Kävitkö labrassa? HUSLAB käyttäneet likaisia neuloja, HIV-tartunta mahdollinen.
Kommentit (611)
MiksiMinä kirjoitti:
Juu soittivat Infektiokeskuksesta mulle puoli kuuden aikoihin tänä iltana ja sain kuulla ilouutiset. Kävin tosiaan eilen HusLabissä ihan tavallisessa verikokeessa. Minulla on pienet suonet ja tavallisesti vaihdetaan kättä ja etsitään suonta ajan kanssa. Tämä hoitaja löysi suonen heti eikä edes sattunut yhtään. Niin että kyllä hän asiansa osasi. Tiedä sitten oliko se juuri se hoitaja joka käytti likaisia neuloja.
Huomenna menen Auroran sairaalaan saamaan hepatiitti-rokotukset. Sitten otetaan verikokeet; 1kk, 3kk ja 6kk kuluttua. Lääkäri sanoi että riski on pieni. Mutta eipä se paljoa nyt lohduta. Riski voi olla pieni mutta ajatuksin hiv-istä karmaisee. Olen muuten terve ihminen, ei ole koskaan ollut mitään sukupuolitauteja. Olen ollut sinkkuna pitkään, mutta en halua irtosuhteita joten seksiä en ole harrastanut pariin vuoteen. Ja nyt sitten voi tulla hepatiitit tai jopa HIV. Ei taida ensi yönä tulla uni silmään kovin helpolla.
Hiv kuolee elimistön ulkopuolelle joutuessaan parissa sekunnissa, eikä hepatiittiviruksetkaan säily elävänä enää 12 tuntia kuivuneessa veressä.
Mä en edelleenkään käsitä sitä, että miten se hoitaja on pistänyt 19 kertaa ja aikavälikin vierähtänyt 3h siinä (8.45-12.45?) ja siltikään ei ole älynnyt ettei yhdessäkään niistä neuloista ollut steriiliä pakkausta??!! Ei en vaan voi käsittää. Ja mikä ihmeen ''väliaikainen'' astia siellä muutenkaan on.. kuulostaa oudolta. Miksei voi hankkia sellasta jäteastiaa johon ne turvaneulatkin mahtuvat niin ei tarvitse käyttää tollasia ihmeellisiä ''väliastioita'' joista ei näköjään hoitajat itsekään ole perillä mitä niissä astioissa milloinkin on. Kyllä on ihme homma. Aina ollut luottu huslabiin 100% mutta nyt joku haiskahtaa ja pahasti...
Vierailija kirjoitti:
Edelleen ärsyttää uutisointi "19 altistui hiville". He altistuivat likaisille neuloille.
Eivät he altistuneet, vaan heitä pistettiin likaisilla neuloilla. Tuo altistuminen mainitulle taudille on ihan suoraan HUSin omasta tiedotteesta. Uutisissa uutiset tiivistetään, esimerkiksi presidentti Niinistön Putin vierailusta kuvattiin vain valittuja paloja vaikka kuvamateriaalia oli varmasti runsaammin ja presidenttikin oli vierailulla pidempään. Olisitko kaivannut enemmän siitäkin?
Entäs pikkulapset. Joku vikkelänäppi olis voinu iskeä käpälänsä tuohon matalalla lojuvaan käytettyjen neulojen kiinnostavaan kasaan.
Eli homma on mennyt näin:
1) Edellisen päivän näytteenottaja on heittänyt käytetyt turvaneulat - ilman turvamekanismin aktivointia ja takaisin suojakoteloon laitettuna - väliaikaisena roska-astiana toimineeseen tyhjään neulalaatikkoon
2) Edellisen päivän näytteenottaja on unohtanut viedä käytetyt neulat oikeaan roskasäiliöön
3) Tämä kokenut näytteenottaja on työtään nopeuttaakseen tottunut aukomaan useita steriilejä neulapakkauksia valmiiksi neulalaatikkoon ja jättänyt ylijääneet avatut neulat laatikkoon odottelemaan seuraavaa päivää
Vain tämä toimintaketju voi selittää, miten tällainen moka on päässyt tapahtumaan. Ja herättää samalla kysymyksen, että kuinka monta kertaa aikaisemmin on mokattu...?
Kokoajan väännetään tosta hivistä. Joo ei toivottavasti kukaan nyt saanut hiviä, vaan suurin huoli on se että miten tälläistä voi tapahtua? Miten se on teoriassa mahdollista? Huslabissa pakko olla jonkun asian nyt aivan päin peetä. Huonolla tsägällä sieltä voi tosiaan saada niinkin vakavan taudin kuin hiv, ja siksi siitä puhutaan. Hyvin todennäköisesti tässä kyseisessä tapauksessa ei ole kellään hiv-tartuntaa tullut, mutta kun ajatus onkin se, että kyseinen toiminta olisi voinut aiheuttaa hiv-tartuntoja! Hyi kamala!
Luin uutisia että Hussilla on palkkio nopeudesta. Siis muun muassa. On sanottava että nykymaailma on aivan liian kiireinen noin yleensä. Töissä on stressiä, kotona on kiire, ei ehdi edes nukkua jne. Eli toivoisin että yhteiskunta olisi vähemmän talouden säätelemää ja muut pehmeämmät arvot nousisivat hallitsevaksi. Taitaa jäädä utopiaksi.
Sanon nyt kuitenkin sen, että se hoitaja joka minulta verinäytteen otti ei ollut kiireessä. Hän luki ensin näytöltä kaikessa rauhassa mitä verikokeita piti ottaa ja varasi tuubit valmiiksi jne. Minä itse asiassa siinä odotin käsivarsi ojossa jonkin aikaa, mutta ei minullakaan mikään kiire ollut. Eli minun tapauksessa se hoitaja ei ollut kiireessä, vaan toimi ihan rauhallisesti ja asiallisesti.
Semmoinen hämärä muistikuva oli että hän olisi ottanut neulan muovipakkauksesta, mutta minä olen viimeisen vuoden aikana käynyt verikokeessa suunnilleen kerran kuukaudessa ( johtuen eräästä sairaudesta ja sen hoidosta, joka on nyt ihan parantunut ) joten voi olla että sekotan asioita.
En kuitenkaan tykkää katsoa kun neulaa pistetään käsivarteen, joten katselin muualle.
Oliko hoitajan rauhallisuuden tulos sitten se, että hän heti löysi suonen? En tiedä, voi olla. Näppituntumalta sanoisin kuitenkin että käyntini oli ehkä keskimääräistä lyhyempi. Mutta kuten sanoin, se ei johtunut kyseisen hoitajan kiireestä, vaan ilmeisesti juuri hänen näennäisestä hitaudestaan.
Nimimerkkini on muuten ironinen. En kysy miksi juuri minulle tapahtui näin. Mutta mielestäni tästä kyllä pitäisi saada jonkinlainen korvaus. Siis pelkästään jo siitä että saan seuraavat puoli vuotta pelätä että olen saanut HIV-tartunnan! Vaikkei tautia tulisikaan niin onhan se...no meinasi lipsahtaa kirosana...mutta aika inhottavaa.
Voihan äiti joutua tulemaan vastaanotolle kahdenkin pienen lapsen kanssa. Toiseen kiinnittyy huomio ja toinen tonkii välivaiheen neularoskista.
Vierailija kirjoitti:
Mistä vetoa, ettei tämä juttu ole ihan niin kuin huslab nyt selittelee..
Juu ei varmasti ole. Tässä yritetään tasan varmasti nyt epätoivoisesti selitellä ja peitellä totuutta "talon tavoista" ja väittää sitä inhimilliseksi erehdykseksi että potilaalle ei oteta puhdasta neulaa steriilistä paketista vaan ne "puhtaatkin" neulat pyörii nopeuden maksimoimiseksi ilman paketteja pitkin pöytiä sulassa sovussa käytettyjen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko palstalla näytteenottajia? Ihan siis labrassa työskenteleviä. Olisi kiva tietää, että voiko sellainen skenaario olla mahdollinen että avatuista pakkauksista otettaisiin neuloja, jos ne ovat siirretty juurikin petrimaljaan? Vai onko protokolla että aina kaikissa tilanteissa tulee olla avaamattomasta pakkauksesta otettu neula? Voisiko siis sellainen tilanne olla mahdollinen (kuten joku aiemmin kirjoitti) että edellisenä iltana joku on laittanut käytettyjä neuloja petrimaljaan, ja seuraavana aamuna toinen olettaa niiden olevan steriilejä?
Ei ole, otetaan aina steriileistä paketeista suoraan.
Joku kommentoi HIV vaaraan, että on "olematon". Mitenkäs se huumeiden käyttäjien piireissä HIV yleisesti leviää?
No joka tapauksessa 19 tapauksesta tulee syytteet, jos asianosainen ei nosta syytettä, nostaa viranomainen. Periaatteessa vähän samanlainen keissi kuin tämä http://www.ksml.fi/kotimaa/Hovioikeus-puolitti-hiv-vaaran-aiheuttaneen-… ainoastaan eri muodossa.
Ihmisillä menee ihan kummallisesti hiv-asiat sekaisin. Tuskin noissa 19 neulassa oli hiv-positiivisen verta. Miksi pitää heti syyttää hivin tartuttamisyrityksestä vaikka hiviä ei ole ollut mailla eikä halmeilla? Hiv on ihmisille joku hirviö jonka sanominenkin on jo tartunnan yrittämistä. Miksei samalla logiikalla syytetä vaikka zikaviruksen tartuttamisesta? Tai ebolan. Voihan olla että jossain on ollut ebola potilas.
Mitä tämä selittely ja vähättely on? Vuosikymmeniä on peloteltu, että ei saa harrastaa seksiä ilman kumia, koska keneltä vaan voi saada hivin. Jos minä menen baariin, jossa on pari tuhatta ihmistä, niin ihan varmasti jollain on siellä hiv. Mistä minä tiedän kenellä se on ja kenellä ei? Jos pokaan sieltä itselleni panokaverin ja menen ilman kumia sillä luottamuksella, mitä tässäkin selitellään; "olematon vaara se on".
Taitaa nyt olla paras myöntää virhe, eikä lähteä selittely- ja mitätöimislinjalle. Se saa ihmiset vain todella vihaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
MiksiMinä kirjoitti:
Juu soittivat Infektiokeskuksesta mulle puoli kuuden aikoihin tänä iltana ja sain kuulla ilouutiset. Kävin tosiaan eilen HusLabissä ihan tavallisessa verikokeessa. Minulla on pienet suonet ja tavallisesti vaihdetaan kättä ja etsitään suonta ajan kanssa. Tämä hoitaja löysi suonen heti eikä edes sattunut yhtään. Niin että kyllä hän asiansa osasi. Tiedä sitten oliko se juuri se hoitaja joka käytti likaisia neuloja.
Huomenna menen Auroran sairaalaan saamaan hepatiitti-rokotukset. Sitten otetaan verikokeet; 1kk, 3kk ja 6kk kuluttua. Lääkäri sanoi että riski on pieni. Mutta eipä se paljoa nyt lohduta. Riski voi olla pieni mutta ajatuksin hiv-istä karmaisee. Olen muuten terve ihminen, ei ole koskaan ollut mitään sukupuolitauteja. Olen ollut sinkkuna pitkään, mutta en halua irtosuhteita joten seksiä en ole harrastanut pariin vuoteen. Ja nyt sitten voi tulla hepatiitit tai jopa HIV. Ei taida ensi yönä tulla uni silmään kovin helpolla.
Hiv kuolee elimistön ulkopuolelle joutuessaan parissa sekunnissa, eikä hepatiittiviruksetkaan säily elävänä enää 12 tuntia kuivuneessa veressä.
Tässäkin ketjussa on jo moneen kertaan kirjoitettu, että ei se HIV elä solujen pinnalla, vaan solujen sisällä. Veressä on monenlaista solua ja labrassa olosuhteet, joilla ne otetut näytteet säilyvät näytteen tutkimiseen saakka. Neulaa käytetään osana siitä prosessista.
Jos ne näytteet kuolisivat parissa sekunnissa, eihän tällaista vahinkoa olisi syntynyt, kun näytteenottolabratkin olisi turhia. Jos solut eivät eläisi ihmisen ulkopuolella, eihän niitä saisi laskettua niiden hajotessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en edelleenkään käsitä sitä, että miten se hoitaja on pistänyt 19 kertaa ja aikavälikin vierähtänyt 3h siinä (8.45-12.45?) ja siltikään ei ole älynnyt ettei yhdessäkään niistä neuloista ollut steriiliä pakkausta??!! Ei en vaan voi käsittää. Ja mikä ihmeen ''väliaikainen'' astia siellä muutenkaan on.. kuulostaa oudolta. Miksei voi hankkia sellasta jäteastiaa johon ne turvaneulatkin mahtuvat niin ei tarvitse käyttää tollasia ihmeellisiä ''väliastioita'' joista ei näköjään hoitajat itsekään ole perillä mitä niissä astioissa milloinkin on. Kyllä on ihme homma. Aina ollut luottu huslabiin 100% mutta nyt joku haiskahtaa ja pahasti...
Jos on tottunut tavallisiin neuloihin ja ensimmäistä kertaa tai ensimmäistä kertaa vähään aikaan käyttää turvaneulaa, eikä tiedä miltä sen on tarkoitus näyttää? Kaikki näytteenottoneulat eivät ole missään yksittäisissä paperipaketeissa vaan päällä on esim. vakuumineuloissa vaan korkki molemmissa päissä. Jos nyt joku olisi vaikka hylsyttänyt tällaisen (mikä tietenkin on väärin), sinetti on toki rikki mutta se voisi mennä kiireessä ohi.
Sopivia turva-astioita varmaan joskus hankitaan, mutta näissä asioissa mennään terveydenhuollossa perse edellä puuhun, eli ensin pitää tulla ongelma ennen kuin tajutaan että se ehkä pitäisi ratkaista.
En ole labrahoitaja mutta samankaltaisten välineiden kanssa jatkuvasti tekemisissä.
Meille muuten turvaneulojen esittelijä sanoi, että periaattessa turvamekanismin ollessa käytössä ei olisi pakko laittaa keltaiseen astiaan, jos turvamekanismi on oikein kytketty, ei pitäisi olla pistovaaraa. Meillä tätä ei tosin toteuteta, mutta periaatteessa epämääräiset pahvilaatikot eivät ole ihan niin älytön idea kuin voisi kuulostaa, vaikka tässä tietenkin nähtiin miten siinä voi käydä.
Tämmöstä ei voi edes käyttää uudelleen Ei liene halvin....
http://www.tammed.fi/tuotteet/sol-care-turvaneula-21g-x-1-12-100kpl/
Aluksi ajattelin pöyristyneenä miten voi olla mahdollista. MUTTA sitten googlasin turvaneulan kuvan. Ja nyt ymmärrän vähän paremmin, että vanhempi hoitaja jolle nämä tulleet uusina työvälineinä on voinut HUSin nopeusbonuspainekulttuurissa erehtyä. Työnjohto, koulutus ja tilojen kunnossapito mitä ilmeisimmin pielessä. En syyttäisi tätä hoitajaa inhimillisestä virheestä.
Kauhistuttavaa että niitä käytettyjä neuloja säilötään väliaikasesti jossain avoimissa astioissa. Nehän pitäis kaikki heti hävittää niin ettei niitä edes saisi enää otettua takaisin! Hyhhyh ku likaset neulat siellä on käden ulottuvilla. Enpä tiennyt huslabilla olevan tällästä menetelmää enkä myöskään tiennyt noista nopeusbonuksista!!! Järkyttävää. Ennemmin annettais huolellisuus- bonusta. Tsekattais aina kuka hoitajista on siistein ja huolellisin eikä mokaile. Sellasille aina bonusta! Hoitoalalla muutenkin kiire on tosi paska homma.. sillä alalla ei sais olla työntekijöillä liian kiire! Tollasta työtä ei saisi tehdä kiireessä, ei missään nimessä.
Ai oli vahinko? Olisiko sekin vahinko, jos kirurgi käyttäisi veistä, jonka hän on ottanut kahvion pöydältä? Voihan hän ajatella, että onhan se ihan ok, kun ei sillä varmaan ole leikattu ketään ennen pöydälle laskemista?
Hyvä, että noihin roskisten järjestelyihin puututtiin heti. Kuitenkin tulisi puuttua myös siihen syyhyn, miksi hoitaja tarkoituksella pisti neulalla, josta hän tiesti, ettei se voi olla steriili. Tai jos hän ei jostain ihmeen syystä tiennyt tätä, niin mikä on hänen koulutuksessaan tai perehdytyksessään voinut mennä näin pahasta vikaan?
Milloin te terveet aikuiset olette viimeksi käyneet verikokeissa sairaalan labrassa? Niinpä, ketä siellä päivittäin käy verikokeissa? Suurin osa enemmän tai vähemmän sairaita. Kyllä tuossa on mielestäni ihan varteenotettava riski sairastua.
Miksi niitä uhreja juoksutetaan verikokeissa ja seurannassa eikä testata niitä mahdollisia tartuttajia??