Sellonsoitto kerrostalossa, naapuri ei tykkää :(
Olen sellisti, ja minun on pakko harjoitella asunnossani kerrostalossa. Yritän ajoittaa harjoitukseni järkeviin kellonaikoihin, yleensä klo 13-19 välille, jotta häiritsisin mahdollisimman harvoja. Käytössä on luonnollisesti sordino (joka hiljentää ääntä jonkin verran), mutta tiedän soiton kuuluvan silti hyvin naapuriasuntoihin.
Ainakin yläkerran naapuri on tehnyt erittäin selväksi, ettei soitto miellytä. Hän napsauttaa välittömästi stereot täysille kun alan soittaa, ja tömistelee ympäri asuntoa kantapäillään. Lopettaa sitten kun minäkin lopetan. Voi olla että muitakin naapureita häiritsee, mutta mitään merkkejä en ole huomannut muualta kuin yläkerrasta.
Minua tilanne häiritsee suunnattomasti. Olen musiikin opiskelija, ja mukana useissa kokoonpanoissa ja projekteissa, ja kotona harjoittelu on aivan pakollista. En soita huonosti, mutta harjoittelu on tietenkin usein vaikeiden kohtien toistamista ja sen sellaista, ja tiedän ettei se ole miellyttävää kuunneltavaa.
Olen alkanut pelätä harjoittelemista, ja stressaan asiaa jatkuvasti. Olen miettinyt muuttoa, mutta asuntoni on hyvällä paikalla ja edullinen, joten toisaalta miksi lähtisin. Minulla on oikeus harjoitella, mutta ymmärrän silti naapureita täysin. En vain voi heidän vuokseen lopettaa, sillä tästä tulee ammattini.
Mitä mieltä olette? Miten tulisi toimia?
Kommentit (77)
"Mene metsään soittamaan"? Suomessa on ulkona aikas viileää suurimman osan vuotta, ja useimmat soittimet tykkäävät todella kyttyrää kylmästä. Ja kuka ihme haluaa kuunnella katusoittajana jonkun etydinpuolikasta uudestaan ja uudestaan sahattuna? Osa harjoittelusta on väkisinkin nimittäin juuri sellaista toiston toiston toistoa.
Minäkin olen sellisti ja olen asunut koko ikäni kerrostalossa. Aloitin sellonsoiton 5-vuotiaana, joten naapurit eri taloissa ovat saaneet kuunnella harjoituksiani viimeiset 30 vuotta. Kukaan ei ole koskaan valittanut. Siis koskaan.
Kerrostalossa saa ja pitää kuulua elämisen ääniä. Jos niitä ei kestä, voi muuttaa omakotitaloon tai vuorata oman asuntonsa niin, ettei muualta kuulu ääniä. Selloa saa soittaa, lapset saavat leikkiä, saa laulaa ja riidellä kovaäänisesti. Hiljaisuusajan jälkeen ei ja niistä metelistä saa valittaa.
Oi voi, sellohan on kaunisääninen soitin, minkälaisia juntteja ap:lla on oikein naapurina? Minusta olisi hienoa saada kuulla harjoittelua. Helsingissä varmaan asut ja Sibiksessä opiskelet? Olisiko mitään ideaa laittaa joku FB-ryhmä pystyyn, missä voisitte täsmäyttää musiikinystävät ja harjoittelupaikkoja kaipaavat opiskelijat?
Sinä siis soitat selloasi ja naapuri vääntää itselleen musiikkia ja tanssii todella raskain askelin peittääkseen inhoamansa sellon äänet. Kun lopetat soittamisen, naapurikin lopettaa ja saatte taas kumpikin olla rauhassa.
Miksi vain naapurin pitäisi lopettaa metelöiminen?
Vierailija kirjoitti:
Oi voi, sellohan on kaunisääninen soitin, minkälaisia juntteja ap:lla on oikein naapurina? Minusta olisi hienoa saada kuulla harjoittelua. Helsingissä varmaan asut ja Sibiksessä opiskelet? Olisiko mitään ideaa laittaa joku FB-ryhmä pystyyn, missä voisitte täsmäyttää musiikinystävät ja harjoittelupaikkoja kaipaavat opiskelijat?
Hauska idea :) Olisi toki parasta, jos omassa kodissa voisi harjoitella niin paljon kuin sielu sietää, mutta tiedostan että niin ei voi tehdä. Tai vaikka voisikin niin en halua. En itsekään jaksaisi kuunnella jatkuvaa soittoa seinän takaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis soitat selloasi ja naapuri vääntää itselleen musiikkia ja tanssii todella raskain askelin peittääkseen inhoamansa sellon äänet. Kun lopetat soittamisen, naapurikin lopettaa ja saatte taas kumpikin olla rauhassa.
Ei pidä, mutta on kyllä käynyt selväksi ettei motiivina ole musiikin kuuntelu ja tanssi vaan mielen osoittaminen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
mikä on sordino?
https://en.wikipedia.org/wiki/Mute_(music)#/media/File:Mute_on_cello.jpg
Laki on puolellasi:
"Kannattaa käydä lukemassa korkeimman oikeuden ennakkopäätös KKO:1985-II-55 ennen kuin antaa samalla mitalla takaisin. Päätöstiivistelmän mukaan "A oli kerrostalossa hänen huoneistoonsa sen alapuolella olleesta B:n huoneistosta kuuluneen flyygelin soiton vuoksi toistuvasti soittanut radiolaitteella musiikkia selvästi suuremmalla äänenvoimakkuudella kuin musiikin kuuntelemiseksi A:n huoneistossa olisi ollut tarpeen. A:n katsottiin ilkeydestä häirinneen B:n kotirauhaa ja hänet tuomittiin rangaistukseen RL 24 luv. 3 a §:n 1 mom. nojalla."
Jos et uskalla lähestyä naapuria kasvotusten, entä jos laittaisit postiluukusta jotain kyselyä mihin kellonaikaan tai viikonpäivänä soittelu olisi suotavaa? Jos vastausta ei kuulu, voisit soitella ihan hyvillä mielin. Sentään yritit tulla tiukkapipoa vastaan.
Jos ei tosiaan kestä päiväsaikaan tapahtuvaa sellon soittoa, niin ei kannattaisi kerrostalossa asua. 156
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä, mutta on kyllä käynyt selväksi ettei motiivina ole musiikin kuuntelu ja tanssi vaan mielen osoittaminen.
Ap
Kuka sinä olet päättämään, kenen motiivi on tarpeeksi hyvä ja kenen ei?
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko sun on sisällä soittaa? Mene metsään tai puistoon, voit pistää sellolaatikon auki siihen eteen ja ehkä saat pari kolikkoakin.
Sulla ei taida olla edes mitään hajua millaisesta soittimesta puhutaan, sello on iso, kallis ja herkkä lämpötilanvaihteluille eikä sitä noin vaan raahata mihinkään metsään tai kadunkulmaan.
Meillä on kotona vaikka mitä soittimia ja niitä soitellaan aika huolettomasti vaikka läpi yön, ei ole vielä naapurit valittaneet. Voidaan kyllä rajoittaa soittamista sitten kun joku valittaa tai laittaa lapun ilmoitustaululle.
Muuttakaa valittajat maalle jos ette kestä mitään naapurista lähteviä ääniä, sellon ääni ei ole mitään verrattuna kiljuviin penikoihin ja räksyttäviin koiriin joita varmaan löytyy useammasta naapurista.
Rakastan sellon ääntä. Asuin aikoinaan ihan Sibelius-akatemian vieressä, ja kesällä siellä harjoiteltiin ikkunat auki. Minäkin avasin ikkunani että kuuluisi laulu paremmin. Ymmärtäisin naapuriasi jos soittaisit tuntikausia joka päivä ja keskellä yötä. Luulen että hän on ehkä niitä ihmisiä jotka häiriintyvät mistä hyvänsä äänestä. Eli jos et soittaisi, hän kyllä löytäisi valitettavaa jostain muusta asiasta tai toisesta naapurista.
Ymmärrän ettet ehkä halua mennä juttelemaan hänelle, mutta se voisi kuitenkin olla paras tapa saada joku ratkaisu asiaan.
Todellakin ihmettelen, että miten naapuri on nimenomaan sellosta suivaantunut. Ymmärtäisin ärsyyntymisen, jos asunnossa olisi akustiset rummut tai vaikkapa trumpettitrio treenaamassa. Sello ei todellakaan ole niitä kaikista kovaäänisimpiä soittimia. Vaikka soittaisi aivan täysiä niin ei tule erityisen kovat desibelit. Taitaa olla naapurina vaan sellainen ammattivalittaja. Keksimällä pitää keksiä milla voisi kiusata naapureita.
Ottaisin suoraan taloyhtiöön yhteyttä. Jos kerta naapuri toimii noin vihamielisesti, niin en uskaltaisi yksin mennä ovelle neuvottelemaan. Parempi että joku virallisempi taho lukee vähän lakia ja järjestyssääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö koulussasi ole harjoitteluhuoneita?
Onko olemassa joku musiikkialanoppilaitos, jossa on tarpeeksi harjoitteluhuoneita? En ole vielä yhdestäkään sellaisesta kuullut. Nimittäin seinät maksavat. Ei niitä tiloja määräänsä enempää voi olla. Eli osan harjoittelusta on pakko tapahtua jossain muualla kuin koulun tiloissa, ellei sitten suostu treenaamaan koululla esimerkiksi puolen yön aikaan. Harvalle tuo kuitenkaan on optimaalinen treeniaika, ja tehottomasta harjoittelusta ei ole mitään hyötyä, enemmänkin vaan haittaa.
Jaha, taas on ketju täynnä juuri niitä ihmisiä, joilla ei ole kokemusta tarpeeksi häiritsevästä naapurista. On todella helppo muodostaa mielipiteensä mutun ja arvailun pohjalta: ei sinun hampaanpaikkauksesi voi sattua, kun ei minullakaan sattunut, eikä tuo sinun pähkinäallergiasi nyt mikään kauhea voi olla, kun minullakin menee kaksi pussillista ennen kuin tuntuu missään, eikä sinun sellonsoittosi naapureita voi häiritä, kun ei minun talossani mitään kuulu.
Toivottavasti teidän seinä- tai tonttinaapuriksenne muuttaa juuri sen laatuinen ihmishirviö, joka tekee elämästänne epämiellyttävää äänellä, hajulla tai käyttäytymisellään. Saatte sitten maistaa sitä, mikä ennen tuntui niin mahdottomalta.
Vierailija kirjoitti:
Jaha, taas on ketju täynnä juuri niitä ihmisiä, joilla ei ole kokemusta tarpeeksi häiritsevästä naapurista. On todella helppo muodostaa mielipiteensä mutun ja arvailun pohjalta: ei sinun hampaanpaikkauksesi voi sattua, kun ei minullakaan sattunut, eikä tuo sinun pähkinäallergiasi nyt mikään kauhea voi olla, kun minullakin menee kaksi pussillista ennen kuin tuntuu missään, eikä sinun sellonsoittosi naapureita voi häiritä, kun ei minun talossani mitään kuulu.
Toivottavasti teidän seinä- tai tonttinaapuriksenne muuttaa juuri sen laatuinen ihmishirviö, joka tekee elämästänne epämiellyttävää äänellä, hajulla tai käyttäytymisellään. Saatte sitten maistaa sitä, mikä ennen tuntui niin mahdottomalta.
Olenko minä siis parin tunnin viikkoharjoittelulla ihmishirviö...? Toisen naapurini koirat haukkuvat viikossa enemmän kuin minä harjoittelen. Onko tuokin naapuri sitten ihmishirviö? (Minun mielestä ei ole)
Ap
Ei kai noilla harjoitusmäärillä pitäisi kenenkään hermostua. Jos naapurin reaktio ahdistaa, niin yrittäisin ensin kysyä naapurilta mikä soitossa niin paljon ärsyttää (esim. kesto vai kellonaika). Varaudu kuitenkin siihen, että naapuri ei ole yhteistyöhaluinen. Viimeinen keino on ottaa yhteyttä isännöitsijään ja pyytää tätä selvittäjäksi.