Kaikki sisustusbloggaajat, se teidän mustavalkoharmaa kotinne ei ole kaunis eikä persoonallinen
Mistä suomalainen nainen keksi, että koti näyttää tyylikkäältä, kun siellä on pelkkää valkoista ja mustaa? Tai valkoista ja harmaata? Ja samaa kaikkiin huoneisiin - jopa lastenhuoneeseen. Ja sitten sinne tänne ripotellaan jotain keltaista tai turkoosia.
Se ei muuten ole mikään persoonallinen koti. Se on tasan samannäköinen koti kuin niillä sadoilla muillakin "sisustus"-bloggaajilla.
Tunnen sääliä niitä perheen miehiä kohtaan. Niiltä ei ole varmaan kysytty mitään mielipidettä.
Kommentit (77)
Eikö jokainen saa sisustaa kotinsa niin että siellä viihtyy? Pitäisikö väkisin käyttää punaista ja keltaista jos niitä inhoaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tuolla sanoi että kaipaa stressaavan työn takia neutraalin kodin. Mulla on vähän sama; työssäni joudun miettimään värejä ja muotoja, työympäristö on erilaisia aistiärsykkeitä täynnä, lisäksi olen koko ajan ihmisten kanssa tekemisissä, joten kotiin tarvitsen sen valkean/vaalean ja neutraalin sisustuksen jolla nollaan pääni.
Suuri osa ihmisistä on töissä sairaaloissa, virastoissa tms. julkisissa tiloissa jotka ovat hyvin kliinejä. Nyt koditkin ovat kliinejä.
Minusta kodin ja julkisten tilojen ero saa olla se, että kodissa on paljon puuta, lautalattiaa ja värikkäitä tapetteja.
Mutta ei kai suurimmalla osalla olekaan kotona kliinistä? Itseasiassa ei meilläkään, vaikka valkoista on paljon, yleisilme on neutraali ja tavaraa on vähän. Lattiat ovat mm. lakattua lautaa, jopa eteisen seinät ovat puupinnalla, useita kokopuisia perintökalusteita, muutama viherkasvi ja lasten huoneissa värilliset -ei värikkään räikeät- perinnetapetit.
Kiertelin tässä kuussa Tampereliaisa koteja ostelemassa tori.fi -roinaa. Yhtenä päivänä vierailin kolmessa valkoisessa kodissa. Oli aika järkyttävän oloista. Pääasia, etteivät ole minun kotejani.
Musta-valkoinen koti on äärimmäisen helppo! Tyyliin sopivaa tavaraa on helposti saatavilla eikä tarvitse miettiä & tarkistaa sävyjä tms. Ostaa vain valkoista ja mustaa.
Kun sisustamisessa aloitetaan käyttämään muitakin värejä, niin se muuttuu montaa kertaa vaikeammaksi.
Jos sisustetaan vielä niin, että taloon laitetaan kalusteet (muualta kuin pelkästään Ikeasta), verhot ja vielä pisteenä iin päälle matot, niin haastetta löytyy monin verroin. Eikä normi bloggaajan aika ja ammattitaito tähän riitä.
Kun siis käytetään mustaa ja valkoista ja karsitaan rankalla kädellä, niin sisustus syntyy nopeasti ja helposti.
Jos kotiin halutaan lämpöä, silloin tarvitaan värejä. Katsokaapa vaikka amerikkalaisia elokuvia. Milloin ja millaisilla henkilöillä siellä on musta-valkoinen koti?
Toiset ei vain pidä väreistä ja se heille suotakoon.
Mutta naurettavaksi meni siinä vaiheessa kun eräs kaverini pyöritteli silmiään värillisille sisustuksille :D Olivat hänen mielestään mauttomia.. Ainoastaan musta, valkoinen, harmaa, beige oli tyylikkäitä (en tiedä hänen nykyistä mielipidettään, ehkä aikuistunut siitä).
Itse pidän väreistä, ja värikkääästi sisustaminen vaatii enemmän väri/sisustussilmää kuin muutamalla värillä sisustaminen.
Minua huvittaa seurata, miten ihmiset loukkaantuvat toistensa kodeista! Itse olen aina sisustanut valkoisella ja neutraaleilla sävyillä, oli se muotia tai ei. Ihan vain siksi, että saan vaihdella tekstiileillä värimaailmaa, milloin haluan. Ja siksi, että valkoinen on ihanan raikas! Itse inhoan sitä, kun ihmiset tunkevat kaikkea sekaisin välittämättä siitä, että lopputulos on kamala. Siltikään en arvostele heidän sisustustyyliään, kunhan antaisivat minun sisustaa näillä vaaleilla sävyillä. Mutta ei! Koska sisustan vaaleasti, olen typerä muodin orja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tuolla sanoi että kaipaa stressaavan työn takia neutraalin kodin. Mulla on vähän sama; työssäni joudun miettimään värejä ja muotoja, työympäristö on erilaisia aistiärsykkeitä täynnä, lisäksi olen koko ajan ihmisten kanssa tekemisissä, joten kotiin tarvitsen sen valkean/vaalean ja neutraalin sisustuksen jolla nollaan pääni.
Suuri osa ihmisistä on töissä sairaaloissa, virastoissa tms. julkisissa tiloissa jotka ovat hyvin kliinejä. Nyt koditkin ovat kliinejä.
Minusta kodin ja julkisten tilojen ero saa olla se, että kodissa on paljon puuta, lautalattiaa ja värikkäitä tapetteja.
Niin se saakin olla, mutta sen ei ole pakko olla. Voit aivan rauhassa sisustaa kotisi värikkääksi jos tykkäät siitä, mutta miksi pitää pakottaa muille ihmisille oman maun mukaista sisustusta niinkuin nämä väri-intoilijat tuntuvat langassa tekevän?
Vierailija kirjoitti:
Toiset ei vain pidä väreistä ja se heille suotakoon.
Mutta naurettavaksi meni siinä vaiheessa kun eräs kaverini pyöritteli silmiään värillisille sisustuksille :D Olivat hänen mielestään mauttomia.. Ainoastaan musta, valkoinen, harmaa, beige oli tyylikkäitä (en tiedä hänen nykyistä mielipidettään, ehkä aikuistunut siitä).
Itse pidän väreistä, ja värikkääästi sisustaminen vaatii enemmän väri/sisustussilmää kuin muutamalla värillä sisustaminen.
Se on kyllä totta, että väreillä sisustaminen vaatii enemmän taitoa ja hyvää värisilmää, jotta kokonaisuus on toimiva. Siksi olen ylpeä omasta värikkään boheemista kodista, jossa on myös paljon VALKOISTA! :D Valkoinen on oikeasti tosi hyvä väri sisustuksessa, jos tykkää väreistä. Silloin kokonaisuus ei hyppää silmille, vaikka huoneessa olisi myös sinistä, keltaista, ruskeaa, violettia ja pinkkiä.
Mutta sitä en tajua, että nämä taidottomat sisustajat (mustavalkosisustajat) ovat niin ahkeria bloggailemaan kodeistaan ja sisustuksistaan, jos ei edes ole silmää sisustamiselle ja värien käytölle, eikä yritetä edes haastaa itseä oppimaan mitään uutta, vaikka harrastaakin ko. asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se saakin olla, mutta sen ei ole pakko olla. Voit aivan rauhassa sisustaa kotisi värikkääksi jos tykkäät siitä, mutta miksi pitää pakottaa muille ihmisille oman maun mukaista sisustusta niinkuin nämä väri-intoilijat tuntuvat langassa tekevän?
No onhan tämä nyt vähän sama, jos nyt vaikka kaikkia kahvin juojia alettaisiin mollata trendien perässä juoksijoiksi. Kuka nyt kahvista voi tykätä, onhan se ihan hemmetin pahaa?! 😜
Vierailija kirjoitti:
Vielä enemmän minä säälin niitä miehiä, jotka eivät saa lösähtää maalaisromanttiselle sohvalle lytistämään pinkkejä sydäntyynyjä. Persoonaton mustavalkoinen koti on sentään unisex.
En kyllä viihtyisi blogikodissa minäkään. Meillä miehen kanssa on sisustusperiaatteena, että aina on tilaa yhdelle kirjalle, ja miksi ostaa uutena jos saa suvun aarteista.
Ai, meillä nimenomaan on maalaisromanttinen sisustus miehen toiveesta. Tosin ei ole pinkkejä sydäntyynyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos oikeesti tykkää vaikka siitä mustavalkoisesta?
Olet ilmeisesti näitä jotka aivan sattumalta vain juuri tykkäävät aina siitä mikä sattuu olemaan muotia?
En ole. Pidän siitä siksi koska se nyt sattuu miellyttämään silmää. Jos pitää oikein analysoida niin pidän suurista kontrasteista, siksikin tuo mustavalkoisia toimii. Meillä on silti kierrätettyjä huonekaluja, matkamuistoja yms. Oikeastaan kotimme on hyvinkin persoonallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustavalkoinen on helppo ratkaisu. Värien käyttö on vaikeaa. Vähän sama kuin pukeutumisessa. Mustaan on helppo verhoutua, ja joku värikäs huivi siihen. Helppoa ja persoonatonta.
Sisustamisessa ja maalaamisessa on vähän samat lainalaisuudet. Miltä näyttää taulu jossa on pelkästään mustaa valkoista ja harmaata? Boring.Omaan tyyliini hienolta. Mun idea sekä pukeutumisessa että sisustuksessa on selkeä graafisuus ja vahvat kontrastit. Mielenkiintoisuutta tuodaan kuvioilla ja muodoilla ja pinnoilla, ei väreillä. Hauska yksityiskohta on, että näytän luonnostanikin siltä mistä tyylistä tykkään: on musta suora tukka, erittäiin vaalea iho, kulmikkaat kasvot ja kroppa.
Selkeä graafisuus ei välttämättä tarkoita mustavalkoisuutta. Myös ne viivat, muodot ja pinnat voivat olla värikkäitä. Miksi nykyestetiikassa yksi esteettinen elementti eli väri on jäänyt muiden varjoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustavalkoinen on helppo ratkaisu. Värien käyttö on vaikeaa. Vähän sama kuin pukeutumisessa. Mustaan on helppo verhoutua, ja joku värikäs huivi siihen. Helppoa ja persoonatonta.
Sisustamisessa ja maalaamisessa on vähän samat lainalaisuudet. Miltä näyttää taulu jossa on pelkästään mustaa valkoista ja harmaata? Boring.Omaan tyyliini hienolta. Mun idea sekä pukeutumisessa että sisustuksessa on selkeä graafisuus ja vahvat kontrastit. Mielenkiintoisuutta tuodaan kuvioilla ja muodoilla ja pinnoilla, ei väreillä. Hauska yksityiskohta on, että näytän luonnostanikin siltä mistä tyylistä tykkään: on musta suora tukka, erittäiin vaalea iho, kulmikkaat kasvot ja kroppa.
Sopii sinulle. Minä taas olen rosoinen ulkonäöltänikin (en viitsi tarkemmin kuvata), rakastan värejä, tykkään kuluneista pinnoista, puusta, tiilestä ja nahasta. Pintojen pitää hengittää. Kammoksun kiiltäviä akryylipintoja. Ostan puuhuonekaluja, koska ne kestävät 200 vuotta. Ne voi aina maalata uudelleen, kun hioo ja käsittelee.
No vieläkö teillä mustavalkoisen julistekilpailun on sama tyyli? Vai onko joku muu jo muotia??
Käykääpä vähän kattomassa vaikka ruotsalaisia sisustuksia!
Kiitos tiedosta, ei ole tarkoituskaan olla, on tarkoitus olla mahdollisimman siistin ja pelkistetyn näköistä että tällainen tavarasta ahdistuja saa sielunrauhan.
Varmasti on näitäkin, mutta itse ainakin muodostan mielipiteeni sen perusteella, mikä itsestä näyttää hyvältä. Valkoinen tuo mieleeni sairaalan ja valko-musta sisustus toimiston, joissa molemmissa on mielestäni kalsea olla, monestakin syystä. Lisäksi ihmettelen: eikö lapsiperheessä ole hirveä homma pitää sitä kaikkea valkoisena ja mustana? Saavatko lapset ja mies elää lainkaan vapautuneesti, kun äiti sisustaa?