Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten työkkäri/ työvoimakeskus on yrittäynyt nöyryyttää sinua. Kokemuksia?

Vierailija
31.03.2016 |

Aloitan. Akateeminen työtön laitettiin mielenterveyskuntoutujien kurssille. Yritettiin ohjata erityisnuorten ammattioppilaitoksen kursseille.

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Työkokeilu 9e/päivä

Mistä lähtien orjuus on ollut jälleen sallittua? Toiseksi se on taas vain jollekin yritykselle saada ilmaista työvoimaa pariksi kuukaudeksi ja sitten potkaista pihalle. Sen jälkeen uutta putkeen. En tiedä tai tunne ketään joka olisi työkokeilun jälkeen oikeasti työllistynyt kyseiseen yritykseen. Oikeasti työllistävä vaikutus saataisiin ihan muunlaisilla toimenpiteillä. Kokeilun jälkeen työtöntä ärsyttää vaan entistä enemmän kun roikkui jossain paikassa tuollaisella "palkalla", eikä edes työllistynyt.

Vierailija
42/86 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun piti hakea erään satoja ihmisiä työllistävän yhdistyksen toiminnanjohtajaksi vaikka opintojen jälkeinen työkokemus oli pari vuotta pienen projektin vastaavana. Hävetti laittaa hakemus paikkaan johon meriitit eivät todellakaan riittäneet. Luulen, että työkkärissä eivät tienneet, että ko. yhdistys ei todellakaan ole mikään pikkukerho. Vähän ihmettelin (mutta vain mielessäni) että niin suurta työllistäjää ei työkkärissä tunneta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis todella hävettää laittaa hakemus ihme paikkoihin pakotettuna. siinä menee kaikkien aikaa hukkaan. työtarjousten lähettäminen ei ole kuulemma ollut tehokasta. yllätys..... vähemmän keppiä enemmän porkkanaa. kuulostaa sippilä mafioson alaisten jutuilta.

Vierailija
44/86 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse osallistuin aikoinaan "akateemisille työttömille" tarkoitetuille kursseille. Yhteistä niille oli se, että kurssittajat olivat aina jotain kauppatieteilijöitä, jotka sitten huuli pyöreänä ihmettelivät, kuinka heidän jargoninsa rekrytointihallinnollisista organisaatioista istuivat humanistille yhtä huonosti kuin polkupyörä kalanpoikaselle. Yritykset, joille heidän mielikuvien mukaan olisi itseään pitänyt boostata olivat jostain aivan toisesta universumista.  Hyvin jäi myös mieleen eräs "kouluttaja", joka kyynisesti naurahti - niin humanistit eivät siis todellakaan osaa sanoa, mitä osaavat... On se vähän vaikea laji, kun valuutta on täysin eri...

Mullakin on kokemusta yhdestä tällaisesta akateemisten työttömien kurssista. Meidän eteen marssitettiin aluksi jos jonkinlaista psykologia ja terapeuttia puhumaan elämänhallinnasta, läpinäkyvästi oletuksena että olemme koko porukka vahvasti syrjäytyneitä, masentuneita ja alkoholisoituneita, vaikka kurssille pääsyn perusteena oli ollut lyhytaikainen työttömyys. Lisäksi meille tarjottiin täysin pintapuolista projektinhallintakoulutusta, jonka vetäjä ei varmasti ollut puheiden perusteella ihan viime vuosina yhtään projektia vetänyt. Useampi henkilövuokrauspalvelufirmojen edustaja kävi meille kehumassa putiikkiaan, mutta kun kysyimme onko heillä mitään meille tai yleensäkään akateemisille, oli tyly vastaus ei.

Kun porukka alkoi tästä päiväkerhokurssista riippumatta työllistyä ja väki väheni, kurssin vetäjä sai hepulin ja yritti saada listoilleen merkinnän, että juuri tämä kurssi on työllistänyt näin ja näin monta ihmistä, vaikkei kurssilla tai työkkärillä ollut mitään tekemistä näiden ihmisten työllistymisen kanssa.[/quot

Omalla akateemisille suunnatulla kurssilla ihmettelimme, mikä on tämän aikuisten päivähoidon tarkoitus. Ohjaaja kertoi, että olemme oppimassa työelämässä tarvittavia taitoja kuten sitä, että aamulla herätään, ollaan joku tuntimäärä jossain paikassa ja lähdetään kotiin. Kurssilla oli ainoastaan täysin työykyisiä täyspäisiä maistereita, joista suurimmalla osalla oli paljonkin työkokemusta. Ohjaajat olivat pääasiassa nuoria naisia, joilla oli omat opinnot kesken.

Olin joskus työelämävalmenuksessa, josta maksetaan työmarkkinatuen lisäksi se 9 euroa päivässä. Välissä olin viikon verran töissä, joista maksettiin oikeata palkkaa, ja palasin taas työelämävalmennukseen. Jokainen tienattu euro vähentää tukia. Myöhemmin totesin, että tein työelämävalmennuksessa työtä 6 euron "palkalla"/päivä. Tuossa tilanteessa ei TODELLAKAAN kannata ottaa vastaan palkkatyötä.

Varsnais-Suomi 2000-luku

Vierailija
45/86 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse osallistuin aikoinaan "akateemisille työttömille" tarkoitetuille kursseille. Yhteistä niille oli se, että kurssittajat olivat aina jotain kauppatieteilijöitä, jotka sitten huuli pyöreänä ihmettelivät, kuinka heidän jargoninsa rekrytointihallinnollisista organisaatioista istuivat humanistille yhtä huonosti kuin polkupyörä kalanpoikaselle. Yritykset, joille heidän mielikuvien mukaan olisi itseään pitänyt boostata olivat jostain aivan toisesta universumista.  Hyvin jäi myös mieleen eräs "kouluttaja", joka kyynisesti naurahti - niin humanistit eivät siis todellakaan osaa sanoa, mitä osaavat... On se vähän vaikea laji, kun valuutta on täysin eri...

Teitä koulutetaan liikaa tarpeeseen nähden, toivottavasti tuo korjataan. Sama ongelma taiteiden puolella, erilaista esiintyjää ja tekijää tulee AMKeista ja TAIKeista yli tarpeen. Työttömyyden todennäköisyys suuri jos aloille lähtee, tuo pitäisi olla selvä jo heti alusta.

Vierailija
46/86 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme iltapäiväkerhon ohjaaja, vähän yli parikymppinen nuori iloinen nainen, kertoi olevansa kerhossa töissä viimeistä päivää. Hän oli käynyt TE-keskuksessa ja etsi kesätöitä, mutta hänet olikin palkattu siltä seisomalta työvoimaneuvojaksi sinne TE-keskukseen. Itse siis näin kertoi. Koulutukseltaan hän ei ollut hoiva-, sosiaali- tms. alan ihmisiä. Lasten ip-kerhossa hän oli mielestäni taitava, mutta kyllä naamani venähti, kun ajattelin korkeakoulututkinnon suorittaneena silloisena työttömänä joutuvani hänen tai vastaavan henkilön kanssa asioimaan ja miettimään uutta alaa. Helsinki 2010-luku.

Vierailija
47/86 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkiksi työkkäristä asioimaan joutuville akateemisille; korjatkaa koulutustarpeisiin sellaisia kurssikokonaisuuksia, jotka vaativat sertifiointia omalta alaltanne. Tyyliin projektipäällikkö sertifikaatti, cisco systems kokonaisuudet, eMBA jne. Mitkä maksavat ihan homona. Onpa jotain kirjattuna (eli suunnitelma tehty), ei bongahda automaattihaulla työkkärihemmolle nakitettavaksi ja jos niin saatte kalliin serkun suoritettua josta jotain hyötyäkin työelämässä.

Omalla kohdalla oli vääntö sillä tasolla että käskin työntekijän pyytämään esimiehensä paikalle että ennen en poistu kun asia on selvä, olin lukenut etukäteen tiedoksi oikeuteni.

Ja jos lähdet johonkin lomalle ulkomaille niin älä Virossa ole niin tyhmä että ilmoittaisit sen työkkäriin.

Vierailija
48/86 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsimaalaisia maahanmuuttajia ohjataan kielikursseille, jossa opetetaan peruskäytöstapoja ja muita itsestäänselvyyksiä mitkä länsieurooppalaiset muutenkin yleensä taitavat suomalaisia paremmin :D

Vierailija
49/86 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinainen nöyryytys, mutta esimerkki "työtarjouksesta".

Sain työtarjouksen firmaan, jonka yhteystietoina oli tavallinen posti/katuosoite ja hotmail-sähköpostiosoite.

Googlaamallakaan yrityksestä ei löytynyt tietoja, eikä myöskään Työkkäristä sinne soitettuani.

Laitoin "työhakemuksen" ja lisäkyselyn "työstä" tarjouksen sähköpostiosoitteeseen, mutta vastausta en koskaan saanut tältä "työnantajalta".

Siis voit saada työtarjouksen työpaikkaan, josta edes työkkärillä itsellään ei ole mitään tietoa.

Tämä siis ravintola-alan työpaikka.

Kerroin varsin suorasanaisesti , mutta asiallisesti työkkäriin mielipiteeni, ja kas kummaa, minua pommitettiin sen jälkeen viidellä työtarjouksella viikon sisään, vaikka yli puoleen vuoteen en ollut saanut ensimmäistäkään työtarjousta.

Ja näillä sitten työllistymään  ; )

Vierailija
50/86 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

posteljooni kirjoitti:

Kaikkien nöyryytysten(joita turha alkaa enää  luettelemaankaan ) jälkeen ei anna minun ottaa edes lopputiliä ( työmarkkinatukeni kärsimättä) mainospostin jaosta (...vaikka otin sen itse ja ilman heidän tarjoamaa vinkkiäkään  alun alkaen  lisäansiokseni).

Työ on täysin kannattamatonta minulle( palkka, eli se 60-70e/2 viikkoa netto työstä jota riittää neljänä päivänä viikossa ei ole missään suhteessa sen viemään aikaan ja työmäärään . Nyt on kaupunki antanut kunnostuskehotuksen omakotitontillani sijaitsevalle piharakennukselle.

Uhkasakko on 1000 euroa.

Sen joudun maksamaan, jos en ensi kesänä pysty suoriutumaan sen vaatimista töistä. En taatusti jaksa jos neljä päivää viikosta menee mainospostin jakeluun ,josta koko kesän hankkeet tulevat siis jäämään -alle 400 euron!

Pystyisin kuitenkin osoittamaan kykeneväni tekemään piharakennukselle edes jotain JOS minulla olisi aikaa & energiaa.

Siitä alle neljänsadan nettotulojen menetyksestä en välitä mitään, sillä vapaana tästä (suoraan sanoen) pakkotyöstäni, pystyisin kyllä tuon rahan hankkimaan ihan rehellisellä työllä ja rehellisin keinoin ensi kesänä vaikka sitten saunavastoja tekemällä,ihmisten nurmikkoja ja orapihlaja-aitoja leikkaamalla,sienestämällä,marjastamalla,vaikka millä .

Olen tehnyt tätä jo kaksi vuotta kohta ja olen niin loppu henkiseltä jaksamiseltani tässä lähes ilmaiseksi menevässä pakkotyössä että ei ole tosikaan

. Ei vain mene TE-toimiston päättäjäakan kaaliin eikä jakeluun.

Miksi jollekin s--tanan mainosfirmalle annetaan yhteiskunnassamme  vapaat kädet ihmisten suoranaiseen orjuuttamiseen ja riistoon tällä tavalla ?

Miksi ei ole mitään tahoa joka ymmärtäisi,että n.120e/kk on liian vähän niistä sadoista lehti&painotuote kiloista ja useista  kymmenistä polkupyöräkilometreistä niillä lastattuna...

...ja  korvaus,jolla ne saisi paikallinen firma kuskautettua perille osoitteisiinsa korkeintaan jossain Intiassa tai Pakistanissa *(missä ruoka tosin olisi kasvissyöjälle vähän edullisempaa,eikä lämmityskustannuksiakaan pahemmin  olisi)

Haluan vapautua vielä tästä ja otan yhteyttä vaikka sitten eduskunnan oikeusasiamieheen tai myyn sitten vaikka  mojovan jutun te-toimiston kohtelusta vaikka Ilta-sanomille tai Seiska-lehteen viimeisenä keinoana.

Akka siellä toimistossa  joutukoon sitten vaikka  liriin paikallaan -taloani en sentään ala myymään voidakseni säilyttää tämän 'työn'.

Joku raja sentään !

Usein polkiessani mietin,mikähän minun rikokseni tässä yhteiskunnassa on ollut,kun tähän jouduin.

Ei siinä nimittäin  ihan aina jaksa  mielessäänkään vaikkapa  sitä Peppi Pitkätossun tunnusmelodiaa tai Strömsön tunnusmusiikkia vihellellä ,kun niitä kilometrejä eteenpäin taas,vaikka sitten lumisateessa  (joka toinen päivä eteenpäin  polkee.) TE-toimiston pitäis olla ihmisiä,kansalaisia ja yhteiskuntaa PALVELEVA instanssi, eikä mikään  lainvoimainen rankaisulaitos.

Sen saisi mielestäni kyllä jo aivan hyvin lakkauttaakin,eihän sillä ole enää laitoksena nykyisessä tilanteessa enää mitään virkaa.

Perustuloa lakiesityksenä  kannatan kyllä .

Minulla sama tosin ei mainospostien jakelua. Erehdyin oma-aloitteisesti menemään töihin josta en sitten päässyt helposti irti. Oli sivutyö vieläpä ja työtunteja sovittua vähemmän. Tienasin 10-20 euroa päivä ja työmatkakuluihin meni 10 euroa päivässä eli välillä en tienannut yhtään.

Varsinkin opiskelijoille ja sivuduunia tekeville; lopettakaa työsuhde ko.paikkaan aikaisemmin kuin opiskelunne/vakityö päättyy. Muutoin joudutte vain kärsimään siitä että se mikä aiemmin oli kiva lisä, onkin nyt ainoa tulonlähde, harmi vain ettei palkalla elä. Ei tule karenssia vaikka itse päätätte työsuhteen kunhan se vain päättyy ja viimeinen palkka tulee ennen valmistumispvm. Jos täti työkkäristä kyselee niin hyvin voi sanoa syyksi ihan mitä tahansa.

Vierailija
51/86 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ennestään opistotutkinto joka olisi sopinut moneen tehtävään myös työvoimatoimistoon ja olin myös hakenut avoimena olleita paikkoja mutta en päässyt edes haastatteluun. Kerran kysyin työvoimavirkailijalta alkuvuodesta että onko heillä tarvetta kesäksi kesälomittajia yms. Miesvirkailija katsoi minua aivan sen näköisenä että mitä v..ua tuo työtön sanoo. Muutti sitten ilmeen huvittuneeksi ja sanoi että ei.

Opiskelin uuden tutkinnon eli valmistuin maisteriksi. Minulla oli muutaman kuukauden kuluttua alkava työ tiedossa. Piti ilmottautua työttömäksi siksi aikaa. Naisvirkailija oli tosi tympeä alusta asti ja kun selvisi että olen valmistunut yliopistosta niin v....tuskäyrä nousi virkailijalla huippuunsa eli hän kateuksissaan halusi olla niinkuin ei olisikaan maisterin tutkintoa vaan viittasi opistotutkintooni sanoen halveksivasti että on heillä on kyllå täällä työvoimatoimistossakin monta tuolla tutkinnolla töissä. Ja olin jo opiskeluajan tehnyt uuden alan työtä.

Lisäksi mainosti syksyllå alkavia työnhakukursseja vaikka minulla oli jo.sovittu työ alkamassa niitä ennen. Kun sanoin että osaan kyllä hakea töitä ja tehdä hakemuksia niin tuo virkailija sanoi että aina niistä jotain oppii.

Nåmä Pohjois-Pohjanmaalla

Vierailija
52/86 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työttömänä enemmän kuin työelämässä. Työkokemusta 4 vuotta. Olen osallistunut uravalmennuksiin ym. kurseille. Mitään ongelmia ei ole ollut, paitsi sain karenssin kun en vastannut työtarjoukseen eli oikein se meni.

Mun mielestä turhiahan noi kurssit on, joku sillä tienaa elantonsa, mutta työllisyyteen niillä on hyvin pieni vaikutus.

Vierailija
53/86 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli ennestään opistotutkinto joka olisi sopinut moneen tehtävään myös työvoimatoimistoon ja olin myös hakenut avoimena olleita paikkoja mutta en päässyt edes haastatteluun. Kerran kysyin työvoimavirkailijalta alkuvuodesta että onko heillä tarvetta kesäksi kesälomittajia yms. Miesvirkailija katsoi minua aivan sen näköisenä että mitä v..ua tuo työtön sanoo. Muutti sitten ilmeen huvittuneeksi ja sanoi että ei.

Opiskelin uuden tutkinnon eli valmistuin maisteriksi. Minulla oli muutaman kuukauden kuluttua alkava työ tiedossa. Piti ilmottautua työttömäksi siksi aikaa. Naisvirkailija oli tosi tympeä alusta asti ja kun selvisi että olen valmistunut yliopistosta niin v....tuskäyrä nousi virkailijalla huippuunsa eli hän kateuksissaan halusi olla niinkuin ei olisikaan maisterin tutkintoa vaan viittasi opistotutkintooni sanoen halveksivasti että on heillä on kyllå täällä työvoimatoimistossakin monta tuolla tutkinnolla töissä. Ja olin jo opiskeluajan tehnyt uuden alan työtä.

Lisäksi mainosti syksyllå alkavia työnhakukursseja vaikka minulla oli jo.sovittu työ alkamassa niitä ennen. Kun sanoin että osaan kyllä hakea töitä ja tehdä hakemuksia niin tuo virkailija sanoi että aina niistä jotain oppii.

Nåmä Pohjois-Pohjanmaalla

Olisit vaan suoraan sanonut että tämä esimerkki on Oulusta.

Arvostan te-toimiston porukkaa vielä vähemmän mitä puhelinmyyjä.

Vierailija
54/86 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

posteljooni kirjoitti:

Kaikkien nöyryytysten(joita turha alkaa enää  luettelemaankaan ) jälkeen ei anna minun ottaa edes lopputiliä ( työmarkkinatukeni kärsimättä) mainospostin jaosta (...vaikka otin sen itse ja ilman heidän tarjoamaa vinkkiäkään  alun alkaen  lisäansiokseni).

Työ on täysin kannattamatonta minulle( palkka, eli se 60-70e/2 viikkoa netto työstä jota riittää neljänä päivänä viikossa ei ole missään suhteessa sen viemään aikaan ja työmäärään . Nyt on kaupunki antanut kunnostuskehotuksen omakotitontillani sijaitsevalle piharakennukselle.

Uhkasakko on 1000 euroa.

Sen joudun maksamaan, jos en ensi kesänä pysty suoriutumaan sen vaatimista töistä. En taatusti jaksa jos neljä päivää viikosta menee mainospostin jakeluun ,josta koko kesän hankkeet tulevat siis jäämään -alle 400 euron!

Pystyisin kuitenkin osoittamaan kykeneväni tekemään piharakennukselle edes jotain JOS minulla olisi aikaa & energiaa.

Siitä alle neljänsadan nettotulojen menetyksestä en välitä mitään, sillä vapaana tästä (suoraan sanoen) pakkotyöstäni, pystyisin kyllä tuon rahan hankkimaan ihan rehellisellä työllä ja rehellisin keinoin ensi kesänä vaikka sitten saunavastoja tekemällä,ihmisten nurmikkoja ja orapihlaja-aitoja leikkaamalla,sienestämällä,marjastamalla,vaikka millä .

Olen tehnyt tätä jo kaksi vuotta kohta ja olen niin loppu henkiseltä jaksamiseltani tässä lähes ilmaiseksi menevässä pakkotyössä että ei ole tosikaan

. Ei vain mene TE-toimiston päättäjäakan kaaliin eikä jakeluun.

Miksi jollekin s--tanan mainosfirmalle annetaan yhteiskunnassamme  vapaat kädet ihmisten suoranaiseen orjuuttamiseen ja riistoon tällä tavalla ?

Miksi ei ole mitään tahoa joka ymmärtäisi,että n.120e/kk on liian vähän niistä sadoista lehti&painotuote kiloista ja useista  kymmenistä polkupyöräkilometreistä niillä lastattuna...

...ja  korvaus,jolla ne saisi paikallinen firma kuskautettua perille osoitteisiinsa korkeintaan jossain Intiassa tai Pakistanissa *(missä ruoka tosin olisi kasvissyöjälle vähän edullisempaa,eikä lämmityskustannuksiakaan pahemmin  olisi)

Haluan vapautua vielä tästä ja otan yhteyttä vaikka sitten eduskunnan oikeusasiamieheen tai myyn sitten vaikka  mojovan jutun te-toimiston kohtelusta vaikka Ilta-sanomille tai Seiska-lehteen viimeisenä keinoana.

Akka siellä toimistossa  joutukoon sitten vaikka  liriin paikallaan -taloani en sentään ala myymään voidakseni säilyttää tämän 'työn'.

Joku raja sentään !

Usein polkiessani mietin,mikähän minun rikokseni tässä yhteiskunnassa on ollut,kun tähän jouduin.

Ei siinä nimittäin  ihan aina jaksa  mielessäänkään vaikkapa  sitä Peppi Pitkätossun tunnusmelodiaa tai Strömsön tunnusmusiikkia vihellellä ,kun niitä kilometrejä eteenpäin taas,vaikka sitten lumisateessa  (joka toinen päivä eteenpäin  polkee.) TE-toimiston pitäis olla ihmisiä,kansalaisia ja yhteiskuntaa PALVELEVA instanssi, eikä mikään  lainvoimainen rankaisulaitos.

Sen saisi mielestäni kyllä jo aivan hyvin lakkauttaakin,eihän sillä ole enää laitoksena nykyisessä tilanteessa enää mitään virkaa.

Perustuloa lakiesityksenä  kannatan kyllä .

Löytäisitkö ihan jotain muuta, esim. määräaikaista työtä kuten siivoaminen tms? Sen aikana irtisanoudut tuosta mainosten jakopaskasta. Ja kun määräaikaisuus loppuu, olet työtön. Syyksi voit sanoa jos täti kysyy, ei kuulu hänelle, ettet jaksanut kahta työtä määräaikaisen työn aikana.

Tai kauanko ko. karenssi olisi? Sen jälkeen voisit jatkaa työttömänä ja tehdä samalla ne piharakennuksen korjaushommat. Kerää sillä aikaa elantoa marjoista, sienistä, kalastaen jne.

Vierailija
55/86 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsemme iltapäiväkerhon ohjaaja, vähän yli parikymppinen nuori iloinen nainen, kertoi olevansa kerhossa töissä viimeistä päivää. Hän oli käynyt TE-keskuksessa ja etsi kesätöitä, mutta hänet olikin palkattu siltä seisomalta työvoimaneuvojaksi sinne TE-keskukseen. Itse siis näin kertoi. Koulutukseltaan hän ei ollut hoiva-, sosiaali- tms. alan ihmisiä. Lasten ip-kerhossa hän oli mielestäni taitava, mutta kyllä naamani venähti, kun ajattelin korkeakoulututkinnon suorittaneena silloisena työttömänä joutuvani hänen tai vastaavan henkilön kanssa asioimaan ja miettimään uutta alaa. Helsinki 2010-luku.

Sitä lastenohjaajaa huijattiin: TE-keskukset lakkautettiin jo vuonna 2009.

Vierailija
56/86 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain työtarjouksen firmaan, jonka yhteystietoina oli tavallinen posti/katuosoite ja hotmail-sähköpostiosoite.

Googlaamallakaan yrityksestä ei löytynyt tietoja, eikä myöskään Työkkäristä sinne soitettuani.

Laitoin "työhakemuksen" ja lisäkyselyn "työstä" tarjouksen sähköpostiosoitteeseen, mutta vastausta en koskaan saanut tältä "työnantajalta".

Siis voit saada työtarjouksen työpaikkaan, josta edes työkkärillä itsellään ei ole mitään tietoa.

Kerroin varsin suorasanaisesti , mutta asiallisesti työkkäriin mielipiteeni, ja kas kummaa, minua pommitettiin sen jälkeen viidellä työtarjouksella viikon sisään, vaikka yli puoleen vuoteen en ollut saanut ensimmäistäkään työtarjousta.

Tarinasi on mielenkiintoinen, mutta siinä on pieni ongelma: se ei ole totta.

TE-toimiston järjestelmä ei päästä läpi  työpaikkaa, jos ei ole myös niin sanottua Y-tunnusta. Sen perustella taas saa aika paljon tietoja firmasta. Yksityinen henkilö puolestaan ei voi ilmoittaa työpaikkaa netissä, ilman Y-tunnusta olevan on oltava yhteydessä TE-toimistoon ennen kuin työpaikka otetaan vastaan.

Vierailija
57/86 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkiksi työkkäristä asioimaan joutuville akateemisille; korjatkaa koulutustarpeisiin sellaisia kurssikokonaisuuksia, jotka vaativat sertifiointia omalta alaltanne. Tyyliin projektipäällikkö sertifikaatti, cisco systems kokonaisuudet, eMBA jne. Mitkä maksavat ihan homona. Onpa jotain kirjattuna (eli suunnitelma tehty), ei bongahda automaattihaulla työkkärihemmolle nakitettavaksi ja jos niin saatte kalliin serkun suoritettua josta jotain hyötyäkin työelämässä.

Omalla kohdalla oli vääntö sillä tasolla että käskin työntekijän pyytämään esimiehensä paikalle että ennen en poistu kun asia on selvä, olin lukenut etukäteen tiedoksi oikeuteni.

Ja jos lähdet johonkin lomalle ulkomaille niin älä Virossa ole niin tyhmä että ilmoittaisit sen työkkäriin.

Työtön saa lomailla ulkomailla niin paljon kuin haluaa, ei ole mitään ilmoitusvelvollisuutta.

TE-toimiston tehtävänä ei ole maksaa maksullisia koulutuksia eikä niitä edes hyväksytä suunnitelmaan suoritettaviksi.

Olisi muuten mukava tietää, mitkä ne oikeutesi olivat. Siis ne, jotka etukäteen olit varmistanut. Laki kun määrittää niiden rinnalle liudan velvollisuuksia.

Työkkärissä ei muuten enää käydä kuin poikkeustapauksessa.

OLit työtön joskus vuonna 1998?

Vierailija
58/86 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarinasi on mielenkiintoinen, mutta siinä on pieni ongelma: se ei ole totta.

TE-toimiston järjestelmä ei päästä läpi  työpaikkaa, jos ei ole myös niin sanottua Y-tunnusta. Sen perustella taas saa aika paljon tietoja firmasta. Yksityinen henkilö puolestaan ei voi ilmoittaa työpaikkaa netissä, ilman Y-tunnusta olevan on oltava yhteydessä TE-toimistoon ennen kuin työpaikka otetaan vastaan.

Tämä tarina on täysin totta. Ehkä sillä työkkärin tädillä oli se y-tunnus, mutta itse työstä heilläkään ei ollut mitään muuta tietoa, kuin se että kyseessä on ravintola-alan työ, jota siis hain.

Vierailija
59/86 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa opiskella uutta tutkintoa (oikeasti työllistävä tutkinto), koska olen riittävästi työllistynyt ja uutta tutkintoa paremmin työllistyisin esim. työnhakukursseilla. Mulla on 10 vuotta työkokemusta, mutta viimeiset 2 vuotta työttömänä, koska alalla ei vaan ole tarpeeksi töitä ja nuoret ajaa ohi. Naurettavaa touhua: oletetaan, että on tarpeeksi pätevä ja kokenut, mutta samaan aikaan annetaan ymmärtää, että työllistyminen on vain työnhakutaidoista kiinni. Ja kyllä tämä on Pohjois-Pohjanmaa. 

Vierailija
60/86 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain useasti mol.fi sivuston kautta opiskelemaan työkkärin koulutuksiin

kuten laitoshuoltaja,lähihoitaja.

Mutta joka kerta haastattelussa sanottiin minua ei valita koska ei ole alalta aikaisempaa työkokemusta.

Minun olisi pitänyt saada työkokemusta harjoittelun kautta 9e päivä.

Hain toiseen kaupunkiin kouluun ja pääsin.

Siellä ei vaadittu aikaisempaa työkokemusta että pääsisi kouluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi