Tärkein narsistin tunnusmerkki on tämä:
Kontrollinhalu.
Helvetinmoinen kontrollinhalu kaikkiin asioihin. Määräilevyys, ylevyys, kaikentietävä kaikista asioista.
-määrää parisuhteessa, perheessä rahankäytöstä, ajankäytöstä, jopa puolison omat rahat kyttää kuin omansa.
-psykopaatin erottaa narskusta väkivalta.
Väkivaltaa käyttävä narsisti on siis psykopaatti.
-pahimmillaan neljän seinän sisällä elää kouluttautunut nainen, jonka rahat, harrastukset, kaverit kontrolloi " ihana" narsistimies. Nainen tienaa mutta ei saa käyttää edes omia tienaamiaan rahojaan kuten tahtoo, vaan mies omii ne.
Pahimmillaan nainen ei pääse tarvittaessa edes lääkärin vastaanotolle.
-kysessä itsemääräämisoikeuteen puuttuminen jopa
VAPAUDENRIISTO,
mutta 10-30 vuoden sairaat suhteet ovat jo tehneet tehtävänsä näiden sairaiden perheiden sisäiseen dynamiikkaan.
-joskus psykopaatin puolison armahtaa vain sairaan psykopaatin kuolema, joka on valtava helpotus perheelle.
Psykopaatteja eivät uhrit sure hänen kuolemansa jälkeen vaan he helpottuvat niin kuin olisivat saaneet uuden ihanan elämän.
Kommentit (23)
Huoh. Nykyaikana joudut psykopaattien vainoamaksi naisena, kun useampi nainen osaa varoa. Koet vakavaa väkivaltaa, vaikka et halua olla missään tekemisissä. Kävi minulle. Jos ei fyysisesti kahlita (sekin kävi minulle), niin kävele pois jumalauta.
Kontrollinhaluisen narsistin salakavala tyyppi on nk.
- työpaikan kontrolloiva kanaemo: kyselee yksityisasioita ja kerää tietoa
- puhuu selän takana puppet masterina ihmiset toisiaan vastaan
- ulkoisesti aina; ei kiroile, huoliteltu, sievä meikki
- usein tekohymy ja näennäisen hyvä käytös; selän takana alkaa "analysointi", ts vihollisen (yleensä itseään henkisesti vahvemman työparin/työntekijän mustamaalaus)
- pyrkii "johtamaan" keskusteluja, jopa rajoittamaan niitä (jos ei itse koe vahvoiksi alueikseen)
Kyllä. Tiedonkeruu->kontrolli->vallankäyttö. Klassinen toimintakaava.