Voinko jatkaa suhdetta mieheen, jonka kämppä on sikolätti?
Olemme seurustelleet 1,5 vuotta, mutta asuneet omissa asunnoissamme. Olen käynyt hänen asunnollaan, mutta paikka on ihan järjettömässä kunnossa. Tavaroita ja vaatteita pitkin lattioita. Tiskejä odottamassa pesua. Olen itse erittäin järjestelmällinen ihminen enkä voi sietää sekaisia paikkoja. Oma asuntoni on hyvin siisti, ikinä ei ole mikään väärässä paikassa eikä lattialla todellakaan ole tavaroita lojumassa. Olen alkanut miettimään yhteenmuuttoa, että eihän siitä mitään tulisi! Jos mies ei ole järjestelmällinen, niin kotimmekin olisi epäsiisti. Lisäksi minä olisin se, joka joutuisi juoksemaan miehen perässä siistimässä paikkoja. Tällaista käytöstä on kuitenkin hankala muuttaa, jos on koko ikänsä tottunut elämään välittämättä ympäristöstään. Tuntuu tyhmältä erota tällaisen asian vuoksi. Sinänsä mies on ihana, mutta tässä siisteydessä emme ajattele samoin.
Kommentit (11)
Miksi pitäisi erota? Ette vaan muuta yhteen.
Tuo ei tule päättymään hyvin. Sinusta tulisi väistämämättä miehen varaäiti ja siivooja. Siinä kohtaa katoaa romantiikka ja äkkiä.
Minua on aina ihmetyttänyt ihmiset, jotka heittelevät vaatteitaan lojumaan lattialle. Ei ole kovakaan vaiva keksiä jonkin paikka, esim. tuoli, missä säilyttäisi käytössä olevia vaatteitaan ja joka kerta laittaisi ne siihen. Voiko joku teistä "epäsiististä" ihmisistä selittää, että miksi toimitte noin? Onko se vaan niin, ettei se sekaisuus häiritse? Onko se vaatteen heittäminen sinne tänne helpompaa?
Pysyt vaan yksin siellä siistissä asunnossasi. Se on rattoisampaa.
Joo, se voi muuttua, mutta jos et ole valmis joustamaan yhtään siivoustasostasi niin ei se tule koskaan riittämään sun standardeihin.
Sanoisin että mies voi parantaa tapoja 30% ja sun pitää joustaa sun siivoustasosta 30%, niin sitten teillä voi olla auvoisa tulevaisuus. :)
Mutta oo rehellinen itsellesi, jos et pysty joustamaan niin hankalaa tulee.
Vierailija kirjoitti:
Minua on aina ihmetyttänyt ihmiset, jotka heittelevät vaatteitaan lojumaan lattialle. Ei ole kovakaan vaiva keksiä jonkin paikka, esim. tuoli, missä säilyttäisi käytössä olevia vaatteitaan ja joka kerta laittaisi ne siihen. Voiko joku teistä "epäsiististä" ihmisistä selittää, että miksi toimitte noin? Onko se vaan niin, ettei se sekaisuus häiritse? Onko se vaatteen heittäminen sinne tänne helpompaa?
Juuri tuo, se ei häiritse. Siistiä ihmistä häiritsee niin paljon, että on pakko siivota pois haittaamasta. Sotkuisempaa ei häiritse.
Vaikka itse olen sotkija, niin on minullakin tietyt jutut jotka häiritsee ja ne onkin puhtaita aina. Ristiriitaista ja naurettavaakin, kun muuten on kämppä ihan läävä. :D
Te ette voi asua yhdessä ilman että teillä on vakituinen siivooja ja sinä silti teet enemmän kuin oman osuutesi. Oletko valmis tälläisen systeemiin vuosikymmeniksi?
Sotkuiset voivat kyllä oppia siistimmiksi mutta se vaatii hyvin paljon heidän omaa motivoitumista (meillä lapsen tulo vaikutti mieheen jonkinverran, on yhä sotkuinen mutta myös siivoaa oma aloitteisesti vaikka ei meillä super siistiä tule ikinä olemaan) ja mikäli sotku on kuvaamasi tasoista se ei ole enää normaalia. Älä muuta yhteen piiaksi. Äläkä missään nimessä hanki lapsia ilman että säännöt ovat selvillä.
No hyi. Huolehtiiko se edes omasta hygieniastaankaan? Likaiset tiskit, paskainen kämppä ja vaatteet pitkin lattiaa, ei tulis kauppoja. Mites kuitit ja taloudenpito muuten, laskujen maksut jne? Entäs kun tuollainen sika saa jonkun tekemään kaiken puolestaan saman katon alla? Mulla menis halut sen siliän tien, kun ukko heittelis paskaiset kalsarit lampunvarjostimeen ja hyppäis sänkyyn. Welcome to hell :)
Juu ei tuollainen ihminen muutu taikaiskusta siistiksi, jos muutatte yhteen. Ja siihen toisen jälkien siivoamiseen kypsyy aika nopeasti.
Minä menin tuollaisen kanssa naimisiin. Sitä epäsiisteyttä en ihan tajunnut, koska mies oli nuori, asui vanhempien luona ja äiti siivosi. Muutettiin yhteen, kun lapsi syntyi. Ja kyllä siinä alussa mies jaksoi vähän tsempata. Mutta tietenkin totuus on ajan kanssa paljastunut. Nyt 12 vuodessa mies on oppinut sen verran, ettei enää ihan kamalasti riitele vastaan, kun minä ilmoitan, että tänään on siivouspäivä. Mutta kyllä sekin yllättävän monta vuotta vei, että mies alkoi edes vähän ymmärtämään, että siivoaminen ja siivouspäivät kuuluvat ihan normaaliin elämään.
En tiedä mitä anoppi on tehnyt, että on pojastaan tuollaisen aarteen saanut kasvatettua. Sen kaikki lapset on ihan samanlaisia sottapyttyjä. Mutta tämä nyt onneksi on miehen ainoa isompi vika. On raitis, tupakoimaton, ahkera, ammattitaitoinen, rakastava, hemmotteleva, jne. Että tietenkin hyviä puolia on paljon enemmän.
Mutta silti tulee usein mieleen, että jos nyt miestä valitsisin, että ehdottomasti ottaisin siistin miehen. Kun kyllähän se nyt vaan on rasittavaa, että koti ei ole ikinä siisti, koska miehellä on siellä täällä aarrekekojaan, joihin ei saa koskea.
Älä ota
Minulla on kokemusta kahdesta epäsiististä miehestä ja yhdestä siististä. Olen eläinrakas, ja meillä on koira ja kissa, eläinten johdosta myös siivoan pari kertaa viikossa.
1. 25 v. sulhaskandidaatti asui vielä vanhempiensa kanssa, joten en päässyt arvioimaan suoraan omaa kotia. Minun luonani kuitenkin jätti käytetyt alushousunsa olohuoneen pöydälle ja sukat pitkin lattioita. Osasi kyllä laittaa ruokaa ja leipoa, mutta ei siivota. Pani kylläkin hyvin. Mutta muuta negatiivista miehestä löytyi. Vaihtoon.
2. rahakas hakkailija oli täysavuton ja kämppä kuvailemassasi kunnossa. Eronnut lapseton mies, edellinen liitto oli ollut lyhyt ja vaimo lähtenyt toisen miehen kainaloon. Lattiasta kattoon saakka täynnä rojua, paksun pölyn peitossa ja tiskivuori keittiössä kärpäsparven pörinässä. Mies oli erittäin älykäs ja fiksu tietyissä asioissa, meillä oli hyvin mielenkiintoisia keskusteluja. Siinä vaiheessa seurustelua, kun olisi pitänyt juhlia juhannusta hänen mökillään, joka oli nätti vanha torppa 1800-luvulta järven rannalla, mutta keittiön pöytää myöten oli täynnä hiirenkakkaa...Annoin hänelle rätin käteen ja sanoin, että ruvetaanpas hommiin, ja hän hölmönä kysyi rätti kädessä, että "Mitä mä tällä teen???" Sauna jäi myös saunomatta, koska vesipumppu ei toiminut. Ehdotin että nostetaan ämpärillä kaivosta tai järvestä vettä, mutta ei, se ei käynyt, kun ei ollut ämpäriä ja saavikin oli rikki. (Vedet jäätyneet sinne ja halkaisseet) Miehen mielestä oli myös söpöä, kun näätä pesi ullakolla revittyään seinän alareunaan mojovan reiän. Satun tietämään, että näätä kusee ullakon pilalle ja haju on hirveä.
Tilalla oli myös toinen mökki, jonka mies kehui maasta taivaisiin. Todellisuudessa kyseessä oli 70-luvun lastulevymökki, homepilkkuja ja kosteusvaurioita ja haju hirveä, hiirenkakka nyt oli jo "koriste". Olen raksayrittäjäsuvusta. Minä en voi sietää äijissä epäkäytännöllisyyttä ja arjen tyhmyyttä, ja alkoi ärsyttämään oikein kympillä. Se homma loppui seuraavana aamuna.
3. herra. Minuun teki vaikutuksen se, että vaikka kalustus oli kaikki kirpparilta, niin koti oli siisti. Mies oli muuttanut omaan työsuhdekämppään vuotta aikaisemmin, eli olisi ehtinyt kyllä saada kaaoksen aikaan. Pölyä oli, mutta muuten siistiä ja lattia puhdas -> ollaan oltu naimisissa 18 vuotta. Mies ei edelleenkään välitä pyyhkiä pölyjä, mutta tiskaa, hakkaa mattoja, imuroi ja pesee pyykkiä, ja on opetellut kanssani raksahommia. Hänellä on aivot, siinä missä minulla ei leikkaa, hänellä leikkaa. Ollaan hyvä tiimi.
Nih, älä ota itsellesi loputonta siivousurakkaa ja hammastenkiristelyä. Siinä vaiheessa, kun alun huuma kuivahtaa, tiimin pitää toimia ja palasten napsahtaa yhteen.
Jos haluat olla siivooja, niin taidat tietää jo itsekin vastauksen