Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tomaattioikeudenkäynti Turussa – huijasiko 61-vuotias 1,80 euroa?

Vierailija
31.03.2016 |

Ei hyvä ihme, pitääkö tällaisestakin käydä oikeutta? Jotenkin vaikuttaa ihan ylivirkaintoiselta pätijältä tuo vartija.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001149068.html

"Tapahtumaketjun pääosissa olivat kirsikkatomaatit, tavalliset kotimaiset tomaatit ja ulkomaiset tomaatit. Lopulta mies ajautui käräjäoikeuteen, jossa syyttäjä katsoi hänen huiputtaneen kaupalta 1,80 euron edun itselleen.

Lievästä petoksesta syytteen saanut mies kertoi oikeudessa menneensä kauppaan ostamaan leivontatarvikkeita. Hän päätti hankkia myös tomaatteja –kotimaisia –joita keräili vihannesosastolla muovipussiin. Siinä samalla hän vilkuili kirsikkatomaatteja sekä ulkomaisia tomaatteja. Ajatuksena oli kertoman mukaan ostaa niitäkin, mutta ostamatta jostain syystä jäivät.

Kun tuli punnituksen aika, miehen sormi osui väärälle näppäimelle. Pussin kylkeen liimautui tarra, jonka mukaan ostokset olivat ulkolaisia – vaikka eivät olleetkaan. Vahingossa, mies väitti. Tahallisesti, näki miehen puuhia tarkkaillut vartija, joka kutsuttiin myöhemmin todistajaksi käräjäoikeuteen.

– Hän ei edes yrittänyt katsoa oikeaa vaakanumeroa vaan oli lähtenyt välittömästi katseellaan hakemaan, mistä halvemmat tomaatit löytyvät, vartija kertoi havainnoistaan.

Syytetty toi oikeudessa esille senkin, että tulee taloudellisesti hyvin toimeen, eikä hänellä olisi ollut mitään syytä syyllistyä moiseen vedätykseen."

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan selvästi huijasi. Näen näitä joka päivä marketissa ja kun huomauttaa asiasta ollaan niin hämmästyneitä että "kuinkas minä nyt noin katsoin väärin". Just joo tasan. Jos katsoo numeron väärin se on yleensä aivan muun hedelmän tai vihanneksen koodi eikä juuri samanlaisen mutta halvemman.

Oletkohan sinä se, joka minulle kerran sanoi.. Otin halvimpia banaaneja ja menin punnitsemaan. Punnitessani taakse tuli nainen, joka sanoi:"Numeri oli se ja se". Painoin halvempia, sillä niitä otin enkä sanonut mitään. Jos kyyläät muita, kyylää paremmin.

Vierailija
22/39 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan selvästi huijasi. Näen näitä joka päivä marketissa ja kun huomauttaa asiasta ollaan niin hämmästyneitä että "kuinkas minä nyt noin katsoin väärin". Just joo tasan. Jos katsoo numeron väärin se on yleensä aivan muun hedelmän tai vihanneksen koodi eikä juuri samanlaisen mutta halvemman.

Oletkohan sinä se, joka minulle kerran sanoi.. Otin halvimpia banaaneja ja menin punnitsemaan. Punnitessani taakse tuli nainen, joka sanoi:"Numeri oli se ja se". Painoin halvempia, sillä niitä otin enkä sanonut mitään. Jos kyyläät muita, kyylää paremmin.

Huomasitko: kirjoitit itsekin kommentissasi (vahingossa,oletan) 'numeri' ,etkä 'numero' .

Katso nyt  miten helposti voi tulla niitä näppäilyvirheitä ! Ihan siis  keskiverto-normaalinäkökykyisillä kirjoittajillakin.

Aivan farssimaisen naurettava oikeudenkäynti tämä  oli minusta.

Järjetöntä tuhlausta koko oikeudenistunto ja asian käsittely tässä tapauksessa.

Minä en ,parhaalla tahdollanikaan ,voi nähdä  siinä mitään muuta kuin naurunaiheen ilman mitään puolustusta sille ,etteikö se juuri sitä olisi ja vieläpä mitä suurimmassa määrin.

Tuostahan  pitäisi tehdä jo näytelmä, tai hupikuunnelma vähintään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatin syyllisyydestä jäi varteenotettava epäily, joten käräjäoikeus suuressa viisaudessaan päätti hylätä syytteen. Tuomitsemiskynnys ei ylittynyt. Pettynyt syyttäjä varmasti valittaa hovioikeuteen.

Vierailija
24/39 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua närästää tämä ihan sen takia, että hiljattain jouduimme miehen kanssa tekemään rikosilmoituksen vaihtelevasti 23 VUOTTA kestäneestä vainoamisesta, mutta syyttäjä ei vienyt juttua eteenpäin koska vähäisyysperuste. Ei jotenkin nyt ihan istu meikäläisen oikeustajuun.

Vierailija
25/39 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs mieltä sitten olette erään exäni toiminnasta, hän nimittäin esimerkiksi kukkakaaleista repi ne vihreät osat pois ennen punnitusta ja teki vastaavaa muillekin tuotteille. Hänen mielestään siis hänen ei tarvitse maksaa mistään roskista. En ihmettelisi jos punnitsisi banaanitkin ilman kuoria. 

Vierailija
26/39 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua närästää tämä ihan sen takia, että hiljattain jouduimme miehen kanssa tekemään rikosilmoituksen vaihtelevasti 23 VUOTTA kestäneestä vainoamisesta, mutta syyttäjä ei vienyt juttua eteenpäin koska vähäisyysperuste. Ei jotenkin nyt ihan istu meikäläisen oikeustajuun.

Jep, pientä vaihtelua tosiaan näissä asioissa. Ei kovin reilua.

Vierailija
27/39 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies koitti luultavasti huijata tarkoituksella, mutta en voi olla ihmettelemättä, miten jotkut väittää tietävänsä asian varmasti. Eihän julkisuuteen ole tullut läheskään kaikkia yksityiskohtia tapahtuneesta.

Vierailija
28/39 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies koitti luultavasti huijata tarkoituksella, mutta en voi olla ihmettelemättä, miten jotkut väittää tietävänsä asian varmasti. Eihän julkisuuteen ole tullut läheskään kaikkia yksityiskohtia tapahtuneesta.

Harvoin tulee.

Joka kerta kun on jotenkin jostain uutisoidusta asioista paremmin perillä tai itse osallisena, niin jutusta vähintäänkin puuttuu joku mielestäsi oleellinen seikka tai se on suorastaan väärin.

Eiköhän siis niissäkin uutisissa joista et tiedä taustoja ole yhtälailla jatkuvasti virheitä.

Vierailija
29/39 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan paljon veronmaksajien rahoja esitutkintaan ja oikeudenkäyntiin on mennyt? Ja samalla moni paljon vakavampi rikos jää selvittämättä, koska resurssit puuttuu.

Vierailija
30/39 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti toi vartija :))) Voin kuvitella jonkun elämäm koululaisen seisovan elämänsä tärkeimmässä tilaisuudessa todistajanaitiossa tomaatti-casessa. "Kyllä herra tuomari, hän lähti päättäväisin askelin tomaattipussin kanssa kohti vaakaa ja hetkeäkään epäröimättä valitsi halvemman vaihtoehdon"

Vierailija
31/39 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mistä voidaan tietää varmasti se, etteivät ne "kotimaiset" tomaatit jotka maksavat enemmän, ole sittenkin ulkomaisia halvempia tomaatteja? Mistä asiakas voi sen tarkastaa? Ihan samoilta ne näyttävät.

Vierailija
32/39 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläistä ei sitten saatu sovittua ilman tuhansia euroja maksavia oikeudenkäyntejä ja resurssien sekä voimavarojen haaskausta.

Vituttaa lukea tälläistä, kun olisi ihan oikeitakin rikoksia ratkottavana.

Vierailija
33/39 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama viikko sitten oli paikallisessa cittarissa irtokarkit erikoistarjouksessa. Ostin itsekin ja minun lisäkseni hyllyllä oli paljon muita ihmisiä. Vieressä oli 4-5 kpl keski-ikäisiä naisia jotka lappoivat karkkeja pussiin kilpaa ja söivät niitä samalla. Sitten pari niistä haki tarran ja liimasi sen noin puolillaan olevaan pussiin ja jatkoi karkkien lappaamista pussiin. Yksi naisista kysyi että etkös sä punninnut jo. Nainen vastasi nauraen että joo, mutta pitäähän pussi täyteen laittaa, hän tekee kuulemma aina näin. No loput 2-3 saman seurueen naista seurasivat esimerkkiä ja hakivat "välipunnituslaput". Keskustelivat tästä huijauksesta isoon ääneen ja naureskelivat päälle.

Kuten sanoin, paikalla oli paljon ihmisiä ja vähän matkan päässä yksi vartija. Eräs nuorehko naishenkilö sanoi asiasta vartijalle. Kävelin samaan suuntaan ja kuulin vartijan vastauksen: Mä tiedän että ne tekee tuota mutta ei siihen voi puuttua. Ne hyökkää laumana päälle ja alkaa huutaa ja syyttää vaikka mistä.

Ovatko nykyajan vartijat tosiaan noin munattomia että pelkäävät keski-ikäistä akkalaumaa?!

Vierailija
34/39 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs mieltä sitten olette erään exäni toiminnasta, hän nimittäin esimerkiksi kukkakaaleista repi ne vihreät osat pois ennen punnitusta ja teki vastaavaa muillekin tuotteille. Hänen mielestään siis hänen ei tarvitse maksaa mistään roskista. En ihmettelisi jos punnitsisi banaanitkin ilman kuoria. 

Omassa lähimarketissani on pahvilaatikkoja ihan sitä varten, että niihin voi laittaa esim. kukkakaaleista ne vihreät osat joita ei halua ostaa. Siinä ei siis ole mitään pahaa.

Vierailija
35/39 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä istu minunkaan! Jonkin verran olen rikosoikeuteen perehtynyt, vaikken varsinainen asiantutija olekaan. Käsittääkseni syyttäjä ei voi jättää vähäisyysperusteella asiaa sikseen, jos asianomistajalla on asiassa vaatimuksia. Tai siis voi jättää syyttämättä, mutta silloin voitte itse nostaa syytteen, ja syytäjän on asiaa ajettava. Voin olla väärässäkin mutta asia kannattaa selvittää!

Vierailija
36/39 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisethan ovat niin rehellistä kansaa eikä suomessa ole mitään korruptiota eikä huijaamisia. 

Vierailija
37/39 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä istu minunkaan! Jonkin verran olen rikosoikeuteen perehtynyt, vaikken varsinainen asiantutija olekaan. Käsittääkseni syyttäjä ei voi jättää vähäisyysperusteella asiaa sikseen, jos asianomistajalla on asiassa vaatimuksia. Tai siis voi jättää syyttämättä, mutta silloin voitte itse nostaa syytteen, ja syytäjän on asiaa ajettava. Voin olla väärässäkin mutta asia kannattaa selvittää!

Olet ymmärtänyt asian väärin. Syyttäjä voi jättää syyteen nostamatta vähäisyysperusteella asianomistajan vaatimuksista riippumatta. Tällöin asianomistajalla on oikeus nostaa itse syyte, mutta omalla kustannuksellaan ja omalla riskillään ilman syyttäjän apua.

Vierailija
38/39 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt asian väärin. Syyttäjä voi jättää syyteen nostamatta vähäisyysperusteella asianomistajan vaatimuksista riippumatta. Tällöin asianomistajalla on oikeus nostaa itse syyte, mutta omalla kustannuksellaan ja omalla riskillään ilman syyttäjän apua.

Ok, kiitos selvennyksestä! 

Vierailija
39/39 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta vankeutta ainakin pitäis tuosta saada. Aivan törkeä petos.

Kansalaisluottamuksen menetys voisi myös tehdä hyvää tuolle huijarille. Ja nimi ja naama ainakin paikallislehteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi