Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on "kiusaaja" tässä tapauksessa?

Vierailija
30.03.2016 |

Eli tämä tilanne tapahtunut minulle irl (olen siis 14-vuotias, asiasta hieman alle vuosi aikaa), mutta en kerro kumpi osapuoli olen. Tiedän myös että tuttujani käy tällä palstalla. Varmaan tunnistatte, mutta ihan sama, ei kiinnosta.

Lyhennettynä siis koko juttu:

Henkilö 1 nolaa henkilön 2 koulussa kaikkien edessä. Tämän takia muut oppilaat (mukaanlukien kummankin henkilön kaverit) alkavat vittuilla asiasta henkilö 2:selle.
Aluksi henkilö 2 sanoo ettei asia haittaa (kun henkilö 1 pyytää anteeksi), mutta muuttaa mielensä ja alkaa vihata henkilöä 1. Heidän välinsä "tuhoutuvat" kokonaan.
Hieman alle vuoden kuluttua henkilö 1 (joka on ollut täysin harmiton henkilö 2:selle nolausjutusta lähtien) kuulee, että henkilö 2 aikoo hakata hänet ja kertoo erilaisia tapoja millä voisi tappaa henkilö 1:sen.

Eli kumpi tässä tilanteessa on se "kiusaaja", ja miten itse selvittäisitte tilanteen?

Kiitos jos vastaatte.

Kommentit (198)

Vierailija
121/198 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti pelkäät joutuvasi väkivallan kohteeksi, etkä pysty puhumaan henkilön kanssa, kerrot tietysti vanhemmillesi tai jollekin muulle aikuiselle, että pääset selvittämään asian mahdollisesti sinua uhkailleen ihmisen kanssa. 

Vaikka olet itse tehnyt väärin, se ei oikeuta uhkailemiseen tai satuttamiseen, varsinkin kun olet jo pyytänyt anteeksi ja yrittänyt sopia. Joudut varmaankin kertomaan aikuisille, miksi tämä kaveri on sinulle suuttunut, mutta sinähän olet toiminut juuri niin kuin aikuiset neuvoisivat tekemään (anteeksipyyntö ja keskustelu, etkä ole kiusannut toista kertaa?) tuollaisen typeryyden jälkeen, joten kovin pahoja toruja siitä vanhasta asiasta tuskin on luvassa. Sinä kiusasit ja se oli väärin, mutta paha noita vanhoja tekoja on lähteä perumaankaan. Jättäkää toisenne rauhaan, ja etsikää se sovinto aikuisten avulla jos ei muuten onnistu. 

Vierailija
122/198 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakkaamisella uhkaamisen voisi nostaa rikosjutuksikin. Koulukiusaamiseenkin pätee rikoslaki. Lopettakaa molemmat  jo!

Jep, tuommoiset tappojutut menee kyllä ihan liian pitkälle seinäjoen jutun jälkeen. Tappamisella ja väkivallalla ei uhkailla IKINÄ.

Paitsi että tuo uhkailu on juoru. Luultavasti taas yksi keino kiusata henkilöä nro. 2. Ap:ta ei ole kukaan uhkaillut hänelle suoraan, hän vain "on kuullut juttuja". Jep jep.

Siltä vaikuttaa. Nyt kiusaamiskeinona on tällaisten huhujen levittäminen, että kiusattu muka uhkailee ym. Se, että hän on estänyt sinut kertoo aika hyvin että SINÄ yrität pitää yhteyttä, hän ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/198 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ja 2:n olisi todella hankala mennä kahdestaan/vuorotellen kuraattorille/tukioppilaille tms. juttelemaan tästä asiasta.

2 ei halua hirveästi olla tekemisissä/tehdä yhteistyötä kanssani (ymmärrän kyllä...), ja hän haluaisi selvästikin unohtaa koko jutun. Minusta tuntuu, ettei hän haluaisi selittää asiasta uudelleen ja uudelleen aikuisillekin.

Kohu on jo jotenkin laantunut meidän koulussamme, ja jos tätä asiaa alettaisiin vatvoa uudelleen, niin "kohu" nousisi taas pinnalle. Tulisi lisää huuteluja yms. Ja sitten vielä osa tästä kohusta johtuu myös siitä, että eräs toinen henkilö sanoi kaverilleen väärää tietoa koko jutusta (en tiedä tietääkö henkilö 2 tästä).

Siksi minun on hankala mennä puhumaan tästä opettajille.

Haluaisin vain, että voisimme tehdä sovinnon ilman kenenkään aikuisen väliintuloa. Olen huomannut liian monta kertaa, että jos opettaja "pakottaa" meidät pyytämään toisiltamme anteeksi jne., niin se tapahtuu väkinäisesti.

Haluaisin sellasen sovinnon, että hän ihan oikeasti antaisi minulle anteeksi. Mutta on hankala keskustella koko asiasta, sillä emme ole puheväleissä, hän vihaa minua ja minä pelkään häntä.

Yksi vaihtoehto olisi puhua asiasta 2:sen parhaalle kaverille (aiemmin joku sanoi että bestis, kuulosti jotenkin oudolta kun 2 on tosiaankin poika), mutta kaverikin on yleensä haluton puhumaan asiasta ja aina jos me jotain puhumme siitä, niin tuo kaveri vaan kertoo että 2 sai traumat, pilasin hänen elämänsä ja että hän suunnittelee minun tappamistani.

ap

Vierailija
124/198 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan tällaista lähipiiristä?

Vierailija
125/198 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole mikään sairas kiusaaja. Koko vedonlyöntijuttu oli vain typerä päähänpisto ja halusin 20€. Siitä asti olen tehnyt KAIKKENI, jotta saisin hyvitettyä tämän asian henkilö 2:selle.

Sanot että olet tehnyt kaikkesi, mitä se kaikki ihan konkreettisesti on? 

Mitä enemmän ap vastailee, sitä selvemmäksi käy että ap kavereineen ovat kiusaajia. Nyt kiusaaminen jatkuu levittämällä juorua, että tämä kiusattu 2 on väkivaltainen hullu. 

Jätä ap se "kaverisi" rauhaan jo. 

Vierailija
126/198 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haluaisin sellasen sovinnon, että hän ihan oikeasti antaisi minulle anteeksi."

Jep, sinustahan tässä on kyse. Sinä ja sinun tunteesi. Ehkä saisit paremmin anteeksi, jos olisit oikeasti pahoillasi siitä, mitä teit. Nyt sinua harmittaa vai se, että sinulle ollaan vihaisia. Jätä tuo kiusaamasi ihminen rauhaan ja kestä tekojesi seuraukset kuin nainen.

Vierailija
127/198 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alota katumaan ja pyytelemään anteeksi vasta, kun alkoi tulla uhkaa omaa persettäsi kohti. Sitä ennen oli mukavaa kiusata ja naureskella toisen kustannuksella ja pilata hänen nuoruuttansa ja elämää.

Vierailija
128/198 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olet harvinaisen oksettava ihminen. Älä ota ittees hei

Vierailija
129/198 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap olet harvinaisen oksettava ihminen. Älä ota ittees hei

Ap haki sympatiaa uhkailuviesteillä mutta kävikin toisin.

Vierailija
130/198 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te tiedätte että AP on se valehtelija??

Vierailija
131/198 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hä? Siinä uhkausasiassa vai? Ei me tiedetäkään mutta ei ole tullut vakuuttavaa kommenttia joka tukisi uhkausväitettä.

Samapa tuo. Ap taisi tosiaan aloittaa ketjun koska kuvitteli että muut tukee häntä, on kovasti puolellaan ja kertoo että ei mitään hätää, olet ihana ja reilu ja se toinen on ihan hullu. Todellisuus ei kuitankaan ollut mieleinen joten ap alkoi sitten jankuttaa ja uhriutua. Ap ei ole osoittanut olevansa pahoillaan muusta kuin siitä että hänen paha tekonsa johti seuraksiin. Ap haluaa anteeksiantoa ja hyväksyntää, mutta ei ole valmis tekemään oikeastaan mitään sen eteen että asia voisi alkaa selvitä.

Vierailija
132/198 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit oma teinini passittaisin sinut kertomaan koko homman opettajalle. Teoista täytyy kantaa vastuu. Ei ole väliä sille uhrille oliko tämä ensimmäinen kerta kun kiusasit. Etenkin jos kiusasit uhria ihastuksesta osuit todella arkaan paikkaan. Otsikon kysymys kertoo, ettet kanna vastuuta teostasi vaan yrität vierittää sen uhrin vastuulle. Molemmat olette nyt kiusanneet. Oman turvallisuutesi takia olisi hyvä tuoda asia julkiseksi ja sopia se kokonaan koulussa. Jos koko luokka saa tietää se on kiusaamiseen hinta ja valitettavasti aivan oikein sinulle. Toivottavasti opit tästä. Hyvää jatkoa, pääset kyllä yli tästä jos hoidat sen kunnialla ja vastuullisesti loppuun.

Vierailija
133/198 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit oma teinini passittaisin sinut kertomaan koko homman opettajalle. Teoista täytyy kantaa vastuu. Ei ole väliä sille uhrille oliko tämä ensimmäinen kerta kun kiusasit. Etenkin jos kiusasit uhria ihastuksesta osuit todella arkaan paikkaan. Otsikon kysymys kertoo, ettet kanna vastuuta teostasi vaan yrität vierittää sen uhrin vastuulle. Molemmat olette nyt kiusanneet. Oman turvallisuutesi takia olisi hyvä tuoda asia julkiseksi ja sopia se kokonaan koulussa. Jos koko luokka saa tietää se on kiusaamiseen hinta ja valitettavasti aivan oikein sinulle. Toivottavasti opit tästä. Hyvää jatkoa, pääset kyllä yli tästä jos hoidat sen kunnialla ja vastuullisesti loppuun.[/quote]

Juuri näin. Muistat nämä tapahtumat vielä viidenkymmenen vuoden päästä. Lopeta itsesi surkuttelu ja vastuun pakoilu. Hoida homma kunnialla niin loppuelämästäsi tulee helpompi. Jos ei tunnu kivalta niin se on oma ongelmasi. Olet melko varmasti ehtinyt jo pysyvästi vaurioittaa uhrisi kykyä luottaa toisiin ihmisiin. Pääset joka tapauksessa häntä vähemmällä.

Teit pahan teon jolla oli kuin olikin seurauksia. Lopeta ruikutus ja kanna vastuusi.

Vierailija
134/198 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hä? Siinä uhkausasiassa vai? Ei me tiedetäkään mutta ei ole tullut vakuuttavaa kommenttia joka tukisi uhkausväitettä.

Samapa tuo. Ap taisi tosiaan aloittaa ketjun koska kuvitteli että muut tukee häntä, on kovasti puolellaan ja kertoo että ei mitään hätää, olet ihana ja reilu ja se toinen on ihan hullu. Todellisuus ei kuitankaan ollut mieleinen joten ap alkoi sitten jankuttaa ja uhriutua. Ap ei ole osoittanut olevansa pahoillaan muusta kuin siitä että hänen paha tekonsa johti seuraksiin. Ap haluaa anteeksiantoa ja hyväksyntää, mutta ei ole valmis tekemään oikeastaan mitään sen eteen että asia voisi alkaa selvitä.

AP sanoi että 2:sen paras kaveri kertoi.

Vierailija
135/198 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette itsekin kaikki paskoja kiusaajia kun haukutte 14-vuotiasta. Ette tiedä miten tapahtumat oikeasti menivät.

Vierailija
136/198 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano hänelle, että "asia meni perille, jos tarkoitit uhkaamalla, että et siedä enää yhtään kiusaamista". ja " Lupaan jättää sut rauhaan". Varmista sitten, että se oli uhkaus, jota ei aio toteuttaa,  kunhan et kiusaa enää.

Vierailija
137/198 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä nyt ainakaan sotke tähän 2:sen parasta kaveria, kuten tuolla aiemmin ehdotit. Asiat puhutaan suoraan, eikä kavereita tai muita ulkopuolisia tähän pidä sotkea. Paitsi jos et kykene asiaa selvittämään tämän henkilön kanssa kaksin,  omat vanhemmat tai koulun henkilökunta, koska te olette vielä lapsia.

Vierailija
138/198 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut täällä sanovat, että en ole pyytänyt kunnolla anteeksi ja että haluan vain sovinnon itseni takia koska "nyt uhka alkaa tulla omaa persettäni kohti" (kuten joku täällä asian ilmaisi).

Taas meni metsään. HALUAN SOVINNON MEIDÄN KUMMANKIN TAKIA. Hänen takiaan, koska on varmaan tuskastuttavaa vihata jotain ja anteeksianto helpottaa kummasti (itselläni on kokemusta)...

Itseni takia taas haluaisin sovinnon, koska on todella vittumaista kun luokalla on yksi joka vihaa sinua. Varsinkin sellainen, kuka pystyisi yhdellä iskulla helposti tappamaan sinut (kerroin vissiin jo, että tyyppi on luokamme vahvin ja pisin ja harrastaa myös urheilua).

Ja sanoin jo, että MINÄ _EN_ LEVITTELE MITÄÄN TAPPAMISJUTTUJA MUIDEN KANSSA. Ja henkilö 2 EI OLE koulukiusattu, ja minä EN OLE KOULUKIUSAAJA. Eivätkä ole kaverinikaan.

Kuulin tämän uhkailuasian todellakin 2:n parhaalta kaverilta, SEKÄ muutamalta muulta tyypiltä jotka ovat myös 2:n kavereita.

Tänäänkin koulussa 2 vaikutti ihan tyytyväiseltä elämäänsä. Ei mikään ole muuttunut hänessä. Ja miksei voisi sitten itse tulla puhumaan asiasta minulle suoraan? Ei ole järkeä uhkailla selän takana.

ap

Vierailija
139/198 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuole

Vierailija
140/198 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen 14 vuotiaille demi.fi tä.