Sellonsoitto kerrostalossa, naapuri ei tykkää :(
Olen sellisti, ja minun on pakko harjoitella asunnossani kerrostalossa. Yritän ajoittaa harjoitukseni järkeviin kellonaikoihin, yleensä klo 13-19 välille, jotta häiritsisin mahdollisimman harvoja. Käytössä on luonnollisesti sordino (joka hiljentää ääntä jonkin verran), mutta tiedän soiton kuuluvan silti hyvin naapuriasuntoihin.
Ainakin yläkerran naapuri on tehnyt erittäin selväksi, ettei soitto miellytä. Hän napsauttaa välittömästi stereot täysille kun alan soittaa, ja tömistelee ympäri asuntoa kantapäillään. Lopettaa sitten kun minäkin lopetan. Voi olla että muitakin naapureita häiritsee, mutta mitään merkkejä en ole huomannut muualta kuin yläkerrasta.
Minua tilanne häiritsee suunnattomasti. Olen musiikin opiskelija, ja mukana useissa kokoonpanoissa ja projekteissa, ja kotona harjoittelu on aivan pakollista. En soita huonosti, mutta harjoittelu on tietenkin usein vaikeiden kohtien toistamista ja sen sellaista, ja tiedän ettei se ole miellyttävää kuunneltavaa.
Olen alkanut pelätä harjoittelemista, ja stressaan asiaa jatkuvasti. Olen miettinyt muuttoa, mutta asuntoni on hyvällä paikalla ja edullinen, joten toisaalta miksi lähtisin. Minulla on oikeus harjoitella, mutta ymmärrän silti naapureita täysin. En vain voi heidän vuokseen lopettaa, sillä tästä tulee ammattini.
Mitä mieltä olette? Miten tulisi toimia?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaha, taas on ketju täynnä juuri niitä ihmisiä, joilla ei ole kokemusta tarpeeksi häiritsevästä naapurista. On todella helppo muodostaa mielipiteensä mutun ja arvailun pohjalta: ei sinun hampaanpaikkauksesi voi sattua, kun ei minullakaan sattunut, eikä tuo sinun pähkinäallergiasi nyt mikään kauhea voi olla, kun minullakin menee kaksi pussillista ennen kuin tuntuu missään, eikä sinun sellonsoittosi naapureita voi häiritä, kun ei minun talossani mitään kuulu.
Toivottavasti teidän seinä- tai tonttinaapuriksenne muuttaa juuri sen laatuinen ihmishirviö, joka tekee elämästänne epämiellyttävää äänellä, hajulla tai käyttäytymisellään. Saatte sitten maistaa sitä, mikä ennen tuntui niin mahdottomalta.
Sellonsoitto päiväsaikaan ei ole mikään kamala häiriö. Tämän voin aivan rehellisesti sanoa. Minulla on myös kokemusta hirviönaapureista ja voin sanoa ettei ne mitään sellonsoittajia olleet. Vaan sellaisia jotka möykkäsivät joka saakelin yö ja polttivat tupakkaa sisällä/rappukäyvässä. Jos ei kykene järjestyssääntöjä kunnioittamaan niin ei pidä kerrostalossa asua. Ja jos ei kykene sellonsoittoa kohtuullisiin kellonaikoihin naapuristaan sietämään niin ei pidä kerrostalossa asua. Yksinkertaista.
Et sitten ymmärtänyt lukemastasi yhtään mitään. Jos sinun naapuriksesi muuttaa sinun elämäsi ikäväksi tekevä sellisti, sellon soittaminen on kamala häiriö. Yksikään ihminen tässä ketjussa - ap mukaan lukien - ei tiedä, miltä tuo soittaminen kuulostaa ap:n naapurissa. Ilmeisesti riittävän pahalta.
Sellossa on tappi lattiaa vasten ja todella kova ääni, joten ap:ltä on jäänyt järki käyttämättä joko soitinta tai asuinpaikkaa valitessa. Hän itse sanoo, että "harjoittelu on tietenkin usein vaikeiden kohtien toistamista ja sen sellaista, ja tiedän ettei se ole miellyttävää kuunneltavaa", eli hän tietää olevansa häiriöksi. Hänen kannattaa etsiä jokin ratkaisu häiriköintiinsä ennen kuin yläkerrassa esimerkiksi ostetaan puukengät kokopäiväkäyttöön - ei tietenkään missään samalla mitalla antamisen mielessä, vaan ihan jalkaterän terveyden vuoksi.
Jos on pakko harjoitella kerrostaloasunnossa niin rakenna siihen äänieristetty huone.
Sellon soittaminen on aivan normaali ääni kerrostalossa. Jos et siedä sellon soittoa kohtuullisiin kellonaikoihin, niin muuta nyt hyvän tähden sinne maaseudulle urputtamaan. Vaikka kyllä sielläkin voi asua vaikka räkättirastas suoraan ikkunasi takana. Tai naapurin isäntä levittää paskaa pellolle juuri kun haluaisit pitää puutarhajuhlat.
Vierailija kirjoitti:
Sellon soittaminen on aivan normaali ääni kerrostalossa. Jos et siedä sellon soittoa kohtuullisiin kellonaikoihin, niin muuta nyt hyvän tähden sinne maaseudulle urputtamaan. Vaikka kyllä sielläkin voi asua vaikka räkättirastas suoraan ikkunasi takana. Tai naapurin isäntä levittää paskaa pellolle juuri kun haluaisit pitää puutarhajuhlat.
Minkä vuoksi ne häiriötä aiheuttavat ihmiset eivät muuta maalle? Miksi aina ollaan vaatimassa muuttoa niiltä, jotka elävät rauhasssa ja häiriköimättä?
Naapurisi on vain hankala ihminen. Kyse ei ole sellonsoitosta, jos määrät ovat oikeasti alle tai max tunnin päivässä, vaikka ihan joka päivä, vaan hänen luontestaan.
Minä olen saanut nimettömiä lappuja alakerran naapurilta, koska vedin verhot ikkunan eteen ennen nukkumaan menoa. Naapuri osasi kertoa tämän tapahtuneen 23.15 ja 23.23. Jos on sitä lajia, jota häiritsee toisten ihmisten olemassaolo, niin kerrostalossa asuessa häiriintyy aina jostakin.
Voisitko ehkä soittaa aina samaan aikaan? silloin naapuri ehkä lähtee salille tai kävelylle? Ja ehkä se pahin tekniikkatoisto kannattaa keskittää koululle, ja soittaa kotona jotain suhtkoht melodista?
Oletteko te jotkut siis sitä mieltä että kerrostalossa ei saisi soittaa ollenkaan mitään instrumenttia? Entä sitten stereoista tuleva musiikki? Koirien haukunta? Lasten leikit? Imurointi? Miksi juuri soittaminen on suurta häiriköintiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä vuoksi ne häiriötä aiheuttavat ihmiset eivät muuta maalle? Miksi aina ollaan vaatimassa muuttoa niiltä, jotka elävät rauhasssa ja häiriköimättä?
Koska musisointi päiväsaikaan kohtuullisia aikoja kerrallaan on ihan laissa määritelty kohtuulliseksi meluksi ja elämisen ääneksi. Elämisen ääniä pitää kerrostalossa sietää muilta, jos ei siihen pysty, niin kukaan ei pakota jäämään.
Lain mukaan ap toki SAA soittaa kotonaan, mutta selvästi tämä soitto nyt naapuria häiritsee. Paras olisi kasvokkain keskustella naapurin kanssa ja todeta oikeus kohtuullisesti kotona harjoitella. Varmasti naapuria helpottaisi, jos hän tietäisi milloin ja kuinka pitkään soitto kestää. Sopisitte ehkä harjoitusajat ennakkoon tai ainakin antaisit naapurille seuraavan viikon ajat tietoon? Samalla selittäisit, että käytät sitä sordiinoa ja ehkä jotenkin soittopaikkaasi voisi vielä eristää? Voisiko isännöitsijä tulla keskusteluun mukaan? Tietysti hulluja on monenlaisia, ja jotkut ihmiset vain ovat sellaisia, ettei heidän kanssaan tule toimeen.
Jos ap olisi mun naapuri, niin jäisi sellon soitot hyvin lyhyeen... :) Ap:n onnea ettei ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap olisi mun naapuri, niin jäisi sellon soitot hyvin lyhyeen... :) Ap:n onnea ettei ole.
Kovaa puhetta anonyyminä netissä. Todellisuudessa et voisi soitolle mitään.
Vierailija kirjoitti:
No tällaisestahan tulee hyvä mieli. Minun on soitettava, koska opiskelen sellonsoittoa. Käytän ääntä vaimentavaa sordinoa, pidän harjoitusajat minimissä ja sellaisten kellonaikojen välissä kun mahdollisimman moni on esim. töissä. Viikonloppuisin en soita ollenkaan. Tämän enempää en voi ottaa naapureita huomioon, eikä sääntöjen mukaan minun tarvitsisi ottaa näinkään paljoa. Haluan kuitenkin mahdollisimman vähän häiritä muita.
On kerrostalossa muitakin häiritseviä ääniä, esim. vauvan itku öisin on jo ihan eri luokkaa häiritsevyydeltään. Mutta noille asioille ei nyt vaan voi mitään. Minulla ei ole köyhänä, suuren kaupungin keskustassa asuvana opiskelijana mitään mahdollisuutta asua muualla kuin kerrostalossa.
ap
Vaihtaisin naapurini koirat milloin vain yhteen sellistiin!
En jaksanut lukea kaikkia kommentteja, mutta halusin toivottaa tsemppiä ap:lle. Aika ikäviä ja vihamielisiä kommentteja olet saanut, vaikka vaikutat huomaavaiselta, ja yrität huomioida naapurisi. Minusta soittaminen on normaalia elämisen ääntä, ja naapurin pitää se ymmärtää. Joku tunti päivässä on vielä aika vähän oikeasti. Kun noudattaa taloyhtiön hiljaisuus-aikoja (yleensä 22-07) niin muina aikoina kyllä saa soittaa vaikka useammankin tunnin päivässä. Naapurisi kuulostaa todella häiriintyneeltä tapaukselta, mutta jos uskallat, voithan kysyä häneltä että mihin aikaan hänelle sopisi että soittaisit ja yritätä keksiä jonkun hänelle paremmin sopivan ajan. Mitään velvollisuutta sinulla ei tähän ole, eikä hänkään ole yrittänyt asiaa järkevästi hoitaa, joten en nyt tiedä pitääkö sinunkaan. Jos naapurina itse häiriintyisin moisesta esim siksi että tuo soitto tulisi esim vauvan nukutus aikaan, menisin ystävällisesti soittamana ovikelloa ja kysyisin voisiko soittaja soittaa johonkin muuhun aikaan kuin juuri vauvan nukutusaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Jaha, taas on ketju täynnä juuri niitä ihmisiä, joilla ei ole kokemusta tarpeeksi häiritsevästä naapurista. On todella helppo muodostaa mielipiteensä mutun ja arvailun pohjalta: ei sinun hampaanpaikkauksesi voi sattua, kun ei minullakaan sattunut, eikä tuo sinun pähkinäallergiasi nyt mikään kauhea voi olla, kun minullakin menee kaksi pussillista ennen kuin tuntuu missään, eikä sinun sellonsoittosi naapureita voi häiritä, kun ei minun talossani mitään kuulu.
Toivottavasti teidän seinä- tai tonttinaapuriksenne muuttaa juuri sen laatuinen ihmishirviö, joka tekee elämästänne epämiellyttävää äänellä, hajulla tai käyttäytymisellään. Saatte sitten maistaa sitä, mikä ennen tuntui niin mahdottomalta.
Vertaat päiväsaikaan kerrostalossa selloa soittavaa ihmishirviöön? Sinulla ei todellakaan taida olla mitään kokemusta oikeasti häiritsevistä naapureista...
Treenaa kellarissa? Ei ole pitkä matka. Itse olen käynyt siellä bongoja paukuttelemassa.
Meidän talossa asuu ammattimuusikko. Hän soittaa kotonaan silloin tällöin. Kukaan ei valita. Päinvastoin. Hän sitten esiintyy vastavuoroisesti aina taloyhtiön pihajuhlissa.
Sellonsoitto päiväsaikaan ei ole mikään kamala häiriö. Tämän voin aivan rehellisesti sanoa. Minulla on myös kokemusta hirviönaapureista ja voin sanoa ettei ne mitään sellonsoittajia olleet. Vaan sellaisia jotka möykkäsivät joka saakelin yö ja polttivat tupakkaa sisällä/rappukäyvässä. Jos ei kykene järjestyssääntöjä kunnioittamaan niin ei pidä kerrostalossa asua. Ja jos ei kykene sellonsoittoa kohtuullisiin kellonaikoihin naapuristaan sietämään niin ei pidä kerrostalossa asua. Yksinkertaista.