Miten työkkäri/ työvoimakeskus on yrittäynyt nöyryyttää sinua. Kokemuksia?
Aloitan. Akateeminen työtön laitettiin mielenterveyskuntoutujien kurssille. Yritettiin ohjata erityisnuorten ammattioppilaitoksen kursseille.
Kommentit (86)
posteljooni kirjoitti:
Työ on täysin kannattamatonta minulle( palkka, eli se 60-70e/2 viikkoa netto työstä jota riittää neljänä päivänä viikossa ei ole missään suhteessa sen viemään aikaan ja työmäärään .
Lue laki työttömyysturvasta. Sen mukaan on oikeus kieltäytyä eli käytännössä myös irtisanoutua työstä, josta saatava palkka on pienempi kuin työttömyysturva.
Eihän työkkäri ikinä saa edes tietää sinun irtisanoutuneen tuosta mainostenjakelusta, jos et itse ilmoita sitä! Sinähän olet tähän saakka ilmoittanut vaan kelalle tekemäsi työtunnit, kun olet hakenut soviteltua päivärahaa / työmarkkinatukea. Tästä lähtien vaan jätät merkitsemättä työtunnit ja ilmoitat olevasi kokonaan työtön.
Ei ole nöyryyttänyt, mutta käsittämättömiä lausuntoja olen saanut. Olen kiikuttanut niitä työkkäriin ja pyytänyt suomentamaan, mutta eivät ole osanneet. Kaikki eivät osaa työkkärijargonia, eivät edes puljun omat työntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sanoit pyrkiväsi opiskelemaan, niin miksi olit ilmoittautunut työttömäksi? Saadaksesi vastikkeetonta rahaa lukuloman aikana?
Siksi kun haki töitä, ei tyhjänpäiväistä kurssia.
Minusta viime aikoina = aivan näinä päivinä vuonna 2016 synti, vääryys ja turhuus, että yli viisikymppiselle maisterille, jolla työkokemusta pari vuosikymmentä, tulee työ"tarjouksia", mutta hänen vuosi sitten ammattikoulusta valmistuneelle 20-vuotiaalle lapselle ei tule edes ensimmäistäkään yhteydenottoa työkkäristä, kun sitä "infoa" ei lasketa.
Minä vaan kysyn, että mikä on se ns. nuorisotakuu?! Hän olisi saanut jo hommatuksi itselleen jonkinlaisten työskentelypaikan, mutta työnantajalla ei ollut varaa maksaa palkkaa ilman mitään tukea, ja sitä olisi voinut saada vasta 300 työttömyyspäivän jälkeen. Se on aivan hirvittävän pitkä aika nuorelle, ammattitaitoiselle ( omasta mielestään) ja työkykyiselle ja -haluiselle! Ja hänelle joku työnhakukurssi voisi olla hyvinkin tarpeen.
Nuorisotakuu oli vain Ihalaisen hattutemppu. Niin, meillä oli silloin työministeri, joka ajoi vain ammattiliittolaisten asiaa - ei työttömien. Aina nämä pellet lanseeraavat jotain uusia "keksintöjä", jotka osoittautuvat "tempuiksi". Niillä on lähinnä pr-arvoa, jos sitäkään. Nuorisotakuu oli myös sinällään huono idea, että tukemalla nuoria, heikennetään toisten ryhmien asemaa: iäkkäämmät työnhakijat, joilla vasta vaikeaa onkin työmarkkinoilla. Yleisesti mitään hyvää ei seuraa tuollaisista ideoista, joissa joidenkin etu perustuu toisten tilanteen huonontamiselle. Yhdelle annat ja toiselta otat. Nollasummapeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin työkkärissä töissä ja pyysin asiakkaita työtodistusta työpätkästä jonka hän sanoi tehneensä. Sitä ei kuulemma ollut eikä sitä kuulemma voinut saada(??).
Mainitsin asiakkaalle että työtodistuksen saamisen oikeus on lakiin aika vahvasti laitettu. Ja se pitää saada vielä 10 v jälkeenkinpäin
Tähän loihe asiakas että "no hanki SINÄ se kun olet niin kovasti sen perään!".
Jouduin kyllä sanomaan hänelle että mulla ei ole tässä penniäkään kiinni joten mulle se on ja sama. Kiitos ja hei.
Koin kyllä niin että asiakas halusi nöyryyttää minua. En tajua miksi.Kaipa tuossakin työssä oppii hieman lukemaan rivien välistä: duuni oli pimeä, eikä siitä ole maksettu veroja, asiakas sai fudut jostain rikkomuksesta, työnantaja on kuollut, yritys lakannut olemasta, asiakas on ollut niin naivi ettei osannut vaatia aikoinaan todista.
Kyllä varmaan asiakas itsekin ymmärtää, että todistus olisi hyvä olla olemassa - joten turha hiillostaa sen vuoksi.
Ai turha hiillostaa ja sitten pitää osata lukea rivien välistä? Not. Et vissiin tiedä mitään siitä miten virastossa lakisääteiset asiat pitää hoitaa. Vinkkisana on tässä LAKIsääteiset. Mietippä ite.
Jos se työtön itse kertoo että kävipä tässä justiins parin viikon tuökeikan tekemässä, niin mitä hiillostamista siinä voi olla kun kysytään työtodistusta?
Sehän on sen asiskkan eduksi että työtiedot on oikein!
Sitte vingutaan kun ei ole työssäoloehto oikein kertynyt ja väärin maksetaan. Mutta jonkun todistuksen kysyminen on jotain inkvisitioon verrattavaa. Voi ----.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin työkkärissä töissä ja pyysin asiakkaita työtodistusta työpätkästä jonka hän sanoi tehneensä. Sitä ei kuulemma ollut eikä sitä kuulemma voinut saada(??).
Mainitsin asiakkaalle että työtodistuksen saamisen oikeus on lakiin aika vahvasti laitettu. Ja se pitää saada vielä 10 v jälkeenkinpäin
Tähän loihe asiakas että "no hanki SINÄ se kun olet niin kovasti sen perään!".
Jouduin kyllä sanomaan hänelle että mulla ei ole tässä penniäkään kiinni joten mulle se on ja sama. Kiitos ja hei.
Koin kyllä niin että asiakas halusi nöyryyttää minua. En tajua miksi.Kaipa tuossakin työssä oppii hieman lukemaan rivien välistä: duuni oli pimeä, eikä siitä ole maksettu veroja, asiakas sai fudut jostain rikkomuksesta, työnantaja on kuollut, yritys lakannut olemasta, asiakas on ollut niin naivi ettei osannut vaatia aikoinaan todista.
Kyllä varmaan asiakas itsekin ymmärtää, että todistus olisi hyvä olla olemassa - joten turha hiillostaa sen vuoksi.
Ai turha hiillostaa ja sitten pitää osata lukea rivien välistä? Not. Et vissiin tiedä mitään siitä miten virastossa lakisääteiset asiat pitää hoitaa. Vinkkisana on tässä LAKIsääteiset. Mietippä ite.
Jos se työtön itse kertoo että kävipä tässä justiins parin viikon tuökeikan tekemässä, niin mitä hiillostamista siinä voi olla kun kysytään työtodistusta?
Sehän on sen asiskkan eduksi että työtiedot on oikein!
Sitte vingutaan kun ei ole työssäoloehto oikein kertynyt ja väärin maksetaan. Mutta jonkun todistuksen kysyminen on jotain inkvisitioon verrattavaa. Voi ----.
Taidat olla sairasloman tarpeessa? Jotenkin vaan tuntuu, että otat vähän liian henkilökohtaisesti jonkun toisen murheet?
"Oho, pääsit työhaastatteluun asti vaikka oot tuon ikäinen!"
Tet-toimiston asiantuntijan kommentti minulle, alaltani vankan työkokemuksen omaavalle, joka olin juuri täyttänyt 40-vuotta.
Mulla on vissiin käynyt todella hyvä tuuri te-toimiston kanssa, en ole ikinä kokenut että minua nöyryytettäisiin tai olisin vasten tahtoani joutunut jollekkin pilipalikurssille.
Työttömyyttä kokenut eri pätkissä jo 90-luvun puolivälistä lähtien.
Pari kertaa olen kyllä joutunut pyytämään oikaisua lausuntoon mutta nekin on oikaistu ihan toimistossa eikä missään lautakunnassa kun on olleet virkailijan ja minun väärinymmärryksiä. Ja ne oikaisut on tapahtuneetihan hyvissä merkeissä puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Itse osallistuin aikoinaan "akateemisille työttömille" tarkoitetuille kursseille. Yhteistä niille oli se, että kurssittajat olivat aina jotain kauppatieteilijöitä, jotka sitten huuli pyöreänä ihmettelivät, kuinka heidän jargoninsa rekrytointihallinnollisista organisaatioista istuivat humanistille yhtä huonosti kuin polkupyörä kalanpoikaselle. Yritykset, joille heidän mielikuvien mukaan olisi itseään pitänyt boostata olivat jostain aivan toisesta universumista. Hyvin jäi myös mieleen eräs "kouluttaja", joka kyynisesti naurahti - niin humanistit eivät siis todellakaan osaa sanoa, mitä osaavat... On se vähän vaikea laji, kun valuutta on täysin eri...
Mullakin on kokemusta yhdestä tällaisesta akateemisten työttömien kurssista. Meidän eteen marssitettiin aluksi jos jonkinlaista psykologia ja terapeuttia puhumaan elämänhallinnasta, läpinäkyvästi oletuksena että olemme koko porukka vahvasti syrjäytyneitä, masentuneita ja alkoholisoituneita, vaikka kurssille pääsyn perusteena oli ollut lyhytaikainen työttömyys. Lisäksi meille tarjottiin täysin pintapuolista projektinhallintakoulutusta, jonka vetäjä ei varmasti ollut puheiden perusteella ihan viime vuosina yhtään projektia vetänyt. Useampi henkilövuokrauspalvelufirmojen edustaja kävi meille kehumassa putiikkiaan, mutta kun kysyimme onko heillä mitään meille tai yleensäkään akateemisille, oli tyly vastaus ei.
Kun porukka alkoi tästä päiväkerhokurssista riippumatta työllistyä ja väki väheni, kurssin vetäjä sai hepulin ja yritti saada listoilleen merkinnän, että juuri tämä kurssi on työllistänyt näin ja näin monta ihmistä, vaikkei kurssilla tai työkkärillä ollut mitään tekemistä näiden ihmisten työllistymisen kanssa.
posteljooni kirjoitti:
Kaikkien nöyryytysten(joita turha alkaa enää luettelemaankaan ) jälkeen ei anna minun ottaa edes lopputiliä ( työmarkkinatukeni kärsimättä) mainospostin jaosta (...vaikka otin sen itse ja ilman heidän tarjoamaa vinkkiäkään alun alkaen lisäansiokseni).
Työ on täysin kannattamatonta minulle( palkka, eli se 60-70e/2 viikkoa netto työstä jota riittää neljänä päivänä viikossa ei ole missään suhteessa sen viemään aikaan ja työmäärään . Nyt on kaupunki antanut kunnostuskehotuksen omakotitontillani sijaitsevalle piharakennukselle.
Uhkasakko on 1000 euroa.
Sen joudun maksamaan, jos en ensi kesänä pysty suoriutumaan sen vaatimista töistä. En taatusti jaksa jos neljä päivää viikosta menee mainospostin jakeluun ,josta koko kesän hankkeet tulevat siis jäämään -alle 400 euron!
Pystyisin kuitenkin osoittamaan kykeneväni tekemään piharakennukselle edes jotain JOS minulla olisi aikaa & energiaa.
Siitä alle neljänsadan nettotulojen menetyksestä en välitä mitään, sillä vapaana tästä (suoraan sanoen) pakkotyöstäni, pystyisin kyllä tuon rahan hankkimaan ihan rehellisellä työllä ja rehellisin keinoin ensi kesänä vaikka sitten saunavastoja tekemällä,ihmisten nurmikkoja ja orapihlaja-aitoja leikkaamalla,sienestämällä,marjastamalla,vaikka millä .
Olen tehnyt tätä jo kaksi vuotta kohta ja olen niin loppu henkiseltä jaksamiseltani tässä lähes ilmaiseksi menevässä pakkotyössä että ei ole tosikaan
. Ei vain mene TE-toimiston päättäjäakan kaaliin eikä jakeluun.
Miksi jollekin s--tanan mainosfirmalle annetaan yhteiskunnassamme vapaat kädet ihmisten suoranaiseen orjuuttamiseen ja riistoon tällä tavalla ?
Miksi ei ole mitään tahoa joka ymmärtäisi,että n.120e/kk on liian vähän niistä sadoista lehti&painotuote kiloista ja useista kymmenistä polkupyöräkilometreistä niillä lastattuna...
...ja korvaus,jolla ne saisi paikallinen firma kuskautettua perille osoitteisiinsa korkeintaan jossain Intiassa tai Pakistanissa *(missä ruoka tosin olisi kasvissyöjälle vähän edullisempaa,eikä lämmityskustannuksiakaan pahemmin olisi)
Haluan vapautua vielä tästä ja otan yhteyttä vaikka sitten eduskunnan oikeusasiamieheen tai myyn sitten vaikka mojovan jutun te-toimiston kohtelusta vaikka Ilta-sanomille tai Seiska-lehteen viimeisenä keinoana.
Akka siellä toimistossa joutukoon sitten vaikka liriin paikallaan -taloani en sentään ala myymään voidakseni säilyttää tämän 'työn'.
Joku raja sentään !
Usein polkiessani mietin,mikähän minun rikokseni tässä yhteiskunnassa on ollut,kun tähän jouduin.
Ei siinä nimittäin ihan aina jaksa mielessäänkään vaikkapa sitä Peppi Pitkätossun tunnusmelodiaa tai Strömsön tunnusmusiikkia vihellellä ,kun niitä kilometrejä eteenpäin taas,vaikka sitten lumisateessa (joka toinen päivä eteenpäin polkee.) TE-toimiston pitäis olla ihmisiä,kansalaisia ja yhteiskuntaa PALVELEVA instanssi, eikä mikään lainvoimainen rankaisulaitos.
Sen saisi mielestäni kyllä jo aivan hyvin lakkauttaakin,eihän sillä ole enää laitoksena nykyisessä tilanteessa enää mitään virkaa.
Perustuloa lakiesityksenä kannatan kyllä .
Oikeudesta tuli juuri päätös, että sulle pitää maksaa PAU:n TESin mukaista palkkaa. Vaadi niitä takautuvasti ja mene tarvittaessa oikeuteen.
Onko joku nähnyt ilmoituksen jossa haetaan työkkäriin henkilökuntaa?
Sinne päädytään demaritaustaisen verkoston avulla, itse laitos on menneisyydestä. Se tarjoaa netistä printattuja työpaikkoja. Varamiespalvelut löytävät töitä, työkkäri ei. Henkilökuntaa on pilvin pimein.
Menin keskustelemaan työvoimaneuvojan kanssa, keskustelu keskeytyi useasti. Neuvojan tytär pistäytyi hakemassa mopokypäräänsä, tuli puhelua... Kypsyin ja kysyin että miten tänne pääsee töihin? Ei hän tiedä. Sanoin että haluan tänne eli miten itse pääsit? No, tulin suoraan yo-tutkinnon jälkeen, tosin se oli silloin eri paikkakunta, mutta kun muutin tänne niin minulle aukesi täältä paikka, olen ollut jo yli 20v. Kysyin oletko muualla ollutkaan? Hän närkästyi.
Pyysin että pääsisin keskustelemaan johtajan kanssa, jotta voisin jättää hakemukseni tänne. Neuvoja oli punainen kuin tomaatti. Hän yritti tavoittaa johtajaa. Oli perjantai klo 13.30. Sanoin että ei kai johtajat perjantai-iltapäivisin toukokuussa ole töissä, he ovat mökeillään.
-Mitä tästä seurasi? Tiistaina sain postia jossa piti ottaa yhteyttä välittömästi konkkakypsään yritykseen josta konttoristit olivat jokainen vuorollaan häipneet alta aikayksikön. Paikkaan joka oli suoraan syvältä. Siellä sinnittelin kunnes löysin toisen paikan. Itse.
Yhteenveto: Työkkärin eka tavoite on nöyryyttää (samalla tuntea itsensä paremmaksi) ja toka tavoite on että he itse työllistyvät ja saavat leikkiä reksiä kun järkkäävät niitä kurssejaan.
Systeemi pitäsi räjäyttää ja kehittää uudelleen. Nuorisotakuukin oli vitsi, tosin se ei naurattanut.
31, tapahtui 2010 luvulla Turun talousalueella
Vierailija kirjoitti:
Onko joku nähnyt ilmoituksen jossa haetaan työkkäriin henkilökuntaa?
...
Systeemi pitäsi räjäyttää ja kehittää uudelleen. Nuorisotakuukin oli vitsi, tosin se ei naurattanut.
Olen nähnyt! Oli valtiolle.fi-sivulla, ja minäkin hain. Hakijoita oli jotain 80, mutta eipä heistä kukaan kelvannut, laitettiin uudestaan auki. Ja oho kas kummaa, valituksi tuli sellainen, joka oli jo ennestään siellä töissä. Se mitä ihmettelen on, että miksi hän ei älynnyt ensimmäisessä haussa jo laittaa hakemusta.
Meillä on kyllä tarvittava osaaminen, josta todisteena työkokemusta mm. työnhakukoulutusten vetäjänä, mutta kun yhtä hyvää koulutusta ja osaamista on noin 10 000 muullakin! Kun työpaikkoja on vain 100, siinä jää väistämättä 9900 osaavaa, koulutettua ja kokenutta edelleen työttömäksi.
"onks tää muka joku työtodistus" työkkärin virkailija (turussa) , täysin asiallisesta ja mallikelpoisesta työtodistuksestani.
"olisin mäkin tohon kouluun päässy, mutten menny", sama virkailija samassa tilanteessa vaativasta erityisalan amk-koulutuksestani.
Mielestäni työkkärit voisi lakkauttaa, yhtä ainoaa työpaikkaa en ole koskaan saanut sitä kautta , eikä kukaan tuntemani ihminen myöskään ja työhistoriaa on kiitettävästi työttömyysjaksojen välissä. Perustulo olisi ihan hyvä juttu.
sen sijaan asiat on kyllä sotkettu muutamaan otteeseen aika lahjakkaasti asiantuntijoiden taholta.
Kokemuksestani vielä :Onneksi sekä kyseisen asiantuntijan että paikkakunnan vaihto onnistui .
Niin kyllähän tuo kurssitus on siinä mielessä erikoista, että esimerkiksi jotain ihmistä koulutetaan markkinoinnissa, kun sillä alalla on kymmeniätuhansia työttömiä, joilla on a.) kova koulutus aiheessa ja lisäksi b.) jokin toinen esim. tekninen koulutus sekä c.) kova työkokemus aiheesta. Eli, jos luullaan, että kouluttamalla joitain ihmisiä vähän markkinoinnissa, he työllistyvät sille alalle. Häh, kun ei työllisty nuo kokeneet ja kovin koulutetutkaan? Hölmöläisen puuhaa sanoisin tällä perusteella!
Itse olen hakenut ko. työtä pitkään ja jopa sillä mentaliteetilla, että joko pyydän palkkaa, jota olen suurinpiirtein viimeksikin saanut tai pyydän huomattavasti alempaa palkkaa, jota olen saanut ja kolmanneksi olen sanonut, että voin neuvotella palkasta henkilökohtaisesti yrityksenne palkkapolitiikan mukaiseksi. Eipä ole kelvannut. Kun sitten myöhemmin katson, kuka kyseiseen tehtävään on valittu, ei sillä ole ollut mitään tekemistä ammattitaidon, kokemuksen tai osaamisen kanssa. Yritykseen halutaan luonnollisesti henkilö, joka siihen kulttuuriin parhaiten sopii. Yleensä se on nuori henkilö. Tästä voisi vetää johtopäätöksen, että meidät kokeneet yli 40-vuotiaat voisi päästää suoraan eläkkeelle ja sossun elätettäväksi. Sama asiahan se on edessä joka tapauksessa tällä tavalla te:n nöyryytyksen jälkeen. Jäisi te:llä turhat koulutukset pois ja resurssit riittäisivät nuorien hyvään palvelemiseen.
Henkilökunta käyttäytyy vittumaisesti ellet ole kantakirjasosialisti.
Koin työssäni henkistä väkivaltaa ja uhkailivat karenssilla jos irtisanoudun.
posteljooni kirjoitti:
Kaikkien nöyryytysten(joita turha alkaa enää luettelemaankaan ) jälkeen ei anna minun ottaa edes lopputiliä ( työmarkkinatukeni kärsimättä) mainospostin jaosta (...vaikka otin sen itse ja ilman heidän tarjoamaa vinkkiäkään alun alkaen lisäansiokseni).
Työ on täysin kannattamatonta minulle( palkka, eli se 60-70e/2 viikkoa netto työstä jota riittää neljänä päivänä viikossa ei ole missään suhteessa sen viemään aikaan ja työmäärään . Nyt on kaupunki antanut kunnostuskehotuksen omakotitontillani sijaitsevalle piharakennukselle.
Uhkasakko on 1000 euroa.
Sen joudun maksamaan, jos en ensi kesänä pysty suoriutumaan sen vaatimista töistä. En taatusti jaksa jos neljä päivää viikosta menee mainospostin jakeluun ,josta koko kesän hankkeet tulevat siis jäämään -alle 400 euron!
Pystyisin kuitenkin osoittamaan kykeneväni tekemään piharakennukselle edes jotain JOS minulla olisi aikaa & energiaa.
Siitä alle neljänsadan nettotulojen menetyksestä en välitä mitään, sillä vapaana tästä (suoraan sanoen) pakkotyöstäni, pystyisin kyllä tuon rahan hankkimaan ihan rehellisellä työllä ja rehellisin keinoin ensi kesänä vaikka sitten saunavastoja tekemällä,ihmisten nurmikkoja ja orapihlaja-aitoja leikkaamalla,sienestämällä,marjastamalla,vaikka millä .
Olen tehnyt tätä jo kaksi vuotta kohta ja olen niin loppu henkiseltä jaksamiseltani tässä lähes ilmaiseksi menevässä pakkotyössä että ei ole tosikaan
. Ei vain mene TE-toimiston päättäjäakan kaaliin eikä jakeluun.
Miksi jollekin s--tanan mainosfirmalle annetaan yhteiskunnassamme vapaat kädet ihmisten suoranaiseen orjuuttamiseen ja riistoon tällä tavalla ?
Miksi ei ole mitään tahoa joka ymmärtäisi,että n.120e/kk on liian vähän niistä sadoista lehti&painotuote kiloista ja useista kymmenistä polkupyöräkilometreistä niillä lastattuna...
...ja korvaus,jolla ne saisi paikallinen firma kuskautettua perille osoitteisiinsa korkeintaan jossain Intiassa tai Pakistanissa *(missä ruoka tosin olisi kasvissyöjälle vähän edullisempaa,eikä lämmityskustannuksiakaan pahemmin olisi)
Haluan vapautua vielä tästä ja otan yhteyttä vaikka sitten eduskunnan oikeusasiamieheen tai myyn sitten vaikka mojovan jutun te-toimiston kohtelusta vaikka Ilta-sanomille tai Seiska-lehteen viimeisenä keinoana.
Akka siellä toimistossa joutukoon sitten vaikka liriin paikallaan -taloani en sentään ala myymään voidakseni säilyttää tämän 'työn'.
Joku raja sentään !
Usein polkiessani mietin,mikähän minun rikokseni tässä yhteiskunnassa on ollut,kun tähän jouduin.
Ei siinä nimittäin ihan aina jaksa mielessäänkään vaikkapa sitä Peppi Pitkätossun tunnusmelodiaa tai Strömsön tunnusmusiikkia vihellellä ,kun niitä kilometrejä eteenpäin taas,vaikka sitten lumisateessa (joka toinen päivä eteenpäin polkee.) TE-toimiston pitäis olla ihmisiä,kansalaisia ja yhteiskuntaa PALVELEVA instanssi, eikä mikään lainvoimainen rankaisulaitos.
Sen saisi mielestäni kyllä jo aivan hyvin lakkauttaakin,eihän sillä ole enää laitoksena nykyisessä tilanteessa enää mitään virkaa.
Perustuloa lakiesityksenä kannatan kyllä .
Minulla sama tosin ei mainospostien jakelua. Erehdyin oma-aloitteisesti menemään töihin josta en sitten päässyt helposti irti. Oli sivutyö vieläpä ja työtunteja sovittua vähemmän. Tienasin 10-20 euroa päivä ja työmatkakuluihin meni 10 euroa päivässä eli välillä en tienannut yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Koin työssäni henkistä väkivaltaa ja uhkailivat karenssilla jos irtisanoudun.
Ei ne uhanneet karenssilla, ne kertoi faktan. Työkkäri ei voi antaa maksavaa lausuntoa, jos asiakas on irtisanoitunut. Ainoa pätevä syy on se, että työnantaja ei maksa palkkoja tai työnhakija on tehnyt rikosilmoituksen työnantajasta ja tämän harjoittamasta väkivallasta. Joku oma kokemus nyt ei vaan riitä.
ne cv viilauskurssit on aivan turhia, sekä muka työtarjoukset, joita voi saada jonnekki aivan random paikkaan. itse jouduin hakemaan mm. töihin kaatopaikalle paperihommiin kauas huonoine kulkuyhteyksineen. mulei oo autoa. mulla on 2 ammattia, toinen amk.
työkokeilu on orjatyötä. 9 e päivässä, mikä ei kata edes matkakuluja jos joutuu ottaa seutulipun. me tienataan tällä, ketkä me?
Siksi kun haki töitä, ei tyhjänpäiväistä kurssia.
Minusta viime aikoina = aivan näinä päivinä vuonna 2016 synti, vääryys ja turhuus, että yli viisikymppiselle maisterille, jolla työkokemusta pari vuosikymmentä, tulee työ"tarjouksia", mutta hänen vuosi sitten ammattikoulusta valmistuneelle 20-vuotiaalle lapselle ei tule edes ensimmäistäkään yhteydenottoa työkkäristä, kun sitä "infoa" ei lasketa.
Minä vaan kysyn, että mikä on se ns. nuorisotakuu?! Hän olisi saanut jo hommatuksi itselleen jonkinlaisten työskentelypaikan, mutta työnantajalla ei ollut varaa maksaa palkkaa ilman mitään tukea, ja sitä olisi voinut saada vasta 300 työttömyyspäivän jälkeen. Se on aivan hirvittävän pitkä aika nuorelle, ammattitaitoiselle ( omasta mielestään) ja työkykyiselle ja -haluiselle! Ja hänelle joku työnhakukurssi voisi olla hyvinkin tarpeen.