Eteläeurooppalainen tapa käyttää alkoholia.
Suomalaisia aina moititaan kun me emme osaa käyttää alkoholia. Joten sanokaahan kuinka sitä käytetään sillälailla kun ihailluissa eteläeuroopan alkoholikulttuureissa ihmiset käyttää.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin Espanjassa asuvana sanoa, että kyllä täällä nuoret juo yhtä paljon kun Suomessa.
Espanjassa asuva sukulaisemme on taas puolestaan sanonut siellä nuorten käyttävän kovasti huumeita. Kuin myös maassa opiskellut työkaverini kertoi samaa opiskelukavereistaan.
Joo huumeita käytetään enemmän. Kannabista saa kasvattaa kotona, jos se on omaan käyttöön.
Suomessa ihannoidaan alkoholin juomista ja alkoholia otetaan että humallutaan. sillä kehuskellaan ja ollaan ylpeitä. jos puutut jonkun juomiseen saat närkästyneitä katseita ja olet outo, se ero varmaan on etelä eurooppalaisiin.... suomalaisista ei tule ikinä etelä eurooppalaisia yhden lasin nautiskelijoita. mistä vetoa? meillä on jo äidinmaidossa saatu kännin ihannointi.
Yli kymmenen vuotta Saksassa asuneena ainakin sen olen huomannut ja oppinut, että täällä on todella noloa jos sattuu humaltumaan ja käyttäytymään huonosti. Eli kuten muutkin ovat kirjoittaneet, niin alkoholia saa juoda mutta sen verran vaan tai sellaista tahtia,,että käytös pysyy normaalina. Ja ainakaan täällä Baijerissa ei ole missään työpaikkojen kanttiineissa alkoholia!
Poikkeus on sitten oktoberfest, jolloin tosi monella saksalaisella sekä huomattavan monella -yllätys, yllätys - ITALIALAISELLAkin karkaa juominen ihan totaalisesti lapasesta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ihannoidaan alkoholin juomista ja alkoholia otetaan että humallutaan. sillä kehuskellaan ja ollaan ylpeitä. jos puutut jonkun juomiseen saat närkästyneitä katseita ja olet outo, se ero varmaan on etelä eurooppalaisiin.... suomalaisista ei tule ikinä etelä eurooppalaisia yhden lasin nautiskelijoita. mistä vetoa? meillä on jo äidinmaidossa saatu kännin ihannointi.
Puhu vaan omasta puolestas, mä en allekirjota tota.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa alkoholinkäyttö tarkoittaa humalaa. Humalatila ei ole täällä sosiaalisesti tuomittavaa, kuten etelän maissa. Humalan vuoksi sitä viinaa juodaan, ei maun. Humala on aina seuraus ihmisen mielentilasta: sisäinen tyhjyys, työstressi, ongelmat, totuttu tapa, tms. Aina löytyy syy käyttää alkoholia - ja humaltua. Kuinka moni suomalainen oikeasti juo yhden lasin viiniä? Ehkä heitä kuitenkin on, jotka pystyvät lopettaamaan alkoholin käytön yhteen, korkeintaan kahteen lasilliseen. Useimmat eivät.
Piiloalkoholisteja on maa väärällään. Pitää tapahtua paljon, ennenkuin tässä maassa opitaan ihannoimaan elämää, jossa alkoholilla ei ole suurta sijaa. Siellä etelässä eläneenä olen ymmärtänyt, että alkoholia saa käyttää, vaan ei humaltua. Ilmiselvä, suomalainen perskänni on erittäin huonoa käytöstä. Lapsesta saakka esim. Saksassa tai Ranskassa opitaan malli, missä ei ryypätä humalaan - tosin kyllä joka paikasta alkoholisteja löytyy. Vanhemmat kontrolloivat nuorison touhuja. Suomessa olen enemmän kuin kyllästynyt alkoholikeskeiseen elämään. Suomessa viina on helvetin iso, määräävä tekijä. Koska en käytä enää alkoholia, huomaan selkeästi alkoholin ja humalan aiheuttamia haittoja. Ongelmia. Kaikkea mahdollista.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Kuinka moni suomalainen oikeasti juo yhden lasin viiniä? Ehkä heitä kuitenkin on, jotka pystyvät lopettaamaan alkoholin käytön yhteen, korkeintaan kahteen lasilliseen.
.
Tämä on varmasti totta, mutta uskon, että on muitakin, kuin minä, jotka ovat lapsesta asti nähneet perhekulttuurissaan vain yhden annoksen juomakulttuurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teepä tosiaan koe: käy pikkukaupungin keskivertokuppilassa Suomessa ja Ranskassa (ei turistialueella). Onko tunnelma ja promillemäärä tosiaankin samanlainen? Suomessa on hyvin vähän paikkoja johon kehtaisi mennä lapsiperheen kanssa syömään illalla, sen sijaan Ranskassa ja Espanjassa perheet syövät 21-22 aikaan. Juomista on, mutta monestikin sitä jää pöytään lähtiessä, Suomessa juhlat loppuu kun viina loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Ravintoloissa voi tilata viiniä ja pikaruokapaikoissa tuopillisen olutta, eikä tätä pidetä orastavana juoppoutena ja tienä turmioon. Kyllä olisi tyypillisestä suomalaisesta ihan kamalaa, jos mäkkäristä tai hesestä saisi burgeriaterian kanssa olutta! Minkälaisen roolimallin se antaa pienille lapsille jne. (tirsk!)
No ei niitä lapsia pakko viedä syömään shittiä , syö yksikseen kaljan kaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Kuinka moni suomalainen oikeasti juo yhden lasin viiniä? Ehkä heitä kuitenkin on, jotka pystyvät lopettaamaan alkoholin käytön yhteen, korkeintaan kahteen lasilliseen.
.
Tämä on varmasti totta, mutta uskon, että on muitakin, kuin minä, jotka ovat lapsesta asti nähneet perhekulttuurissaan vain yhden annoksen juomakulttuurin.
Uskon ja toivon, että kulttuuri on oikeasti muuttumassa. Nuorissa on paljon streittareita tai hyvin hillitysti juovia, todella hienoa! Sen sijaan me vanhemmat ikäluokat tulemme olemaan se onglema: yhdistämme eurooppalaista ja suomalaista juomista: tissutellaan tasaisesti ja vähintään kerran viikossa vedetään lärvit. Tällaisia isovanhempia alkaa olla koko ajan enemmän, eikä pelkästään ukkeja vaan mummot ovat myös opetelleet juomisen jalon taidon. Taitaa tulla kalliiksi yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teepä tosiaan koe: käy pikkukaupungin keskivertokuppilassa Suomessa ja Ranskassa (ei turistialueella). Onko tunnelma ja promillemäärä tosiaankin samanlainen? Suomessa on hyvin vähän paikkoja johon kehtaisi mennä lapsiperheen kanssa syömään illalla, sen sijaan Ranskassa ja Espanjassa perheet syövät 21-22 aikaan. Juomista on, mutta monestikin sitä jää pöytään lähtiessä, Suomessa juhlat loppuu kun viina loppuu.
Suomessa lapsia ei viedä baariin, mutta ravintoloihin saa viedä ja tuskin vanhemmat siellä mitään perseitä vetää lasten edessä. Ei muuallakaan Euroopassa viedä lapsia mihinkään oikesiin baareihin ainakaan tietyn kellon ajan jälkeen. Ei se ole niin mustavalkoista - baari ja ravintola on eri asia.
Asun Barcelonassa, joten olen nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Minä taas olen kyllä lapsesta saakka ryyppäämistä nähnyt kuten varmaan moni suomalainen, mutta omat juomatapani ovat hyvin "eurooppalaiset". Nautin siis suuresti viineistä, oluista ja jopa väkevämmistä, mutta yhdellä kertaa (siis saman päivän aikana) korkeintaan 2 annosta riittää oikein mainiosti (eikä toki päivittäin sitäkään).
Minä olen juntti ja menen ylpeänä kännissä pyörimään etelään. Sikailen oikeen kunnolla ja olen tillin-tallin ympäri kelloa ja muistan kertoa, että olen Suomesta.
Ero ei niinkään ole alkoholin määrässä, tai edes humaltumisessa, vaan käytöksessä kännissä.
Suomalainen näyttää humalassa huonoimmat puolensa, ja etelä-eurooppalainen taas parhaimpainsa, iloinen riehakkuus, leikinlasku ja hauskuus lisääntyy promillemäärän kasvaessa. Olen ollut juhlissa joissa ihmisillä ei enää jalat kanna, mutta silti tunnelma on mitä ihanin.
Suomessa ei osata olla ajattelematta negatiivisia asioita, aina joku itkee, joku tappelee tai kompuroidaan paikkoja rikki.
Eli erilaiset tunnelmat on suurin ero.