Miksi liikunta turvottaa?
Olen kävellyt viime aikoina paljon, noin 5-10 km päivittäin ja olen turvonneempi kuin koskaan. Päivinä jolloin en harrasta liikuntaa turvotusta ei ole. Voisiko joku selittää mistä johtuu?
Kommentit (8)
Lihakset kerää treenatessa nestettä.
Mikseivät huippu-urheilijat näytä turvonneilta?
Jos tekee raskasta liikuntaa niin neste kerääntyy lihakseen.
Aina kun teen kovan juoksutreenin mun sormet ja ranteet on (jo siinä suorituksen aikana) ihan turvonneet!
Kun kuormittaa lihaksia ne alkaa palautua ja sopeutua rasitukseen. Palautumiseen kuuluu se että saadaan rasituksessa syntyneet ryönät pois lihaksista, samalla alkaa pienten vaurioiden korjaaminen jos niitä on tullut. Lyhyesti: lihaksissa alkaa tapahtua kaikenlaista.
Kun lihaksissa alkaa tapahtua tavallista enemmän, tarvitaan nestettä kuskaamaan sitä sun tätä pois ja sitä sun tätä tilalle. Eli sulle tulee kovempi jano kuin treenin aikana syntynyt nestehukka vaatisi. Se neste poistuu vasta kun lihaksen tilanne on palautunut sellaiseksi ettei sitä kiivaampaa aineiden sinne tänne roudaamista enää tarvita.
Älä huoli ei se liikunta sua lopullisesti turvota. Kyllä ne kilot ja nesteet karisee. :)
Ihan sama ongelma minulla, niin ärsyttävää! Kun on urheillut, niin on ihan turvonnut ja kun ei urheile, niin on huomattavasti laihempi.
Muakin kiinnostaisi. Olin eilen salilla ja tänään vaa'assa +1,2 kf!!! 😳