Miten työkkäri/ työvoimakeskus on yrittäynyt nöyryyttää sinua. Kokemuksia?
Aloitan. Akateeminen työtön laitettiin mielenterveyskuntoutujien kurssille. Yritettiin ohjata erityisnuorten ammattioppilaitoksen kursseille.
Kommentit (86)
Ei mitenkään, oltiin tosi tsemppaavia. Sain kehuja pelkästään siitä, että minulla on päivitetty ansioluettelo, ja kun minulla oli työhaastattelu tiedossa.
Olin ollut pari kuukautta työttömänä kun hakeuduin opiskelemaan uuden ammattitutkinnon ansioisidonnaisella. Pääsin kouluun ja työkkärikin rupesi maksajaksi eli ei mitään ongelmaa tämän kanssa Laittelin säännöllisesti ne raportit työkkäriin mitä pitikin, pari kertaa vuodessa tms.
Kunnes sitten valmistuin ja olin ehtinyt jo työllistyä harjoittelupaikkaani. Vähän ennen valmistumispäivää tuli viestiä työkkärin koulutusihmisiltä että todistus sitten tänne heidän järjestemään viimeistään sinä päivänä kuin valmistun. Soitin heti sinne että mitä ihmettä, samana päivänä? Todistustenjako on joskus iltapäivällä ja sen jälkeen oli vielä koulun tarjoamat kahvit eri paikkakunnalla, ja minun pitääkin mennä työkkäriin siltä istumalta kiikuttamaan sitä todistusta? Se kouluttajatäti ei antanut armoa edes seuraavaan päivään vaan piti lähteä skannaamaan todistusta koneelle ja samantien hänelle kun olin sen käteeni saanut. Ihan uskomaton tyyppi!
Olin jopa siis työllistynyt jo ennen koulun loppumista, olikohan mulla muutaman viikon soppari silloin alkuun enkä siis varsinaisesti enää heidän asiakkaansa mutta toki kirjoilla kun noin lyhyt pätkä.
Luojan kiitos ei ole sen koommin tarvinnut työkkärin kanssa asioida kun määräaikaiset pätkät jatkuivat pariin otteeseen jonka jälkeen minut vakinaistettiin.
Kirjoittelin silloin tästä palstallekin, vuosi taisi olla 2014.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinainen nöyryytys, mutta esimerkki "työtarjouksesta".
Sain työtarjouksen firmaan, jonka yhteystietoina oli tavallinen posti/katuosoite ja hotmail-sähköpostiosoite.
Googlaamallakaan yrityksestä ei löytynyt tietoja, eikä myöskään Työkkäristä sinne soitettuani.
Laitoin "työhakemuksen" ja lisäkyselyn "työstä" tarjouksen sähköpostiosoitteeseen, mutta vastausta en koskaan saanut tältä "työnantajalta".
Siis voit saada työtarjouksen työpaikkaan, josta edes työkkärillä itsellään ei ole mitään tietoa.
Tämä siis ravintola-alan työpaikka.
Kerroin varsin suorasanaisesti , mutta asiallisesti työkkäriin mielipiteeni, ja kas kummaa, minua pommitettiin sen jälkeen viidellä työtarjouksella viikon sisään, vaikka yli puoleen vuoteen en ollut saanut ensimmäistäkään työtarjousta.
Ja näillä sitten työllistymään ; )
Tarinasi on mielenkiintoinen, mutta siinä on pieni ongelma: se ei ole totta.
TE-toimiston järjestelmä ei päästä läpi työpaikkaa, jos ei ole myös niin sanottua Y-tunnusta. Sen perustella taas saa aika paljon tietoja firmasta. Yksityinen henkilö puolestaan ei voi ilmoittaa työpaikkaa netissä, ilman Y-tunnusta olevan on oltava yhteydessä TE-toimistoon ennen kuin työpaikka otetaan vastaan.
Mä olen työkkäristä hakenut työntekijää ihan yksityisihmisenä, ilman firmaa. Jotenkin se onnisti,, vaikkei minkäänlaista tunnusta ollut.
Kyllä se onnistuu, kun soitat te-toimistoon ja kerrot, mihin tehtävään haet työntekijää. Samalla kysytään aika lailla työtehtävistä, joten jos sinulla olisi yritys, niin samalla yrityksenkin tiedot kirjattaisiin järjestelmään. Netin kautta et voi työntekijää hakea ja siten piilottaa kaikkia mahdollisia tietoja yrityksestäsi.Yksityishenkilönä et voi esimerkiksi hakea kotisiivoojaa, joka siivoaa asiakkaittesi koteja.
Vierailija kirjoitti:
Olin ollut pari kuukautta työttömänä kun hakeuduin opiskelemaan uuden ammattitutkinnon ansioisidonnaisella. Pääsin kouluun ja työkkärikin rupesi maksajaksi eli ei mitään ongelmaa tämän kanssa Laittelin säännöllisesti ne raportit työkkäriin mitä pitikin, pari kertaa vuodessa tms.
Kunnes sitten valmistuin ja olin ehtinyt jo työllistyä harjoittelupaikkaani. Vähän ennen valmistumispäivää tuli viestiä työkkärin koulutusihmisiltä että todistus sitten tänne heidän järjestemään viimeistään sinä päivänä kuin valmistun. Soitin heti sinne että mitä ihmettä, samana päivänä? Todistustenjako on joskus iltapäivällä ja sen jälkeen oli vielä koulun tarjoamat kahvit eri paikkakunnalla, ja minun pitääkin mennä työkkäriin siltä istumalta kiikuttamaan sitä todistusta? Se kouluttajatäti ei antanut armoa edes seuraavaan päivään vaan piti lähteä skannaamaan todistusta koneelle ja samantien hänelle kun olin sen käteeni saanut. Ihan uskomaton tyyppi!
Olin jopa siis työllistynyt jo ennen koulun loppumista, olikohan mulla muutaman viikon soppari silloin alkuun enkä siis varsinaisesti enää heidän asiakkaansa mutta toki kirjoilla kun noin lyhyt pätkä.
Luojan kiitos ei ole sen koommin tarvinnut työkkärin kanssa asioida kun määräaikaiset pätkät jatkuivat pariin otteeseen jonka jälkeen minut vakinaistettiin.
Voi kun se olisikin ollut sen työkkärin tädin oma keksintö, mutta kun se on ihan ministeriössä päätetty, että opiskelijan velvollisuus on tehdä selvitys opintojen etenemisestä. Maksaja olisi voinut ryhtyä perimään sinulta etuutta pois, jos et olisikaan saanut opintoja päätökseen.
Ja jos olit työllistynyt jo ennen koulun loppumista, niin toivottavasti olit kertonut sen TE-toimistolle etkä ottanut sekä palkkaa että etuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri toteuttaa ministeriön ohjeistusta. Kumma juttu kun kaikkien työttömien mielestä kurssit ovat turhia, mutta jos teiltä löytyisi jo tarvittava osaaminen niin eikös se työpaikkakin löytyisi? Varsinkin jos tosissaan haluaa työllistyä eli on valmis myös muuttamaan. Siinä vähän ajateltavaa.
Kuvitteletko nyt keksineesi pyörän uudelleen? Koko systeemi on kafkamaisen byrokraattinen ja tehoton siihen nähden kuinka paljon maassa on työttömiä. Ja jos ministeriö antaa ohjeistuksia, ilmeisesti ne on muotoiltu niin ympäripyöreästi, että TE-toimisto voi toteuttaa niitä käyttäen kaikkia inhimillisesti kyseenalaisia keinoja: kiristys, uhkailu ja kaikenlainen ala-arvoinen kiusanteko.
Kurssit taas ovat vain bisnes, joka tekee rahaa ja ottaa omansa välistä työttömien ahdingosta. Joku talipää jossain on kaavaillut, että kursseilla saadaan porukka pois hetkellisesti tilastoista. Turhaa sijaistoimintaa, jolloin voidaan kasata vain lisää painetta työttömän niskaan. Katsos nyt, sinut on ohjattu kurssille - mikä helvetti sinussa on vikana, kun et työllisty jne.
Kurssit ovat aktivointia. Oikein ettei saa maata kotona vaan saa herätä aamulla kuten muutkin. Pääosin ne tienaavat oppilaitokset on niitä oppilaitoksia, joista säästetään jo nyt 20%
Työkkäri nöyryytti tämän vuoden kesän alussa avomiestäni. Hän oli pitkän työttömyyden jälkeen hankkinut itselleen mieleisen työkokeilupaikan erästä kirjastosta ja toimitti ajallaan kirjaston kanssa laaditun työsopimuksen työkkäriin hyväksytettäväksi.
Noin viikko tämän jälkeen hänellä alkoi varsinainen työkokeilu ja asioiden piti olla hoidossa. Työkkäristä ei kuitenkaan kuulunut moneen viikkoon yhtään mitään, ja mieheni soitti useasti asiakaspalveluun kysyäkseen tilanteesta mutta puhelinajat olivat niin lyhyet että linjat olivat jo sulkeutuneet ennen kuin hän jonotukselta pääsi puhumaan kenenkään kanssa.
Lopulta hänen oltuaan noin kuukauden verran työkokeilussa hän sai vihdoinkin kuulla joltakin virkailijalta että hänen toimittamansa työsopimus oli hävinnyt jonnekin. Siis joku virkailija oli kirjaimellisesti vain hukannut sen. Tämän lisäksi sanottiin että mieheni ei olisi saanut vielä aloittaa työkokeilua, sillä työkkäri ei ollut vielä tehnyt päätöstä että voidaanko työkokeilu aloittaa koska joku niistä tunareista oli hukannut sopimuksen. Päiviteltiin sitten miehen kanssa epäuskoisina siinä että kuinka hankalaa voikin työkokeilun aloittaminen olla sellaisen lafkan kanssa, jonka nimenomaan pitäisi avustaa työllistymisessä.
No mieheni sitten kirjoitti uuden työsopimuksen työnantajansa kanssa ja toimitti senkin työkkärille. Kaikeksi onneksi asia saatiin selvitettyä ja miehelleni maksettiin työmarkkinatukea takautuvasti työkokeilun alusta asti. Mutta olipahan silti aika helvetinmoinen farssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun se olisikin ollut sen työkkärin tädin oma keksintö, mutta kun se on ihan ministeriössä päätetty, että opiskelijan velvollisuus on tehdä selvitys opintojen etenemisestä. Maksaja olisi voinut ryhtyä perimään sinulta etuutta pois, jos et olisikaan saanut opintoja päätökseen.
Ja jos olit työllistynyt jo ennen koulun loppumista, niin toivottavasti olit kertonut sen TE-toimistolle etkä ottanut sekä palkkaa että etuutta
Paljon asian kanssa toimineena kouluttajana olen varma ettei todistusta vaadita valmistumispäivänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö minua jotenkin idioottina? Ensimmäiseen väitteeseesi vastauksena, että kukaan muu luokaltani ei joutunut toimittamaan todistusta viimeistään samana päivänä kuin valmistuimme. Toiseen väittämääsi kommentoin vain, että huh huh - mitäpä oikein kuvittelet?!
Vaikkei TE-palveluiden - kuten Työvoimatoimiston, konsulttien, epäilemättä kalliilla avulla sorvattu nimi nykyään on - kanssa kaikki ole aina mennyt kivasti ja helposti, niin kerronpa eriävän mielipiteeni.
Minua ei ole nöyryytetty mitenkään. Olen jopa saanut kaksi työpaikkaa ko. puljun avustuksella. Toinen oli jopa niin kutsuttu vakipaikka, jossa ehdin olla seitsemän vuotta.
Kaikenmaailman kurssit on käyty, ihan pakottamalla, mutta heittäydyin tyhmäksi ja pyysin kurssin vetäjiltä kommenttia jokaikiseen hakemukseen ja CV:hen. Viidennellekin kurssille olivat marssittamassa, mutta kerroin käyneeni jo neljällä, niin kyllä myönettiin, että eiköhän nuo asiat ole kunnossa.
Ehkä olen poikkeus, mutta ei mulla muuta.
Saat tähän hakemaasi paikkaan palkkatukea, jos haluat...mumisi joku te täti kun oli hätääntynyt että sain duunipaikan.. nothanku...
Lähettivät laihdutuskurssille... geesh mitä paskaa...... haastattelivat eli kuulustelivat lähinnä kahden ihmisen voimin kuin jossain poliiisikuulustelussa...
oikea läpivalaisujen läpivalaisu eri lääkärien selvitys sekä vielä sykologillekin ehdotus.. melko paskamainen suhtautuminen ja selkeä nöyryytksen maksimointiyritys. no thanks.
Varokaa TE-toimiston höykytystä. Tehtäviä satelee ja kun teet yhden, saat yhden päivän lisäaikaa työnhaun voimassaoloajassa. Tämä ei voi olla totta! Luulin, että mun kuuluisi vaan hakea töitä ja mennä töihin.
Tämä siis tammikuussa 2018, kun ministeriö yrittää saada kaikki työttömät pois kortistosta hyvin arveluttavin keinoin.
Onko muilla parempia kokemuksia TE-toimiston palveluista tai "palveluista"?
Mut ohjattiin hyvin pian työttömäksi ilmoittautumisen jälkeen jollekin te-toimiston ulkopuoliselle työneuvojalle, joka koettaa painostaa työkokeiluun tai tukityöhön. Mitään oikeita töitä hänellä ei ole tarjota. CV:n halusi tarkistaa antaakseen parannusehdotuksia. Lähetin sen hänelle sähköisesti, mutta sanallakaan ei CV:tä kommentoinut. Itse kyllä tiesin, että se on oikein kelvollinen, mutta tällä neuvojalla tietysti oli ennakko-oletus, että se on päin persettä kirjoitettu.
Neuvoja on koettanut onkia minusta eriskummallisia tietoja mm. terveydentilani ja ystävyyssuhteeni ovat häntä kiinnostaneet. Kaipa hänellä on ennakko-oletuksia siitäkin, että työttömässä täytyy olla jotain perustavanlaatuista vikaa - siksihän hän on työtön. Neuvojatäti myös soittelee minulle tapaamisten ulkopuolisella ajalla kyselläkseen, että hainko sitä ja tätä kokeilu-/tukityöpaikkaa, ja mikä oli vastaus. Aikuisena ihmisenä en kaipaa tuollaista paapomista ja tämä valmennus tuntuu todella ahdistavalta ja nöyryyttävältä. Olen tosissani harkinnut lähteväni valmennuksesta kesken pois karenssinkin uhalla. Nimittäin kaiken muun niskaan hönkimisen lisäksi päätavoite näyttää valmennuksessa olevan ilmainen orjatyö, siis nöyryyttämisen lisäksi. Aika kuvaavaa ja ennakoivaa olikin se, kun te-virkailija sanoi minua passittaessaan ko. valmennukseen, että jos sopivaa kokeilupaikkaa ei löydy, sellainen tehdään. Kaupungilta löytyy kuulemma aina jotakin puuhasteltavaa, jonne työttömiä voidaan passittaa.
Jätin työttömäksi jäätyäni seuraavien 15vkon aikana 8 yhteydenottopyyntöä, kun ei heitä muuten pysty tavoittamaan. Mihinkään pyynnöistä ei vastattu, puhelimitse, kirjeitse, mitenkään. Kahdeksannella kerralla ilmoitin, että on kulunut lähes 4kk enkä aijo jättää asiaa enää tähän vaan vien oikeusasiamiehelle. Muutaman päivän päästä tuli ajanvarauskirje, aika tästä vajaan kahden viikon päästä. :D Ropisi aikarajat roimasti, kun sääntönä on vastata yhteydenottopyyntöön viikon sisällä sen saapumisesta.
Olin työtön, kun pääsin opiskelemaan yliopistoon vuonna 1998. Menin työkkäriin kertomaan siitä. Työvoimaneuvojan oli jotenkin vaikea ymmärtää asiaa. Hän tankkasi, olenko ymmärtänyt oikein päässeeni yliopistoon. Hyväksymiskirje oli tietenkin mukanani, joten sen huolellisesti luettuaan työvoimaneuvoja uskoi minua. (Minulla oli ennestään suoritettuna yo-tutkinto sekä koulu- ja opistoasteen ammattitutkinnot, joten koulutusasiat eivät olleet aivan uusia asioita. Työelämässäkin olin ollut pitkälti toistakymmentä vuotta.)
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri toteuttaa ministeriön ohjeistusta. Kumma juttu kun kaikkien työttömien mielestä kurssit ovat turhia, mutta jos teiltä löytyisi jo tarvittava osaaminen niin eikös se työpaikkakin löytyisi? Varsinkin jos tosissaan haluaa työllistyä eli on valmis myös muuttamaan. Siinä vähän ajateltavaa.
Olen ollut työttömänä vuoden, ensimmäistä kertaa elämässäni. Minulta löytyy omalta alaltani tarvittava monipuolinen osaaminen 39v ajalta nykypäivään asti. En tarvitse pilipalikursseja. Muutakin osaamista löytyy. Työtä ei kuitenkaan löydy edes Helsingistä. En muuta Stadista mihinkään. Tämä tiedoksi provopellelle.
Jatkuvia tapaamisia wannabe viranomais"palvelijoiden" kanssa, jotka pyrkivät määräämään, mitä ja minne tulisi edetä. Työkokeilupakotuksia, vaikka aikuisikään mennessä ei nappaa lähteä kokeilemaan, kun on sairauksia täynnä ja selviytyminen päivästä sinänsä haaste. Koko te systeemi pitäisinpurkaa ihmisiä alistqvana ja yksityisyyttä ronkkivana gedtaposysteeminä. Yksityiset rwkryt riittää työiköisille eikä palveluun naamioitunutnihmisten nöyryyttäminen "moniammattilais" kuulusteluineen. Ennen naisten ei tqrvinnut edes käydä töissä ja nyt se on ihan pakko normi?? Paitsi tietty musl iminaisillew, joista 1% töissä ja kärryt täynnä aina ruokaa!!
työkkärissä pitäisi olla kunnon nöyryytystä lusmuillle!
Täällä on osa hallituksen kätyreitä tai heidän lakeijoitaan taas. Ollut syyllistämässä 500000 ihmistä!!!
Mä olen työkkäristä hakenut työntekijää ihan yksityisihmisenä, ilman firmaa. Jotenkin se onnisti,, vaikkei minkäänlaista tunnusta ollut.