Kumpi on "kiusaaja" tässä tapauksessa?
Eli tämä tilanne tapahtunut minulle irl (olen siis 14-vuotias, asiasta hieman alle vuosi aikaa), mutta en kerro kumpi osapuoli olen. Tiedän myös että tuttujani käy tällä palstalla. Varmaan tunnistatte, mutta ihan sama, ei kiinnosta.
Lyhennettynä siis koko juttu:
Henkilö 1 nolaa henkilön 2 koulussa kaikkien edessä. Tämän takia muut oppilaat (mukaanlukien kummankin henkilön kaverit) alkavat vittuilla asiasta henkilö 2:selle.
Aluksi henkilö 2 sanoo ettei asia haittaa (kun henkilö 1 pyytää anteeksi), mutta muuttaa mielensä ja alkaa vihata henkilöä 1. Heidän välinsä "tuhoutuvat" kokonaan.
Hieman alle vuoden kuluttua henkilö 1 (joka on ollut täysin harmiton henkilö 2:selle nolausjutusta lähtien) kuulee, että henkilö 2 aikoo hakata hänet ja kertoo erilaisia tapoja millä voisi tappaa henkilö 1:sen.
Eli kumpi tässä tilanteessa on se "kiusaaja", ja miten itse selvittäisitte tilanteen?
Kiitos jos vastaatte.
Kommentit (198)
Hei mut sillä on vielä jonkin verran kavereita. Sen pitää nyt olla vaa ilone!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti se on monista oikeutettua, että henkilö 2 sanoo aikovansa hakata minut ja uhkaa tappavansa. Yhden virheen takia. Yhden. Joka tapahtui jo kauan aikaa sitten.
ap
Jos sinulla on todellista syytä uskoa, että KUULOPUHEET pitävät paikkansa, niin sinä marssit silloin henkilö 2:sen luokse ja kysyt suoraan! Helvetti, millaisesta ratakiskosta se pitää vääntää, että JUORUT eivät ole yhtäkuin totuus?! Ei vaikka miten bestiksen kummin kaima olisi kuullut, miten sen kummin kaiman bestis oli nähnyt/kuullut henkilö 2 sanoneen, että...et voi syyttää toista JUORUJEN perusteella!
En uskalla mennä puhumaan hänelle koska itseasiassa pelkään häntä.
ap
Kuule, selitä ihan rauhassa. Faktaa on, että sinä tiedät itsekin juorujen olevan pelkkää paskan jauhamista. Olet luultavasti niiden keksimisessä itsekin mukana. Haluat/haluatte vain puhdistaa sinun maineesi tästä ikävästä kiusaamisjutusta, koska kaikille paljastui, millainen ihminen todellisuudessa olet ja tällä typerällä juoru-jutulla, muka pelkäämisellä, yrität paikkailla kasvojasi. Yritätte taas saada uudella keinolla kaikki usutettua henkilö 2. kimppuun. Tämä on se totuus. Luuletko sinä, ettei näitä kuvioita olisi nähty miljoona kertaa aiemminkin ja etteikö tiedettäisi, miten nämä kuviot menee?
Vähättelysi on inhottavaa. Kuka sinä olet sanomaan kuinka paljon toinen voi loukkaantua? Miksi loukkaantuminen olisi "ylireagointia"? Siksi koska sinä itse et reagoisi niin (tai ainakin kuvittelet niin)? Fakta on se, että olet aiheuttanut tälle henkilölle ilmeisen suurta kärsimystä, joka on aina subjektiivinen kokemus. Hyväksy se!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti se on monista oikeutettua, että henkilö 2 sanoo aikovansa hakata minut ja uhkaa tappavansa. Yhden virheen takia. Yhden. Joka tapahtui jo kauan aikaa sitten.
ap
Jos sinulla on todellista syytä uskoa, että KUULOPUHEET pitävät paikkansa, niin sinä marssit silloin henkilö 2:sen luokse ja kysyt suoraan! Helvetti, millaisesta ratakiskosta se pitää vääntää, että JUORUT eivät ole yhtäkuin totuus?! Ei vaikka miten bestiksen kummin kaima olisi kuullut, miten sen kummin kaiman bestis oli nähnyt/kuullut henkilö 2 sanoneen, että...et voi syyttää toista JUORUJEN perusteella!
En uskalla mennä puhumaan hänelle koska itseasiassa pelkään häntä.
ap
Kuule, selitä ihan rauhassa. Faktaa on, että sinä tiedät itsekin juorujen olevan pelkkää paskan jauhamista. Olet luultavasti niiden keksimisessä itsekin mukana. Haluat/haluatte vain puhdistaa sinun maineesi tästä ikävästä kiusaamisjutusta, koska kaikille paljastui, millainen ihminen todellisuudessa olet ja tällä typerällä juoru-jutulla, muka pelkäämisellä, yrität paikkailla kasvojasi. Yritätte taas saada uudella keinolla kaikki usutettua henkilö 2. kimppuun. Tämä on se totuus. Luuletko sinä, ettei näitä kuvioita olisi nähty miljoona kertaa aiemminkin ja etteikö tiedettäisi, miten nämä kuviot menee?
No nyt meni metsään ja pahasti.
EN MISSÄÄN NIMESSÄ HALUA PILATA HENKILÖ 2:SEN ELÄMÄÄ. Haluan vain tehdä asiat PAREMMIKSI. Olen pyytänyt monta kertaa anteeksi, ja ei kenellekään ole "selvinnyt millainen tyyppi oikeasti olen".
En ole mikään sairas kiusaaja. Koko vedonlyöntijuttu oli vain typerä päähänpisto ja halusin 20€. Siitä asti olen tehnyt KAIKKENI, jotta saisin hyvitettyä tämän asian henkilö 2:selle.
Mutta väkisinkin täällä menee puolustuskannalle, kun kaikki huutavat koulukiusaajaa vaikka minä itse ja kaverini tiedämme aivan hyvin, etten sellainen ole.
Ja voisin mennä kysymään noista hakkausjutuista, mutta EN USKALLA. Pelkään tätä henkilöä. Olen aina hermostunut hänen seurassaan.
Hän on luokkamme pisin ja vahvin tyyppi ja minä taas aika lyhyt ja huono tappelemaan jne.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vähättelysi on inhottavaa. Kuka sinä olet sanomaan kuinka paljon toinen voi loukkaantua? Miksi loukkaantuminen olisi "ylireagointia"? Siksi koska sinä itse et reagoisi niin (tai ainakin kuvittelet niin)? Fakta on se, että olet aiheuttanut tälle henkilölle ilmeisen suurta kärsimystä, joka on aina subjektiivinen kokemus. Hyväksy se!
Olen jo useasti päätynyt ajattelemaan, että ansaitsen tämän kaiken paskan (ja huom. aloituksessakin oli VAIN LYHENNETTY VERSIO KAIKESTA, oikeasti tämä juttu on jatkunut jo enemmän tai vähemmän 11-vuotiaasta asti, nolaus jne. tosin alle vuosi sitten). Mutta sitten kaverini taas muistuttavat, että henkilö 2 on vain lapsellinen, koska hän oikeasti ylireagoi TODELLA pahasti.
Ja ette varmaan usko, mutta kaverini haukkuvay häntä enemmän kuin minä ja olen jopa pari kertaa puolustanut häntä kavereitani vastaan (tyyppi ei siis ole itse ollut paikalla, vaan kahdenkeskisissä keskusteluissa yms).
ap
No ihan rehellisesti, millaista apua sä täältä haluat? Mikään täällä annettu vaihtoehto ei sulle kelpaa. Joko menet juttelemaan henkilö 2:lle yksin, tai sitten kerrot vanhemmillesi/opettajalle/kuraattorille asiasta ja selvitätte asian sitä kautta. Väkivallalla ja tappamisella uhkailu on aina väärin, ja varsinkin Seinäjoen tapahtumien jälkeen ymmärrän, että nuoria pelottaa tuollaiset uhkauksert.
Uskaltaisitko laittaa tälle 2:lle vaikka tekstaria asiasta, jos et uskalla kasvokkain häntä kohdata? Saat varmasti hänen numeronsa esim. tämän parhaan ystävän kautta. Pyytäisit viestissä rehellisesti, aidosti anteeksi asiaa, kerrot olevasi todella pahoillasi, ja kerrot vaikka kuulemistasi juoruista. Sano, että ne tuntuvat pahalta.
Kyllä mä kiusattua ymmärrän, varmasti on loukkaantunut ja häpeissään sekä itse tapauksesta että pilkkabiiseistä, ja on suuttunut varmasti vielä lisää jos on kuullut kavereiltaan, miten vähättelet hänen tunteitaan ja koko kiusaamisjuttua. Jos siis puhut siitä samalla tyylillä kuin täällä. Koska sä selvästi et osaa asettua tämän kiusatun asemaan, et ymmärrä etkä suostu uskomaan, että tämä ihminen tuntee pahaa oloa, häpeää ja vihaa tekemisiesi takia. Ymmärrän myös, jos uhri on heittänyt kavereillee "tekisi mieli hakata se", mutta suora uhkailu varsinkin tappamisella on todella väärin.
Sinuna ottaisin nyt vastuun teoistani, kertoisin vanhemmilleni ja opettajille. Silläkin "uhalla", että muut oppilaat jonkun aikaa kuittailevat sulle siitä. Olkoot se oppihinta teoistasi, vastuu pitää AINA kantaa.
Vierailija kirjoitti:
No ihan rehellisesti, millaista apua sä täältä haluat? Mikään täällä annettu vaihtoehto ei sulle kelpaa. Joko menet juttelemaan henkilö 2:lle yksin, tai sitten kerrot vanhemmillesi/opettajalle/kuraattorille asiasta ja selvitätte asian sitä kautta. Väkivallalla ja tappamisella uhkailu on aina väärin, ja varsinkin Seinäjoen tapahtumien jälkeen ymmärrän, että nuoria pelottaa tuollaiset uhkauksert.
Uskaltaisitko laittaa tälle 2:lle vaikka tekstaria asiasta, jos et uskalla kasvokkain häntä kohdata? Saat varmasti hänen numeronsa esim. tämän parhaan ystävän kautta. Pyytäisit viestissä rehellisesti, aidosti anteeksi asiaa, kerrot olevasi todella pahoillasi, ja kerrot vaikka kuulemistasi juoruista. Sano, että ne tuntuvat pahalta.
Kyllä mä kiusattua ymmärrän, varmasti on loukkaantunut ja häpeissään sekä itse tapauksesta että pilkkabiiseistä, ja on suuttunut varmasti vielä lisää jos on kuullut kavereiltaan, miten vähättelet hänen tunteitaan ja koko kiusaamisjuttua. Jos siis puhut siitä samalla tyylillä kuin täällä. Koska sä selvästi et osaa asettua tämän kiusatun asemaan, et ymmärrä etkä suostu uskomaan, että tämä ihminen tuntee pahaa oloa, häpeää ja vihaa tekemisiesi takia. Ymmärrän myös, jos uhri on heittänyt kavereillee "tekisi mieli hakata se", mutta suora uhkailu varsinkin tappamisella on todella väärin.
Sinuna ottaisin nyt vastuun teoistani, kertoisin vanhemmilleni ja opettajille. Silläkin "uhalla", että muut oppilaat jonkun aikaa kuittailevat sulle siitä. Olkoot se oppihinta teoistasi, vastuu pitää AINA kantaa.
Minulla on hänen numeronsa, mutta hän on estänyt minut. Olen kirjoittanut hänelle joskus aikoja sitten (ennenkuin esti minut) pitkän viestin jossa pyysin häneltä anteeksi jne (en nyt kerro viestistä tarkemmin, oli todella henkilökohtainen ja itseasiassa itkinkin kun kirjoitin sitä).
Aloimme jutella (tosi) vähän, ja siinä kohtaa hän kertoi miten hänen kaverinsakin ovat vittuilleet asiasta hänelle.
Seuraavana päivänä menin katsomaan keskusteluamme ja hän oli estänyt minut.
Ja opettajalle en viitsi kertoa uhkailusta, koska ei hänkään kertonut siitä miten nolasin hänet kaikkien edessä. En halua hänelle mitään ongelmia menemällä valittamaan jollekin kuraattorille asiasta.
ap
PS. Jos sinä henkilö 2 olet jotenkin eksynyt tänne palstalle (tuskinpa), niin sanon että olen edelleenkin todella pahoillani. Ja pls poista esto, haluan jutella nämä asiat äkkiä kuntoon koska en enää tiedä mitä uskoa ja mitä en.
ap, itse ylireagoit TODELLA pahasti, kun muka pelkäät häntä. Eihän hän tarkoittanut tai ajatellut mitä sanoi. Yhden kerran vaan. Päällepäin vaikutat ainakin onnelliselta, ja onhan sulla kavereitakin. Ei tämä nolattu henkilö ainakaan olisi pelännyt, jos hänet uhattaisiin tappaa ja hakata. Eikun siis mitä...
Olette lapsia. Kerro jollekin aikuiselle. Vai mitä, joutuisitko nolatuksi?
Vierailija kirjoitti:
ap, itse ylireagoit TODELLA pahasti, kun muka pelkäät häntä. Eihän hän tarkoittanut tai ajatellut mitä sanoi. Yhden kerran vaan. Päällepäin vaikutat ainakin onnelliselta, ja onhan sulla kavereitakin. Ei tämä nolattu henkilö ainakaan olisi pelännyt, jos hänet uhattaisiin tappaa ja hakata. Eikun siis mitä...
Olette lapsia. Kerro jollekin aikuiselle. Vai mitä, joutuisitko nolatuksi?
Lue kolme edellistä viestiäni.
ap
Kysymys ap:lle. Ei liity tähän. Miksi sinä pyörit täällä? Äitisikö sinut on opettanut av:lle?
Vierailija kirjoitti:
Kysymys ap:lle. Ei liity tähän. Miksi sinä pyörit täällä? Äitisikö sinut on opettanut av:lle?
Äitini ei tietääkseni ole av-mamma.
En muista miten alunperin päädyin tänne, koska siitä on jo todella paljon (siis vuosia) aikaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini ei tietääkseni ole av-mamma.
En muista miten alunperin päädyin tänne, koska siitä on jo todella paljon (siis vuosia) aikaa.
ap
Mikä on todella paljon? Vuosi? Vai kolme neljä vuotta? Olet ollut kymmenen vee ja pyörit av palstalla? Miksi ihmeessä??
Mutta kerro itse opettajille teoistasi. Se olisi reilua kaveriakin kohtaan. Otat vastuun ja myönnät tehneesi väärin. Vetoat vaikka siihen, että kaverisi on estänyt sut etkä saa tilaisuutta puhua hänen kanssaan, ja pelkäät, että kuulemasi juorut pitävät paikkaansa, ja haluat selvittää tilanteen. Ja kärsit sitten mahdolliset sanktiot (=torut opettajilta/vanhemmilta). Te olette murkkuikäisiä lapsia vielä, ja kaikki pienetkin huolet tuntuvat satakertaisilta. Mutta kerro rehellisesti omista teoistasi äläkä syyllistä toista uhkailuista, vaan sanot vaan kuulleesi juoruja. Voihan se olla, etät henkilö 2 on sanonut nämä hakkausjutut, jotta näyttäisi "kovemmalta" muiden silmissä, yrittää tällä kääntää huomion pois kokemastaan nöyryytyksestä. Jos tilanne on jatkunut jo yli vuoden, ei siihen tule nähtävästi selvyyttä ennenkuin joku aikuinen siihen puuttuu. Vielä kerran; kanna vastuu ja myönnä tehneesi väärin, myös opettajille.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä tuo toinenkin toimii väärin uhkaillessaan.
Lue ketju. Ei ole uhkaillut, uhkailu on juoru, jota ap levittää.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kerro itse opettajille teoistasi. Se olisi reilua kaveriakin kohtaan. Otat vastuun ja myönnät tehneesi väärin. Vetoat vaikka siihen, että kaverisi on estänyt sut etkä saa tilaisuutta puhua hänen kanssaan, ja pelkäät, että kuulemasi juorut pitävät paikkaansa, ja haluat selvittää tilanteen. Ja kärsit sitten mahdolliset sanktiot (=torut opettajilta/vanhemmilta). Te olette murkkuikäisiä lapsia vielä, ja kaikki pienetkin huolet tuntuvat satakertaisilta. Mutta kerro rehellisesti omista teoistasi äläkä syyllistä toista uhkailuista, vaan sanot vaan kuulleesi juoruja. Voihan se olla, etät henkilö 2 on sanonut nämä hakkausjutut, jotta näyttäisi "kovemmalta" muiden silmissä, yrittää tällä kääntää huomion pois kokemastaan nöyryytyksestä. Jos tilanne on jatkunut jo yli vuoden, ei siihen tule nähtävästi selvyyttä ennenkuin joku aikuinen siihen puuttuu. Vielä kerran; kanna vastuu ja myönnä tehneesi väärin, myös opettajille.
Tämä! Ketään ei tarvitse joutua pelkään koulussa tai vapaa-ajalla. Tilanne on kestänyt yli vuoden, olisi aika nostaa se kissa pöydälle ja myöntää virheet puolin ja toisin. Laita viestiä tälle 2:n bestikselle, pyydä että välittää viestisi eteenpäin? Ja kun kirjoitit tuolla että itkit edellistä viestiä kirjoittaessasi... luulen ettei fiiliksesi ole välittynyt viestistä ja 2 saattaa olla muutenkin epäluuloinen vilpittömyydestäsi.
Onko koulussasi toimiva tukioppilassysteemi? Voisitko puhua jollekin heistä, vaikka jollekin ysiluokkalaiselle tukioppilaalle? Paras vaihtoehto olisi ehkä sellainen tukioppilas, joka ei varsinaisesti tunne teistä kumpaakaan, hän voisi olla puolueeton. Tukioppilailla on käsitykseni mukaan vaitiolovelvollisuus. Sinun täytyisi vain viisaasti osata valita sopiva tukioppilas, jolle kerrot ongelmasta.
Toinen vaihtoehto olisi sellainen tukioppilaiden paneeli, jota kuraattori/opo valvoisi. Jos saisit tämän henkilön 2 sinne mukaan, ja voisitte molemmat kertoa, mistä kenkä puristaa. Sitten tämä paneeli voisi ehdottaa teille ratkaisua ongelmaan. Tällaista on joskus harrastettu jossain koulussa, mutta jos koulussanne ei sellaista ennestään ole, voi ehkä olla vaikea yhtäkkiä pykätä sitä pystyyn.
Vaihtoehtoisesti voisitte molemmat kirjoittaa käsityksenne tilanteesta ja toisistanne, ja antaa kirjoitukset kuraattorille/opolle, tai jollekin ymmärtäväiselle opelle.
Joka tapauksessa sinun on toimittava. Et voi elää tuon pelon kanssa jatkuvasti. Tappouhkaukset ovat tod.näk. vain uhoamista, eikä mitään vakavaa, mutta silti asia olisi selvitettävä. Jos mikään muu ei onnistu, sinun on puhuttava jollekin aikuiselle asiasta. Hyvä, kun kadut mokaasi, ja olet pyytänyt anteeksi, olet jo sillä tavalla aloittanut asian selvittelyn.
Ap, tässä on korostunut että olet pahoillasi lähinnä itsesi puolesta. Haluaisit että asia unohdetaan ja kaikki olisi taas hyvin. Et kuitenkaan ole valmis tekemään mitään sellaista joka vaatisi edes vähän vaivaa ja uskallusta.
Kanna vastuusi. Uskot ehkä (ainakin vielä) että se nöyryytys oli pikku juttu. Pointti on että sillä ei ole väliä oliko se pikkujuttu vai ei. Jos uhrisi loukkaantui pahasti se ei ollut pikkujuttu hänelle. Hän ansaitsee että pyydät anteeksi oikeasti eikä vain puolivillaisesti ja sen takia että sinulle itsellesi tulisi parempi olo. Jos uskottava anteeksipyyntö edellyttää opettajille kertomista, tee se. Muuten olet tekopyhä ruikuttaja.
Elät tämän asian kanssa loppuikäsi. Lopeta selittely ja tee se mikä on oikein jos et halua että asia jää vaivaamaan sinua loppuiäksesi. Jos se vaatii vähän vaivaa ja nöyrtymistä niin voi voi. Itse sotkusi aiheutit. Aikuisten maailmassa teoista joutuu vastuuseen. Kanna siis vastuusi.
Oikeastihan kumpikin kuulosti aluksi epätodelliselta (koska kuten sanoin, henkilö 2 oli/on avulias mukava luotettava blaablaablaa kaikkienkaveri), mutta sitten kuulin vielä muiltakin tyypeiltä noista uhkailujutuista.
ap