Mitä on "normaali kotiruoka"?
Kun aina laihduttajille sanotaan, että syö normaalia kotiruokaa.
Entä jos joku syö kotonaan normaalisti itse tehtyä pitsaa, lasagnea, tortilloja yms? Se on sille ihmiselle normaalia kotiruokaa.
Meillä esimerkiksi syödään paljon erilaisia salaatteja, tortilloja, wokkeja, currya ja muuta etnisempää ruokaa ihan vain sen takia, kun emme pidä suomalaisen ruoan "perunaa, kastiketta ja suolaa ja pippuria mausteeksi" -meiningistä.
Jos meidän lapselle esimerkiksi sanottaisiin, että teepä vaihteeksi kunnon kotiruokaa, niin ei se jauhelihakastiketta ja perunaa tarjoilisi. Todennäköisesti saattaisi kokeilla tehdä sushia, koska tykkää siitä niin paljon.
Kommentit (30)
mies on arabi, joten meillä se normaali kotiruoka on välillä arabiruokaa
Moni läski ei syö minkään laista kunnon ruokaa, vaan luulee laihtuvansa kun paastoaa pitkälle iltapäivään. Sitten onkin jo kauhea nälkä ja napostellaan jotakin ja annoskoot on valtavia.
Normaali kotiruoka tarkoittaa tosiaan yhtä toisille ja toista muille. Meilläkin syödään paljon etnoa.
Mutta normaali kotiruoka tarkoittaa a) monipuolisuutta, ei keskittymistä kapeaan ruoka-aine/ruokalajivalikoimaan ja b) vähärasvaisuutta. Perinteisesti kun JUHLAruokiin (versus siis kotiruoka) yhdistetään rasvainen liha, kermat, sokerit, runsaus.
Lisäksi normaalin kotiruoan syömiseen liittyy noin määritelmällisesti kohtuullinen määrä. Ettei mässätä kuin juhlapyhinä.
Eli minusta normaalin kotiruoan voi määritellä paremminkin suhteessa juhlasyömiseen. Ei niinkään perinneruokiin tai vanhakantaiseen suomalaiseen ruokavalioon ja lajistoon.
Vierailija kirjoitti:
Moni läski ei syö minkään laista kunnon ruokaa, vaan luulee laihtuvansa kun paastoaa pitkälle iltapäivään. Sitten onkin jo kauhea nälkä ja napostellaan jotakin ja annoskoot on valtavia.
No jaa. Parempi sekin kuin että söisin sekä runsaan lounaan että napostelisin.
Minulla ei ole edes nälkä yleensä päivällä. Mutta jos poikkeuksellisesti syön lounaan, se ei kyllä mitenkään vähennä iltasyöpöttelyäni. On vaan lisänä päivän kalorinsaannissa.
Eli vähän menee nyt sulla mönkään toi teoria.
Normaali kotiruoka on 6 päivää ja jauhelihaa ja seitsemäntenä hernesoppa, johon on ruokaisuuden kohentamiseksi lisätty jauhelihaa.
Normaali kotiruoka on kotona perusraaka-aineista tehtyä ruokaa. Eli tehdään se ruoka liha/-kalaklöntistä ja/tai kasviksista valmistetaan se ateriaksi. Kotiruoka ei ole mitään kaupan valmismakaronilaatikkoa, mutta se voi olla sushia tai wokkeja, kun ne kastikkeetkin tehdään itse.
Einekset ja kaikenmoiset valmisjutut sisältävät turhia hiilihydraatteja, huonoja rasvoja ja lisäaineita ja lihottavat. Kaappaus keittiössä tv -ohjelma oli hyvä esimerkki oikeasta kotiruoasta eli Kari Aihinen näytti miten alusta asti valmistamalla ja tarvittaessa myös voita ja kermaa käyttämällä saa ravitsevaa ja hyvää ruokaa. Siinähän oli se opiskelijaporukkakin, jossa ne pojat söi mitä sattuu pitsoja. Opettelivat laittaan ruokaa ja kun Aihinen meni tarkistyskäynnille niin se yksihän oli laihtunutkin monta kiloa jättämällä valmisruoat pois.
Mä lasken normaaliksi kotiruuaksi ne ruuat, joita tehdessäni en enää kaiva reseptiä esiin. Siis ne sellaiset, jotka päätetään tyyliin kauppareissun aikana extempore.
Normaalia kotiruokaa on esimerkiksi hernari. Sitä syömällä laihtuu kun on terveellistä. Ja rupeaa myös pierettämään. Maha vaan paisuu kun suolistokaasut velloo siellä ja tulee ihan mieletön pierukonsertto tulokseksi kun kaikki purkautuvat peräreijästä pihalle. Ja pahalle haisee, mutta laihtuminen on taattu.
Lautasellinen ja lautasmallin mukaan? Onko lautasen halkaisija 16, 17, 20, 21, 23, 27 vai 30cm? Lapsuudenkodissani kotiruoka oli kyljystä, läskisoosia, uunimakkaraa ja perunamuusia ilman kasviksia tai salaattia, olen oppinut syömistapani sieltä ja vaikea sitä on muuttaa enää keski-iässä. Hoikka kyllä olen, kun en syö kuin kaksi kertaa päivässä. Kotiruoka on todella hämäävä määre, se kun tarkoittaa eri ruokia ja määriä eri ihmisille.
Kiintoisa kysymys. Samaten vitamiinilisistä sanotaan, että eihän niitä tarvitse, jos syö normaalia kotiruokaa. Eli mitä? Saako kaikenlaisesta kotiruoasta muka samat vitamiinit?
Kai siinä on ajatus, että ruoka ei ole yletöntä höttöä ja on kutakuinkin monipuolista. Itse en näe mitään kummallista siinä, että välillä syö eineksiä tai osa ateriasta on eineksiä. Ja samaten jonkun roskaruokapizzan voi halutessaan tehdä melko terveelliseksikin. Mitään suomalaiskansallista ideologiaa tuohon on varmaan turha liittää. Suomessa on mahtavia marjoja, sieniä ym. joista voi olla iloinen ja ylpeä, mutta käytännössähän "perinteinen suomalainen ruoka" on ollut valtaosin keitettyjä perunoita ja kastiketta ja kahvin kanssa pullaa. Hyvin kärjistettynä kyllä, mutta aika monelle tämä on ollut ruokailun jonkinlainen perusta, jota ruokalusikallinen porkkanaraastetta ei ihan hirveästi muuta.