittyä elämässä ihan muihin juttuihin kuin lapsiin. Matkustelkaa vaikka luksuskohteisiin täysihoidolla, sopisi ehkä paremmin teille kuin lasten kasvattaminen.
Mikähän on ongelma? Mies elättää lapsen omalta osaltaan. Ja kenenkään ei ole pakko olla vuosia kotona. Haet töitä heti kun vanhempainvapaa päättyy, niin me muutkin pätkätyöläiset ollaan tehty.