Olen 52v, ja eläkekertymä 1400 eur tällä hetkellä. Millainen tuo on? Miten sulla?
Olen tosi pieni palkkaisessa työssä nykyään. Nuorena tuli palkkaa paremmin.
Kommentit (34)
Tuossa infoa vuoden 2024 lopusta
https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elakkeensaajien-tulotaso/eri…
Silloin 52-vuotiaiden keskimääräinen eläkekertymä on ollut noin 1200€. Miehillä lähempänä 1400€ ja naisilla 1200 €.
Viimeiset viisi vuotta nosti mulla ainakin tk eläkkeen kohtalaiseksi.
Aika työtä vieroksuvaa porukkaa täällä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä niin päättelet? Jos vastausten vähyydestä niin olet uusi tällä palstalla. Täällä ei keskustella oikeista asioista mitään. On oltava mielikuvitus juttuja ja muuta pskan jankkausta.
Vierailija kirjoitti:
Jäin eläkkeelle n. 5 vuotta sitten, sairaanhoitajan työstä ja yhtäjaksoista työuraa 44.5 vuotta takana ja eläke 1670 € kuukaudessa brutto ja n. 1350 €/kk käteen.
Mitä ihmettä tämä eläkekeskustelu on? Kun työelämässä olin niin painoin päämärkänä urakkaa raksalla, en minä siinä mitään eläkkeitä ehtinyt miettimään, no kävi niin että nivelet paukkui ja työkyvyttömyyseläke edessä, no silloin se eläkekertymä sitten päivyttyi, no se luokiteltiin tulojen mukaan ja hyvä eläke tuli. Nyt porua eläkkeistä pitävät nuoret jotka eivät ole alkaneet edes töitä tekemään, aika masentavaa porukkaa jos parikymppisenä ovat jo eläkkeitä haikailemassa, näitten kanssa ei vaarikaan lähtisi viihteelle, hehän ovat jo elämänsä eläneet ennenaikojaan.
Ap, katso eläkelaskurilla arvio tulevasta eläkkeestäsi.
Mitä tuota tämänhetkistä kertymää mietit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä niin päättelet? Jos vastausten vähyydestä niin olet uusi tällä palstalla. Täällä ei keskustella oikeista asioista mitään. On oltava mielikuvitus juttuja ja muuta pskan jankkausta.
Päättelen siinä kun on noin pienet eläkkeet niin pakosti täytynyt olla lusmu kela pummi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä tämä eläkekeskustelu on? Kun työelämässä olin niin painoin päämärkänä urakkaa raksalla, en minä siinä mitään eläkkeitä ehtinyt miettimään, no kävi niin että nivelet paukkui ja työkyvyttömyyseläke edessä, no silloin se eläkekertymä sitten päivyttyi, no se luokiteltiin tulojen mukaan ja hyvä eläke tuli. Nyt porua eläkkeistä pitävät nuoret jotka eivät ole alkaneet edes töitä tekemään, aika masentavaa porukkaa jos parikymppisenä ovat jo eläkkeitä haikailemassa, näitten kanssa ei vaarikaan lähtisi viihteelle, hehän ovat jo elämänsä eläneet ennenaikojaan.
Ymmärrätkö, kuinka vaikeaa nykyään on saada yhtään mitään työtä? Edes osa-aikaista kaupan työtä ei saa kuka tahansa vaan niihin paikkoihin on 500 hakijaa per paikka.
Vierailija kirjoitti:
Nyt keskustellaan työeläkkeestä, ei työkyvttömyyseläkkeestä.
Työkyvyttömyseläkkeen maksaa vakuutusyhtiö, joko tapaturman tai ammattitaudin perusteella tai Kela, viimeisen 5v tulojen perusteella ennen eläkkeelle jäämistå ja sitä ennen on ollt n. vuoden ssairasloma.
Työeläke n. 67v maksetaam koko työuralta ja täyden eläkkeen saamisimiseksi tarvitaan n. 45v työura ja usein eläkettä heikentää ensimmäiset ja viimeiset työvuodet, jos ei ole tehnyt täyttä työpäivää ja on työttömyysjaksoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Kaikilla ei suku pysty järkkäämään suojatyöpaikkoja.
470€. 8 lasta ja reuma iski heti ekan synnytyksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättelen siinä kun on noin pienet eläkkeet niin pakosti täytynyt olla lusmu kela pummi.
Paljonko kuvittelet saavasi esim .3000 € brutto palkasta eläkettä ja reilut 2000€ netto vaikka olisit ollut täydet työvuodet eli 45v. työelämässä?
Minä samanikäinen kuin ap ja kertymä noin 1600 e.
En uskalla edes katsoa kuinka pieni se on, kun vasta nelikymppisenä pääsin kunnolliseen työhön hyvällä palkalla. Vielä on kyllä työvuosia jäljellä eläkettä kerryttää.
Suunnilleen 50 eur vuodessa sulle kertyy vuodessa lisää. arvioisin että tulet saamaan jonkin verran yli 2000 eur eläkkeen 65- vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin eläkkeelle n. 5 vuotta sitten, sairaanhoitajan työstä ja yhtäjaksoista työuraa 44.5 vuotta takana ja eläke 1670 € kuukaudessa brutto ja n. 1350 €/kk käteen.
Tein vajaa 40v töitä (oikeestaan 45v) eläke 1550/kk käteen.
20v vielä töitä tasasesti niin saat eläkettä n.2250e brutto, balttiarallaa