Kumpi on "kiusaaja" tässä tapauksessa?
Eli tämä tilanne tapahtunut minulle irl (olen siis 14-vuotias, asiasta hieman alle vuosi aikaa), mutta en kerro kumpi osapuoli olen. Tiedän myös että tuttujani käy tällä palstalla. Varmaan tunnistatte, mutta ihan sama, ei kiinnosta.
Lyhennettynä siis koko juttu:
Henkilö 1 nolaa henkilön 2 koulussa kaikkien edessä. Tämän takia muut oppilaat (mukaanlukien kummankin henkilön kaverit) alkavat vittuilla asiasta henkilö 2:selle.
Aluksi henkilö 2 sanoo ettei asia haittaa (kun henkilö 1 pyytää anteeksi), mutta muuttaa mielensä ja alkaa vihata henkilöä 1. Heidän välinsä "tuhoutuvat" kokonaan.
Hieman alle vuoden kuluttua henkilö 1 (joka on ollut täysin harmiton henkilö 2:selle nolausjutusta lähtien) kuulee, että henkilö 2 aikoo hakata hänet ja kertoo erilaisia tapoja millä voisi tappaa henkilö 1:sen.
Eli kumpi tässä tilanteessa on se "kiusaaja", ja miten itse selvittäisitte tilanteen?
Kiitos jos vastaatte.
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nro 1 on paska ja ansaitsee tulla piestyksi oikein kunnolla niin ettei enää tunnista itseään.
Nro 2 uhri joka ansaitsee hyvitystä mutta ei ole sitä vielä saanut
Kuitenkin kaikissa teoissa vastuu on aina tekijällä vaikka tapaukseen liittyisikin jotain lieventäviä seikkoja tai asianhaaroja.
Pääsääntöisesti asiat ja ongelmat kannattaisi yrittää sopia ja selvittää heti eikä jälkikäteenTuohon viimeiseen lauseeseen, niin niinhän minä yritinkin tehdä! Menin siis muutama päivä tapahtuman jälkeen pyytämään anteeksi, ja silloin 2 SANOI ETTEI SE HAITTAA.
Mutta muutti sitten mielensä jossain vaiheessa.
ap
No miten esitit anteeksipyynnön? Silleen "sori hei, olihan se vähän tyhmää" vai oikeasti katuen?
Sanoin jotain että "anteeks ihan oikeesti". Olen pyytänyt tämän jälkeenkin anteeksi useasti.
Ja 2 siis sanoi minulle päin naamaa vihaavansa minua. Kuulemma pilasin hänen elämänsä (vaikka vaikuttaa ihan onnelliselta nykyään).
ap
No niin varmaan pilasitkin, jos koko koulu ilkkuu jostain. Veikkaan että itse et kestäisi noinkaan hyvin jos sun koko ihkumaine menisi alas ja sulle ilkuttaisiin päivittäin koulussa.
Ei minulla ole mitään "ihkumainetta". Ja itse en olisi pitänyt asiaa näin pahana koska en mieti tällaisia juttuja pitkään ja itse annan heti anteeksi.
ap
Joopa joo, niinpä varmaan antaisit jos joku rustailee biisejäkin. Oikeasti hanki jotain terapiaa, kaipaat empatiakyvyn vahvistamista.
Vierailija kirjoitti:
No kerro mitä teit! Vaikeaa tietää tarkoittaako nolaaminen alastonkuvien levittämistä vai vaikka pussaamista ilman lupaa.
Ei kumpaakaan noista.
Ja en viitsi kertoa koska TUNNISTETTAVA ASIA. Mutta en siis ole levitellyt alastonkuvia tai kertonut kamalia juoruja. Vaikka ilmeisesti _kyseisen henkilön mielestä_ (ei ole oikeasti) on noihin verrattavissa oleva asia ellei jopa vielä pahempi.
ap
Vierailija kirjoitti:
No kerro mitä teit! Vaikeaa tietää tarkoittaako nolaaminen alastonkuvien levittämistä vai vaikka pussaamista ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kumpaakaan noista.
Ja en viitsi kertoa koska TUNNISTETTAVA ASIA. Mutta en siis ole levitellyt alastonkuvia tai kertonut kamalia juoruja. Vaikka ilmeisesti _kyseisen henkilön mielestä_ (ei ole oikeasti) on noihin verrattavissa oleva asia ellei jopa vielä pahempi.
ap
No meinaatko ettei sua jo tunnisteta. Susta tiedetään ikä, vuosi tapahtuneesta, joku on tehnyt biisin jne. Ja aloituksessa sanoit ettet välitä jos tunnistetaan joten pidä kerrankin sanasi ja kerro.
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen henkilö 1, aika ilmiselvää.
Ja joo, tiedän että kuulostaa lapselliselta/on lapsellista mutta haluaisin todellakin saada tilanteen selvitettyä. Olen myös pyytänyt moneen kertaan anteeksi. Ja kadun kaikkea ihan aidosti.
ap
Olet siis (ollut) koulukiusaaja? Mikä sinut tähän toisen nolaamiseen ja kiusaamiseen ajoi? Eniten hämmästyttää, että missä ne aikuiset ja auktoriteetit ovat olleet tässä tilanteessa - syytä myös heissä, jos tätä ei ole koulun toimesta ratkottu, kerran kiusaaminen tapahtunut siellä.
Tähänkö on tultu: teini-ikäiset hautoo kostoa ja / tai yrittää selviytyä omineen kiusaamistapauksissa? Silmiä auki siellä koulussa opettajat ja luokkatoverit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kumpaakaan noista.
ap
Olet jo nolannut toisen suuren joukon silmissä. Eli se, että et kerro, on vaan itsesi suojelua, ei tämän toisen.
Kukapa sua vauvapalstalla oikeasti tunnistaisi, et oo niin feimi kun tunnut kuvittelevan.
Voisitko nyt ap vastata? Onko henkilö uhkaillut sinua suoraan sinulle itsellesi? Oletan, että ei, vaan olet kuullut juorun kaveriltasi, kerta et suostu vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko nyt ap vastata? Onko henkilö uhkaillut sinua suoraan sinulle itsellesi? Oletan, että ei, vaan olet kuullut juorun kaveriltasi, kerta et suostu vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen.
Sori, tein hetken vähän muita juttuja.
Ja tyyppi ei ole puhunut minulle suoraan pitkään aikaan, kuulin näistä jutuista usealta eri ihmiseltä (mukaanlukien esim. henkilö 2:n paras kaveri.
ap
Ilmeisesti te kaikki kuvittelette, että olen joku empatiakyvytön kusipää, mutta asia ei oikeasti ole näin. Koko juttu ei ole niin vakava miltä kuulostaa! Minusta (ja muutaman kaverini mielestä) koko henkilö 2 ylireagoi.
Mutta ilmeisesti tämä oli hänelle todella iso asia, ja sen takia olenkin pyytänyt TODELLA MONTA KERTAA ANTEEKSI, ihan oikeasti tarkoittaen sitä.
Ja kuten sanoin, on minullekin "kuittailtu" tästä sen biisin avulla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti te kaikki kuvittelette, että olen joku empatiakyvytön kusipää, mutta asia ei oikeasti ole näin. Koko juttu ei ole niin vakava miltä kuulostaa! Minusta (ja muutaman kaverini mielestä) koko henkilö 2 ylireagoi.
Mutta ilmeisesti tämä oli hänelle todella iso asia, ja sen takia olenkin pyytänyt TODELLA MONTA KERTAA ANTEEKSI, ihan oikeasti tarkoittaen sitä.
Ja kuten sanoin, on minullekin "kuittailtu" tästä sen biisin avulla.
ap
Joo varmasti sun kavereiden mielestä, niistähän joku oli se Einstein joka vetoa halusi lyödä ja tiesi sun olevan niin tyhmä että siihen lähdet.
Ja sulle "kuittailu" ei ole mitään verrattuna siihen mitä toinen on kokenut, eli ole siitä jo hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Hakkaamisella uhkaamisen voisi nostaa rikosjutuksikin. Koulukiusaamiseenkin pätee rikoslaki. Lopettakaa molemmat jo!
Jep, tuommoiset tappojutut menee kyllä ihan liian pitkälle seinäjoen jutun jälkeen. Tappamisella ja väkivallalla ei uhkailla IKINÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakkaamisella uhkaamisen voisi nostaa rikosjutuksikin. Koulukiusaamiseenkin pätee rikoslaki. Lopettakaa molemmat jo!
Jep, tuommoiset tappojutut menee kyllä ihan liian pitkälle seinäjoen jutun jälkeen. Tappamisella ja väkivallalla ei uhkailla IKINÄ.
Eikä myöskään kunnianloukkaus koulussa ole sekään mikään asia mitä pitäisi ikinä tehdä mutta ap pitää tätä asiana jota voi vähätellä.
Teinimeininki. Jospa pyytäisit omaa osaasi nyt ensiksi vaikka anteeksi.
Jos asia on niin vähäpätöinen niin mikset kerro ylimalkaisesti mitä teit? Ei tarvitse kertoa täysiä yksityiskohtia.
Sinulla saattaa olla pahana tapana laittaa vahinkoja kiertämään. Varo ettet aloita enää mitään, jonka vain luulet nostavat arvostustasi toisten silmissä ja samalla aiheuttat vain sen, että joku toinen vuorostaan joutuu kiusatuksi.
OLEN JO PYYTÄNYT ANTEEKSI. Sanoin tämän jo moneen kertaan.
Ja en kerro, koska jotta voisitte saada minkäänlaisen kuvan tapahtuneesta minun nimenomaan pitäisi kertoa ne yksityiskohdat. Mutta en halua tehdä niin koska koko koulu (ja koulun ulkopuoleltakin parikymmentä tyyppiä) tietää asiasta. Tunnistaminen on todella helppoa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Sinulla saattaa olla pahana tapana laittaa vahinkoja kiertämään. Varo ettet aloita enää mitään, jonka vain luulet nostavat arvostustasi toisten silmissä ja samalla aiheuttat vain sen, että joku toinen vuorostaan joutuu kiusatuksi.
JOS HENKILÖ 2:SELLE VITTUILTIIN ASIASTA NIIN EI SE TARKOITA ETTÄ HÄN JOUTUI KIUSATUKSI.
ap
Ei minulla ole mitään "ihkumainetta". Ja itse en olisi pitänyt asiaa näin pahana koska en mieti tällaisia juttuja pitkään ja itse annan heti anteeksi.
ap